|
Milyen volt a
2015-ös nyári menetrend?
Volt
javulás tavaly óta? Min lehetne még
változtatni?
|
|
Ismét
eltelt egy nyár, elmúlt egy újabb
nyári
menetrendi időszak. A MÁV-Start idén is
számos
jó ajánlattal készült, de
ezek vajon
valóban jók voltak? Beváltak az
újítások? Vagy még lenne
min
javítani? Néhány hete
kérdeztük
Önöket a nyári menetrendtől,
kérdőívünk
segítségével 344-en
mondták el véleményüket,
ezeket
elemezzük most.
Déli part
(30-as vonal)
Az idei év egyik legnagyobb
újítása volt,
hogy a déli parton a gyorsvonatokat
helybiztosítással közlekedő expresszek
váltották. A helyjegynek
köszönhetően megszűnt
a zsúfoltság, mindenkinek biztos
ülőhelye volt,
emellett hosszabb távon a helyjegy olcsóbb, mint
a
korábbi években fizetett gyorsvonati
pótjegy.
Ugyanakkor a bérleteseknek, és a
rövidebb
távolságra utazóknak
áremelést
jelentett a helyjegy, és mivel ezek vonathoz
kötött
jegyek, kevésbé lehetett rugalmasan
variálni.
Kérdeztük Önöket, hogy a helyjegy
inkább
előny, vagy inkább hátrány volt-e:
erre a
válaszadók 63,1 százaléka
azt
válaszolta, hogy
összességében jobb volt
idén expresszvonatként, mint
helybiztosítás
nélkül gyorsvonatként.
A következő kérdés a már
szokásosnak
tekinthető hármas volt: pontosság,
kényelem
és tisztaság
értékelése. A
menetrendszerűséget 3,6-3,7 körül
értékelték, ez a tavalyi
évhez
képest jelentős javulás, ekkor
ugyanerre 2,8
és 3,5 közötti
értékelések
születtek. A kényelem
szempontjából az IC
kocsi majdnem elérte a 4-est, ez a tavalyi 4,26-koz
képest romlás. Ennek oka
valószínűleg az,
hogy tavaly többségében
fülkés (sőt,
sokszor 1. osztályú) EC kocsik
közlekedtek itt,
míg idén Bp kocsik lettek forgalomba
állítva. Az expresszvonati rész
3,21-es
értékelése a tavalyi 3,39-hez
képest
szintén romlott, ennek oka az lehet, hogy idén
magasabb
vonatnemként közlekedtek ugyanazok a kocsik. A
tisztaság 3,43-as és 3,85-ös
átlaga sajnos
nem a legjobb, ezen a területen kellene még
fejlődni.
Idén először
kerékpárhely-foglalás
mellett lehetett biciklit szállítani, ez a
díjmentes szolgáltatás
mindenképpen
növelte a minőséget, ugyanakkor a megszokott nagy
kapacitású poggyászkocsik helyett
kisebb
befogadóképességű, és
kevésbé
kényelmesen használható Halberstadti
kocsik
közlekedtek a vonatokban. A válaszadók
többsége meg volt elégedve a
foglalással,
viszont a nagy poggyászkocsi hiányzott.
A Déli Parti sebesek
értékelése sajnos
elég gyenge lett: a pontosság 3,39-es
átlagot
kapott, ez minimális javulás a tavalyi
évhez
képest. A kényelem és a
tisztaság
éppen 3-as alatti pontszáma viszont nem
túl
jó eredmény, ez az
egyébként is gyenge
tavalyi átlaghoz képest is kis
visszalépés.
Jól látható, hogy jövőre
elsősorban ebben a
szegmensben lesz szükség fejlesztésre,
ez ugyanis
jelenleg kevésbé vonzó
szolgáltatás.
A Déli Parti sebeseken továbbra is van
fizetőképes
kereslet minőségi szolgáltatásra, a
válaszadók 35%-a hiányolta az 1.
osztályú kocsit a vonatról. Ha ebből
levonjuk
azokat, akik vasutas arcképes igazolvánnyal, vagy
Start
Klub VIP kártyával utaznak (azaz nem fizetnek
pluszban az
1. osztályért), még mindig a
válaszadók 28%-a utazna ebben a kocsiban - ők
plusz
pénzt termelnének. Jelenleg a gyorsvonati 1.
osztályú (A és Ao) kocsik 2.
osztályként közlekednek, a
szolgáltatás ismételt
meghirdetése
tehát semmibe sem kerülne, viszont az utasoknak
jobb lenne,
és a Vasúttársaságnak is
több
millió forint plusz bevételt hozna.
A Hétvégi Flirt sebesek már
lényegesen jobb
eredményeket produkáltak, a tavalyi Fecske
ingavonati
szerelvényhez képest
látványosan nőtt az
utasszám, nyár végére
már
szűkösnek is bizonyult a kapacitás. A
pontosság
3,89-es értékelése kb. 0,5-el jobb,
mint a
hasonló kategóriájú
Déli Parti
sebeseké, ez valószínűleg a jobb
gyorsulásnak köszönhető (így a
késések könnyen behozhatók).
A
kényelem 3,97-es átlaga egy egész
jeggyel jobb,
mint a Déli Partiké,
látható, hogy
bár személyvonati minőségű
motorvonatokról
van szó, rövidebb
távolságokra (sebesvonati
forgalomban) a klíma sokkal nagyobb előny, mint amekkora
hátrány a kevésbé
kényelmes
ülés. A tisztaság 4,54-es
eredménye
kiugróan magas a Déli Parti sebesek 2,98-as
átlagához képest.
Kérdeztük, hogy mit gondolnak a
személyvonati
forgalomra tervezett motorvonatok távolsági
felhasználásáról. A
válaszadók kb. két harmad
része szerint
sebesvonaton még elfogadható az alacsonyabb
komfortfokozatú motorvonat, mivel ilyenkor a
klíma
fontosabb. További 16%-uk szerint szintén
jók ide
ezek a motorvonatok, de szerintük pótjegyet nem
kellene
rájuk kérni. Mindössze a
válaszadók
kevesebb, mint negyede nem tartja jó ötletnek a
Flirtek
távolsági
felhasználását.
Északi
part (29-es vonal)
Az északi parton a menetrendstruktúra
lényegében nem változott tavaly
óta,
továbbra is három
járattípus
közül választhatnak az utasok. A Katica
sebesek
Székesfehérvár
állomás
átépítése miatt
idén Pusztaszabolcs
felé terelve közlekedtek, így
menetidejük kb.
20 perccel megnőtt, cserében viszont viszonylag kicsi volt
a
zavarérzékenység (ha
Fehérvár
felé mentek volna, nagyobb
valószínűséggel
lett volna késés az
átépítés
miatt). A Kék Hullám sebesek menetrendje,
és
összeállítása nem
változott tavaly
óta.
A Tekergő gyorsvonatok egy része idén
fülkés
kocsikból volt kiállítva, ezeknek a
tervek szerint
felújított B 20-30 kocsiknak kellett volna lenni,
viszont
az esetek jelentős többségében a
régebbi
20-35-ösök közlekedtek itt. Ennek előnye,
hogy a retro
kocsik jól illeszkedtek a Szergejhez,
hátránya,
hogy nem volt igazán jó minőségű kocsi
a vonatban.
Emellett voltak MÁV Nosztalgia és GYSEV Schlieren
kocsik,
és egy Fecske ingavonat is. Elsőként
nézzük a
szokásos három kérdést:
A négyes körüli
értékelés
alapvetően jónak mondható, bár a
járművek
között nagy volt a minőségi
szórás. A
szöveges értékelések
alapján a Fecske
Bhv kocsik teljesítettek a legrosszabbul, bár
ezek csak
hétvégén közlekedtek a
vonalon. A MÁV
Nosztalgia kocsijait a többség
örömmel fogadta, a
járművek viszonylag kényelmesek, és
mindenképpen újdonság volt a
megjelenésük. A fülkés kocsik
meglepően
jól teljesítettek, annak ellenére,
hogy nagyon
ritka volt a felújított jármű,
így is
népszerűek voltak, többen
írták, hogy
jó volt a retro megjelenésű kocsikkal is utazni,
és a Szergej mögött a fotókon
is jól
néztek ki. A tavalyi évhez képest az
értékelés gyakorlatilag nem
változott, egy
minimális csökkenés figyelhető meg -
elsősorban az
Ao kocsik eltűnése miatt.
A Tekergő gyorsvonatok szerelvényében
idén nem
volt 1. osztályú kocsi. Ezek
hiányát
többen is szóvá tették, de
egy
kérdésünk is vonatkozott rá.
A vasutas
arcképes igazolvánnyal és Start Klub
VIP
kártyával utazók válaszait
levéve is
bőven lett volna igény erre a
szolgáltatásra is.
A Katica sebesvonatoknál a szöveges
értékelések alapján nagy
hátrány volt a kerülő és az
emiatti 20
perccel hosszabb menetidő, de többen panaszkodtak a
székesfehérvári közvetlen
eljutás
hiányára is. Ennek ellenére a tavalyi
évhez
képest több, mint 3 tizeddel javult a
pontosság
megítélése, ami
mindenképpen
előrelépésnek tekintendő. A kényelem
értékelése 1. osztályon nem
változott, 2. osztályon viszont
szintén egy 3
tizedes javulás tapasztalható. A
tisztaság viszont
sajnos romlott, a tavalyi 4,5 körüli
értékről
lecsökkent 4,1-4,2-re. Önmagában
még ez sem
rossz, de azért jó lenne jövőre
ismét
javulást elérni. A legtöbben az ablakon
lévő
karcolásokra, és a mosdóban
lévő
firkákra panaszkodtak.
Kérdeztük azt is, hogy ha meg lenne hirdetve az 1.
osztály rendesen, vennének-e ide jegyet. A
válaszadók 51,1%-a továbbra sem
váltana
magasabb osztályú jegyet, 15,3%-uk viszont
kifizetné a különbözetet, azaz ők
többlet
kiadás nélkül plusz bevételt
jelentenének. Sőt, további 33,6%-uk
választaná esetenként az 1.
osztályt, ha
lenne egy kis komfortnövelés
(padlószőnyeg, asztal,
konnektor).
A Kék Hullám sebesvonatok idén is
jól
szerepeltek, pontosságuk a tavalyi 3,6 (sebes) - 4,1
(InterCity)
értékről 3,8 - 4,2-re javult, kiemelkedően nagy
késések valóban nem voltak jellemzők a
vonalon.
Érdekesség, hogy a drágább
jegyet
váltó utasok jobban ítélik
meg a
pontosságot is, ennek valószínűleg az
lehet az
oka, hogy a kényelmesebb,
légjavítós
kocsikban jó utazni, ezért egy kicsit hosszabb
menetidő
fel sem tűnik. A kényelem az IC részen szinte
pont
ugyanannyi, mint tavaly, a sebesvonati részen viszont egy
kis
csökkenés figyelhető meg. Ennek oka
valószínűleg a műbőr üléses
BDbh kocsik
megjelenése hétvégi
erősítésként. A tisztaság
sajnos
néhány tizeddel romlott a tavalyi
évhez
képest.
Összefoglalás,
szöveges értékelések
Kérdeztük Önöket, hogy
összességében jobbnak, vagy rosszabbnak
ítélik meg a menetrendet a tavalyihoz
képest. A
legtöbben (40%) úgy gondolja, hogy kicsit jobb
volt, mint
tavaly, 21% szerint pedig sokkal jobb lett. Mindössze 13%-uk
válaszolt úgy, hogy rosszabb volt az idei
menetrend, mint
a tavaly nyári.
Idén is elkészítettük
vonatválasztást segítő
alkalmazásunkat,
melynek segítségével megmutatjuk
személyre
szabottan az Önnek leginkább megfelelő vonatot. Ezt
a
megkérdezettek 42,2%-a legalább egyszer
kipróbálta, a válaszadók
36,9%-a ugyan nem
használta a programot, de a
vonatösszeállításokat
megnézte,
és mindössze 5,2% volt, aki
egyáltalán nem
használta honlapunkat.
Kérdeztük azt is, hogy milyen jeggyel utazott a
Balatonnál. Itt a válaszadók kicsit
több,
mint fele a kedvezményes jegyet választotta, ide
tartoznak többek között a diákok,
családosok, vagy Balaton Mix jeggyel utazók. A
teljesárú jegyet váltó
utasok aránya
17% volt, míg a harmadik helyet az idén
induló
Vakációbérlet foglalta el 14%-al (a
30, 60
és 90 napos változatok megoszlása
nagyjából egyenletes volt).
A kérdőív végén
lehetőség volt
szöveges véleményeket is
írni, ezek
közül is szeretnénk
néhányat
megemlíteni. Az északi parton többen
megemlítették pozitív
változásként a Szergej mozdonyok
megjelenését, de a Nohaboknak is sokan
örültek.
Összességében jó volt a
menetrendi
struktúra, kényelmesek voltak a MÁV
Nosztalgia
kocsik, de a retro fülkések is nagy sikert arattak.
Javult
a fedélzeti
utastájékoztatás, jobb volt a
menetrendszerűség, és az új
hétvégi
vonatok is jók voltak. Ugyanakkor nagyon sokan
hiányolták az étkezőkocsikat, nem
örültek a Katicák kerülő
útirányának, rossznak
tartották a Bz
motorvonati szerelvényeket, és azt is
nehézményezték, hogy a Tekergő gyorsok
megállási rendje nem mindig ugyanolyan, pedig
pont ez
lenne értelme itt a vonatneveknek. Többen
hiányoltak
átlós vonatokat az ország keleti
részéről, egy hajnali gyorsvonatot Budapest
felé
reggel, amivel 8-ra fel lehet érni, és a Tekergő
gyorsvonatok minőségén is lehetne
javítani
(akár expresszvonatként, helyjeggyel).
A déli parton megosztotta az utasokat a kötelező
helyjegy a
Balaton expresszeken, de a többség
pozitív
változásként tekintette. A
rövidebb
távolságra utazók, és a
bérletesek
viszont nem így gondolták, szerintük
jobb volt
gyorsvonatként, vagy ha marad a helyjegy, akkor legyen
több
sebesvonat. Mindenképp előrelépés volt
a
Hétvégi Flirt sebesvonatok
megjelenése, jó
volt a kerékpárhely-foglalás az
expresszeken,
és a menetrendszerűség is javult.
Hátrányként itt is legtöbben
az
étkezőkocsik hiányát
említették, de
nagyon sokan panaszkodtak a Balaton expresszek Halberstadti kocsijaira
is. Többen hiányolták az 1.
osztályt
(elsősorban az IC részről), a rendes InterCity vonatokat,
és a Győr - Siófok gyorsvonatot is.
Javaslatként
említették, hogy jó lenne egy
közvetlen
gyorsvonat Békéscsabáról a
Balatonra,
lehetne egy éjszakai expresszvonat Keletről a Balatonra
háló és fekvőhelyes kocsikkal,
és
lehetnének egységesebbek az egyes
vonattípusok
(azonos megállási rend, ugyanolyan kocsik).
Általánosságban jó volt a
Bp 20-67 kocsik
megítélése, ugyan ezek a
korábbi EC
kocsikhoz képest visszalépést
jelentettek, viszont
az jó volt, hogy
kiszámíthatóan, mindig
ugyanolyan kocsi jött, és a
légjavítóval sem volt sok gond.
Startos
részről javult az
utastájékoztatás
(interneten, mobilalkalmazás
segítségével
és a vonatokon is), nagyon jók voltak a peronon
elhelyezett kocsiszám táblák. Azt
viszont sokan
hátrányként
említették, hogy egy
frissítés óta az Elvirában
a sebes
és a gyorsvonat is zöld, illetve az expressz
és az
IC is kék, így nem lehet
megkülönböztetni
a vonatokat (erről korábban mi is írtunk).
2015.09.21.
|
|
|
|
|
|
|
|
|