főoldalvasútvonalak listájakapcsolat felvételevasúti kocsikfejlesztési ötletek, javaslatok
         
"Élmények útjain" Bécsbe
Mitől más az élményvonat?
 
Az idei adventi időszakban is sok jó ajánlat közül lehetett választani, ha valaki Bécsbe szeretett volna utazni, de mi alapján lehet dönteni? Egyáltalán mi is az az élményvonat? Miben más egy ilyen utazás, mint felülni a Railjetre? Megéri az Advent expresszeket választani? Ezekre a kérdésekre keressük most a választ.

Sok oka lehet annak, hogy valaki a MÁV Nosztalgia Advent expresszét válassza. Ez lehet egy ismerős ajánlása, egy korábbi élményvonatos utazás emléke, a kedvező jegyár, vagy akár az is, hogy a Railjetekre már minden helyjegy elfogyott. Az viszont biztos, hogy aki ezzel a járattal utazik, egész másként fog visszaemlékezni az útra - itt valóban maradandó élménnyel lehet gazdagodni.


Ünnepi díszítés a Nyugati pályaudvaron

December 19-e, szombat van, egy ködös, sötét, hideg reggel. Hat órakor még csak éppen ébredezik a Nyugati pályaudvar, a 10. vágányon már bent áll a kijevi Latorca IC, melynek kályhafűtéses hálókocsijai jellegzetes szaggal töltik be a csarnokot. A szélső vágányokon néhány korai elővárosi személyvonat készülődik indulásra, a 12.-en pedig épp végzett az álmos takarítócsapat az első szegedi IC tisztításával. Eddig teljesen átlagos napnak tűnik - aztán egyszer csak megjelenik a távolban egy szokatlanul hosszú szerelvény, majd szép lassan begördül az Advent expressz 18 kocsija. Nem sokkal később benépesedik a pályaudvar, a vonat végénél a kocsiösszeállítást mutató táblával várják az utasokat, a személyzet tagjai mindenkinek segítenek megtalálni a helyjegyének megfelelő kocsit.


Karácsonyi hangulat a vonaton

Pár perccel fél 7 után elindul a vonat, a hosszú, méltóságteljes szerelvényt többen megcsodálják a pályaudvaron maradó utasok közül - ilyet nem látni minden nap. Indulás után nem sokkal megjelenik a jegyvizsgáló, az utasok már kezdik előkészíteni a jegyeket, de ez még ráér, első az utasok kényelme, ezért először segít megoldani, hogy egy család egymás közelébe tudjon leülni, mert külön vették a jegyüket, ezért nem ugyanabba a kocsiba szóltak. Ha mindenkinek megvan a helye, jöhet a jegyek ellenőrzése, és a törzsutas Passport pecsételése - ezeket érdemes gyűjteni, ugyanis az ötödik pecsét után a következő út féláron van.


A 18 kocsis vonaton mindenki megtalálja a számára legjobb helyet

A körvasút adottságai miatt a menetidő a Nyugatitól Kelenföldig egy háromnegyed óra, ezt kihasználva a vonat házigazdája a hangszórókon keresztül kedvesen köszönti az utasokat, és elmondja, hogy Bécsben merre érdemes menni, és mik a legfontosabb tudnivalók. Pár perccel később érkezik az üdvözlőital, egy korty áfonya pálinka egy finom pogácsa társaságában, ez mindhárom kocsiosztályon jár mindenkinek. Nem elírás a három, ugyanis az Advent expresszeken az idei szezontól a korábban megszokott 1. és 2. osztály (Pullman Club és Standard) mellett megjelent az 1+ (Imperial Club) osztály is, ahol minden eddiginél kényelmesebben, tágas, két személyes fülkékben lehet utazni, emellett a jegyár többek között étkezést is tartalmaz.


Új szolgáltatás az Imperial Club névre keresztelt 1+ osztály

A vonatban három étkezőkocsi is közlekedik, ahol kedvező áron, finom reggelit kínál a személyzet, de egy kávéra, vagy üdítőre is be lehet ülni. Közben az Orfeum kocsiban elkezdődik az élőzene, ez egy postakocsiból átalakított jármű, ahol bisztró szakasz, és egy tágas tánctér található. A szervezők azokra is gondoltak, akik indulás előtt elfelejtették letölteni a bécsi offline térképet, ezért mindenki kap egy kis összehajtható várostérképet, hogy senki ne tévedjen el. Az út során többször félre kellett állni elengedni egy-egy belföldi IC-t, vagy épp a bécsi EuroCity vonatot, ezért a menetidő a Nyugatitól számítva 4 óra fölött van, ez viszont a többségnek nem tűnik fel, a jó hangulatban gyorsan repül az idő, már mondja is a vonat házigazdája, hogy kezdhetünk készülődni a leszálláshoz. Még egyszer elmondják, hogy mikor indul vissza a vonat, majd begördülünk a bécsi Nyugati pályaudvarra, a Westbahnhofra.


Reggeli az étkezőkocsiban

Az utazás általában a leszállással véget ér, de itt ez nem így van: a Nosztalgia csapatának egy-egy tagja kék és fehér zászlót tartva mutatja az utaz a schönbrunni kastély és a „nyalánkságok piacának” is nevezett Naschmarkt felé, a séta pár perccel a vonat érkezését követően indul.


Díjmentes séták Naschmarkt, illetve Schönbrunn felé


Esti séta a városban

A délutáni szabad programot követően a menetrend szerinti visszaindulás előtt egy órával már ajándék forró teával, és forralt borral várják az utasokat a peronon, a hideg, ködös időben mindenkinek jól esik egy kis meleg ital. A hazaindulást követően elkezdik felszolgálni a frissen készült vacsorát az étkezőkocsikban, a kedvenc a bécsi szelet, de persze más finomságot is lehet választani. Közben az Orfeum kocsiban megtörténik a totó sorsolása, ahol a Mohácsra közlekedő Busó expresszre lehetett jegyet nyerni, de más ajándékcsomagok is gazdára találtak, majd a hostessek végig mentek a vonaton, és mindenkinek adtak egy ajándék Balaton szeletet. Az Orfeum kocsiban elkezdett játszani a zenekar, a közönség táncra perdült, majd - mint ha csak egy óra telt volna el - megérkeztünk Kelenföldre. Szinte rövidnek tűnt az út, nem is baj, hogy a Nyugatiig még ilyen sokat kell tekeregni, legalább van idő visszaérni az Orfeumból a vonat végére.


Az utasokat forró teával és forraltborral várják az állomáson


Az Orfeum kocsiban mindig jó a hangulat

A Budapest és Bécs között két óránként közlekedő Railjetek ugyan újak, modernek, és sok jó tulajdonságuk van, mégis sokkal nagyobb élmény az Advent expressz kicsit régebbi, kicsit alacsonyabb komfortfokozatú, de annál jobb hangulatú kocsijaiban utazni. Aki még nem tette, javasoljuk, hogy mindenképpen próbálja ki, milyen az "élmények útján" utazni.


Tekintsék meg videónkat, és érezzék át az út hangulatát!

2015.12.29.

 
Vonatösszeállítás