|
RaaberCity és
Ventus - megújul a GYSEV járműparkja
Új
motorvonatok, felújított személykocsik
|
|
Komoly
járműfejlesztésbe kezdett a GYSEV, az
elmúlt
hetekben sorra érkeztek a jó hírek az
osztrák-magyar
vasúttársasággal
kapcsolatban. Rövid időn belül szinte a teljes a
járműparkot lecserélik, a meglévő 10
Flirt
motorvonat mellé hamarosan újabb 10
egység
érkezik (ez már a 3.
generációs
szerelvény lesz), forgalomba álltak az első
Desiro ML
motorvonatok, a távolsági forgalomban pedig
felújított EC kocsikkal ismerkedhetnek az utasok.
Az első Flirt motorvonat átadása Sopronban
Az első Flirtet 2013. december 6-án mutatták be
Sopronban, majd menetrendváltástól
forgalomba is
állt a Sopron - Szombathely - Szentgotthárd
vonalon. 2014
tavaszára a másik három is
megérkezett,
amelyek hamar népszerűek lettek az utasok és
dolgozók körében egyaránt. A
beszerzés
ezzel nem fejeződött be, 2015 őszéig
további 6
egység érkezett a zöld-sárga
Vasúttársasághoz, ezek elsősorban a
Győr - Sopron
és a Csorna - Szombathely vonalon álltak
szolgálatba. Talán ennek a sikernek is
köszönhető, hogy idén augusztusban
bejelentette a
GYSEV a következő 10 egység
vásárlását, a harmadik
generációs szerelvények
várhatóan
2018-tól fognak érkezni.
Egyszerre menesztik a GYSEV és a MÁV-Start Flirt
motorvonatát a Keletiben
A magyar vonalak fejlesztése után az
osztrák
hálózat következett: a
Sopronkeresztúr -
Sopron - Ebenfurt - Bécs - Pozsony vonalon a GYSEV
vonatainak
szerelvényét korábban az ÖBB
adta, így
ideje volt itt is saját járművekkel megjelenni. A
RegionalExpress vonatokhoz - az ÖBB-nél
már nem
ismeretlen - Desiro ML motorvonatokat választotta a GYSEV,
melyek közül az első idén nyár
végén forgalomba is állt.
Ventus motorvonat Ebenfurt előtt nem sokkal
A motorvonat névadására belső
ötletpályázatot hirdettek, amelyre a
Vasúttársaság 21
dolgozójától
összesen 88 javaslat érkezett, ezek
közül
választotta ki a zsűri a Ventus nevet, amely latinul szelet
jelent. Az emelt sebességű, 160 km/h-s
közlekedésre
alkalmas motorvonaton 259 ülőhely
található, ezek
aránylag kényelmesek, az alap
távolsági
szegmensben is megállják a helyüket.
Az utastér kényelmes, sebes és
gyorsvonatokhoz is használható
A
nagyméretű ablakokon jó a
kilátás
(bár az igazsághoz az is
hozzátartozik, hogy van
olyan ülőhely, amihez nem tartozik ablak), emellett a
kényelemről konnektorok, és nagyméretű
utastájékoztató kijelzők is
gondoskodnak. Ha
már utastájékoztatás: itt
említenénk meg, hogy ugyan
osztrák-magyar
vállalatról van szó, magyar nyelvű
tájékoztatás sajnos
egyáltalán nincs
a vonaton, sem a feliratoknál, sem a
hangosbemondásnál.
Ventus Sopronban
Külön "pirospont" a GYSEV-nek, hogy a
Vasúttársaság
ügyfélszolgálata naprakész
információkkal rendelkezik a Ventus motorvonatok
fordulóiról, Sopronban egyből tudták a
választ, hogy melyik járaton kell keresni az
új Desiro-t.
Az utastér kifejezetten igényes, az
üléseken hímzett GYSEV logó
van
A távolsági forgalomban
előrelépés, hogy elkészült az
első használtan
beszerzett EC
kocsik honosítása, egy ABmz és
két Bmz
kocsi már forgalomba állt a Budapest - Sopron
vonalon. A
kocsik megjelenése műszaki szempontból
mindenképp
nagy előrelépés, a járművek RIC jellel
ellátottak (azaz nemzetközi forgalomban is
járhatnak), emellett a nagysebességű, 200 km/h-s
közlekedésre is alkalmasak. A 2.
generációs
IC kocsikban megszokott légjavító
helyett ezekben
már teljes értékű
klímaberendezés
található, ami
különösen a meleg
nyári napokon lesz nagy előny az utasoknak.
Újdonság a soproni vonalon: RaaberCity kocsik a
GYSEV-nél!
A kocsi külső megjelenése eltér a
Vasúttársaságnál
korábban megszokott
arculattól, új szín a
világosabb zöld
és a szürke, emellett a kocsiszekrényen
végigfutó sárga sáv is
feljebb került
az ablakok vonalába, és változott a
formája. Ez a megoldás mindenképp
újszerű,
viszont hátránya, hogy az
egységesség elve
nem teljesül, 2. generációs IC kocsival
erősítve nem mutat túl jól a
szerelvény.
Továbbá hátrány, hogy mivel
az ablakok
vonalába került a vastag sárga
sáv, az 1.
osztályú szakasz nem jelölhető az
ablakok
fölött ilyen módon, ezért
messziről nem
látszik, hogy a szerelvény melyik
részén
van a magasabb osztályú kocsi, ezt csak az
ablakok
vonalába felfestett 1-es vagy 2-es
számról lehet
megállapítani.
A feliratok közül a lényeg: 200 km/h
sebesség, nemzetközi forgalom, 66 ülőhely
Új elem a kocsi oldalán
megjelenő „RaaberCity” felirat, ami
(legalábbis
egyelőre) a kocsi elnevezése, és nem a vonatnemre
utal.
Ilyen formában véleményünk
szerint hasznos,
mivel aránylag könnyen megjegyezhető, és
a
Vasúttársaságra jól
utaló nevet ad a
kocsinak, amivel az utasok is könnyen be tudják
azonosítani majd.
RaaberCity felirat a kocsi oldalán
A 2. osztályú fülkébe
lépve egyből
érződik, hogy jobb lett a minőség, a
korábbi Bp
kocsikhoz képest szélesebbek az
ülések (a
termes 2. osztályú kocsikban 4
ülés van egy
sorban, a fülkésben csak 3), emellett a
faburkolatnak
köszönhetően modern, elegáns
hatása van a
járműnek. További plusz pont a GYSEV-nek, hogy
minden
fülkébe külön
utastájékoztató kijelzőt
építettek
be, ami Európai
összehasonlításban is ritka
– különösen 2.
osztályon.
2. osztályú fülke
A fülkével kapcsolatban nem könnyű
negatívumot találni, ha mindenképp
kellene ilyen is, esetleg megemlíthető, hogy a
függönyt helyettesítő napellenző
hatásfoka elmarad az
elvárhatótól, emellett a
folyosó felőli oldalon sincs függöny. Ezek
ellenére egyébként meg voltunk
elégedve a
kocsival, ötös skálán
értékelve jár neki a legjobb jegy.
A képen egy GYSEV mozdonyt is elrejtettünk
Az 1. osztály esetében sajnos már nem
ennyire
egyértelmű a helyzet. A beszerzés
idején az
ÖBB nem kínált 1.
osztályú kocsit, ezért csak
az a
lehetőség jöhetett szóba, hogy a 2.
osztályú kocsik egy részét
alakítják át.
Végül az a
döntés született, hogy a 7 darab Bmz
kocsiban 5
fülkét 1.
osztályúvá
építenek át. Ezzel az elsődleges
probléma
az, hogy egy EC 2. osztályú kocsiban 11
fülke van,
egy 1.-2. osztályúban pedig 10, azaz az 1.
osztályú fülkék ennyivel
szélesebbek.
Tehát az igazán jó megoldás
ebből a
szempontból az lett volna, ha egy fülke
feláldozásával növelik a
magasabb
osztályú fülkék
méretét, ez
viszont sajnos nem történt meg, tehát
pontosan
ugyanakkorák maradtak, mint eredetileg.
1. osztályú fülke - nem rossz, de
azért ez így elég szűkös
Összehasonlítási alapként itt
egy MÁV-Start ABmz kocsi 1. osztályú
fülkéje - ez azért tágasabb
Ezt ellensúlyozva
– Magyarországon most először –
bőr
üléshuzatokat építettek be,
amelyek a
fejtámlán és a kartámaszok
oldalán
zöld színűek, a többi részen
feketék. A
fejtámlára mosható
„huzat” is
került, ami a gyakorlatban inkább egy plusz
szivacsréteg, mindenesetre ez jól
sikerült,
kényelmes. További extraként a
fülkékbe került padlószőnyeg,
illetve
függöny a folyosó felöli oldalra
(azt csak
úgy halkan említenénk meg, hogy ez a
MÁV-Startnál általában 2.
osztályon
is megvan, bár itt is elég sok a
hiányosság). A két osztály
közötti különbség
növelése
érdekében 1. osztályra új,
üveg
poggyásztartó polcokat
építettek be,
amelyek megjelenésükben sokkal modernebbnek hatnak,
mint rácsos elődeik.
Minden fülkébe került
utastájékoztató kijelző
Az 1. osztály
értékelésénél
már nincs
annyira egyszerű dolgunk, mint a 2. osztálynál,
hiszen az
elvégzett átalakítások
aránylag
jól sikerültek, de a szűk
lábtér miatt nagyon
2. osztályú jellege maradt az
egésznek. Ezt
tovább erősíti, hogy az
általában
megszokott bordó jellegű
színvilág helyett itt is
a zöld (és a fekete) szín uralkodik, ami
miatt nem
hat annyira elegánsnak a kocsi. Ez a
próbautazásunk során azon is
látszott, hogy többen
2. osztályú jeggyel ültek be az 1.
osztályú fülkékbe, mert nem
vették
észre, hogy rossz helyen vannak. Ezért
összességében az 1. osztályra
sajnos csak egy
hármast tudunk adni.
Klíma, WIFI, konnektor, padlószőnyeg,
bőrülés - már csak nagyobb
lábtér kellene
Itt említenénk meg, hogy a
kocsiosztályokkal
való variálás nem ismeretlen az 1-es
vonalon, nem
rég épp a MÁV-Start
próbálkozott
vele a szombathelyi vonalon. Ekkor egy ideig az Apmz kocsik 2/3
részét 2. osztályú
árakon
kínálták, így a
két osztály
közötti minőségi
különbség teljesen
eltűnt, de az árkülönbség
maradt.
Természetesen ez az 1. osztályú jegyet
váltó utasok körében nem
hozott osztatlan
sikert, viszont 2. osztályról
néhányan
átszoktak az Apmz-be, ami később kicsit meg is
érződött a kihasználtságon.
Tehát
így aránylag rövid ideig
(akció jellegűen
alkalmazva) ezt elfogadhatónak tartjuk, annak
ellenére,
hogy az eredetitől eltérő osztályként
való
közlekedtetést alapvetően nem
támogatjuk. Most a
GYSEV-nél viszont épp fordított a
helyzet, nem az
1. osztályt kínálják 2.
osztályú árakon, hanem a 2.
osztályú
fülke lett – kis
komfortjavítással – 1.
osztálynak eladva. Így
egyébként a kocsi az
EuroCity vonatokon elvárt, nemzetközi szinten
egységesített
fülkeszélességet
már nem is éri el, tehát
előállt az a
furcsa helyzet, hogy a 2. osztályú
rész alkalmas
az EC forgalomra, az 1. osztály pedig nem. Persze ez jelen
esetben főleg elméleti kérdés, mivel a
kocsik csak
belföldi IC vonatban közlekednek.
GYSEV logós függöny
A végére hagytuk, de
egyáltalán nem
elhanyagolható szempont az ülőhelyszám.
Egy
korábbi Ap + 2 Bp
összeállítású
GYSEV IC szerelvényen 60 első osztályú
és
156 másodosztályú hely volt, a
szombathelyi
Startos szerelvényen pedig 60+160 ülőhelyet
kínáltak. Az új GYSEV EC
szerelvényen ez
lecsökken 30 első osztályú és
168
másodosztályú helyre, ami az
össz.
férőhelyet nézve nagyjából
10%-os
visszaesés, de külön az 1.
osztályt
nézve 50%-os csökkenés. Ez
tapasztalataink
alapján csúcsidőben kevés lesz,
hamarabb telik meg
a vonat, és lesznek olyan utasok, akik az eddigi
szerelvényen 1. osztályon utaztak volna, az
új
kocsikban viszont csak 2. osztályon lesz helyük. Ez
a
bevételkiesés mellett az
elégedettséget is
rontja, így nem biztos, hogy elsöprő sikere lesz a
fejlesztésnek.
GYSEV járművek a Keletiben
Mindent egybevetve örülünk az új
kocsiknak, a
lehetőségekhez képest sikerült szinte a
legtöbbet a kihozni a beszerzésből, az utasok
többsége számára ez
előrelépés
lesz. Olyan szempontból mindenképp
bizakodók vagyunk, hogy a GYSEV korábbi
kérdésünkre azt válaszolta,
hogy
érdeklődik az ÖBB 1. osztályú
kocsijai
iránt is, ezért elképzelhető, hogy a
közeljövőben itt is lesz
előrelépés,
ezután a mostani ABmz kocsik
visszaalakításával
helyreállna a rend,
ismét több lenne a férőhely,
és
minőségi probléma sem lenne.
A beszerzés további nagy előnye, hogy a
nagysebességű kocsik az 1-es vonal egyes részein
ki
tudják használni a 160-as tempót,
ezáltal
végre megszűnik a soproni vonatoknál az
ütemtől
való 5 perccel eltérés, és
így
páros és páratlan
órában
egyaránt 10-kor tud indulni InterCity vonat Győr –
Sopron
/ Szombathely felé.
Végül felmerül még egy
kérdés: mi lesz az Ap és Bp kocsikkal?
Ha igazak a korábbi hírek, a Budapest -
Szombathely gyorsvonatokban fognak közlekedni,
ezáltal növelve a vonalon elérhető
minőséget. Bár ha az átlagot
nézzük, nem biztos, hogy egyértelmű a
javulás, hiszen épp a napokban
váltják Flirt motorvonatok a veszprémi
gyorsok felújított, kényelmes Bp 29-05
kocsikból álló
szerelvényét. Na de ez már
más téma, majd a 20-as vonalról is
fogunk írni a maga idejében!
GYSEV Ap és Bp utastér
2016.10.10.
|
|
|
|
|
|
|
|
|