|
Használt
kocsikat
vásárolt a GYSEV
Megújul
a Budapest - Sopron és Budapest - Szombathely IC
szolgáltatás
|
|
Nemrég
felröppent a hír, hogy a GYSEV
használt,
de jó állapotú,
felújított, kényelmes kocsikkal
fejlesztené járműparkját. A kocsik
március második hetében már
meg is érkeztek a zöld-sárga
Vasúttársasághoz – de
pontosan milyen járművekről is van szó? Milyen
átalakítások
várhatók? Mikor és hol utazhatunk a
kocsikkal? Lesz esetleg más beszerzés is? Ezekről
kérdeztük a GYSEV-et és az
ÖBB-t is.
a GYSEV hivatalos látványterve
Az ÖBB tájékoztatása
alapján jelenleg ezt a 26 darab Bmz 21-90
sorozatú kocsit kínálták
eladásra, melyek mindegyikét
megvásárolta a GYSEV. A kocsikat 1978
és 80 között gyártotta az SGP
Simmering (a gyártó itthon sem teljesen
ismeretlen, a budapesti Fogaskerekű Vasúton
közlekedő motorvonatok is innen érkeztek), ekkor
Bmz 21-70 sorozatként álltak forgalomba. A
járművek bekerültek az Osztrák
Vasút kocsifelújítási
programjába („Upgrading-Programm”),
melynek keretében jelentős
korszerűsítést kaptak 2001 és 2009
között. A főjavítás
során többek között a kocsik
sebességét 160-ról 200 km/h-ra
emelték, fel lettek szerelve klímával,
és arculati frissítést is kaptak,
így minden szempontból alkalmasak lettek az
EuroCity forgalomban való részvételre.
Bmz kocsik gyári állapotukban (fotók:
VagonWEB)
A GYSEV válaszából kiderül,
hogy a kocsik mindegyike megérkezett, hamarosan elkezdődik a
kisebb felújításuk, majd
előreláthatólag nyár
végén áll forgalomba az első adag.
Arról még nincs döntés, hogy
pontosan melyik vonatokban fognak közlekedni, de a Budapest
– Sopron mellett a Budapest – Szombathely
viszonylaton is számíthatunk rájuk.
Itt néhány forduló erejéig
marad a MÁV-Start is, de a szombathelyi járatok
nagyobb része GYSEV szerelvénnyel fog
közlekedni.
ÖBB-től
megvásárolt EuroCity kocsik: |
A-ÖBB
Bmz
61 81
21-90 100-2
A-ÖBB Bmz
61 81 21-90
107-7
A-ÖBB Bmz
61 81 21-90
110-1
A-ÖBB Bmz
61 81 21-90
112-7
A-ÖBB Bmz
61 81 21-90
113-5
A-ÖBB Bmz
61 81 21-90
115-0
A-ÖBB Bmz
61 81 21-90
119-2
A-ÖBB Bmz
61 81 21-90
121-8
A-ÖBB Bmz
61 81 21-90
122-6
A-ÖBB Bmz
61 81 21-90
124-2
A-ÖBB Bmz
61 81 21-90
126-7
A-ÖBB Bmz
61 81 21-90
127-5
A-ÖBB Bmz
61 81 21-90
129-1
A-ÖBB Bmz
61 81 21-90
133-3
A-ÖBB Bmz
61 81 21-90
135-8
A-ÖBB Bmz
61 81 21-90
136-6
A-ÖBB Bmz
61 81 21-90
137-4
A-ÖBB Bmz
61 81 21-90
138-2
A-ÖBB Bmz
61 81 21-90
143-2
A-ÖBB Bmz
61 81 21-90
144-0
A-ÖBB Bmz
61 81 21-90
145-7
A-ÖBB Bmz
61 81 21-90
147-3
A-ÖBB Bmz
61 81 21-90
149-9 |
További
3 kocsi pályaszáma egyelőre ismeretlen |
Most így néznek ki a kocsik belülről
A honosítás során a kocsik
zöld-sárga fényezést kapnak,
amely a látványterv szerint egészen
újszerű lesz, a korábban alkalmazott
sémától eltér –
ezzel is jelezve, hogy ezek lényegesen magasabb
színvonalú kocsik. Az utastér is kap
egy kis frissítés, emellett nagyobb
változás, hogy 8 kocsiban 5-5
fülkét 1.
osztályúvá
építenek át, melynek során
kiemelkedő minőségű bőr huzattal vonják be az
üléseket, a fém
poggyásztartókat elegáns
üvegpolcokra cserélik a szakemberek, emellett az 1.
osztályon utazók
kényelméről szőnyeg és
függöny is gondoskodik
(egyébként ha minden igaz, napellenző most is van
a kocsikban, tehát erről 2. osztályon sem kell
teljesen lemondani).
A nem túl távoli jövő a
GYSEV-nél (saját látványterv)
A Vasúttársaság válasza
alapján az alap
összeállítás egy 1.-2.
osztály és két 2. osztály
lesz, ami összesen 30 első osztályú
és 168 másodosztályú
ülőhelyet jelent. Jelenleg az Ap + 2 Bp
összeállítással 60 első
osztályú 156
másodosztályú ülőhely van,
ami összességében azt jelenti, hogy 2.
osztályon egy picit több hely lesz, 1.
osztályon viszont jóval kevesebb, ez
később akár gondot is jelenthet. A GYSEV
válaszából kiderül, hogy most
1. osztályú kocsik
beszerzésére nem volt lehetőség, amit
az ÖBB is megerősített, ezen a 26 Bmz-n
kívül mást pillanatnyilag nem
kínálnak.
Akár így is kinézhet majd a 2.
osztály
(általunk készített
látványterv, semmi garancia nincs arra, hogy
valóban ilyenek lesznek!)
1. osztályúvá
építés egy lehetséges
megoldása
(ez sem hivatalos grafika, a
Vasúttársaság tervei szerint
itt prémium minőségű bőr
üléshuzat lesz)
A GYSEV folyamatosan fogja figyelni a
kihasználtság alakulását, a
frekventáltabb időszakokban, illetve megnövekedett
utasigények esetén plusz kocsik
közlekedtetéséről dönthetnek.
Emellett a továbbiakban tervezik a használt 1.
osztályú kocsik
vásárlását, amire
akár lehet is alkalom a közeljövőben: az
ÖBB tájékoztatása szerint
ugyanis idén decembertől forgalomba áll 9
új Railjet szerelvény a Bécs
– Salzburg viszonylaton, ami kiváltja az itt
közlekedő hagyományos EC kocsikat. A viszonylaton
az alap összeállítás jelenleg
ADbmpsz (termes 1. osztály,
helybiztosítással, valamint
poggyásztér) + Bmz (fülkés 2.
osztály, helybiztosítással) + Bpmz
(termes 2. osztály, helybiztosítással)
+ Bpmz (termes 2. osztály, helyjegy
nélkül) + Bmz (termes 2. osztály,
helyjegy nélkül) + Bpmz (termes 2.
osztály, helyjegy nélkül, csendes
kocsiként). Ez azt jelenti, hogy ha egy Railjet
szerelvény egy hagyományos szerelvényt
vált ki, akkor 9 ADbmpsz, 18 Bmz és 27 Bpmz kocsi
fog felszabadulni, ezeket várhatóan
értékesíti az ÖBB.
A GYSEV a mostani Ap és Bp sorozatú IC kocsijait
az új járművek honosítása
után alacsonyabb vonatnemekben kívánja
közlekedtetni, de arról még nem
született döntés, hogy pontosan melyik
viszonylatokon fognak járni. Korábban lehetett
hallani olyat, hogy a 20-as vonalon a Budapest – Szombathely
/ Zalaegerszeg gyorsvonatok lesznek feljavítva az IC
kocsikkal, de ez még egyáltalán nem
biztos, még bármi lehet belőle. A Startos Apmz
és Bpm kocsiknak szintén új feladatot
kell találni, ezekből például ki
lehetne váltani a nem IC szintű erősítő kocsikat
a minőségi távolsági
vonatokról, de akár új viszonylatok
indítására is lenne
lehetőség. Amint kiderülnek új
információk, bővíteni fogjuk a cikket.
Egy ilyen beszerzésnél mindig felmerül a
kérdés: megéri használt
járműveket vásárolni? Nem lett volna
jobb új kocsikat venni? Egy használt kocsi
nyilván kevesebb ideig üzemeltethető
tovább, mint egy vadonatúj, viszont
lényegesen olcsóbb, azaz ugyanannyi
pénzből jóval több kocsit lehet
vásárolni, így több utasnak
jelent javulást. Az ár mellett fontos szempont a
minőség is: vajon a használt kocsik vannak
annyira jók, mint egy új? Jelen esetben
bátran kijelenthetjük, hogy igen: ezek
Európa egyik legjobb EC kocsijai, nem rég voltak
főjavítva, igényesek, jól karban
vannak tartva, és kényelmesek is. A mai kor
követelményeinek teljes körűen
megfelelnek: önműködő ajtóval,
zárt rendszerű WC-vel és
klímával rendelkeznek, emellett konnektorok is
vannak a fülkékben. Tehát szinte minden
megvan bennük, ami egy új kocsiban (pl.:
Railjeten), emellett jóval kényelmesebbek
azoknál. Egyedül az
utastájékoztató kijelzők
hiányoznak, azokat viszont könnyen és
viszonylag olcsón lehet pótolni.
Honosításra váró kocsik
Sopron-Rendező állomáson
Véleményünk szerint az 1.
osztályú fülkék
minőségével viszont lehet probléma, de
persze ez is főleg attól függ, hogy hogyan
sikerül majd a kivitelezés.
Összehasonlításként
ugyanannyi helyen, ahol ebben öt 1.
osztályú fülke lesz, a
MÁV-Start ABmz kocsijaiban csak négy
fülke van, azaz itt jóval nagyobb a
lábtér. Az EC 2. osztályú
kocsik típustervének kigondolásakor az
volt a koncepció, hogy mivel (az 1. osztályhoz
hasonlóan) itt is csak 6 fő ül egy
fülkében (azaz szélesebb egy
ülés, mint a termesben, ahol négyen
ülnek egy sorban), ezt ellensúlyozva elegendő
kisebb lábtér is, ezáltal viszonylag
szűkösek lettek a kocsik. Ami természetesen 2.
osztályon még így is bőven a
kényelmes kategória, viszont egy 1.
osztályú fülkében az utasok
nagy része több helyet vár el. A
Startnál az összes fülkés EC 1.
osztályú kocsi (Amz, Avmz, ABmz egyik fele) a
szabványoknak megfelelő szélességű,
és a külföldről
bejáró kocsik is ilyenek, tehát ezt
szokták meg az utasok. Ilyen szempontból a GYSEV
kocsija kicsit visszalépés lesz, bár
három dolgot fontos megjegyezni: ezek IC, és nem
EC vonatoknak fognak közlekedni (azaz nem Hamburgig kell benne
végig ülni az utat, csak Sopronig), valamint azt
sem
szabad elfelejteni, hogy olyan extrák is lesznek a kocsiban,
mint például a Magyarországon eddig
egyáltalán nem jellemző bőr
ülés. Végezetül azt is
érdemes szem előtt tartani, hogy a GYSEV a jövőben
szeretne 1. osztályú kocsikat is beszerezni,
tehát várhatóan lesznek még
fejlesztések ebben a szegmensben.
Egy MÁV-Start ABmz kocsi 1. osztályú
fülkéje - ez azért lényegesen
tágasabb
A kocsibeszerzés velejárója, hogy az
1-es vonalon ezentúl a GYSEV vonatai is
közlekedhetnek 160-al (a mostani kocsik csak 140-esek),
ezért a menetidő Sopron felé csökkenni
fog, valamint teljesen ütemes lesz Budapest-Keleti
pályaudvar és Csorna között a
menetrend (most a 140-es vonatok 5 perccel korábban indulnak
a fővárosból). A minőség jelentős
növelése és a menetidő
csökkentése reményeink szerint
új utasokat is a vasútra fog
csábítani, bízunk benne, hogy
hamarosan szükség is lesz a
bővítésre, és további
kocsik beszerzésére, valamint forgalomba
állítására.
Ha szeretnénk, ha nem, minden nappal egyre közelebb
van a vasúti piacnyitás időpontja, ezt az
Európai Uniós
jogharmonizáció miatt nem lehet
elkerülni. Tehát fontos, hogy a
MÁV-Start és a GYSEV kellőképpen
felkészüljön a magán
szolgáltatók megjelenésére,
ezen az úton egy nagy lépés a mostani
fejlesztés. Ugyanakkor nem szabad megállni,
teendő bőven van még. A következő
lépés akár a fedélzeti
vendéglátás
újragondolása is lehet, a belföldi
távolsági forgalomban továbbra is
megvan az igény erre, csak haladni kell a korral ezen a
téren is. Egy belföldi IC-n a nemzetközi
EC vonatokkal ellentétben már nem egy teljes
étkezőkocsi kell, hanem egy rövidebb
bisztró szakasz, kiegészítve
mozgó árusítással. Ilyen
jellegű szolgáltatás
megtalálható több állami
vasúttársaságnál (pl.: DB,
ÖBB), de magánvasutak (pl.: RegioJet) is
alkalmazzák. Sőt, már a legtöbb piaci
alapon lévő buszjáraton is van valamilyen
fedélzeti vendéglátás (pl.:
a Flixbus-nál, akik akár a jövőre
esedékes közúti piacnyitással
Magyarországon is megjelenhetnek), és a fapados
légitársaságok is
színvonalas büfét üzemeltetnek
a fedélzeten. Hatékonyan úgy lehet
versenyezni ezekkel a szolgáltatókkal, ha a
vasúton is megvan mindez a jó menetidő, a
kényelmes kocsik és a kedvező jegyár
mellett.
kávé a WizzAir fedélzetén
– ha egy fapados
légitársaságnál megvan,
a minőségi távolsági vonatokon is
szükség lenne rá
Összességében úgy gondoljuk,
mindenki jól fog járni ezzel a
lépéssel, ismét színvonalas
kocsikkal gyarapodott a járműpark, bátran
ajánljuk Győr, Szombathely vagy Sopron felé
utazva a GYSEV megújuló InterCity
járatait is. Amint újabb
információk derülnek ki a kocsikkal
kapcsolatban, tájékoztatni fogjuk
Önöket, és az
elkészült járművekről is fogunk
képeket mutatni. A cikkhez felhasznált
információkért
köszönet a GYSEV és az ÖBB
sajtókapcsolatokért felelős
munkatársainak, akik gyorsan, és alaposan
válaszoltak kérdéseinkre.
2016.03.23.
|
|
|
|
|
|
|
|
|