főoldalvasútvonalak listájakapcsolat felvételevasúti kocsikfejlesztési ötletek, javaslatok
         
Ismét van IC kocsi a békéscsabai InterCity vonatokban!
Április közepétől újra közlekednek IC minőségű kocsik a vonalon
 
A 120-as vonal hibrid InterCity vonatai a 2012/2013-es menetrendi évben lettek bevezetve, azonban a többi hibrid járattól eltérően itt az IC részen csak 2. osztályú kocsik közlekedtek, a gyorsvonati részen viszont volt 1. és 2. osztály is. 2014-ben a gyorsvonati részen megszűnt az 1. osztályú szolgáltatás, viszont jött a jó hír: a 2014/2015-ös menetrendi évtől az IC kocsi szinte mindegyik vonaton 1. osztályú lesz, melyekbe 2. osztályú árakon kínált jegyeket a MÁV-Start.

A gyakorlat viszont sajnos mást mutatott: már a bevezetés napján is sokszor közlekedett Bmz, vagy Bpmz IC kocsiként, csak elvétve akadt olyan vonat, ami a meghirdetett Avmz vagy Amxz kocsit is tartalmazta. Később a helyzet tovább romlott: kocsihiány miatt bekerült egy fekvőhelyes Bc kocsi is az IC fordába, melyet pár napon belül több társa is követett, végül már az összes IC-ként közlekedő kocsi Bc volt.


A Bc 59-80 sorozatú kocsik 2. osztályú gyorsvonati fekvőhelyes kocsik, nappali módban (azaz ha az ágyak nincsenek lehajtva) minőségük gyakorlatilag megegyezik a normál B kocsikkal. Apró előny, hogy a kocsik padlószőnyeggel és függönnyel ellátottak, és egy fülkébe 8 helyett csak 6 helyet adtak el, viszont cserében az ülés kényelmetlenebb. Ráadásul szinte mindegyik vonatban közlekedett A, vagy AB sorozatú kocsi, ahol az 1. osztályért nem kellett semmilyen felárat fizetni, viszont kényelmes, kihúzható (akár teljesen összetolható), fejtámlahuzattal ellátott ülések voltak, és a lábtér is jóval nagyobb volt, mint a Bc kocsikban. Azaz gyakorlatilag a drágább IC jegyért cserébe rosszabb kocsit kapott az utas, mint ha csak gyorsvonati jegyet vesz a vonatra – az egyetlen előny a helybiztosítás volt.

Az is rossz megoldás, ha ugyanolyan árban több, jelentősen eltérő minőségű kocsi közlekedik egy vonatban, az viszont még egy nagyságrenddel rosszabb, ha a minőség és az ár fordított arányban áll, tehát az alacsonyabb minőségű kocsiba drágább a jegy – nem véletlen, hogy sok utas panaszkodott miatta.


Amxz (vagy Avmz) helyett Bc - nem a legjobb csere

A rendszer így ebben a formában gyakorlatilag fakultatív helybiztosításként működött, mivel plusz minőség nem járt érte (sőt…), ellenben garantált ülőhely igen. A gyorsvonati pótjegy bevezetése óta az IC és a gyorsvonati jegy ára között éppen egy helyjegynyi árkülönbség van, tehát alapvetően az sem lett volna rossz megoldás, hogy pótjegyet mindenki fizet, és emellé aki szeretne, helyjegyet is vehet. A gond azzal van, hogy a kocsi InterCity-nek van meghirdetve, ezért nem elég, hogy van ülőhely, el kell érni az IC szintet is. Ha ez a vasút hibájából nem sikerül, akkor a felárat vissza lehet igényelni, tehát ugyanaz a kocsi kevesebb bevételt termel, ha IC-nek van meghirdetve, mint ha gyorsvonatként, fakultatív helybiztosítással közlekedik (hiába pont ugyanannyira jön ki a jegyár). Újabb logikai bukfenc, hogy ugyan a kocsi nyilvánvalóan nem éri el az IC minőséget (ezért az IC felár visszajár), ugyanakkor gyorsvonati jeggyel nem lehet beülni a kocsiba (a szabad ülőhelyekre), ilyenkor mégis IC-nek számít.


Bc utastér - nem rossz, de az IC szintet nem éri el

A helyzet külön pikantériája, hogy a vonat a menetrendben InterCity-ként szerepel, ugyanakkor egyetlen egy ténylegesen IC színvonalú kocsi sem volt bene. A probléma megoldása érdekében április közepén Bp 20-67 kocsikat csoportosított át a MÁV-Start Pécsről, ezért ismét mindegyik békéscsabai IC vonatba jut InterCity minőségű kocsi is. Igaz, a menetrendváltáskor tervezettel ellentétben nem 1. osztályúak, de még mindig jobb kiszámíthatóan minden vonatban IC 2. osztályú kocsi, mint az a bizonytalanság, hogy lehet, hogy IC 1. osztály lesz benne, de valószínűbb, hogy csak egy Bc (sőt, volt, amikor Halberstadti vezérlőkocsi volt az „IC”).


Ismét InterCity minőségű kocsik közlekednek az IC részen

Bár rövidtávon mindenképp jó megoldás született, azonban Pécsen sem volt sok fölösleges kocsi, ezért most a 40-es vonalon vannak gondok az IC-vel, egyre több bennük a Halberstadti kocsi, de előfordult, hogy Fecske Bhv-t is be kellett sorozni. Véleményünk szerint a vonalon jobb megoldás lenne, ha (az Erdélybe továbbközlekedő vonatokat leszámítva) megszűnne a hibrid rendszer, helyette ismét meg lenne hirdetve a gyorsvonati részen az 1. osztály (némileg olcsóbb különbözetekkel, és fakultatív helybiztosítással). Ennek előnye, hogy a pécsi Bp kocsik visszakerülhetnének a 40-es vonal IC vonataiba, de a 120-ason is maradna a jó minőségű szolgáltatás az A és AB kocsik személyében. A fakultatív helybiztosítás szinte semmibe sem kerül, ellenben plusz bevételt termel, tehát ez a megoldás az utasok mellett a Vasúttársaságnak is jó. Erről a témakörről részletesebben írtunk három részes cikkünkben itt, itt és itt. Hosszabb távon pedig az IC és a gyorsvonat szétválasztása lehet a jó megoldás, de ez már nem ennek a cikknek a témája.

A 120-as vonal lapján frissítettük az összeállításokat, azaz már látható, hogy melyik vonatban közlekedik Bp kocsi.

2015.05.01.

 
Vonatösszeállítás