|
Új,
helyjegyes expresszekkel, jó minőségű kocsikkal
és
élményvonatokkal vár mindenkit a
MÁV-Start
a Balatonnál
Június
20-án startol a nyári menetrend
|
|
Az
idei nyárra is számos jó
ajánlattal
készül a MÁV-Start: a déli
part gyorsvonatait
új, helyjegyes expresszek váltják,
nevet kapnak a
sebesvonatok, valamint több korszerű Flirt motorvonat
közlekedik. Az északi parton ismét
átszállás nélkül
járnak a
Katicák, megjelennek a felújított
gyorsvonati
kocsik, de lesznek újdonságok is: a
közkedvelt Nohab
mozdony mellett az idén 50 éves 001-es Szergej is
továbbít vonatokat, sőt, a MÁV
Nosztalgia is fog
kocsikat adni menetrend szerinti vonatokhoz.
Déli part (30-as
vonal)
A déli parton nagy előrelépés, hogy a
kétórás ütemben
közlekedő gyorsvonatokat
idén expresszek váltják, ezek a
Balaton nevet
kapták. Ezek a vonatok Budapest és Keszthely
között zárt
szerelvényként
közlekednek, tehát elmarad a
balatonszentgyörgyi
stokkozás, ami csökkenti a
zavarérzékenységet. A
szerelvény
gerincét Halberstadti kocsik adják, a
hét
kocsiból 3 többcélú teres
lesz. Ezeket
kiegészíti egy Bp típusú
InterCity kocsi
is, tehát aki kényelmesebb
körülmények
között szeretne utazni, az is talál
számára ideális járművet.
Itt
érdemes megjegyezni, hogy a korábbi
évek
kínálatához képest a Bp
20-67 nem biztos,
hogy a legjobb, viszont nagy előny, hogy
kiszámíthatóbbá
válik a
forduló, tavaly ugyanis sok gondot okozott, hogy ugyanabban
a
vonatban, ugyanolyan áron volt Avmz, ABmz, vagy rosszabb
esetben
Bpmz, esetleg Bpm is.
Újdonság, hogy idén először a
kerékpárok is biztosan fel fognak
férni:
bár a nagy kapacitású
poggyászkocsi
kikerül a szerelvényből, viszont a
kerékpárhely foglalás miatt biztosan
lesz hely a bicikliknek is valamelyik
többcélú teres
kocsiban. A normál kerékpárjegyen
felül
ezért a szolgáltatásért nem
kell pluszban
fizetni, tehát a minőség
növekedése nem
jelent áremelést is. Hasonló a helyzet
a
menetjegyek esetében is: ugyan a helyjegy
árát meg
kell fizetni, viszont az expresszvonatokra gyorsvonati
pótjegy
nem kell, tehát lényegében
ugyanannyiba fog
kerülni a jegy, mint tavaly, viszont most már
mindenkinek
biztos ülőhelye lesz.
A halberstadti kocsik egy része kisebb
felújítást is kapott, ezekben
új,
kék üléshuzatok vannak
? |
IC - expressz hibridvonat?
Hibridvonatnak nevezik az olyan
járatokat, amelyeknél több vonatnem van
egyesítve. Ennek jellemző megoldása eddig a sebes
+ IC
és a gyors + IC volt, azaz az alap és a
minőségi
távolsági szegmens egy-egy
járattípusa lett
összevonva. Ezek után szokatlan megoldás
az expressz
és az InterCity összevonása, mivel ebben
az esetben
mindkettő minőségi távolsági vonatnem,
így
már kevesebb a különbség a
két
rész között (például
helybiztosítás mindkét
vonatrészen van).
Véleményünk szerint jobb
megoldás lenne, ha
expresszvonatként közlekedne az egész
szerelvény, viszont egy megfelelő minőségű 1.
osztályú kocsi (például
Avmz) is
közlekedne a vonatban.
Halberstadti kocsi
expresszvonatként?
Elsőre rossz megoldásnak tűnik, mivel a Halberstadtik
sebesvonati kocsik, ezért nem érik el az
expresszen
elvárt szintet. Viszont jobban belegondolva még
mindig
jobb ugyanabban a kocsiban garantált ülőhelyet
biztosító helyjeggyel utazni, mint gyorsvonati
pótjeggyel - gyakorlatilag ugyanannyi
pénzért.
Tehát összességében
mindenképpen
előrelépésnek tekinthető a
változás. |
A sebesvonatok két részre lettek bontva: a minden
nap
közlekedő járatok a Déli > Parti
nevet
kapták, ezek nagyobb része By
kocsikból
bár, de van néhány Halberstadtis
szerelvény
is. Viszont mindkét esetben van nagy
kapacitású
poggyászkocsi a szerelvényben, tehát a
biciklis
csoportoknak jó választás lehet ez a
járat.
Tavaly még nem mindegyik sebesvonat kapta meg a
felármentességet a mindenütt
megállós
szakaszon, viszont idén végre ez is
tisztázva
lett: a Déli > Parti sebesekre nem kell
pótjegyet
váltani Székesfehérvár
és Keszthely
illetve Nagykanizsa között.
A hétvégi sűrítő sebesvonatok a
Hétvégi Flirt nevet kapták, ami nem
véletlen: ezek szerelvénye Flirt motorvonat lesz.
A
korsszerű, légkondicionált motorvonatok Budapest
és Fonyód között
közlekednek, ezért
aki a kevésbé kényelmes
ülések
ellenére is inkább az új vonatokkal
utazna,
azoknak jó választás lesz valamelyik
Hétvégi Flirt sebes.
A Siófok expressz helyett - gyakorlatilag azonos menetrend
szerint - Siófoki Flirt gyorsvonat
közlekedik
Budapest és Keszthely között, ezzel a
vonattal
Keszthely már 2 óra 41 perc alatt
elérhető.
A Hétvégi Flirt sebes és Siófoki Flirt gyorsvonatok
szerelvénye
- a vonatnévhez igazodva - Flirt motorvonat lesz
? |
Elővárosi
motorvonat távolsági
járatként?
Bár a Flirt motorvonatok
kényelme - a személyvonati
kialakítás miatt
- valóban nem éri el a
távolsági
forgalomban elvárt szintet, viszont ezek a
járművek nem a
komfortosabb kocsik helyett érkeznek a vonalra, hanem a
tavaly
még mindennapos Fecske ingavonatokat
váltják,
amelyeknél mindenképp jobbak, a klíma
például kifejezetten jól fog
jönni. Fontos
megjegyezni, hogy aki a modern, légkondicionált
szerelvény helyett inkább a
kényelmesebb, de
régebbi kocsikat részesíti előnyben,
továbbra is választhat ilyen vonatot (Balaton
expressz,
Déli > Parti sebes) |
Újdonság, hogy az Agram IC már
Budapest
felé is valóban InterCity
járatként fog
közlekedni, most már nem lesz gyorsvonattal
egyesÍtve, ezáltal menetideje csökken. A
vonat
mindössze két kocsiból fog
állni (egy ABmz
és egy Bpmz lesz a választék),
tehát aki
ezzel az IC-vel szeretne utazni, mindenképp vegye meg időben
a
jegyét, mivel ezek várhatóan hamar el
fognak
fogyni.
Az éjszakai személyvonatok most már
hivatalosan is
megkapják a Bagolyvonat nevet, így ezek lesznek
az első
olyan személyvonatok az országban, amelyek nevet
is
kapnak (ez korábban csak távolsági
forgalomban
volt jellemző).
Érdekesség, hogy a MÁV Nosztalgia is
beszáll a menetrend szerinti forgalomba, a
Déliből péntek délutánonként
induló
Fonyódig közlekedő Napfürdő sebesvonat
szerelvénye Schlieren kocsikból fog
állni (4 Bpz
és egy többcélú teres Bdpz),
ezek a
járművek máskor a társaság
élményvonataiban közlekednek.
A menetrend szerinti forgalomban is lesz MÁV Nosztalgia kocsi
Sajnos nem csak pozitív változás lesz,
néhány területen
visszalépést is lehet
tapasztani. Az egyik legnagyobb hiányosság, hogy
a tavaly
júliusban bevezetett, és nyár
végére
igen népszerűvé váló
étkezőkocsi
szolgáltatás esetében -
bővítés
helyett - idén visszalépés lesz, a
déli
parton egyetlen egy étkezőkocsit
továbbító
vonat sem lesz. További probléma, hogy 1.
osztályú kocsiból is nagyon
kevés lesz a
vonalon, csak az Agram IC továbbít magasabb
osztályú kocsit, a sebes, gyors és
expresszvonatokból kikerült ez a
szolgáltatás, ami nem a legjobb
megoldás. Tavaly a sebesvonatokról
kifejezetten hiányolták az
utasok az 1. osztályt (mivel itt IC kocsi sincs), sajnos
ezeknél a járatoknál sem lesz
javulás.
A korábbi hírekkel ellentétben az
Ezüstpart
expressz mégsem Bp kocsikkal fog közlekedni,
viszont a
műbőr üléses B-k helyett Schlierenek lesznek.
Bár ezek nem olyan kényelmesek, mint a
Bp kocsik, de így is növekvő minőséget
jelentenek az
előző évhez képest. Sajnos az 1.
osztály ebből a
vonatból is kikerül, pedig tavaly -
különösen
hétvégén - rendszeres
volt a 90% fölötti
kihasználtság
(többségében fizető utasok, nem
vasutasok!), de az is előfordult, hogy kellett volna még egy
Ao kocsi. Az
viszont mindenképp előrelépés, hogy
már az
Ezüstpart expresszen is lehetséges lesz a
kerékpárhely foglalás.
Az Ezüstpart expressz Schlieren kocsikból fog
állni
Északi part
(29-es vonal)
Az északi parton a menetrendstruktúra
nagyjából változatlan, azaz a
távolsági forgalom gerincét a
Kék
Hullám és Katica sebesvonatok adják,
melyeket a
Tekergő gyorsvonatok egészítenek ki. Tavaly a
szezon nagy
részén műszaki okok miatt a Katicák
székesfehérvári
átszállással
közlekedtek, ez idén változni fog: a
Katica
sebesvonatok Székesfehérvár
érintése
nélkül, Börgönd felé
terelve
közlekednek, újra
átszállás
nélkül.
A Kék Hullám sebesek menetrendje és
összeállítása
lényegében nem
módosul, apró változás,
hogy
hétvégén néhány
vonat az IC kocsi
mellett is továbbít egy poggyászteres
kocsit,
ezért aki az IC részen utazik,
könnyebben el tudja
itt helyezni a biciklit.
A népszerű Nohab mozdony idén is
szolgálatba
áll, június 27-től (tehát a
második
héttől) hétvégén egy
Tekergő gyorsvonat
párt fog továbbítani.
Érdekesség,
hogy ennek a járatnak a szerelvényét a
MÁV
Nosztalgia adja, de az étkezőkocsi továbbra is
Utasellátós lesz.
Idén 50 éves a 628-as mozdonysorozat, azaz
ismertebb
nevén a Szergej. Az évforduló
alkalmából idén lesz Szergejes vonat
is az
északi parton, az tervek szerint a 001-es gép
dolgozott
volna itt, de ennek a mozdonynak a
felújítása nem
fog elkészülni a nyári menetrend
elejéig,
ezért (remélhetőleg csak ideiglenesen) egy
másik
(várhatóan a 265-ös) Szergej fog
beállni
helyette. Ha elkészül a 001-es, és
forgalomba
áll a Balatonnál, azonnal
tájékoztatni
fogjuk Önöket!
Amíg nem készül el a 001-es Szergej, egy
másik classic gép fog dolgozni helyette
A Tekergő gyorsvonatok esetében
előrelépés, hogy a
rosszabb minőségű kocsik innen is teljesen eltűnnek, a
vonatok
többsége felújított B 20-30
kocsikból
fog állni (ezek most először közlekednek a
Balatonnál), de lesz Schlieren (GYSEV-es és
Nosztagiás egyaránt), egy Bmx-es vonat, illetve
pénteken és vasárnap 1-1 Fecske inga.
Javul a Tekergő gyorsok minősége:
felújított gyorsvonati kocsik is forgalomba
állnak
Új járat a Naplemente gyorsvonat
vasárnap este
Tapolcáról Budapest felé, ennek a
vonatnak is a
Nosztalgia adja a szerelvényét,
kényelmes
Schlieren kocsikban lehet majd utazni. A vonat jó
választás lehet a
kerékpáros csoportoknak
is, a Bdpz kocsiban akár 40 bicikli is elfér.
Idén is
segítünk vonatot választani!
Tavaly nyáron vezettük be új
szolgáltatásunkat, a
vonatválasztást
segítő internetes alkalmazást, ahol csak ki kell
választani, hogy hova szeretne utazni, majd
néhány
egyszerű kérdés után a rendszer
személyre
szabottan megmutatja az Ön számára
legjobb vonatot.
A program természetesen megtanulta az idei vonatokat is,
ezért ha bizonytalan, hogy melyik
járattípus lenne
a legjobb Önnek, nézze meg mit ajánlunk!
Próbálja ki Ön is
alkalmazásunkat!
Amennyiben Budapesten Kelenföld
állomásról
indul, már az aluljáróban
lévő
terminálról is elérhetők a balatoni
vonatösszeállítások,
és a
választást segítő
alkalmazás. Ehhez nyissa
meg a MÁV Csoport honlapját, menjen le a lap
aljára, koppintson a "Vasút a
nagyvilágban"
lehetőségre, majd a listából
válassza ki a
www.vonatosszeallitas.hu linket. Innen már könnyen
megtalálja, amit keres.
Összefoglaló
Nézzük végig még egyszer
röviden a
legfontosabb pozitív és negatív
változásokat:
|
Minden
eddiginél több helyjegyes vonat a déli
parton |
|
Kiszámítható
minőségű IC kocsik |
|
Kerékpárhely
foglalás az Ezüstpart és a Balaton
expresszeken |
|
Könnyen megjegyezhető
új vonatnevek a déli parton is |
|
Hétvégén
az eddigieknél több klímás
Flirt motorvonat Fonyódig |
|
A Nohab mellett újabb retro
mozdony, a Szergej |
|
MÁV Nosztalgia kocsik menetrend
szerinti forgalomban |
|
Felújított kocsik az
északi parton |
|
|
|
Szinte egyáltalán
nincs 1. osztályú kocsit
továbbító vonat |
|
A déli part sebesvonatain most
sincs minőségi szolgáltatás (IC vagy
1. o.) |
|
Jóval kevesebb
étkezőkocsi közlekedik, mint tavaly |
|
A Balaton expresszekben nincs nagy
kapacitású poggyászkocsi |
Összességében
megállapítható,
hogy a kínálat -
különösen a déli
parton - sokat javul, nagy előny a
helybiztosítás,
és jó látni, hogy a déli
parton is kezd
kialakulni egy könnyen megjegyezhető, vonzó
menetrendstruktúra. Javul a kocsik minősége is,
alig lesz
elavult, műbőr üléses kocsi ezeken a vonalakon.
Ugyanakkor
nagy visszalépés az étkezőkocsik
kikerülése, és minőségi
szolgáltatásokkal kapcsolatban is lenne
még mit
javítani. Mindent összevetve
véleményünk
szerint az idei nyári menetrend lényegesen jobb lett
a tavalyinál.
Részletes vonatösszeállítások:
2015.05.26.
|
|
|
|
|
|
|
|
|