főoldalvasútvonalak listájakapcsolat felvételevasúti kocsikfejlesztési ötletek, javaslatok
         
Futópróbán az első felcsúti személykocsi
Szinte rá sem lehet ismerni a kocsikra
 
Figyelem! A cikk április tréfa volt. Valóságalapot is bemutató magyarázat:

A tervek szerint idén tavasszal indul a forgalom az újonnan épített Alcsúti Arborétum - Felcsút - Puskás Akadémia keskeny nyomközű vasútvonalon. Ennek a szakasznak elsősorban turisztikai jelentősége van, azonban a tervek szerint hamarosan megépülhet a hiányzó szakasz Bicskéig, sőt, Etyek felé is fog épülni egy vonal. Így már - különösen utóbbi vonal esetén - a mindennapi bejárásra is jól használható lesz a vasút.

A hivatásforgalom megfelelő minőségű kiszolgálásához egy fapados, kályhafűtéses személykocsi ma már nem megfelelő, új motorvonatok beszerzésére viszont jelenleg nincs anyagi lehetőség. Éppen ezért a MÁV-Start a meglévő Ba-w (korábban Bax) sorozatú kocsik felújítása és átépítése mellett döntött. A Vasúttársaságnak egyedül Balatonfenyvesen van keskeny nyomtávolságú kocsikhoz alkalmas műhelye, ezért a munkákat itt végezték, a járműveket annak idején gyártó Debreceni Járműjavító munkatársainak közreműködésével.


A kocsi külső festése az új Flirt motorvonatokhoz igazodik.
A fotó Balatonfenyvesen készült a sikeres futópróba után.

Nagyelemes főjavítás keretében a kocsik a kornak megfelelő utasteret kaptak, a fapados üléseket párnásra cserélték, a kocsik új burkolatokat és padlóborítást kaptak, emellett bekerültek olyan komfortnövelő elemek is, mint a konnektor (ablakok között 1-1 darab), WIFI és kocsinként két utastájékoztató kijelző. Ám ami ennél is fontosabb: az elavult kályhafűtést korszerű légfűtésre cserélték, amely az energiát a vontatójárműről kapja. A Mátravasút tapasztalatait is felhasználva készült egy 1.-2. osztályú kocsi is, amelynek magasabb osztályú részén kényelmesebb ülések várják az utasokat, illetve nyáron klímaberendezés gondoskodik a megfelelő hőmérsékletről.

Eddig három kocsi készült el, melyek a mai napon futópróbáztak a 39-es számú Balatonfenyves - Somogyszentpál vonalon. Mivel itt a pályaállapotok nagyobb sebességű próbát nem tettek lehetővé, a kocsik egyelőre 25 km/h-ra kaptak engedélyt, de futás- és féktechnikailag a 60 km/h-s közlekedésre is alkalmasak. Ha minden a tervek szerint halad, néhány héten belül közúton átszállítják őket a felcsúti vonalra, ahol már megtartható a 60 km/h-s próba is. Addig Fenyvesen vizsgálja a MÁV-Start csapata a kocsik működését.

Ha a tesztek során minden jól alakul, a továbbiakban még egy 1.-2. osztályú (ABu), négy 2. osztályú (Bu) és egy poggyászteres 2. osztályú (BDdu) kocsi fog készülni, emellett a már Felcsútra szállított zöld színű, közel eredeti állapotú kocsikkal is lehet utazni nosztalgiavonatokban. Ha a kocsik beválnak ezen a vonalon, a Balatonfenyves GV-n közlekedő járműveket is átépíti a MÁV-Start. A most futópróbázott kocsik pályaszáma:

Felújított személykocsik
H-START ABu 55 55 14-50 001-9
H-START Bu 55 55 24-50 001-7
H-START Bu 55 55 24-50 002-5

Figyelem! A cikk április tréfa volt. Valóságalapot is bemutató magyarázat:

2016.04.01.

 
Vonatösszeállítás