főoldalvasútvonalak listájakapcsolat felvételevasúti kocsikfejlesztési ötletek, javaslatok
         
RaaberCity és Ventus - megújul a GYSEV járműparkja
Új motorvonatok, felújított személykocsik
 
Komoly járműfejlesztésbe kezdett a GYSEV, az elmúlt hetekben sorra érkeztek a jó hírek az osztrák-magyar vasúttársasággal kapcsolatban. Rövid időn belül szinte a teljes a járműparkot lecserélik, a meglévő 10 Flirt motorvonat mellé hamarosan újabb 10 egység érkezik (ez már a 3. generációs szerelvény lesz), forgalomba álltak az első Desiro ML motorvonatok, a távolsági forgalomban pedig felújított EC kocsikkal ismerkedhetnek az utasok.


Az első Flirt motorvonat átadása Sopronban

Az első Flirtet 2013. december 6-án mutatták be Sopronban, majd menetrendváltástól forgalomba is állt a Sopron - Szombathely - Szentgotthárd vonalon. 2014 tavaszára a másik három is megérkezett, amelyek hamar népszerűek lettek az utasok és dolgozók körében egyaránt. A beszerzés ezzel nem fejeződött be, 2015 őszéig további 6 egység érkezett a zöld-sárga Vasúttársasághoz, ezek elsősorban a Győr - Sopron és a Csorna - Szombathely vonalon álltak szolgálatba. Talán ennek a sikernek is köszönhető, hogy idén augusztusban bejelentette a GYSEV a következő 10 egység vásárlását, a harmadik generációs szerelvények várhatóan 2018-tól fognak érkezni.


Egyszerre menesztik a GYSEV és a MÁV-Start Flirt motorvonatát a Keletiben

A magyar vonalak fejlesztése után az osztrák hálózat következett: a Sopronkeresztúr - Sopron - Ebenfurt - Bécs - Pozsony vonalon a GYSEV vonatainak szerelvényét korábban az ÖBB adta, így ideje volt itt is saját járművekkel megjelenni. A RegionalExpress vonatokhoz - az ÖBB-nél már nem ismeretlen - Desiro ML motorvonatokat választotta a GYSEV, melyek közül az első idén nyár végén forgalomba is állt.


Ventus motorvonat Ebenfurt előtt nem sokkal

A motorvonat névadására belső ötletpályázatot hirdettek, amelyre a Vasúttársaság 21 dolgozójától összesen 88 javaslat érkezett, ezek közül választotta ki a zsűri a Ventus nevet, amely latinul szelet jelent. Az emelt sebességű, 160 km/h-s közlekedésre alkalmas motorvonaton 259 ülőhely található, ezek aránylag kényelmesek, az alap távolsági szegmensben is megállják a helyüket.


Az utastér kényelmes, sebes és gyorsvonatokhoz is használható

A nagyméretű ablakokon jó a kilátás (bár az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy van olyan ülőhely, amihez nem tartozik ablak), emellett a kényelemről konnektorok, és nagyméretű utastájékoztató kijelzők is gondoskodnak. Ha már utastájékoztatás: itt említenénk meg, hogy ugyan osztrák-magyar vállalatról van szó, magyar nyelvű tájékoztatás sajnos egyáltalán nincs a vonaton, sem a feliratoknál, sem a hangosbemondásnál.


Ventus Sopronban

Külön "pirospont" a GYSEV-nek, hogy a Vasúttársaság ügyfélszolgálata naprakész információkkal rendelkezik a Ventus motorvonatok fordulóiról, Sopronban egyből tudták a választ, hogy melyik járaton kell keresni az új Desiro-t.


Az utastér kifejezetten igényes, az üléseken hímzett GYSEV logó van

A távolsági forgalomban előrelépés, hogy elkészült az első használtan beszerzett EC kocsik honosítása, egy ABmz és két Bmz kocsi már forgalomba állt a Budapest - Sopron vonalon. A kocsik megjelenése műszaki szempontból mindenképp nagy előrelépés, a járművek RIC jellel ellátottak (azaz nemzetközi forgalomban is járhatnak), emellett a nagysebességű, 200 km/h-s közlekedésre is alkalmasak. A 2. generációs IC kocsikban megszokott légjavító helyett ezekben már teljes értékű klímaberendezés található, ami különösen a meleg nyári napokon lesz nagy előny az utasoknak.


Újdonság a soproni vonalon: RaaberCity kocsik a GYSEV-nél!

A kocsi külső megjelenése eltér a Vasúttársaságnál korábban megszokott arculattól, új szín a világosabb zöld és a szürke, emellett a kocsiszekrényen végigfutó sárga sáv is feljebb került az ablakok vonalába, és változott a formája. Ez a megoldás mindenképp újszerű, viszont hátránya, hogy az egységesség elve nem teljesül, 2. generációs IC kocsival erősítve nem mutat túl jól a szerelvény. Továbbá hátrány, hogy mivel az ablakok vonalába került a vastag sárga sáv, az 1. osztályú szakasz nem jelölhető az ablakok fölött ilyen módon, ezért messziről nem látszik, hogy a szerelvény melyik részén van a magasabb osztályú kocsi, ezt csak az ablakok vonalába felfestett 1-es vagy 2-es számról lehet megállapítani.


A feliratok közül a lényeg: 200 km/h sebesség, nemzetközi forgalom, 66 ülőhely

Új elem a kocsi oldalán megjelenő „RaaberCity” felirat, ami (legalábbis egyelőre) a kocsi elnevezése, és nem a vonatnemre utal. Ilyen formában véleményünk szerint hasznos, mivel aránylag könnyen megjegyezhető, és a Vasúttársaságra jól utaló nevet ad a kocsinak, amivel az utasok is könnyen be tudják azonosítani majd.


RaaberCity felirat a kocsi oldalán

A 2. osztályú fülkébe lépve egyből érződik, hogy jobb lett a minőség, a korábbi Bp kocsikhoz képest szélesebbek az ülések (a termes 2. osztályú kocsikban 4 ülés van egy sorban, a fülkésben csak 3), emellett a faburkolatnak köszönhetően modern, elegáns hatása van a járműnek. További plusz pont a GYSEV-nek, hogy minden fülkébe külön utastájékoztató kijelzőt építettek be, ami Európai összehasonlításban is ritka – különösen 2. osztályon.


2. osztályú fülke

A fülkével kapcsolatban nem könnyű negatívumot találni, ha mindenképp kellene ilyen is, esetleg megemlíthető, hogy a függönyt helyettesítő napellenző hatásfoka elmarad az elvárhatótól, emellett a folyosó felőli oldalon sincs függöny. Ezek ellenére egyébként meg voltunk elégedve a kocsival, ötös skálán értékelve jár neki a legjobb jegy.


A képen egy GYSEV mozdonyt is elrejtettünk

Az 1. osztály esetében sajnos már nem ennyire egyértelmű a helyzet. A beszerzés idején az ÖBB nem kínált 1. osztályú kocsit, ezért csak az a lehetőség jöhetett szóba, hogy a 2. osztályú kocsik egy részét alakítják át. Végül az a döntés született, hogy a 7 darab Bmz kocsiban 5 fülkét 1. osztályúvá építenek át. Ezzel az elsődleges probléma az, hogy egy EC 2. osztályú kocsiban 11 fülke van, egy 1.-2. osztályúban pedig 10, azaz az 1. osztályú fülkék ennyivel szélesebbek. Tehát az igazán jó megoldás ebből a szempontból az lett volna, ha egy fülke feláldozásával növelik a magasabb osztályú fülkék méretét, ez viszont sajnos nem történt meg, tehát pontosan ugyanakkorák maradtak, mint eredetileg.


1. osztályú fülke - nem rossz, de azért ez így elég szűkös


Összehasonlítási alapként itt egy MÁV-Start ABmz kocsi 1. osztályú fülkéje - ez azért tágasabb

Ezt ellensúlyozva – Magyarországon most először – bőr üléshuzatokat építettek be, amelyek a fejtámlán és a kartámaszok oldalán zöld színűek, a többi részen feketék. A fejtámlára mosható „huzat” is került, ami a gyakorlatban inkább egy plusz szivacsréteg, mindenesetre ez jól sikerült, kényelmes. További extraként a fülkékbe került padlószőnyeg, illetve függöny a folyosó felöli oldalra (azt csak úgy halkan említenénk meg, hogy ez a MÁV-Startnál általában 2. osztályon is megvan, bár itt is elég sok a hiányosság). A két osztály közötti különbség növelése érdekében 1. osztályra új, üveg poggyásztartó polcokat építettek be, amelyek megjelenésükben sokkal modernebbnek hatnak, mint rácsos elődeik.


Minden fülkébe került utastájékoztató kijelző

Az 1. osztály értékelésénél már nincs annyira egyszerű dolgunk, mint a 2. osztálynál, hiszen az elvégzett átalakítások aránylag jól sikerültek, de a szűk lábtér miatt nagyon 2. osztályú jellege maradt az egésznek. Ezt tovább erősíti, hogy az általában megszokott bordó jellegű színvilág helyett itt is a zöld (és a fekete) szín uralkodik, ami miatt nem hat annyira elegánsnak a kocsi. Ez a próbautazásunk során azon is látszott, hogy többen 2. osztályú jeggyel ültek be az 1. osztályú fülkékbe, mert nem vették észre, hogy rossz helyen vannak. Ezért összességében az 1. osztályra sajnos csak egy hármast tudunk adni.


Klíma, WIFI, konnektor, padlószőnyeg, bőrülés - már csak nagyobb lábtér kellene

Itt említenénk meg, hogy a kocsiosztályokkal való variálás nem ismeretlen az 1-es vonalon, nem rég épp a MÁV-Start próbálkozott vele a szombathelyi vonalon. Ekkor egy ideig az Apmz kocsik 2/3 részét 2. osztályú árakon kínálták, így a két osztály közötti minőségi különbség teljesen eltűnt, de az árkülönbség maradt. Természetesen ez az 1. osztályú jegyet váltó utasok körében nem hozott osztatlan sikert, viszont 2. osztályról néhányan átszoktak az Apmz-be, ami később kicsit meg is érződött a kihasználtságon. Tehát így aránylag rövid ideig (akció jellegűen alkalmazva) ezt elfogadhatónak tartjuk, annak ellenére, hogy az eredetitől eltérő osztályként való közlekedtetést alapvetően nem támogatjuk. Most a GYSEV-nél viszont épp fordított a helyzet, nem az 1. osztályt kínálják 2. osztályú árakon, hanem a 2. osztályú fülke lett – kis komfortjavítással – 1. osztálynak eladva. Így egyébként a kocsi az EuroCity vonatokon elvárt, nemzetközi szinten egységesített fülkeszélességet már nem is éri el, tehát előállt az a furcsa helyzet, hogy a 2. osztályú rész alkalmas az EC forgalomra, az 1. osztály pedig nem. Persze ez jelen esetben főleg elméleti kérdés, mivel a kocsik csak belföldi IC vonatban közlekednek.


GYSEV logós függöny

A végére hagytuk, de egyáltalán nem elhanyagolható szempont az ülőhelyszám. Egy korábbi Ap + 2 Bp összeállítású GYSEV IC szerelvényen 60 első osztályú és 156 másodosztályú hely volt, a szombathelyi Startos szerelvényen pedig 60+160 ülőhelyet kínáltak. Az új GYSEV EC szerelvényen ez lecsökken 30 első osztályú és 168 másodosztályú helyre, ami az össz. férőhelyet nézve nagyjából 10%-os visszaesés, de külön az 1. osztályt nézve 50%-os csökkenés. Ez tapasztalataink alapján csúcsidőben kevés lesz, hamarabb telik meg a vonat, és lesznek olyan utasok, akik az eddigi szerelvényen 1. osztályon utaztak volna, az új kocsikban viszont csak 2. osztályon lesz helyük. Ez a bevételkiesés mellett az elégedettséget is rontja, így nem biztos, hogy elsöprő sikere lesz a fejlesztésnek.


GYSEV járművek a Keletiben

Mindent egybevetve örülünk az új kocsiknak, a lehetőségekhez képest sikerült szinte a legtöbbet a kihozni a beszerzésből, az utasok többsége számára ez előrelépés lesz. Olyan szempontból mindenképp bizakodók vagyunk, hogy a GYSEV korábbi kérdésünkre azt válaszolta, hogy érdeklődik az ÖBB 1. osztályú kocsijai iránt is, ezért elképzelhető, hogy a közeljövőben itt is lesz előrelépés, ezután a mostani ABmz kocsik visszaalakításával helyreállna a rend, ismét több lenne a férőhely, és minőségi probléma sem lenne.

A beszerzés további nagy előnye, hogy a nagysebességű kocsik az 1-es vonal egyes részein ki tudják használni a 160-as tempót, ezáltal végre megszűnik a soproni vonatoknál az ütemtől való 5 perccel eltérés, és így páros és páratlan órában egyaránt 10-kor tud indulni InterCity vonat Győr – Sopron / Szombathely felé.

Végül felmerül még egy kérdés: mi lesz az Ap és Bp kocsikkal? Ha igazak a korábbi hírek, a Budapest - Szombathely gyorsvonatokban fognak közlekedni, ezáltal növelve a vonalon elérhető minőséget. Bár ha az átlagot nézzük, nem biztos, hogy egyértelmű a javulás, hiszen épp a napokban váltják Flirt motorvonatok a veszprémi gyorsok felújított, kényelmes Bp 29-05 kocsikból álló szerelvényét. Na de ez már más téma, majd a 20-as vonalról is fogunk írni a maga idejében!


GYSEV Ap és Bp utastér

2016.10.10.

 
Vonatösszeállítás