|
InnoTrans 2016
Érdekességek,
újdonságok Európa legnagyobb
vasúti
kiállításáról
|
|
Idén
látogatói csúccsal zárult
az InnoTrans vasúti
szakkiállítás Berlinben, amelyen 60
ország képviseletében közel
3000 kiállító vett részt.
Az érdeklődők a
biztosítóberendezési
kábelektől az irányítási
rendszereken, oktatóprogramokon, járművekbe
szánt belső berendezéseken és
szolgáltatásokon át a kész
mozdonyokig, motorvonatokig és személykocsikig
mindennel megismerkedhettek, aminek köze van a
vasúti közlekedéshez. A
rendezvényen – most második alkalommal
– a MÁV-csoport is részt vett,
idén az FMK-008 mérő motorvonatot
mutatták be a szakmai
közönségnek.
FMK 008 - a MÁV-Start új mérő
motorvonata
A MÁV-START két éve mutatkozott be a
szakkiállításon, ekkor az InterCity
Plusz személykocsi prototípusát
vitték el. Idén szintén új,
hazai gyártású járművek
képviseltették magukat,
méghozzá a
felépítmény mérőkocsi
új generációjával, az
FMK-008 motorvonattal. A jármű a
pályasebességtől függően 30-70 km/h-s
sebességgel képes méréseket
végezni az ultrahangos és
örvényáramos berendezésekkel,
amelyekkel könnyen felderíthetők a
sínekben jelentkező anyaghibák és
hajszálrepedések. A MÁV
Központi
Felépítményvizsgáló
Kft. vonatai az európai hálózaton sem
ismeretlenek, a megrendelések
teljesítéséhez így
már elengedhetetlenné vált egy
új, modern jármű gyártása.
A vonat fedélzetén a 10 fős személyzet
akár hosszabb utakat is kényelmesen
teljesíteni tud, a
hálófülkék mellett konyha,
és zuhanyzó is be lett
építve.
Modern belső berendezés
Jó látni, hogy idén még
több magyar vállalat volt jelen a
kiállításon, emellett az is
jól mutatja a magyar vasút
fejlődését, hogy több
külföldi standon is feltűntek a
referenciák között a magyar
járművek, vagy más berendezések. A
kiállítók között
többek között ott volt a Ganz Motor, a
méltán híres Ganz-Mávag
és Ganz-Hunslet utódja, az Aquis
standján az egyik új MÁV-Start
jegyautomatát lehetett megtekinteni, az Infopix pedig a
MÁV hálózaton használt
kijelzőit hozta el. Ha már a
kiállítás magyar
vonatkozásáról van szó, a
hozzáértő szemeknek egyből feltűnhetett, hogy a
villamos berendezéseket és
kapcsolószekrénybe kerülő
eszközöket gyártó Woertz
standján lévő vasúti
kocsiból származó
ülések valahonnan nagyon ismerősek. Ez nem
véletlen, hiszen a svájci cég a magyar
By 20-17 sorozatú kocsikból használtan
vásárolt ülések
újrakárpitozott változatát
hozta el Berlinbe.
Aquis jegyautomata, és Infopix kijelző - mindkettő ismert
lehet a magyar hálózatról
By ülés - kicsit másképp
Térjünk át a külföldi
járműgyártókra, elsőként
kezdjük a Stadlerrel. A svájci
gyártó teljesen új terméke
az EC250 motorvonat, ami – ahogy a nevéből is
sejteni lehetett – egy EuroCity forgalomra szánt
nagysebességű jármű. A 117 első
osztályú és 288
másodosztályú ülőhellyel,
valamint étkezőkocsival rendelkező motorvonat első
megrendelője az SBB, az új járműveket a
Gotthárd bázisalagúton át
közlekedő EuroCity vonatokban tervezik használni. A
kocsik utastere kimondottan elegáns, a színek
harmonizálnak egymással, a
fénycsövek megfelelően el vannak rejtve,
ezért nem világítanak az utas
szemébe, mégis elég fényt
biztosítanak. Az anyaghasználat
minőségi, az összeszerelés
svájci pontosságú,
összességében kimondottan kellemes
hatású motorvonat. Kisebb
hiányosságként
megemlíthető, hogy a lábtér az EC
forgalomban megszokottól kisebb 1. és 2.
osztályon egyaránt.
Az EC250-es motorvonat utastere kifejezetten jól
sikerült, modern, elegáns lett
A Stadler másik nagy dobása az
Azerbajdzsánba szánt WLA
hálókocsi volt, ez szintén
kifejezetten jól sikerült. A luxus
kialakítású 1.
osztályú hálókocsikban
kétfős fülkék vannak, mindegyikben van
saját zuhanyzó is. A kellemes
utazásról gombnyomásra
lenyíló kijelzők gondoskodnak, a
szórakoztató rendszer sajnos a
bemutató alatt nem volt bekapcsolva, de
feltételezhetően filmek, és zenék is
elérhetők lesznek. Az azeri állami
vasúttársaság három
szerelvényt fog képezni a
nyomtávváltós
kialakítású kocsikból,
vonatonként lesz egy 1. osztályú, egy
1.-2. osztályú, egy
többcélú teres 2.
osztályú és hat 2.
osztályú hálókocsi,
valamint egy étkezőkocsi.
Ebben az 1. osztályú
hálókocsiban biztosan kényelmesen
lehet utazni
A svájci járműgyártó egyik
legsikeresebb terméke, a Flirt motorvonat is jelen volt, a
Holland Vasút négyrészes Flirt 3-as
szerelvényét hozták el. A vonaton a
170 másodosztályú hely mellett 32 első
osztályú ülést is
kialakítottak, a magasabb osztályú
szakaszok a szerelvény két
végén helyezkednek el. Jól
látható, hogy egyre nagyobb az igény
az 1. osztály iránt a személyvonati
szegmensben is, ma már szinte minden új
motorvonaton legalább két osztály
található. Egy kis
érdekesség, hogy a jármű
fedélzetén lévő
utastájékoztató kijelzőkön a
különböző
vasúttársaságoknak eladott Flirt
motorvonatokat bemutató videó ment, amelyben
feltűnt a MÁV-Start egyik kék-sárga
járműve is.
A Stadler egyik legsikeresebb terméke a Flirt motorvonat
A Vossloh által gyártott, de már
Stadler termékként szereplő CityLink motorvonat
az Európában egyre népszerűbb
tramtrain rendszerben a városi
villamoshálózatokon is képes
közlekedni, a jármű esélyes lehet a
tervezett Szeged –
Hódmezővásárhely tramtrain vonalra is.
A vonaton 87 ülőhely van, a 2+2
üléselrendezés és a
mosdó megléte inkább a
vasúti irányt erősíti, de a
városi forgalomban is megállja a
helyét.
Lehet, hogy pár év múlva Szeged
és Hódmezővásárhely
között is CityLink-ek fognak járni?
A lengyel Pesa újdonsága a PKP InterCity
részére gyártott Dart motorvonat,
amely a 160 km/h-s kialakítás miatt elsősorban a
belföldi IC vonatok
kiszolgálására alkalmas, de
természetesen kérhető 250 km/h-s kivitelben is.
Az utastér kicsit kevésbé
mutatós, mint az EC250-nél, ugyanakkor
számos olyan kényelmi berendezést
építettek be, ami mindenképp
kiemelkedő. Ilyen az 1. osztályú kocsiban
elhelyezett okos asztal, aminek a felülete egy Windows 10
alapú érintőképernyős
számítógép. A kijelzőről
könnyen és gyorsan rendelhető étel az
étkezőkocsiból, de játékok
futtatására is kiválóan
alkalmas. Szintén különleges
megoldás a mosdóban a tükörbe
épített
utastájékoztató rendszer, ami a
következő megállót és a
pontos időt is mutatja. Szintén szokatlan
megoldás, hogy a szolgálati
fülkében poggyász- és
levélkezelés is lehetséges, ez a
szolgáltatás sajnos ma már
elég kevés
vasúttársaságnál
található meg.
Az asztalba épített képernyőt
szívesen viszontlátnánk az 1.
osztályú IC+ kocsikban is
A távolsági forgalomban a Siemens Valero
motorvonata az egyik legjobb választás,
idén a Török
Államvasút számára
készült járművet lehetett megtekinteni.
A modern, áramvonalas motorvonatok utastere hozza az ICE
motorvonatokon megszokott eleganciát, most is jól
dolgoztak a vállalat mérnökei. Az 1.
osztályú ülésekből
érintőképernyős kisasztalokat lehet kihajtani,
amelyekről elérhető az internet, lehet ételt
rendelni, de a zenei kínálat is
bőséges. A minőségérzékeny
és az üzleti utasok számára
négyszemélyes 1+ osztályú
fülkék is ki lettek alakítva, ezekben
még kényelmesebb az utazás. A
szórakoztató elektronikai
berendezésekről a 2. osztályon sem kell
lemondani, minden üléshez tartozik egy
fülhallgató csatlakozó a zenei
szolgáltatások igénybe
vételéhez.
A TCDD utasai igazán jó minőségű
járművet kapnak a Valero képében
A Siemens kínálatában ugyan
rövidebb távú, elővárosi
jellegű forgalomra szánt járműként
szerepel, de valójában mégis
inkább távolsági
kialakítású a Desiro ML motorvonat. A
belső berendezés az alap távolsági
szegmensbe (azaz magyar vonatkozásban sebes és
gyorsvonati forgalomra) pozícionálja a
járművet, az ülések viszonylag
kényelmesek, és nagyméretű asztalok is
vannak. A kiállításra az ÖBB
cityjet néven futó járművét
hozták el, de hasonló kivitelben
készülnek motorvonatok jelenleg a GYSEV-nek is.
Desiro ML - a veszprémi sebesen szívesen
látnánk
Az Alstom idén nem készült nagy
járműbemutatóval, de a kihozott Lint motorvonat
mégis tartogatott érdekességeket: a
francia gyártó a világon
elsőként hidrogén
meghajtású motorvonatot dobott piacra, amely
rendkívül
környezetkímélő,
működés közben nem bocsájt ki
széndioxidot. Az utastérből a
nagyméretű ablakoknak köszönhetően
jó a kilátás, emellett
pozitív, hogy a rövid,
kétrészes járművön is van 1.
osztályú szakasz, ahol öt utas tud
kényelmesen helyet foglalni.
környezetkímélő Lint motorvonat
A horvát Končar a HZPP részére
készült motorvonatát mutatta be, amely
teljes értékű dízel és
villamos meghajtással is rendelkezik, ami
sokoldalú felhasználást tesz
lehetővé. A mozdonycserével közlekedő
vonatok helyett lényegesen jobb menetidőt lehet
így biztosítani azokon a viszonylatokon, ahol
csak az útvonal egy része
villamosított. A jármű
kívülről modern, áramvonalas
megjelenésű, kicsit talán futurisztikus is. Az
utastér kicsit egyszerű, visszafogott, de
nagyjából rendben van, egészen addig,
amíg meg nem látjuk, hogy egy
szakaszajtó után ugyanez innentől 1.
osztály. Alaposan megnézve a fejtámla
formájában van kis
különbség, ezt
leszámítva minden szempontból
ugyanolyan az utastér, még az
üléshuzat színe sem változik.
Kívülről jól néz ki,
kár, hogy az 1. és 2. osztály
gyakorlatilag ugyanolyan
A lengyel Newag Impuls motorvonat impozáns
megjelenésű, áramvonalas orr része
alapján akár nagysebességű
jármű is lehetne. Az utastér a
kategóriához képest rendben van,
aránylag jó minőségű, és a
többcélú tér is
tágas.
Impuls motorvonat
A városi és a vasúti
közlekedés határterülete a
metró, ebben a szegmensben a Siemens Metro Raid
szerelvénye volt érdekes színfoltja a
kiállításnak. A
Szaúd-Arábia szánt járművek
megjelenése kifejezetten elegáns, amelyet
tovább erősít, hogy három
kocsiosztály is található rajta. Az 1.
és 2. osztályú kocsikban 2+1
elrendezésű ülések vannak, 1.
osztályon egész jó
(egyébként aranyszínű)
fejtámlával. A 3. osztály sem lett
szégyellnivaló, a hosszirányban
elhelyezett ülések városon
belüli utazáshoz így is elég
kényelmesek.
Luxus metró a Siemens-től
A szakkiállításon még
számos más figyelemre méltó
gyártó is képviseltette
magát, a benti
kiállítótér
nagysága miatt viszont sajnos nem volt lehetőség
mindent kellő alapossággal végignézni.
A kiállításról Facebook
oldalunkra nagyobb méretű képeket is
feltöltöttünk, melyek akár
Facebook regisztráció nélkül
is elérhetők.
2016.09.29.
|
|
|
|
|
|
|
|
|