főoldalvasútvonalak listájakapcsolat felvételevasúti kocsikfejlesztési ötletek, javaslatok
         
InnoTrans 2016
Érdekességek, újdonságok Európa legnagyobb vasúti kiállításáról
 
Idén látogatói csúccsal zárult az InnoTrans vasúti szakkiállítás Berlinben, amelyen 60 ország képviseletében közel 3000 kiállító vett részt. Az érdeklődők a biztosítóberendezési kábelektől az irányítási rendszereken, oktatóprogramokon, járművekbe szánt belső berendezéseken és szolgáltatásokon át a kész mozdonyokig, motorvonatokig és személykocsikig mindennel megismerkedhettek, aminek köze van a vasúti közlekedéshez. A rendezvényen – most második alkalommal – a MÁV-csoport is részt vett, idén az FMK-008 mérő motorvonatot mutatták be a szakmai közönségnek.


FMK 008 - a MÁV-Start új mérő motorvonata

A MÁV-START két éve mutatkozott be a szakkiállításon, ekkor az InterCity Plusz személykocsi prototípusát vitték el. Idén szintén új, hazai gyártású járművek képviseltették magukat, méghozzá a felépítmény mérőkocsi új generációjával, az FMK-008 motorvonattal. A jármű a pályasebességtől függően 30-70 km/h-s sebességgel képes méréseket végezni az ultrahangos és örvényáramos berendezésekkel, amelyekkel könnyen felderíthetők a sínekben jelentkező anyaghibák és hajszálrepedések. A MÁV Központi Felépítményvizsgáló Kft. vonatai az európai hálózaton sem ismeretlenek, a megrendelések teljesítéséhez így már elengedhetetlenné vált egy új, modern jármű gyártása. A vonat fedélzetén a 10 fős személyzet akár hosszabb utakat is kényelmesen teljesíteni tud, a hálófülkék mellett konyha, és zuhanyzó is be lett építve.


Modern belső berendezés

Jó látni, hogy idén még több magyar vállalat volt jelen a kiállításon, emellett az is jól mutatja a magyar vasút fejlődését, hogy több külföldi standon is feltűntek a referenciák között a magyar járművek, vagy más berendezések. A kiállítók között többek között ott volt a Ganz Motor, a méltán híres Ganz-Mávag és Ganz-Hunslet utódja, az Aquis standján az egyik új MÁV-Start jegyautomatát lehetett megtekinteni, az Infopix pedig a MÁV hálózaton használt kijelzőit hozta el. Ha már a kiállítás magyar vonatkozásáról van szó, a hozzáértő szemeknek egyből feltűnhetett, hogy a villamos berendezéseket és kapcsolószekrénybe kerülő eszközöket gyártó Woertz standján lévő vasúti kocsiból származó ülések valahonnan nagyon ismerősek. Ez nem véletlen, hiszen a svájci cég a magyar By 20-17 sorozatú kocsikból használtan vásárolt ülések újrakárpitozott változatát hozta el Berlinbe.


Aquis jegyautomata, és Infopix kijelző - mindkettő ismert lehet a magyar hálózatról


By ülés - kicsit másképp

Térjünk át a külföldi járműgyártókra, elsőként kezdjük a Stadlerrel. A svájci gyártó teljesen új terméke az EC250 motorvonat, ami – ahogy a nevéből is sejteni lehetett – egy EuroCity forgalomra szánt nagysebességű jármű. A 117 első osztályú és 288 másodosztályú ülőhellyel, valamint étkezőkocsival rendelkező motorvonat első megrendelője az SBB, az új járműveket a Gotthárd bázisalagúton át közlekedő EuroCity vonatokban tervezik használni. A kocsik utastere kimondottan elegáns, a színek harmonizálnak egymással, a fénycsövek megfelelően el vannak rejtve, ezért nem világítanak az utas szemébe, mégis elég fényt biztosítanak. Az anyaghasználat minőségi, az összeszerelés svájci pontosságú, összességében kimondottan kellemes hatású motorvonat. Kisebb hiányosságként megemlíthető, hogy a lábtér az EC forgalomban megszokottól kisebb 1. és 2. osztályon egyaránt.


Az EC250-es motorvonat utastere kifejezetten jól sikerült, modern, elegáns lett

A Stadler másik nagy dobása az Azerbajdzsánba szánt WLA hálókocsi volt, ez szintén kifejezetten jól sikerült. A luxus kialakítású 1. osztályú hálókocsikban kétfős fülkék vannak, mindegyikben van saját zuhanyzó is. A kellemes utazásról gombnyomásra lenyíló kijelzők gondoskodnak, a szórakoztató rendszer sajnos a bemutató alatt nem volt bekapcsolva, de feltételezhetően filmek, és zenék is elérhetők lesznek. Az azeri állami vasúttársaság három szerelvényt fog képezni a nyomtávváltós kialakítású kocsikból, vonatonként lesz egy 1. osztályú, egy 1.-2. osztályú, egy többcélú teres 2. osztályú és hat 2. osztályú hálókocsi, valamint egy étkezőkocsi.


Ebben az 1. osztályú hálókocsiban biztosan kényelmesen lehet utazni

A svájci járműgyártó egyik legsikeresebb terméke, a Flirt motorvonat is jelen volt, a Holland Vasút négyrészes Flirt 3-as szerelvényét hozták el. A vonaton a 170 másodosztályú hely mellett 32 első osztályú ülést is kialakítottak, a magasabb osztályú szakaszok a szerelvény két végén helyezkednek el. Jól látható, hogy egyre nagyobb az igény az 1. osztály iránt a személyvonati szegmensben is, ma már szinte minden új motorvonaton legalább két osztály található. Egy kis érdekesség, hogy a jármű fedélzetén lévő utastájékoztató kijelzőkön a különböző vasúttársaságoknak eladott Flirt motorvonatokat bemutató videó ment, amelyben feltűnt a MÁV-Start egyik kék-sárga járműve is.


A Stadler egyik legsikeresebb terméke a Flirt motorvonat

A Vossloh által gyártott, de már Stadler termékként szereplő CityLink motorvonat az Európában egyre népszerűbb tramtrain rendszerben a városi villamoshálózatokon is képes közlekedni, a jármű esélyes lehet a tervezett Szeged – Hódmezővásárhely tramtrain vonalra is. A vonaton 87 ülőhely van, a 2+2 üléselrendezés és a mosdó megléte inkább a vasúti irányt erősíti, de a városi forgalomban is megállja a helyét.


Lehet, hogy pár év múlva Szeged és Hódmezővásárhely között is CityLink-ek fognak járni?

A lengyel Pesa újdonsága a PKP InterCity részére gyártott Dart motorvonat, amely a 160 km/h-s kialakítás miatt elsősorban a belföldi IC vonatok kiszolgálására alkalmas, de természetesen kérhető 250 km/h-s kivitelben is. Az utastér kicsit kevésbé mutatós, mint az EC250-nél, ugyanakkor számos olyan kényelmi berendezést építettek be, ami mindenképp kiemelkedő. Ilyen az 1. osztályú kocsiban elhelyezett okos asztal, aminek a felülete egy Windows 10 alapú érintőképernyős számítógép. A kijelzőről könnyen és gyorsan rendelhető étel az étkezőkocsiból, de játékok futtatására is kiválóan alkalmas. Szintén különleges megoldás a mosdóban a tükörbe épített utastájékoztató rendszer, ami a következő megállót és a pontos időt is mutatja. Szintén szokatlan megoldás, hogy a szolgálati fülkében poggyász- és levélkezelés is lehetséges, ez a szolgáltatás sajnos ma már elég kevés vasúttársaságnál található meg.


Az asztalba épített képernyőt szívesen viszontlátnánk az 1. osztályú IC+ kocsikban is

A távolsági forgalomban a Siemens Valero motorvonata az egyik legjobb választás, idén a Török Államvasút számára készült járművet lehetett megtekinteni. A modern, áramvonalas motorvonatok utastere hozza az ICE motorvonatokon megszokott eleganciát, most is jól dolgoztak a vállalat mérnökei. Az 1. osztályú ülésekből érintőképernyős kisasztalokat lehet kihajtani, amelyekről elérhető az internet, lehet ételt rendelni, de a zenei kínálat is bőséges. A minőségérzékeny és az üzleti utasok számára négyszemélyes 1+ osztályú fülkék is ki lettek alakítva, ezekben még kényelmesebb az utazás. A szórakoztató elektronikai berendezésekről a 2. osztályon sem kell lemondani, minden üléshez tartozik egy fülhallgató csatlakozó a zenei szolgáltatások igénybe vételéhez.


A TCDD utasai igazán jó minőségű járművet kapnak a Valero képében

A Siemens kínálatában ugyan rövidebb távú, elővárosi jellegű forgalomra szánt járműként szerepel, de valójában mégis inkább távolsági kialakítású a Desiro ML motorvonat. A belső berendezés az alap távolsági szegmensbe (azaz magyar vonatkozásban sebes és gyorsvonati forgalomra) pozícionálja a járművet, az ülések viszonylag kényelmesek, és nagyméretű asztalok is vannak. A kiállításra az ÖBB cityjet néven futó járművét hozták el, de hasonló kivitelben készülnek motorvonatok jelenleg a GYSEV-nek is.


Desiro ML - a veszprémi sebesen szívesen látnánk

Az Alstom idén nem készült nagy járműbemutatóval, de a kihozott Lint motorvonat mégis tartogatott érdekességeket: a francia gyártó a világon elsőként hidrogén meghajtású motorvonatot dobott piacra, amely rendkívül környezetkímélő, működés közben nem bocsájt ki széndioxidot. Az utastérből a nagyméretű ablakoknak köszönhetően jó a kilátás, emellett pozitív, hogy a rövid, kétrészes járművön is van 1. osztályú szakasz, ahol öt utas tud kényelmesen helyet foglalni.


környezetkímélő Lint motorvonat

A horvát Končar a HZPP részére készült motorvonatát mutatta be, amely teljes értékű dízel és villamos meghajtással is rendelkezik, ami sokoldalú felhasználást tesz lehetővé. A mozdonycserével közlekedő vonatok helyett lényegesen jobb menetidőt lehet így biztosítani azokon a viszonylatokon, ahol csak az útvonal egy része villamosított. A jármű kívülről modern, áramvonalas megjelenésű, kicsit talán futurisztikus is. Az utastér kicsit egyszerű, visszafogott, de nagyjából rendben van, egészen addig, amíg meg nem látjuk, hogy egy szakaszajtó után ugyanez innentől 1. osztály. Alaposan megnézve a fejtámla formájában van kis különbség, ezt leszámítva minden szempontból ugyanolyan az utastér, még az üléshuzat színe sem változik.


Kívülről jól néz ki, kár, hogy az 1. és 2. osztály gyakorlatilag ugyanolyan

A lengyel Newag Impuls motorvonat impozáns megjelenésű, áramvonalas orr része alapján akár nagysebességű jármű is lehetne. Az utastér a kategóriához képest rendben van, aránylag jó minőségű, és a többcélú tér is tágas.


Impuls motorvonat

A városi és a vasúti közlekedés határterülete a metró, ebben a szegmensben a Siemens Metro Raid szerelvénye volt érdekes színfoltja a kiállításnak. A Szaúd-Arábia szánt járművek megjelenése kifejezetten elegáns, amelyet tovább erősít, hogy három kocsiosztály is található rajta. Az 1. és 2. osztályú kocsikban 2+1 elrendezésű ülések vannak, 1. osztályon egész jó (egyébként aranyszínű) fejtámlával. A 3. osztály sem lett szégyellnivaló, a hosszirányban elhelyezett ülések városon belüli utazáshoz így is elég kényelmesek.


Luxus metró a Siemens-től

A szakkiállításon még számos más figyelemre méltó gyártó is képviseltette magát, a benti kiállítótér nagysága miatt viszont sajnos nem volt lehetőség mindent kellő alapossággal végignézni.

A kiállításról Facebook oldalunkra nagyobb méretű képeket is feltöltöttünk, melyek akár Facebook regisztráció nélkül is elérhetők.

2016.09.29.

 
Vonatösszeállítás