főoldalvasútvonalak listájakapcsolat felvételevasúti kocsikfejlesztési ötletek, javaslatok
         
Expresszvonatok óránként a Balaton déli partjára!
Június 16-tól indul a Tópart expressz, és a többi balatoni járat
 
Már csak néhány hét, és itt a nyári menetrend! A főszezonra idén is több fejlesztéssel készül a MÁV-START, a Balatonnál az északi és a déli parton is bővül a kínálat. Aki a magyar tengernél messzebbre vágyik, az Adria partja is kényelmesen elérhető vonattal.

Déli part (30-as vonal)

A téli időszak ismét szorgos munkával telt a Balaton déli partján, tovább haladt a pályafelújítás a vonalon. Immár a Balatonfenyves - Balatonszentgyörgy szakasz is elkészült, emellett nekiláttak Siófok állomás régóta várt felújításának is. Bár az állomás még nincs kész, de tavaly óta rá sem lehet ismerni, az egyik peron burkolata már megújult, és a liftakna is készen várja a felvonó beszerelését. A vonal többi állomása és megállóhelye is komfortosabbá vált kicsit, több helyen új esőbeállók épültek a szezonra készülve.


Megújult pálya, korszerű állomások, nagyobb kapacitás, magasabb sebesség

És akkor térjünk is a lényegre: milyen változásokat hoz az új menetrend? A legfontosabb fejlesztés egyértelműen az expresszvonati kínálat bővítése, a korábbi kétórás ütemet órásra sűríti a MÁV-START, a Budapest - Keszthely viszonylatú Balaton expresszek mellett a másik órában új járatok indulnak Budapest és Nagykanizsa között Tópart névvel, szintén expresszvonatként.

A kétféle expressz megállási rendje a közös szakaszon csak kis mértékben különbözik: Balaton Ex megáll Balatonberényben, de nem áll meg Lepsényben, míg a Tópart Ex Lepsényben áll meg, és Berényben halad. A vonatok továbbra is továbbítanak légkondicionált InterCity kocsit, ahol a garantált ülőhelyen felül légkondicionálás, és egyre növekvő arányban konnektor is rendelkezésre áll.


Az expresszek kicsit rövidebbek lesznek, de sűrűbben járnak majd

A két nemzetközi vonatpár az expresszvonati ütembe integrálva (de sajnos gyorsvonatként) közlekedik. Az Agram reggel a Balaton felé keszthelyi stokkot is továbbít (neve így Agram-Helikon gyorsvonatra változott), itt egy IC kocsi is közlekedik majd. A vonatpár gyorsvonati pótjeggyel vehető igénybe, amely mellé helyjegy váltható. A Gradec neve a nyári szezonra Gradec-Tópart gyorsvonatra változik, utóbbi a belföldi kocsikat takarja. A vonat pótjegy nélkül, helyjegy váltása mellett vehető igénybe, tehát díjszabási tulajdonságai a belföldi expresszekével megegyezik. A két nemzetközi vonatpár 1. osztályú kocsija belföldi forgalomban is igénybe vehető, ezeket jó szívvel ajánljuk Önöknek a kényelmesebb utazás érdekében.

Mivel Nagykanizsára új expresszvonatok indulnak, a Déli Parti sebesek nagy része csak Balatonszentgyörgy állomásig közlekedik. A sebesvonatok jó választást jelentenek a kerékpárral utazók számára, hiszen nagy befogadóképességű poggyászkocsit is továbbítanak (itt a forgalmasabb időszakokban személyzet segíti a ki- és berakodást).

A hétvégi Siófoki Flirt sebesvonatok idén is közlekednek majd, az expresszek által nem kiszolgált településekre ezek a járatok biztosítják a leggyorsabb eljutási lehetőséget. Az átlós vonatok menetrendjében nincs változás, Miskolcról az Ezüstpart expresszel, Záhonyból az Aranypart expresszel, Szegedről az Aranyhíd expresszel, illetve Szolnokról egy gyorsvonattal érhető el a Balaton.

A Budapest és Split között közlekedő Adria gyorsvonat háló- és fekvőhelyes kapacitását megduplázta a Start, immár két WLAB háló, és két WSBA Bcmh fekvőhelyes kocsi közlekedik majd a vonatban. A kocsifelújítási program előrehaladtával az ülőhelyes kocsi is változik, a korábban megszokott A 19-80 sorozatot felújított, szintén 1. osztályú Ad 19-30-asok váltják, amelyek egyik előterében 3 kerékpár is szállítható.

Adria gyorsvonat tavaly Balatonaligánál - idén megduplázódik az éjszakai kocsik száma

Északi part (29-es vonal)

Az évek óta bevált menetrendstruktúra alapjaiban változatlan marad, azonban kifejezetten előnyös fejlesztéseket is tartalmaz az új kotta: a Katica sebesvonatok immár a hét minden napján, egész nap közlekednek Budapest és Balatonfüred között, megszűnik a kevésbé kihasznált időszakban lévő kényszerű átszállás Székesfehérváron.


A Katica sebesvonatok immár egész nap ütemesen, a teljes útvonalon közlekednek

Bár a kínálat szempontjából lényegtelen, de az egységes tájékoztatást elősegítő változás, hogy idén már a szombathelyi Kék Hullám is sebesvonatként közlekedik, ezért megszűnik az az anomália, hogy az ütemes, azonos megállású járatok között egy eltérő vonatnemű is volt.

Érdekesség, hogy hosszú idő után ismét lesz éjszakai gyorsvonat a 29-es vonalon: az Istria gyorsvonat Székesfehérvár - Balatonfüred - Tapolca - Ukk - Zalaegerszeg - Őriszentpéter útvonalon fogja elérni a szlovén határt. A Balaton északi partja így már Budapest-Keleti pályaudvarról is elérhető közvetlen vonattal, ráadásul egészen jó megállási renddel: a gyorsvonat menetrend szerint Tapolcáig csak Kelenföld, Székesfehérvár és Balatonfüred állomásokon áll meg. Az Istria az eddigi leggyorsabb gyorsvonathoz képest 20 perccel hamarabb Tapolcára ér, emellett A 19-80 sorozatú 1. osztályú kocsikban lehet utazni garantált ülőhely mellett belföldön is. A vonat az ülőhelyeseken kívül Fiumébe egy háló és egy fekvőhelyes kocsit , Koperbe egy fekvőhelyes és egy poggyászkocsit kocsit továbbít.

Nyári vonatösszeállítások oldalunkon

Többen jogosan hiányolták a friss vonatösszeállításokat honlapunkról, ezért ezzel kapcsolatban is szeretnénk hírt adni magunkról. Bár kívülről úgy tűnik, mint ha nem történne semmi, a háttérben dolgozunk a fejlesztéseken. Honlapunk már majdnem 10 éves (2009. december 13-án indultunk), ami az informatika világában nagy idő, ezért teljes rendszerünket egy korszerű, modern megoldás váltja fel. A munka halad, hamarosan a látványosabb fázisba érünk.

A nyári menetrend életbe lépésére még nem lesz kész az új alkalmazásunk, viszont mindettől függetlenül a balatoni vonatösszeállítások a teljes szezon alatt elérhetők lesznek annak érdekében, hogy segítséget tudjunk nyújtani a legjobb járat megtalálásához a nyaraláshoz.

2018.05.26.

 
Vonatösszeállítás