főoldalvasútvonalak listájakapcsolat felvételevasúti kocsikfejlesztési ötletek, javaslatok
         
Milyen volt a 2015-ös nyári menetrend?
Volt javulás tavaly óta? Min lehetne még változtatni?
 
Ismét eltelt egy nyár, elmúlt egy újabb nyári menetrendi időszak. A MÁV-Start idén is számos jó ajánlattal készült, de ezek vajon valóban jók voltak? Beváltak az újítások? Vagy még lenne min javítani? Néhány hete kérdeztük Önöket a nyári menetrendtől, kérdőívünk segítségével 344-en mondták el véleményüket, ezeket elemezzük most.

Déli part (30-as vonal)

Az idei év egyik legnagyobb újítása volt, hogy a déli parton a gyorsvonatokat helybiztosítással közlekedő expresszek váltották. A helyjegynek köszönhetően megszűnt a zsúfoltság, mindenkinek biztos ülőhelye volt, emellett hosszabb távon a helyjegy olcsóbb, mint a korábbi években fizetett gyorsvonati pótjegy. Ugyanakkor a bérleteseknek, és a rövidebb távolságra utazóknak áremelést jelentett a helyjegy, és mivel ezek vonathoz kötött jegyek, kevésbé lehetett rugalmasan variálni. Kérdeztük Önöket, hogy a helyjegy inkább előny, vagy inkább hátrány volt-e: erre a válaszadók 63,1 százaléka azt válaszolta, hogy összességében jobb volt idén expresszvonatként, mint helybiztosítás nélkül gyorsvonatként.


A következő kérdés a már szokásosnak tekinthető hármas volt: pontosság, kényelem és tisztaság értékelése. A menetrendszerűséget 3,6-3,7 körül értékelték, ez a tavalyi évhez képest jelentős javulás, ekkor ugyanerre 2,8 és 3,5 közötti értékelések születtek. A kényelem szempontjából az IC kocsi majdnem elérte a 4-est, ez a tavalyi 4,26-koz képest romlás. Ennek oka valószínűleg az, hogy tavaly többségében fülkés (sőt, sokszor 1. osztályú) EC kocsik közlekedtek itt, míg idén Bp kocsik lettek forgalomba állítva. Az expresszvonati rész 3,21-es értékelése a tavalyi 3,39-hez képest szintén romlott, ennek oka az lehet, hogy idén magasabb vonatnemként közlekedtek ugyanazok a kocsik. A tisztaság 3,43-as és 3,85-ös átlaga sajnos nem a legjobb, ezen a területen kellene még fejlődni.


Idén először kerékpárhely-foglalás mellett lehetett biciklit szállítani, ez a díjmentes szolgáltatás mindenképpen növelte a minőséget, ugyanakkor a megszokott nagy kapacitású poggyászkocsik helyett kisebb befogadóképességű, és kevésbé kényelmesen használható Halberstadti kocsik közlekedtek a vonatokban. A válaszadók többsége meg volt elégedve a foglalással, viszont a nagy poggyászkocsi hiányzott.


A Déli Parti sebesek értékelése sajnos elég gyenge lett: a pontosság 3,39-es átlagot kapott, ez minimális javulás a tavalyi évhez képest. A kényelem és a tisztaság éppen 3-as alatti pontszáma viszont nem túl jó eredmény, ez az egyébként is gyenge tavalyi átlaghoz képest is kis visszalépés. Jól látható, hogy jövőre elsősorban ebben a szegmensben lesz szükség fejlesztésre, ez ugyanis jelenleg kevésbé vonzó szolgáltatás.


A Déli Parti sebeseken továbbra is van fizetőképes kereslet minőségi szolgáltatásra, a válaszadók 35%-a hiányolta az 1. osztályú kocsit a vonatról. Ha ebből levonjuk azokat, akik vasutas arcképes igazolvánnyal, vagy Start Klub VIP kártyával utaznak (azaz nem fizetnek pluszban az 1. osztályért), még mindig a válaszadók 28%-a utazna ebben a kocsiban - ők plusz pénzt termelnének. Jelenleg a gyorsvonati 1. osztályú (A és Ao) kocsik 2. osztályként közlekednek, a szolgáltatás ismételt meghirdetése tehát semmibe sem kerülne, viszont az utasoknak jobb lenne, és a Vasúttársaságnak is több millió forint plusz bevételt hozna.

A Hétvégi Flirt sebesek már lényegesen jobb eredményeket produkáltak, a tavalyi Fecske ingavonati szerelvényhez képest látványosan nőtt az utasszám, nyár végére már szűkösnek is bizonyult a kapacitás. A pontosság 3,89-es értékelése kb. 0,5-el jobb, mint a hasonló kategóriájú Déli Parti sebeseké, ez valószínűleg a jobb gyorsulásnak köszönhető (így a késések könnyen behozhatók). A kényelem 3,97-es átlaga egy egész jeggyel jobb, mint a Déli Partiké, látható, hogy bár személyvonati minőségű motorvonatokról van szó, rövidebb távolságokra (sebesvonati forgalomban) a klíma sokkal nagyobb előny, mint amekkora hátrány a kevésbé kényelmes ülés. A tisztaság 4,54-es eredménye kiugróan magas a Déli Parti sebesek 2,98-as átlagához képest.


Kérdeztük, hogy mit gondolnak a személyvonati forgalomra tervezett motorvonatok távolsági felhasználásáról. A válaszadók kb. két harmad része szerint sebesvonaton még elfogadható az alacsonyabb komfortfokozatú motorvonat, mivel ilyenkor a klíma fontosabb. További 16%-uk szerint szintén jók ide ezek a motorvonatok, de szerintük pótjegyet nem kellene rájuk kérni. Mindössze a válaszadók kevesebb, mint negyede nem tartja jó ötletnek a Flirtek távolsági felhasználását.


Északi part (29-es vonal)

Az északi parton a menetrendstruktúra lényegében nem változott tavaly óta, továbbra is három járattípus közül választhatnak az utasok. A Katica sebesek Székesfehérvár állomás átépítése miatt idén Pusztaszabolcs felé terelve közlekedtek, így menetidejük kb. 20 perccel megnőtt, cserében viszont viszonylag kicsi volt a zavarérzékenység (ha Fehérvár felé mentek volna, nagyobb valószínűséggel lett volna késés az átépítés miatt). A Kék Hullám sebesek menetrendje, és összeállítása nem változott tavaly óta.

A Tekergő gyorsvonatok egy része idén fülkés kocsikból volt kiállítva, ezeknek a tervek szerint felújított B 20-30 kocsiknak kellett volna lenni, viszont az esetek jelentős többségében a régebbi 20-35-ösök közlekedtek itt. Ennek előnye, hogy a retro kocsik jól illeszkedtek a Szergejhez, hátránya, hogy nem volt igazán jó minőségű kocsi a vonatban. Emellett voltak MÁV Nosztalgia és GYSEV Schlieren kocsik, és egy Fecske ingavonat is. Elsőként nézzük a szokásos három kérdést:


A négyes körüli értékelés alapvetően jónak mondható, bár a járművek között nagy volt a minőségi szórás. A szöveges értékelések alapján a Fecske Bhv kocsik teljesítettek a legrosszabbul, bár ezek csak hétvégén közlekedtek a vonalon. A MÁV Nosztalgia kocsijait a többség örömmel fogadta, a járművek viszonylag kényelmesek, és mindenképpen újdonság volt a megjelenésük. A fülkés kocsik meglepően jól teljesítettek, annak ellenére, hogy nagyon ritka volt a felújított jármű, így is népszerűek voltak, többen írták, hogy jó volt a retro megjelenésű kocsikkal is utazni, és a Szergej mögött a fotókon is jól néztek ki. A tavalyi évhez képest az értékelés gyakorlatilag nem változott, egy minimális csökkenés figyelhető meg - elsősorban az Ao kocsik eltűnése miatt.

A Tekergő gyorsvonatok szerelvényében idén nem volt 1. osztályú kocsi. Ezek hiányát többen is szóvá tették, de egy kérdésünk is vonatkozott rá. A vasutas arcképes igazolvánnyal és Start Klub VIP kártyával utazók válaszait levéve is bőven lett volna igény erre a szolgáltatásra is.


A Katica sebesvonatoknál a szöveges értékelések alapján nagy hátrány volt a kerülő és az emiatti 20 perccel hosszabb menetidő, de többen panaszkodtak a székesfehérvári közvetlen eljutás hiányára is. Ennek ellenére a tavalyi évhez képest több, mint 3 tizeddel javult a pontosság megítélése, ami mindenképpen előrelépésnek tekintendő. A kényelem értékelése 1. osztályon nem változott, 2. osztályon viszont szintén egy 3 tizedes javulás tapasztalható. A tisztaság viszont sajnos romlott, a tavalyi 4,5 körüli értékről lecsökkent 4,1-4,2-re. Önmagában még ez sem rossz, de azért jó lenne jövőre ismét javulást elérni. A legtöbben az ablakon lévő karcolásokra, és a mosdóban lévő firkákra panaszkodtak.


Kérdeztük azt is, hogy ha meg lenne hirdetve az 1. osztály rendesen, vennének-e ide jegyet. A válaszadók 51,1%-a továbbra sem váltana magasabb osztályú jegyet, 15,3%-uk viszont kifizetné a különbözetet, azaz ők többlet kiadás nélkül plusz bevételt jelentenének. Sőt, további 33,6%-uk választaná esetenként az 1. osztályt, ha lenne egy kis komfortnövelés (padlószőnyeg, asztal, konnektor).

A Kék Hullám sebesvonatok idén is jól szerepeltek, pontosságuk a tavalyi 3,6 (sebes) - 4,1 (InterCity) értékről 3,8 - 4,2-re javult, kiemelkedően nagy késések valóban nem voltak jellemzők a vonalon. Érdekesség, hogy a drágább jegyet váltó utasok jobban ítélik meg a pontosságot is, ennek valószínűleg az lehet az oka, hogy a kényelmesebb, légjavítós kocsikban jó utazni, ezért egy kicsit hosszabb menetidő fel sem tűnik. A kényelem az IC részen szinte pont ugyanannyi, mint tavaly, a sebesvonati részen viszont egy kis csökkenés figyelhető meg. Ennek oka valószínűleg a műbőr üléses BDbh kocsik megjelenése hétvégi erősítésként. A tisztaság sajnos néhány tizeddel romlott a tavalyi évhez képest.


Összefoglalás, szöveges értékelések

Kérdeztük Önöket, hogy összességében jobbnak, vagy rosszabbnak ítélik meg a menetrendet a tavalyihoz képest. A legtöbben (40%) úgy gondolja, hogy kicsit jobb volt, mint tavaly, 21% szerint pedig sokkal jobb lett. Mindössze 13%-uk válaszolt úgy, hogy rosszabb volt az idei menetrend, mint a tavaly nyári.


Idén is elkészítettük vonatválasztást segítő alkalmazásunkat, melynek segítségével megmutatjuk személyre szabottan az Önnek leginkább megfelelő vonatot. Ezt a megkérdezettek 42,2%-a legalább egyszer kipróbálta, a válaszadók 36,9%-a ugyan nem használta a programot, de a vonatösszeállításokat megnézte, és mindössze 5,2% volt, aki egyáltalán nem használta honlapunkat.

Kérdeztük azt is, hogy milyen jeggyel utazott a Balatonnál. Itt a válaszadók kicsit több, mint fele a kedvezményes jegyet választotta, ide tartoznak többek között a diákok, családosok, vagy Balaton Mix jeggyel utazók. A teljesárú jegyet váltó utasok aránya 17% volt, míg a harmadik helyet az idén induló Vakációbérlet foglalta el 14%-al (a 30, 60 és 90 napos változatok megoszlása nagyjából egyenletes volt).


A kérdőív végén lehetőség volt szöveges véleményeket is írni, ezek közül is szeretnénk néhányat megemlíteni. Az északi parton többen megemlítették pozitív változásként a Szergej mozdonyok megjelenését, de a Nohaboknak is sokan örültek. Összességében jó volt a menetrendi struktúra, kényelmesek voltak a MÁV Nosztalgia kocsik, de a retro fülkések is nagy sikert arattak. Javult a fedélzeti utastájékoztatás, jobb volt a menetrendszerűség, és az új hétvégi vonatok is jók voltak. Ugyanakkor nagyon sokan hiányolták az étkezőkocsikat, nem örültek a Katicák kerülő útirányának, rossznak tartották a Bz motorvonati szerelvényeket, és azt is nehézményezték, hogy a Tekergő gyorsok megállási rendje nem mindig ugyanolyan, pedig pont ez lenne értelme itt a vonatneveknek. Többen hiányoltak átlós vonatokat az ország keleti részéről, egy hajnali gyorsvonatot Budapest felé reggel, amivel 8-ra fel lehet érni, és a Tekergő gyorsvonatok minőségén is lehetne javítani (akár expresszvonatként, helyjeggyel).

A déli parton megosztotta az utasokat a kötelező helyjegy a Balaton expresszeken, de a többség pozitív változásként tekintette. A rövidebb távolságra utazók, és a bérletesek viszont nem így gondolták, szerintük jobb volt gyorsvonatként, vagy ha marad a helyjegy, akkor legyen több sebesvonat. Mindenképp előrelépés volt a Hétvégi Flirt sebesvonatok megjelenése, jó volt a kerékpárhely-foglalás az expresszeken, és a menetrendszerűség is javult. Hátrányként itt is legtöbben az étkezőkocsik hiányát említették, de nagyon sokan panaszkodtak a Balaton expresszek Halberstadti kocsijaira is. Többen hiányolták az 1. osztályt (elsősorban az IC részről), a rendes InterCity vonatokat, és a Győr - Siófok gyorsvonatot is. Javaslatként említették, hogy jó lenne egy közvetlen gyorsvonat Békéscsabáról a Balatonra, lehetne egy éjszakai expresszvonat Keletről a Balatonra háló és fekvőhelyes kocsikkal, és lehetnének egységesebbek az egyes vonattípusok (azonos megállási rend, ugyanolyan kocsik).

Általánosságban jó volt a Bp 20-67 kocsik megítélése, ugyan ezek a korábbi EC kocsikhoz képest visszalépést jelentettek, viszont az jó volt, hogy kiszámíthatóan, mindig ugyanolyan kocsi jött, és a légjavítóval sem volt sok gond. Startos részről javult az utastájékoztatás (interneten, mobilalkalmazás segítségével és a vonatokon is), nagyon jók voltak a peronon elhelyezett kocsiszám táblák. Azt viszont sokan hátrányként említették, hogy egy frissítés óta az Elvirában a sebes és a gyorsvonat is zöld, illetve az expressz és az IC is kék, így nem lehet megkülönböztetni a vonatokat (erről korábban mi is írtunk).

2015.09.21.

 
Vonatösszeállítás