főoldalvasútvonalak listájakapcsolat felvételevasúti kocsikfejlesztési ötletek, javaslatok
         
Bemutatták a Schlieren kocsikat
Milyenek lettek az új kocsik? Hol fognak közlekedni? Miért éppen ott?
 
Az első adag Schlieren kocsi február 16-án érkezett az ÖBB-től, majd a meglepően gyors honosítás után március 12-én már meg is volt a futópróba. Most újabb fontos eseményhez érkeztünk: március 18-án Budapesten, illetve 19-én Miskolcon bemutatta a MÁV-Start a használt, de felújított, jó állapotú kocsikat a sajtó képviselőinek és az utasoknak.


A Keleti pályaudvaron a MÁV Csoport vezetői mutatták be a kocsikat
[Fotó: Stefán Péter]

A kocsi külső megjelenését már a futópróbák után bemutattuk Önöknek, belső képeket viszont eddig nem tettünk közzé – most ezt is pótoljuk. A kocsik még ÖBB-s korukban a 2000-es évek elején nagyobb felújítást kaptak, így csak kisebb módosításokra volt szükség. A leglátványosabb változás, hogy a kopott, szürkéskék üléshuzatokat kicserélte a MÁV-Start a többi felújított kocsiban megszokott kékre, ezáltal barátságosabb, modernebb hangulata lett a kocsinak (bár egy kis sárga még jól mutatna az oldalfalon, vagy a poggyásztartókon).


Schlieren kocsi MÁV-Startos kivitelben

A kocsikban számos olyan kényelmet növelő extra van, ami korábban az alap távolsági szegmensben nem volt jellemző: ilyen a lehajtható kisasztal, a lábtartó, a középső kartámasz, a lehúzható sötétítő, és az eddig csak IC kocsikban látott önműködő szakaszajtó. A kocsik ugyan nem légkondicionáltak, de az összes ablak lehúzható, és az intenzív gépi szellőzés is elviselhetőbbé teszi az utazást melegben is.


Lehajtható asztal, lábtartó és sötétítő is van

Az első öt kocsi napokon belül forgalomba áll a Budapest – Miskolc – Sátoraljaújhely vonalon, úgy tudjuk, március 21-től április 8-ig az alábbi vonatokban lehet kipróbálni a kocsikat: 5220 - 527 - 526 - 5221, április 9-től pedig itt fognak közlekedni: 5009 - 520 - 5205 - 5008  (A szerelvényforduló előzetes értesítés nélkül is változhat!)


[Fotó: Stefán Péter]
A MÁV-Start jelenleg több szegmensben egyszerre fejleszt Miskolc térségében: a sebesvonatok minőségét a Schlieren kocsik fogják emelni, míg a személyvonatok között egyre több BDV motorvonat lesz. Ezek kisebb esztétikai felújítást is kapnak, melynek során kicserélik a burkolatokat és az üléshuzatokat.

A miskolci bemutatón egy BDV motorvonatot is meg lehetett tekinteni, a motorkocsi, a betétkocsi és a vezérlőkocsi egyaránt felújított volt. Ezek a szerelvények a Füzesabony – Miskolc – Hidasnémeti, és a Miskolc – Kazincbarcika viszonylatokon közlekednek, jelenleg két egység jár a térségben, de számuk nőni fog a közeljövőben. A classic Bhv kocsikból álló szerelvényekre egyre kevesebb helyen van szükség, de ahol járnak még, ott is egyre több megújult BDt vezérlőkocsival lehet találkozni.

Miért éppen Miskolc? Sokszor előkerül ez a kérdés, ezért egy kicsit erről is szeretnénk írni. A döntés fő oka az volt, hogy jelenleg itt közlekednek az országos átlaghoz képest a legalacsonyabb minőségű járművek, ezért már eljött az ideje egy kis fejlesztésnek. Bár Miskolcig óránként közlekedik IC vonat, viszont Sátoraljaújhely gyakorlatilag csak a sebesekkel érhető el. Eddig sem volt kimagasló a sebesvonatok minősége, viszont mióta 1. osztályú kocsit sem továbbítanak, vállalhatatlanná vált a helyzet, ezért kerültek ide a Schlierenek.


BDV motorvonat Miskolcon

Ugyanakkor azt is érdemes tudni, hogy ezek emelt sebességű közlekedésre alkalmas kocsik, viszont a 80-as vonalon jelenleg ezt nem lehet kihasználni, és a közeljövőben sem várható itt teljes átépítés, ami változtatna ezen. Ugyanakkor az 1-es vonalon alkalmas lenne a pálya a 140-160 km/h-s közlekedésre, de megfelelő jármű hiányában a gyorsvonatok ezt most nem tudják kihasználni. Jól halad a 100-as vonal felújítása is, hamarosan 160-al lehet majd menni, viszont a mostani kocsikkal itt sem lehet majd 120-nál gyorsabban haladni.

Véleményünk szerint nem helyes megoldás, hogy 160-as vonalon 120 km/h-ra alkalmas kocsi közlekedik, miközben alacsonyabb sebességű vonalakon 160-as járművek vannak. A miskolci szolgáltatásfejlesztés úgy is megvalósítható lett volna, ha a Schlierenek máshova kerülnek, csak akkor nagyobb átcsoportosításra lett volna szükség. Ez egyébként még mindig nem késő, viszont így már megvan annak a veszélye, hogy például a Schlierenek után a Halberstadtikat már minőségromlásnak élik meg az utasok, ami negatív élmény számukra. Viszont ha ugyanezek a kocsik a mostani By-ok helyett jöttek volna, mindenki örült volna. Ez tovább erősítené – az egyébként általában teljesen alaptalan – keleti-nyugat összehasonlítást. Erről a kérdéskörről hamarosan részletesebben is írni fogunk.

2015.03.19.

 
Vonatösszeállítás
2009 - 2014