|
Ismét
van IC kocsi a békéscsabai InterCity vonatokban!
Április
közepétől újra közlekednek IC
minőségű kocsik a vonalon
|
|
A
120-as vonal hibrid InterCity vonatai a 2012/2013-es menetrendi
évben lettek bevezetve, azonban a többi hibrid
járattól eltérően itt az IC
részen csak 2. osztályú kocsik
közlekedtek, a gyorsvonati részen viszont volt 1.
és 2. osztály is. 2014-ben a gyorsvonati
részen megszűnt az 1. osztályú
szolgáltatás, viszont jött a
jó hír: a 2014/2015-ös menetrendi
évtől az IC kocsi szinte mindegyik vonaton 1.
osztályú lesz, melyekbe 2.
osztályú árakon
kínált jegyeket a MÁV-Start.
A gyakorlat viszont sajnos mást mutatott: már a
bevezetés napján is sokszor közlekedett
Bmz, vagy Bpmz IC kocsiként, csak elvétve akadt
olyan vonat, ami a meghirdetett Avmz vagy Amxz kocsit is tartalmazta.
Később a helyzet tovább romlott:
kocsihiány miatt bekerült egy fekvőhelyes Bc kocsi
is az IC fordába, melyet pár napon belül
több társa is követett,
végül már az összes
IC-ként közlekedő kocsi Bc volt.
A Bc 59-80 sorozatú kocsik 2. osztályú
gyorsvonati fekvőhelyes kocsik, nappali módban (azaz ha az
ágyak nincsenek lehajtva) minőségük
gyakorlatilag megegyezik a normál B kocsikkal.
Apró előny, hogy a kocsik padlószőnyeggel
és függönnyel ellátottak,
és egy fülkébe 8 helyett csak 6 helyet
adtak el, viszont cserében az ülés
kényelmetlenebb. Ráadásul szinte
mindegyik vonatban közlekedett A, vagy AB sorozatú
kocsi, ahol az 1. osztályért nem kellett
semmilyen felárat fizetni, viszont kényelmes,
kihúzható (akár teljesen
összetolható), fejtámlahuzattal
ellátott ülések voltak, és a
lábtér is jóval nagyobb volt, mint a
Bc kocsikban. Azaz gyakorlatilag a drágább IC
jegyért cserébe rosszabb kocsit kapott az utas,
mint ha csak gyorsvonati jegyet vesz a vonatra – az egyetlen
előny a helybiztosítás volt.
Az is rossz megoldás, ha ugyanolyan árban
több, jelentősen eltérő minőségű kocsi
közlekedik egy vonatban, az viszont még egy
nagyságrenddel rosszabb, ha a minőség
és az ár fordított arányban
áll, tehát az alacsonyabb minőségű
kocsiba drágább a jegy – nem
véletlen, hogy sok utas panaszkodott miatta.
Amxz (vagy Avmz) helyett Bc - nem a legjobb csere
A rendszer így ebben a formában gyakorlatilag
fakultatív
helybiztosításként
működött, mivel plusz minőség nem
járt érte (sőt…), ellenben
garantált ülőhely igen. A gyorsvonati
pótjegy bevezetése óta az IC
és a gyorsvonati jegy ára
között éppen egy helyjegynyi
árkülönbség van,
tehát alapvetően az sem lett volna rossz
megoldás, hogy pótjegyet mindenki fizet,
és emellé aki szeretne, helyjegyet is vehet. A
gond azzal van, hogy a kocsi InterCity-nek van meghirdetve,
ezért nem elég, hogy van ülőhely, el
kell érni az IC szintet is. Ha ez a vasút
hibájából nem sikerül, akkor
a felárat vissza lehet igényelni,
tehát ugyanaz a kocsi kevesebb bevételt termel,
ha IC-nek van meghirdetve, mint ha gyorsvonatként,
fakultatív helybiztosítással
közlekedik (hiába pont ugyanannyira jön ki
a jegyár). Újabb logikai bukfenc, hogy ugyan a
kocsi nyilvánvalóan nem éri el az IC
minőséget (ezért az IC felár
visszajár), ugyanakkor gyorsvonati jeggyel nem lehet
beülni a kocsiba (a szabad ülőhelyekre), ilyenkor
mégis IC-nek számít.
Bc utastér - nem rossz, de az IC szintet nem éri
el
A helyzet külön pikantériája,
hogy a vonat a menetrendben InterCity-ként szerepel,
ugyanakkor egyetlen egy ténylegesen IC
színvonalú kocsi sem volt bene. A
probléma megoldása
érdekében április
közepén Bp 20-67 kocsikat csoportosított
át a MÁV-Start Pécsről,
ezért ismét mindegyik
békéscsabai IC vonatba jut InterCity
minőségű kocsi is. Igaz, a
menetrendváltáskor tervezettel
ellentétben nem 1. osztályúak, de
még mindig jobb
kiszámíthatóan minden vonatban IC 2.
osztályú kocsi, mint az a
bizonytalanság, hogy lehet, hogy IC 1. osztály
lesz benne, de valószínűbb, hogy csak egy Bc
(sőt, volt, amikor Halberstadti vezérlőkocsi volt az
„IC”).
Ismét InterCity minőségű kocsik
közlekednek az IC részen
Bár rövidtávon mindenképp
jó megoldás született, azonban
Pécsen sem volt sok fölösleges kocsi,
ezért most a 40-es vonalon vannak gondok az IC-vel, egyre
több bennük a Halberstadti kocsi, de előfordult, hogy
Fecske Bhv-t is be kellett sorozni.
Véleményünk szerint a vonalon jobb
megoldás lenne, ha (az Erdélybe
továbbközlekedő vonatokat
leszámítva) megszűnne a hibrid rendszer, helyette
ismét meg lenne hirdetve a gyorsvonati részen az
1. osztály (némileg olcsóbb
különbözetekkel, és
fakultatív helybiztosítással). Ennek
előnye, hogy a pécsi Bp kocsik
visszakerülhetnének a 40-es vonal IC vonataiba, de
a 120-ason is maradna a jó minőségű
szolgáltatás az A és AB kocsik
személyében. A fakultatív
helybiztosítás szinte semmibe sem kerül,
ellenben plusz bevételt termel, tehát ez a
megoldás az utasok mellett a
Vasúttársaságnak is jó.
Erről a témakörről részletesebben
írtunk három részes
cikkünkben itt,
itt
és itt.
Hosszabb távon pedig az IC és a gyorsvonat
szétválasztása lehet a jó
megoldás, de ez már nem ennek a cikknek a
témája.
A 120-as vonal lapján frissítettük az
összeállításokat, azaz
már látható, hogy melyik vonatban
közlekedik Bp kocsi.
2015.05.01.
|
|
|
|
|
|
|
|
|