|
Bemutatták
a Schlieren kocsikat
Milyenek
lettek az új kocsik? Hol fognak közlekedni?
Miért éppen ott?
|
|
Az
első adag Schlieren kocsi február 16-án érkezett
az ÖBB-től, majd a meglepően gyors honosítás
után március 12-én már meg is volt a
futópróba. Most újabb fontos eseményhez
érkeztünk: március 18-án Budapesten, illetve
19-én Miskolcon bemutatta a MÁV-Start a használt,
de felújított, jó állapotú kocsikat
a sajtó képviselőinek és az utasoknak.
A Keleti pályaudvaron a MÁV Csoport vezetői
mutatták be a kocsikat
[Fotó: Stefán Péter]
A kocsi külső megjelenését már a
futópróbák után bemutattuk
Önöknek, belső képeket viszont eddig nem tettünk
közzé – most ezt is pótoljuk. A kocsik
még ÖBB-s korukban a 2000-es évek elején
nagyobb felújítást kaptak, így csak kisebb
módosításokra volt szükség. A
leglátványosabb változás, hogy a kopott,
szürkéskék üléshuzatokat
kicserélte a MÁV-Start a többi
felújított kocsiban megszokott kékre,
ezáltal barátságosabb, modernebb hangulata lett a
kocsinak (bár egy kis sárga még jól mutatna
az oldalfalon, vagy a poggyásztartókon).
Schlieren kocsi MÁV-Startos kivitelben
A kocsikban számos olyan kényelmet növelő extra van,
ami korábban az alap távolsági szegmensben nem
volt jellemző: ilyen a lehajtható kisasztal, a
lábtartó, a középső kartámasz, a
lehúzható sötétítő, és az eddig
csak IC kocsikban látott önműködő szakaszajtó.
A kocsik ugyan nem légkondicionáltak, de az összes
ablak lehúzható, és az intenzív gépi
szellőzés is elviselhetőbbé teszi az utazást
melegben is.
Lehajtható asztal, lábtartó és
sötétítő is van
Az első öt kocsi napokon belül forgalomba áll a
Budapest – Miskolc – Sátoraljaújhely vonalon,
úgy tudjuk, március 21-től április 8-ig az
alábbi vonatokban lehet kipróbálni a kocsikat:
5220 - 527 - 526 - 5221, április 9-től pedig itt fognak
közlekedni: 5009 - 520 - 5205 - 5008 (A
szerelvényforduló előzetes értesítés
nélkül is változhat!)
[Fotó: Stefán Péter] |
A
MÁV-Start jelenleg több szegmensben egyszerre fejleszt
Miskolc
térségében: a sebesvonatok minőségét
a Schlieren kocsik fogják emelni,
míg a személyvonatok között egyre több BDV
motorvonat lesz. Ezek kisebb
esztétikai felújítást is kapnak, melynek
során kicserélik a
burkolatokat és az üléshuzatokat.
A miskolci bemutatón egy BDV motorvonatot is meg lehetett
tekinteni, a
motorkocsi, a betétkocsi és a vezérlőkocsi
egyaránt felújított volt.
Ezek a szerelvények a Füzesabony – Miskolc –
Hidasnémeti, és a Miskolc
– Kazincbarcika viszonylatokon közlekednek, jelenleg
két egység jár a
térségben, de számuk nőni fog a
közeljövőben. A classic Bhv kocsikból
álló szerelvényekre egyre kevesebb helyen van
szükség, de ahol járnak
még, ott is egyre több megújult BDt
vezérlőkocsival lehet találkozni. |
Miért éppen Miskolc? Sokszor előkerül ez a
kérdés, ezért egy kicsit erről is
szeretnénk írni. A döntés fő oka az volt,
hogy jelenleg itt közlekednek az országos átlaghoz
képest a legalacsonyabb minőségű járművek,
ezért már eljött az ideje egy kis
fejlesztésnek. Bár Miskolcig
óránként közlekedik IC vonat, viszont
Sátoraljaújhely gyakorlatilag csak a sebesekkel
érhető el. Eddig sem volt kimagasló a sebesvonatok
minősége, viszont mióta 1. osztályú kocsit
sem továbbítanak, vállalhatatlanná
vált a helyzet, ezért kerültek ide a Schlierenek.
BDV motorvonat Miskolcon
Ugyanakkor azt is érdemes tudni, hogy ezek emelt
sebességű közlekedésre alkalmas kocsik, viszont a
80-as vonalon jelenleg ezt nem lehet kihasználni, és a
közeljövőben sem várható itt teljes
átépítés, ami változtatna ezen.
Ugyanakkor az 1-es vonalon alkalmas lenne a pálya a 140-160
km/h-s közlekedésre, de megfelelő jármű
hiányában a gyorsvonatok ezt most nem tudják
kihasználni. Jól halad a 100-as vonal
felújítása is, hamarosan 160-al lehet majd menni,
viszont a mostani kocsikkal itt sem lehet majd 120-nál
gyorsabban haladni.
Véleményünk szerint nem helyes megoldás, hogy
160-as vonalon 120 km/h-ra alkalmas kocsi közlekedik,
miközben alacsonyabb sebességű vonalakon 160-as
járművek vannak. A miskolci
szolgáltatásfejlesztés úgy is
megvalósítható lett volna, ha a Schlierenek
máshova kerülnek, csak akkor nagyobb
átcsoportosításra lett volna szükség.
Ez egyébként még mindig nem késő, viszont
így már megvan annak a veszélye, hogy
például a Schlierenek után a Halberstadtikat
már minőségromlásnak élik meg az utasok,
ami negatív élmény számukra. Viszont ha
ugyanezek a kocsik a mostani By-ok helyett jöttek volna, mindenki
örült volna. Ez tovább erősítené –
az egyébként általában teljesen alaptalan
– keleti-nyugat összehasonlítást. Erről a
kérdéskörről hamarosan részletesebben is
írni fogunk.
2015.03.19.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vonatösszeállítás |
|
2009
- 2014 |
|
|