|
Újra
közlekedett az Ezüstnyíl
kormányzati motorkocsi
Levendula Expressz
Balatonfüredre
|
|
Idén
januárban jelentette
be
a MÁV Nosztalgia, hogy ismét közlekedni
fog az
Ezüstnyíl, méghozzá
június
20-án, a nyári menetrend első napján
Budapest
és Balatonfüred között a
Levendula Expresszben.
Az utazáshoz exkluzív, ritkán
látott
járművekkel készültek: az
Ezüstnyíl
előfutó motorkocsi után Turán
kormányzati
kocsik közlekedtek. Az Ezüstnyíl
motorkocsiba
már az indulás előtt hetekkel elfogyott az
összes
jegy, de végül a többi kocsi is
teltházas lett,
ebből is látszik, hogy van igény az ilyen jellegű
utazások iránt, reméljük, a
jövőben
gyakrabban lehet majd forgalomban látni ezeket a
járműveket.
Levendula Expresszvonat úton Balatonfüred
felé
A kiszolgálás - szokás szerint - luxus
minőségű volt,
a MÁV Nosztalgia profi csapata minden apró
részletre figyelt.
Kormányzati
vonatok a MÁV-nál
Az állami és pártvezetők a bel-
és
külföldi utazások során
egyaránt
előszeretettel választották a
megbízható,
biztonságos és kényelmes vasutat,
ezért a
MÁV különböző
kormányzati
célú járműveket is
üzemeltetett. Horthy
Miklós vasúti utazásaira a
két
világháború között a
Turán
elnevezésű kormányzati vonat állt
rendelkezésre. Ennek
összeállítása
folyamatosan változott, készültek
hozzá
új és felújított kocsik, de
a
háború végén
Csehszlovákiában
is maradtak járművek. A kormányzati
felhasználásra szánt Hargita
motorvonat 1951-ben
készült el, ezt elsősorban Rákosi
Mátyás használta.
Hargita motorvonat
Később a Dunakeszin végzett
felújításoknak hála
tovább
bővült a Turán
flotta, majd a következő nagyobb fejlesztés
1968-ban az
Ezüstnyíl
motorvonat forgalomba állítása volt.
Az
Ezüstnyíl két változatban
készült: a három részes
szerelvényen
utazott a védett személy és
kísérete, míg a szerkezetileg nagyon
hasonló kialakítású egy
részes
egység előfutóként
közlekedett. A Rába
mérnökei kiváló
munkát
végeztek: a vonat kívül belül
egyaránt
elegáns és luxus
kialakítású,
még ma is megállja helyét.
Luxus kialakítású utastér
Az előfutó motorkocsiban egy 14 fős
tárgyaló, egy
kettő, illetve egy négy személyes
hálófülke lett kialakítva,
emellett
természetesen a luxus utazásokhoz elengedhetetlen
zuhanyzó és konyha is
található a vonaton.
Nappali utazás esetén összesen 23 fő
foglalhat
kényelmesen helyet. A három részes
motorvonat
szintén rendelkezik egy tárgyalóval,
érdekesség, hogy ennek
végén egy TV is van,
amely hátulról, a szolgálati
fülkéből
szerelhető. A tárgyaló mellett itt is vannak 1
és
2 személyes
hálófülkék, nappali
utazásnál akár 50-en is
elférnek. A vonaton
belső telefonhálózat üzemel, de
kívülről
érkező hívások
fogadására is van
lehetőség.
Védett vezetői
különvonatok
A védett személyek vasúti
utazásával
a MÁV F10-es utasítás foglalkozik.
Alapvetően
három lehetőség van: az állami vezető
utazhat
különvonattal (Ezüstnyíl),
különkocsiban, vagy külön
kocsiszakasz
igénybevételével.
Különvonat közlekedése
esetén a
menetrendet a Vezérigazgatóság
készíti el, természetesen a lehető
legszigorúbb titoktartást biztosítva.
A
menetrendet általában
állomástávolságú
közlekedéssel kell
elkészíteni,
térközi közlekedés csak akkor
lehetséges, ha a különvonat előtt
biztosítóvonat (előfutó) is
közlekedik. A
menetrendet csak azok a dolgozók ismerhetik, akiknek erre
feltétlenül szükségül
van a
közlekedtetéshez, de ezt a vonatparancsnok
akár
menet közben is megváltoztathatja. A
szerelvényt
indulás előtt alaposan át kell
vizsgálni
(ideértve a tűzszerészeti vizsgálatot
is), majd a
vonatkísérő az indulás előtt 1
órával, a többi dolgozó 2
órával köteles szolgálatra
jelentkezni.
Turán kormányzati hálókocsi
- ez a jármű is benne volt a Levendula Expresszben (WLS 051)
A különböző szakszolgálatok
vezetői
(pálya, híd, erősáram,
biztosítóberendezés, …)
és
igény szerint a hatóság
képviselői
kötelesek a pályát a vonat
indulása előtt 24
órával bejárni. Ha a vonalon
felújítást vagy
karbantartást
végeznek, legkésőbb a
különvonat
indulása előtt 2 órával be kell
szüntetni a
munkavonatok közlekedését, de 1
órával
az indulás előtt már semmilyen munkát
nem lehet
végezni (kivéve forgalombiztonságot
veszélyeztető hiányosság
megszüntetése
az indulás előtti 10. percig). Az indulás előtt a
vonat
menetirányával szemben haladva még
egyszer be kell
járni a pályát, ennek során
meg kell
vizsgálni az érintett
vágányokat,
váltókat, és egyéb
berendezéseket.
A Turán vonathoz poggyászteres kocsi is tartozik
A vonat közlekedése során a
szolgálati
helyiségekben csak a szolgálatot
végzők, és
a kirendeltek (például biztonsági
hatóság) tartózkodhatnak,
más
személy nem. A vonatot – ha egyéb
rendelkezés nincs – indulás előtt egy
órával kell beállítani,
fontos, hogy az
előfutó ugyanarról a
vágányról
induljon, és ha van biztosítóvonat a
különvonat után is, lehetőleg az is
arról a
vágányról induljon. Indulás
előtt a
vonatbefolyásoló berendezés
automatikus
vonatmegállítási
funkcióját ki kell
iktatni. A bejárati vágánnyal
szomszédos
két vágánynak szabadnak kell lenni, az
állomáson a rakodást
szüneteltetni kell. A
különvonatot csak rendkívül
indokolt esetben
szabad megállj állású
jelzőnél
megállítani, ügyelni kell arra, hogy
mindig szabad
utat kapjon. Az előfutó és a
különvonat
közlekedése között az
érintett
váltókat állítani,
és a
sorompókat felnyitni nem szabad. A tolatási
mozgásokat a vonat közlekedése előtt meg
kell
szüntetni, majd a vonat hangjelzés
nélkül
menesztendő. Kétvágányú
pálya
esetén a különvonat út
közben másik
járattal nem találkozhat. A
vasútüzemet
képviselő dolgozók indulás előtt,
és
igény esetén érkezés
után nevük
és beosztásuk
közlésével
kötelesek a védett vezetőnél jelentkezni.
Egy különleges, de ma már csak
kiállítási
tárgyként
szolgálú jármű: Turán 12
autószállító
Amennyiben az utazás menetrend szerinti vonattal
történik, kevésbé
szigorúak a
szabályok, ilyenkor előfutó nem kell. A mindenre
kiterjedő műszaki vizsgálat természetesen
ilyenkor is
szükséges, és a menetrend szerinti
közlekedést is fokozottan biztosítani
kell. Ha az
utazás különkocsiban
történik,
kétvágányú vonalon
szintén nem lehet
találkozni más vonattal. Ha a védett
vezető
külön kocsiszakaszt vesz igénybe, ezt a
kocsi
közepén kell biztosítani, és
ilyen esetben
már megengedett a nyíltvonali
vonattalálkozás.
Ma már az ország vezetői
általában
közúton utaznak, ezért az ilyen jellegű
utazások meglehetősen ritkák. Védett
vezetői
különvonat – tudomásunk szerint
–
utoljára a 3. generációs IC kocsik
átadása alkalmából
közlekedett
Budapest és Dunakeszi között, de
különkocsis
vagy külön fülkés
utazások néha
előfordultak azóta is, például a
közelmúltban Orbán Viktor
miniszterelnök
úr is utazott ilyen módon menetrend szerinti
EuroNight
vonat lefoglalt fülkéjében.
A Levendula Expresszben közlekedett a Turán 56-os
kocsi is (WLS 056)
Kedvet kapott Ön is
az utazáshoz?
Védett vezetői különvonatot nem rendelhet
akárki, viszont a kormányzati
járműveket esetileg
megrendelt különvonatként bárki
igénybe
veheti. A luxus kialakítású
járművek
alkalmasak exkluzív utazások
lebonyolítására, céges
tréningekre,
vagy akár menet közben megtartható
tárgyalásokhoz is. A tervek szerint hamarosan
megújul a 3 részes Ezüstnyíl
motorvonat is,
remélhetőleg idén ősszel már ezzel is
utazhatunk a
MÁV Nosztalgia vonataként.
2015.06.23.
|
|
|
|
|
|
|
|
|