főoldalvasútvonalak listájakapcsolat felvételevasúti kocsikfejlesztési ötletek, javaslatok
         
Bemutatkozik az élményvonatok következő generációja
Modern kocsikkal, új szolgáltatásokkal indul a MÁV Rail Tours
 
A jelenlegi helyzetben a hírek általában megszorításokról, vonatok ideiglenes lemondásáról, szolgáltatás-csökkentésekről, nehéz helyzetbe kerülő vasúttársaságokról és más közlekedési szolgáltatókról szólnak, ám ez nincs mindenhol így, a háttérben számos fejlesztésen dolgozik a MÁV-csoport legújabb vállalata, a turisztikai és nosztalgia tevékenységet továbbvivő MÁV Rail Tours.

Az új brandhez megújuló járműpark is tartozik, a Rail Tours összesen 23 használt, de kiváló állapotban lévő személykocsit vásárolt a Voralpen Expresst üzemeltető svájci Südostbahn vasúttársaságtól. A 6 első osztályú, 6 bisztró szakaszos 2. osztályú, valamint 11 tisztán 2. osztályú kocsi mindegyike légkondicionált, valamint zárt rendszerű WC-vel és zöldhurkos önműködő ajtóval rendelkezik.


Tatabánya után robog a használt kocsikból álló szerelvény

A Revvivo névre hallgató kocsik a kétezres évek elején teljes főjavítást kaptak a Stadlernél, állapotuk és felszereltségük alapján szinte hihetetlen, hogy 1958-as gyártásúak. Számos összeállításban, mozdonyvontatással, ingavonatként, és motorkocsival is közlekedtek a társaság InterRegio járataiként Boden-tó mentén. A Voralpen Express vonalán új motorvonatok váltják őket, ezért nyílt lehetőség a megvásárlásukra. A MÁV Nosztalgia flottájába tartozó Schlieren kocsik egyre kevésbé felelnek meg a nyugat-európai közlekedéshez szükséges elvárásoknak, az ejtőcsöves WC és az elavult ajtóvezérlés miatt ezeken a vonalakon hosszú távon már nem lehetett számolni velük. Emellett a forró nyári napokon a klíma is nagyon hiányzott a 2. osztályú kocsikból, hűvösebb levegő csak a magasabb osztályokon volt elérhető.


Ez már a körvasút, közelednek a kocsik új honállomásuk felé [Fotó: Solymosi Dániel]

Érdekesség, hogy az 1. osztályú kocsik dupla szélességű ablakokkal rendelkeznek, így még jobb a kilátás belőlük. Az utastér kifejezetten jó állapotban van, a szőnyegeken és az üléshuzatokon sem látszanak az elhasználódás nyomai, akár változatlan formában is forgalomba állíthatók lennének. Azonban ezt még kisebb-nagyobb munkák előzik meg, a MÁV Nosztalgiánál már megszokott jegyárban foglalt ellátás biztosításához nagyméretű asztalok kerülnek az utastérbe, az előtérben pedig büfé előkészítő részleg kerül kialakításra a korlátlan forróital és ásványvíz fogyasztás érdekében.


Széles panorámaablakok 1. osztályon [Fotó: Solymosi Dániel]

A 2. osztályt választók számára a legnagyobb újdonságot a klíma jelenti, ezentúl itt sem kell nélkülözi a kellemes hőmérsékletet menet közben. Ezzel együtt a lehúzható ablakoknak sajnos búcsút inthetünk, ennek pótlását az élményvonatokon még vizsgálja a Vasúttársaság.

Újdonság, hogy az 1. és 2. osztályok közé pozícionálva új 2+ osztály indítását is tervezi a Rail Tours, amely a megszokott 2. osztályú üléselrendezést kínálja, de 1. osztályú lábtérrel, emellett a jegyár üdítők és forró italok formájában minimális ellátást is fog tartalmazni. Ennek apropója a bisztró szakaszos kocsik érkezése, amelyek a többi 2. osztályú kocsihoz képest érezhetően tágasabbak, és az önkiszolgáló bisztróban lévő két automata is kínálja a lehetőséget a szolgáltatáscsomag ilyen jellegű bővítésére. A Balaton bárkocsi sikerén felbuzdulva az egyik bisztró szakaszos kocsit teljes egészében bár jellegűvé építik át, ez fogja betölteni a közösségi kocsi szerepét az élményvonatokban.

Egy ilyen kocsiból családbarát jármű kialakítását tervezi a Rail Tours, ez teljes egészében a kisgyermekkel utazók számára lesz fenntartva – méltó utódjává válva a MÁV BSRy kocsinak. A kocsi mostani bisztró felöli vége (ahol a panorámaablak van) játszószakasznak lesz kialakítva csúszdával, és mindenféle érdekes játékkal. Ez a kocsi mindig a szerelvény egyik végén lesz, így akaratlanul sem tudnak elcsatangolni a gyermekek a vonat többi részére. A kisgyermekkel utazóknak segítve a mosdó kiegészül egy pelenkázóasztallal is, a nagyobbak számára pedig az utastérben lévő asztalokra különböző társasjátékok lesznek felmatricázva. A szolgáltatás minőségét emelve a későbbiekben külön utaskísérő fog szolgálatot teljesíteni a kocsiban, aki animátorként a kicsik szórakoztatásáról is gondoskodik.


A bisztró szakaszos kocsik jellegzetessége az egyik feljáróajtó helyére beépített panoráma ablak

A következő néhány hónap a kocsik honosításához szükséges műszaki és szolgáltatásbeli átalakításokkal fognak telni, a szabályozás előírja a tolatásvezető számára kialakított fellépő és kapaszkodó meglétét, emellett biztosítani kell az ajtólap kontrasztos színezését. Ezzel együtt természetesen cél a vasúttársaság arculatához való igazítás, ami első körben szolidabb, de ezáltal kedvezőbb költségekkel megvalósítható matricázást fog jelenteni.


Voralpen Express kocsik végeláthatatlan sorban a Vasúttörténeti Parkban


1. osztályú utastér – itt majd még nagyobb asztalok várhatók


2+ osztály nagyméretű asztalokkal, megnövelt lábtérrel


Önkiszolgáló bisztró a 2+ osztály utasai számára


2. osztályú utastér

2020.04.19.

 
Vonatösszeállítás