főoldal vasútvonalak listája kapcsolat felvétele vasúti kocsik fejlesztési ötletek, javaslatok
 
Mire számíthatunk a jövő évi menetrendben?
Friss hírek a 2012/2013 évi menetrendről és vonatösszeállításokról

Ezen az oldalon a Magyarországon közforgalmú személyszállítást végző vasúti társaságok 2012/2013 évi menetrendjével kapcsolatos híreket, információkat olvashatnak. Mivel a menetrendek még nem véglegesek, ezért előfordulhat, hogy az itt leírtak mégsem valósulnak meg. Újabb információ esetén frissítjük az oldalt, az új információk mindig a régi bejegyzések fölött fognak megjelenni.


2012.12.03 - Frissült az Elvira

Végre valahára, szűk egy héttel a menetrendváltás előtt frissült az Elvira adatbázisa, így már az interneten is lehet keresni a vonatok között. A korábbi években hamarabb feltöltötték az új menetrendet, nem lehet tudni, hogy miért húzódott idén ennyire, de reméljük egyedi eset volt.

Információink szerint a rendszer december ötödikére lesz teljes, addig még néhány apróbb hiba még előfordulhat. Erre találtunk is néhány példát, ezeket érdekességképpen osztjuk meg Önökkel:

• A 70-es vasútvonal menetrendjét figyelve feltűnik, hogy Budapestről indul egy új EuroNight vonat délután fél öt körül - ráadásul a Nyugati pályaudvarról. Ami még érdekesebb, hogy a vonat célállomása Szob, tehát valójában egy belföldi vonatról van szó. Tehát akkor mi is lenne ez? Egy új InterCity szobra, ami kimaradt a menetrendkönyvből? Vagy egy prágai EuroCity, de véletlenül csak Szob van beírva végállomásnak? Eláruljuk a megoldást: valójában a 2146-os számú zónázó személyvonatról van szó. Ugyan a vonalon november 27-én személyvonatként közlekedett egy BVmot sorozatú InterCity motorvonat, de nem ezt szeretné rendszeressé tenni a Vasúttársaság a szobi EN vonattal, csupán egy elírásról van szó. (estére már javították is a hibát)


elővárosi szolgáltatást nyújtó EuroNight Szobra?

• A másik érdekes jelenséget a Budapest - Baja viszonylatra rákeresve tapasztaltuk. Erre az útra két nagyjából egy időpontban induló vonatot hoz az Elvira, ráadásul azonos névvel. Az egyik InterCity, és 16:43-kor indul a Keletiből, a másik expressz és 17:03-kor indul. Mind a két vonat 20 óra 8 percre érkezik Bajára, tehát az expressz gyorsabb, mint az IC? Valójában az expresszvonat az igazi, ennek menetideje és időadatai is stimmelnek. A 16:43-as Gemenc IC nem tudjuk, hogyan jött létre, ugyanis ebben az időpontban a Tubes - Somogy IC indul a Keletiből, aminek a száma nem 1838, hanem 816, és nem Bajára megy, hanem Pécsre (és közvetlen kocsikkal Gyékényesre), ezenkívül 1. osztályú kocsit is továbbít. - más baj nincs vele


Azonos névvel IC és expressz is indul Bajára?

• Mind a két képen megfigyelhettük, hogy a menetrendkönyvből megismert országos, elővárosi és regionális megjelölések elterjedtek az Elvirában is. Azt továbbra sem értjük, hogy az utast miért érdekelné, hogy éppen milyen besorolású a vonata, hiszen ez semmilyen plusz információt nem hordoz. A jelölések netes változata viszont nem sikerült elsőre, az elővárosi vonathoz egy kerékpárszállítást tiltó piktogram került, az országoshoz pedig egyelőre nem töltöttek fel képet.




2012.12.01

Elkészült a 2012/213 évi hivatalos vasúti menetrend könyv formátumú változata. Ebben már benne vannak a 305-333-as vasútvonalak menetrendje is, így most elsősorban erről írunk.

A menetrendkönyv előlapján most három fotó van egymás alatt elhelyezve. A legfelsőn az egyik Nyugati pályaudvarról induló gyorsvonat ablakából kihajolva integet két fiatal, középen egy kerékpáros utas száll fel egy BDt kocsiba (természetesen a jegyvizsgáló segít neki), alul pedig egy üzletember látható számítógéppel. Ez utalhat arra is, hogy a Vasúttársaság több, mint 700 személykocsiba épít WIFI egységet ebben az évben, viszont a képen látható Avmz kocsik ebből most kimaradnak (ugyan apróság, de a kocsiból hiányzik a fejtámlahuzat és a függöny, ami egy ilyen reklámfotónál nem szerencsés)


2012/2013 évi menetrendkönyv

A menetrend sárga oldalain még mindig benne van a budapesti közlekedési tájékoztató, pedig a BKV HÉV vonalak menetrendje idén (is) kimaradt a könyvből.

• A 305-ös vonalon páros irányban egyel több vonat indul, így Csömödér és Kistomács között a délutáni órákban nő a választék. Kistolmács és Lenti között pedig közvetlen vonat indul délután, így már átszállás nélkül is lehet utazni a délutáni munkaidő után.

• A 307-es számú Szenta - Kaszó vonalon viszont csökken a kínálat,  a korábbi három helyett már csak két vonatpár marad, és ezek is csak Baláta és Kaszó között járnak (ráadásul az egyik pár csak szombaton)

• A 310-es vonalnál jelenik meg először, de több másik vasútvonalnál is ott van ez a lábjegyzet: "Ha az időjárási és műszaki feltételek lehetővé teszik, pótjegyköteles nosztalgiavonat". Magyarul előre nem lehet tudni, hogy az adott vonatra kell-e pótjegyet váltani, így érdemes erre odafigyelni, ha az utas nem akar feláras vonatot választani.


Pótjegy váltása kötelező - ha jó az időjárás, és a műszaki feltételek is engedik

• A 317-es számú Kismaros - Királyrét vonalon ezentúl 4 vonatpár gőzvontatással közlekedik majd, de pótjegyet ezekre sem kell majd váltani.

• A 318a vonalon Szob és Márianosztra között menetrendváltástól minden személyvonat továbbít többcélú térrel rendelkező kocsit, amiben kerékpár szállítható.

• Nagybörzsöny és Nagyirtás között eddig volt 2 pár személyvonat, ami rendkívüli helyzet alkalmával is közlekedett, ezek fejrovatából most eltűnik a hópihe jel, ezért például kedvezőtlen időjárás alkalmával lemondhatják ezeket a járatokat is.

• A 321-es vonalon egyel több vonatpár közlekedik, de sajnos csak hétvégén járnak a vonatok.

• A 324-es vonalon a korábbi két sebesvonat megszűnik, viszont 5 pár expresszvonat indul majd (bár ezek közül 3 csak augusztus 20-a körül jár), az expresszekre helyjegy váltható. A MÁV Csoporthoz hasonlóan a Mátravasútnál is lehet telefonon helyjegyet rendelni, amit indulás előtt a személypénztárban lehet átvenni. Jó kezdeményezésnek tartjuk az expresszvonatokat, eddig keskeny nyomtávolságú vonalon nem voltak gyakoriak a helybiztosítással közlekedő járatok. Az alábbi vonatnevekkel lehet majd találkozni: Bajcsy Endre, Bogdán Dezső, Messzejáró, Galya, Bagi József.


Helyjegyes expresszek

• A 325-ös vonalon is lesz két pár expressz, ebből egy gőzvontatással közlekedik.


2012.11.23

Elkészült a jövő évi bleföldi Személyszállító Vonatok Összeállítási Rendje, vagyis a SZVÖR II. A vonatösszeállításokat igyekszünk minnél hamarabb frissíteni a honlapon, ehez türelmüket kérjük! Lényegesebb változások:

• Kezdjük a feláras vonatok táblázatával, ebben a pótjegy, helyjegy, vagy pót-és helyjegyköteles vonatok összeállítása, és a kocsiszámok vannak benne. Az IC vonatokkal kapcsolatban a legtöbben a 3. generációs IC kocsik fordulóira kíváncsiak: ezek az 505-ös (Borsod), 506-os (Sajó), 512-es (Borsod), 565-ös (Kócsag) és a 659-es (Délibáb) InterCity vonatokban fognak közlekedni.

• Az Budapest - Eger viszonylatú vonatoknál jelentős különbség lesz a tényleges és a meghirdetett szolgáltatás között - mind a két vonatnemnél. A vonatok hivatalosan sebesvonati, és InterCity vonatrészt továbbítanak. A MÁV-Start honlapján megjelent hirdetés szerint gyorsvonati kocsik is lesznek a vonaton, de a menetrend és a SZVÖR ilyeneket nem tartalmaz.



Az egri vonatok esetében a sebesvonati vonatrész három Bhv 20-05 és egy BDt 80-05 kocsiból fog állni (tehát személyvonati 2. oztályú járművek), az IC rész pedig (egy vonatpárt leszámítva) Avmz 19-91 kocsi lesz (EoroCity 1. osztályú kocsi IC 2. osztály helyett). Ennek oka valószínűleg az, hogy nincs elég 2. osztályú IC (vagy EC) kocsi, amit fel lehetne használni erre a célra, de akkor sem tartjuk jó megoldásnak, hogy tervezett módon rendszeresen 1. osztály jár a 2. osztályú kocsi helyett. Sokkal jobb megoldás lett volna, ha - a korábbi terveknek megfelelően - ABmz kocsi kerül a vonatba, amiben mindkét kocsiosztályt meg lehetne hirdetni.
Az 556-os IC és 5509-es személyvonat esetében ráadásul nem is egyértelmű a menetrend jelölése, hiszen menetrend szerint ezek a vonatok 1. osztályú kocsit is továbbítanak, arra azonban semmi utalás nincs, hogy az 1. osztály az IC részen, vagy a sebesvonati (/személyvonati) részen van. A SZVÖR-ből ez is kiderül, ez a vonatpár az alábbi összeállítással fog járni: Bp 20-67 (IC) + Ao + 2 By + 2 Bp 29-05 + Byh. (Azt már csak mellékesen jegyezzük meg, hogy egy vasúthoz nem értő utas egyáltalán nem biztos, hogy meg tudja majd állapítani, hogy melyik az IC kocsi, hiszen egy By-ból Bp-be lépve jelentős a különbség, pedig még nem is az IC részen járunk)


Az azonos sorban lévő kocsikban ugyanannyiba kerül a menetjegy

• A Sugovica és a Gemenc expressz Desiroból lesz kiállítva, ezek kötelező helybiztosítással közlekednek majd (reméljük a kocsiszámok egyértelműen fel lesznek tüntetve a motorvonatok ajtaján)

• A Kapos expressz három halberszaddti kocsiból áll majd, ebből az egyik AByee lesz.

• A 40-es vonalon meglehetősen változatos vonatösszeállítások lesznek, lesz olyan vonat, aminek az elején egy Startos Bp kocsi fut, majd három cseh 2. osztályú kocsi (1 termes, két fülkés), utána két szlovák 2. osztályú kocsi (1 termes, 1 fülkés), egy Startos étkezőkocsi (WRbumz), végül ismét egy szlovák kocsi, ezúttal egy termes 1. osztály.

• A budapesti elővárosi forgalomban az egyik legjelentősebb változás, hogy a Budapest - Sülysáp személyvonatok nagy részén Flirt motorkocsik közlekednek majd.

• A 12-es számú Tatabánya - Oroszlány vasútvonallal kapcsolatban megjelent egy érdekes mondat a MÁV-Start honlapján: "...A Flirt motorvonatok mellett a vonalon InterPici motorvonatok is közlekednek majd." A SZVÖR szerint InterPici motorvonatok nem közlekednek a vonalon, és a menetrend és csak személyvonatot ír. (SZVÖR szerint Bhv-s ingavonatok lesznek majd)

• A Samuk, vagyis a MÁV-Start magyar gyártású InterCity motorvonata továbbra is csak sebesvonatként közlekedik majd, az alábbi járatokban lehet vele utazni: S 790, S 791, S 794, S795 (sajnos továbbra is csak 2. osztályként jár)


2012.11.10 - Belföldi menetrend első nyilvános változata

Elkészült a végleges közforgalmú belföldi vasúti menetrend! Még egy módosítási lehetősége van a Vasúttársaságoknak, ez a könyv formában történő árusítás megkezdésekor a "Nyomás közbeni változások" jegyzéke. Mivel eddig sok különböző változatról számoltunk be Önöknek, ezért most összeszedjük újra a jelentősebb változásokat a jelenlegi menetrendhez képest:

• Az első egy új jelölés, az "O" és "E" betű a járatok fejrovatában. Ezek a személyszállítási szolgáltatás jellegére utaló jelölések, melyek valószínűleg a nemzetközi jogszabályok változása miatt kerültek be a menetrendbe (az utast ugyanis egyáltalán nem érdekli, hogy az általa használt vonat éppen minek minősül). Az O az országos vonatot, az E az elővárosi vonatot jelöli. Aminél nincs jelölés, az regionális járatnak számít.



• Az 1-es vonalon pozitív változás, hogy december 9-től a Railjet vonatokra is lehet majd belföldi helyjegyet venni. Az ÖBB elzárkózott attól, hogy a nemzetközi utasoknak is kötelezővé tegye a helyfoglalást, azonban ez erősen ajánlott lesz, ha a nemzetközi utas nem szeretne a belföldi szakaszon állva utazni. Sajnos a komfort (1+) kocsiosztály kényelmét továbbra sem élvezhetik a belföldi utasok.


A komfortkocsi kényelmét továbbra is csak a nemzetközi utasok élvezhetik,
de legalább helyjegyet már a belföldi utasok is vehetnek.

• A 2-es vonal menetrendjénél nagy vörös felirat jelzi, hogy a vonalon vágányzári menetrend van érvényben, ez viszont még nem került fel a MÁV honlapjára.

• A 8a vonal menetrendje elég átláthatatlanra sikerült, ez a vonal nem a megszokott rendszer szerint van ábrázolva, ezért elsőre kissé nehéz kiigazodni rajta.

• A 12-es számú Tatabánya - Oroszlány vonalon ütemes menetrendet vezetnek be, itt 26 helyett 32 vonat közlekedik naponta.

• A 21-es vonalon ütemes menetrendet vezetnek be, ezáltal Szombathely és Szentgotthárd között 39 helyett 46 vonat fog közlekedni.

• A 29-es vonalon megszűnik a 970-es gyorsvonat, ezért legkorábban 7:30-kor indul átszállás nélküli gyorsvonat Tapolcára. A 970-es időpontjában induló szombathelyi gyorsvonattal ugyan el lehet jutni Székesfehérvárig, de ott személyvonatra kell átszállni.

• A 30-as vonal lapján is vörös felirat figyelmeztet a pályafelújítás miatti menetrendre, ez még szintén nem került fel a MÁV honlapjára, de a MÁV-Start közleménye szerint a felújítás miatt 10-15 perccel csökken majd a gyorsvonatok menetideje Budapest és Székesfehérvár között. A 30-as vonal másik újdonsága az Agram. Ez a korábbi tervek szerint volt már müncheni EC is, de végül zágrábi gyorsvonat lett belőle. A vonat 3 közvetlen kocsit továbbít majd Ljubljanába, ebből egyet a szlovén vasút, kettőt pedig a MÁV-Start állít ki. A vonatban étkezőkocsi is közlekedik majd, így végre újra lehet majd a Balaton partján utazva ebédelni. A kényelemnek viszont ára van, a kijelölt kocsik belföldön csak felár megfizetése mellett vehetők igénybe. Azt még nem lehet tudni, hogy hol húzzák meg a határt, a halberstadtikhoz képest lényegesen jobb szolgáltatást nyújtó horvát expresszvonati kocsik vajon már felárasak lesznek, vagy csak az EC kocsikba kell majd pótjegyet fizetni? Itt felmerül a kérés, hogy mi lesz az étkezőkocsival: ha a gyorsvonati részből át szeretne jönni egy utas, már pótjegy kell(ene) neki? Majd a gyakorlatban kiderül, hogy hogyan fog működni ez a fajta megoldás.


Az Agram gyorsvonatban a tervek szerint WRmz kocsi lesz

• A balatoni nyári menetrend nem lesz benne a könyvben, ezt külön kötet formájában lehet majd (díjmentesen) átvenni a nyári menetrend életbe lépése előtt.

• A 40-es vonalon jelentős változás, hogy a pécsi InterCity vonatok a Keleti pályaudvarról fognak indulni. Ezzel ugyan több csatlakozó vonatra tud majd átszállni az utas, viszont nem biztos, hogy szerencsés 1-2 évente áttenni a vonatokat egy másik pályaudvarra, amikor már mindenki megszokta. Az viszont mindenképpen előnyös, hogy az alábbi vonatokba visszatérnek az étkező-bisztrókocsik: IC 800 (Sopianae), IC 806 (Tettye), IC 805 (Misina), IC 801 (Zengő). A Kapos, Sugovica és Gemenc IC vonatok expresszként fognak közlekedni.

• A 70-es vonalon Petrov névvel új EuroCity vonat indul Budapest és Brno között.

• Budapest és Eger között új InterCity vonatok indulnak majd, amelyek sebesvonati kocsikat is továbbítanak majd. Menetrend szerint csak 2. osztály lesz ezekben a vonatokban, de a jelenlegi tervek szerint az IC kocsi GOSA ABmz lesz.

• A 100-as vonalon közlekedő erdélyi InterCity vonatokban WRRee 88-44 étkezőkocsi lesz, ezek menetrendváltásig fognak elkészülni a jelenlegi WRR 88-67 kocsikból.


A közkedvelt WRR kocsikkal Erdély felé lehet majd találkozni

• A 120-as vonalon Budapest és Békéscsaba között ütemes menetrend lép életbe, a jelenlegi 19 helyett 30 vonat közül lehet majd választani. Változás, hogy ezentúl minden IC továbbít majd pótjegy nélkül igénybe vehető gyorsvonati vonatrészt is. Itt felmerül bennünk a kérdés, hogy a Tisza vagy a Dacia gyorsvonatban közlekedő kényelmes IC és EC kocsik miért lesznek olcsóbbak, mint a gyakran rosszabb minőséget nyújtó feláras CFR kocsik az IC vonatok egy részében?

• A 140-es vonalon a mostani Alföld IC neve Maros lesz, cserébe a 120-as vonalon lesz Alföld nevű IC. Ezek a nevek eredetileg így voltak, csak a marosvásárhelyi IC elindulása miatt ehhez a vonathoz jobban illett a Maros név, így cseréltek. A korábbi Maros IC menetrendváltástól Máramarosszigetig megy, ezért megkapta a Máramaros nevet, így az Alföld és a Maros visszakerült eredeti helyére.

• A 142-es vonalon Gyál és Inárcs-Kakucs állomások átépítése miatt egész nap ütemes menetrend szerint közlekednek majd a vonatok. A jelenlegi 36 helyett 42 vonat közlekedik majd, valamint a délután Budapest felé tartó vonatok menetideje 38 perccel csökken.

(A 305 - 333-as vonalak menetrendjét még nem kaptuk meg, ezekről majd később beszámolunk)
 

2012.11.09

Elkészült a közforgalmú menetrend 99%-ban véglegesnek mondható változata, már csak apró változásokra lehet számítani. Ez a menetrend már tartalmazza a MÁV-Start járatain kívül a GYSEV, a MÁV és az FHÉV vonatait is.

• Eddig még kétséges volt, de most már szinte biztos, hogy a nemzetközi EuroCity és EuroNight vonatokra is lehet belföldön helyjegyet váltani. Ezzel megszűnik majd az a jelenség, hogy csúcsidőben a feláras vonaton a belföldi utasoknak nyomorogni kell, eddig ugyanis gyakran csak a folyosón vagy a kocsik előterében volt hely ezeken a vonatokon.

• Apróbb változás, hogy a 7-es vonal téli menetrendjébe is bekerült a pótjegykötelességre utaló vonal a 315xx számú gőzvontatású nosztalgia gyorsvonatokhoz. Ezekre a járatokra eddig is kellett pótjegyet váltani, de a jelenlegi menetrendben hibásan volt ábrázolva.

• A 30-as vonalon lévő vágányzár miatt a menetrendkönyv nem tartalmazza a nyári balatoni menetrendet, ezt külön kötetként nyár elején lehet majd átvenni (díjmentesen). Ez a megoldás mindenképpen jobb, mint a jelenlegi, eddig több oldalas módosítást kellett mindig átvezetni nyár elején.

• A Maestralt váltó Agram ebben a menetrendben gyorsvonatként van feltüntetve, amely a tervek szerint Zágrábig jár majd (valamint Ljubljanáig is visz közvetlen kocsikat). Az étkezőkocsira utaló jel a belföldi menetrendből hiányzik, azonban a nemzetköziben benne van, ezért reméljük, hogy végül lehet majd enni ezen a vonaton.

• A Budapest - Eger InterCity vonatok neve változott, ezekkel az elnevezésekkel lehet majd találkozni: Szépasszonyvölgy, Szalajka, Leányka, Egri Csillagok, Agria, Minaret, Bikavér.


2012.11.08 - Nemzetközi menetrend első nyilvános változata

A MÁV-Start nyilvánosságra hozta a nemzetközi menetrendet, ez elérhető a Vasúttársaság honlapján. A nemzetközi vonatok egyszerűsített kocsiösszeállítása is fent van, ezt itt lehet megtekinteni.

• Még nem sikerült minden tökéletesre, az 1-es vonalon közlekedő Railjet vonatok esetében például több hiba is van a vonatok fejrovatában. Az első, hogy ebben még az szerepel, hogy a vonatra csak nemzetközi forgalomban váltható helyjegy, a belföldi változatban pedig már úgy szerepel, hogy Magyarországon belül is lehet helyet foglalni. A másik hiba, hogy jelenleg a bisztrókocsi jele van benne, pedig az ÖBB 2012 végéig az összes Railjet szerelvényen étkező szakasszá alakítja a bisztrót (ez a járművek nagy részénél már meg is történt).


A Railjeteken már nem bisztró, hanem étkező szakasz található.
(forrás: ÖBB)

• A 70-es vonalon egy új EuroCity vonati is megjelenik, a Petrov EC járattal Budapest és Brno között lehet majd utazni, ezzel Budapest  - Pozsony - Brno között 2 órás ütemes menetrend lesz, de napközben Prágába is két óránként érkezik vonat.
 
 
2012.10.27

A Budapesti Közlekedési Központtól (BKK) kapott információk alapján a 2012 december 9-ei vasúti menetrendváltás nem érinti a BKV által üzemeltetett budapesti elővárosi vasútvonalakat. A BKK tervei szerint a közeljövőben a 252-es (Budapest - Ráckeve) és a 253-as vasútvonalon (Budapest - Gödöllő) változik majd a menetrend, de ez nem feltétlenül illeszkedik majd a december eleji váltáshoz. 

 
2012.10.17
Elkészült a MÁV-Start menetrendjének újabb változata, a fájlban lévő adatok szerint október 15-én frissítették utoljára. A SZVÖR azóta nem frissült, így még van néhány ellentmondás a két dokumentum között. A mozdonyforduló azonban új, ezt is 15-én módosították.

• Az 1-es vonal egyik nagy újdonsága, hogy a szinte mindig teljes kihasználtsággal közlekedő Railjet vonatokra ezentúl belföldi forgalomban kötelező lesz a helybiztosítás. Ezzel megoldódik az a probléma, hogy például a Budapest - Győr szakaszon ugyanannyiba kerül az IC, mint a Railjet, de az IC-n garantálják az ülőhelyet, és WIFI is van. Most már végre a Railjeten is lehet majd helyet foglalni.


Railjet Felsőgalla közelében - ezentúl garantálják az ülőhelyet

• Korábban már írtuk, hogy a Budapest - Eger járatok mégsem expresszek, hanem IC-k lesznek, ez ebbe a tervezetbe is bekerült már, így InterCity-ként vannak meghirdetve ezek a járatok. A vonatok fejrovatába viszont bekerült a "csak 2. osztályú kocsikkal közlekedik" korlátozás, ezért valószínűleg mégsem ABmz lesz a feláras kocsi a vonatban. A menetrendből nem derül ki egyértelműen, hogy lesz-e helybiztosítás ezeken a vonatokon, ugyanis a fejrovatban nincs erre utaló jel, a lábjegyzetben pedig csak annyit írnak, hogy "a kijelölt kocsik felár váltása mellett vehetők igénybe." A felár az lehet pótjegy, pót-és helyjegy vagy helyjegy is.
Az 5509-es InterCity (ejtsd: személy) Hatvan és Budapest-Keleti között minden állomáson és megállóhelyen megáll, sőt, 3 perccel hosszabb a menetideje, mint egy személyvonatnak...

• További változás, hogy a Gemenc, Sugovica, Kapos és Zemplén IC-ből expressz lesz, így kicsit csökken a különbség a meghirdetett és a tényleges szolgáltatási színvonal között. (Várhatóan ezek a járatok továbbra is személy vagy sebesvonati szerelvénnyel közlekednek majd.)

• Korábban írtuk, hogy a Maestral gyorsvonatból Agram EC lesz. Ez most némileg változott, a név marad, de nem EC lesz, hanem gyorsvonat, és nem Münchenig megy, hanem csak Zágrábig. Tehát lényegében nem sokat változik majd a mostani Maestralhoz képest. A vonat fejrovatából sajnos kikerült az étkezőkocsira utaló jel, viszont a lábjegyzet szerint lesznek a vonatban feláras kocsik is.

• A 120-as vonalon jelentős változás, hogy az IC vonatok nagy része továbbít majd felár nélkül igénybe vehető kocsikat. Itt jegyeznénk meg, hogy a vonatnemek rendszerét sikerült ismét átláthatatlanná és logikátlanná tenni, egyre több lesz az olyan vonat, ami IC és gyorsvonati (esetleg személy és sebesvonati) részt is továbbít. Sajnos ezek jelölése sem sikerült mindenütt egyértelműen, van olyan vonal, ahol a vonat IC-nek van meghirdetve, az időadat mellett szerepel a pótjegyre utaló szaggatott vonal, és lábjegyzetben van beírva, hogy a kijelölt kocsik felár nélkül igénybe vehetők. A második jelölési mód, hogy a vonat szintén IC-ként van meghirdetve, de már nincs szaggatott vonal, és a lábjegyzetben az szerepel, hogy a kijelölt kocsikban pótjegy váltása kötelező. A harmadik lehetőség, hogy a járat gyorsvonatként van meghirdetve, de ott a feláras részre utaló megjegyzés.


Három különböző jelölés az egyesített IC-gyors (/sebes) vonatokra

Véleményünk szerint a hibrid vonat nem jó megoldás, az utasok számára nem mindig logikus, hogy a több különböző fajta, de azonos kocsiosztályú jármű közül melyikbe milyen jegy kell. Erre példa a 140-es vonal, ahol jelenleg is ez a rendszer van. Itt egy leharcolt állapotú BDh kocsiból (műbőr ülések, kisebb fényerejű világítás) egy AB 39-30 kocsiba lépve (tágas fülkék, szövethuzatos ülések, fénycsővilágítás) már nem teljesen egyértelmű, hogy az AB kocsi feláras-e. A kocsik oldalának nézegetése sem jó megoldás már, mert nem minden IC kocsi oldalán van ott az InterCity felirat. Ennél a példánál maradva az ARp gyorsvonati komfortkocsik most IC 1. osztályként járnak (miért is?), így természetesen ezeken sincs InterCity felirat, mivel nem IC kocsi. Nyáron még a klíma alapján jobban el lehet különíteni a feláras IC kocsikat a gyorsvonati résztől, de télen ez nem mindig olyan egyértelmű. Sokkal jobb megoldás lenne az 1. osztályú kocsik megfelelő minőségűre fejlesztése, vagy ha ez kevés, akkor 1+ osztályú kocsikat is járatni. (de persze ehhez a Díjszabáson is lenne mit változtatni)

• Végül néhány gondolat a Mozdonyfordulóról: Az egyik legnagyobb újdonság, hogy egyes erdélyi IC vonatokat a teljes útvonalon CFR 477-es gépek fognak továbbítani, cserébe a MÁV-Trakció 480-as mozdonyai is bemehetnek Erdélybe.

fotó: Indafotó Trefhetes
CFR 477-es sorozat - ezentúl mindennapos vendég lesz a Keletiben
(fotó: Indafotó Trefhetes)

Ezt leszámítva nincs jelentős változás a Fordában, a körIC vonatok nagy részét Traxx gépek fogják vontatni, emiatt az 1-es vonal személyszállító vonataira több Taurus jut majd.


2012.10.12
Friss információ: a WRRee étkező-bisztró kocsik középszáma mégsem 84-44, hanem 88-44 lesz, tehát a SZVÖR-ben írták el.

H-Start WRRee 88-44


2012.10.12
Elkészült a nemzetközi vonatok összeállításait tartalmazó SZVÖR I. tervezet is, ebben is található néhány érdekesség:

• A Tisza gyorsvonat Budapest és Záhony között a jelenlegi két CD Bee kocsi helyett egy Startos Apmz és két Bpm kocsit fog továbbítani, így a belföldi rész zsúfoltsága csökken majd, és 1. osztályon is lehet majd utazni.

• A Beograd gyorsvonat összeállítása is változik, a belföldi rész egy A 19-80 és egy B 20-80 kocsiból fog állni, a nemzetközi részben pedig BDZ és ZS hálókocsi, ZS fekvőhelyes kocsi, valamint magyar Bvmz és Bpmz kocsik közül lehet majd választani.

• A Dacia gyorsvonat hossza megnő, az éjszakai kocsikon kívül egy étkező, és 5 ülőhelyes kocsi közlekedik majd a vonatban. Eddig csupán két 2. osztályú ülőhelyes kocsi volt, decembertől négy 2. osztályú és egy 1. osztályú jármű lesz a vonatban. A SZVÖR-ben említett Amz és Bmz sorozatjelű kocsik tudomásunk szerint nem közlekednek a CFR Calatori színeiben, ezért még nem tudjuk pontosan, hogy milyen kocsikra gondoltak.

• A Corona gyors összeállítása lényegében nem változik, az egyetlen különbség, hogy a jelenlegi WRbumz helyett WRRee 84-44 étkezőkocsi közlekedik majd. Mint ahogy arról már korábban írtunk, a közelmúltban leállított WRR étkező-bisztrókocsikat RIC forgalmúvá alakítják, ekkor a sorozatjel és a pályaszám változhat. A WRR helyett kapott WRRee sorozatjel még érthető, az "ee" a központi energiaellátásra utal. Na de a 84-44? Ilyen középszámmal már közlekednek járművek, a balatoni gyorsokból ismerős Bd poggyászkocsik középszáma is 84-44. Utánanéztünk a számok jelentésének, az E12-es utasítás 2. mellékletének értelmében a 84 jelentése: "bármely osztályú ülőhelyes kocsi különleges kialakítású részekkel (pl.: gyermekjátszó rész)" (a 44 az 1500 Voltos fűtési rendszerre utal, ebben nincs semmi különös). Na de a 84 az sem a Bd poggyászkocsikra, sem a WRRee étkező-bisztrókocsikra nem illik... Természetesen még az is előfordulhat, hogy a SZVÖR-ben írták el a pályaszámot (erre is volt már példa), biztosat majd akkor tudunk mondani, ha elsőként teszteljük az újból forgalomba állított WRRee kocsit.

H-Start WRRee 84-44 H-Start Bd 84-44

• A legújabb tervek szerint a nyáron közlekedő Istria gyorsba kerülnek majd a WSPz komfortkocsik, tehát a szlovén tengerparton lévő Koperbe lehet majd 1+ osztályon utazni.

utastér (kép: Wagonweb)
A komfortkocsi kényelmét Budapest és Koper között lehet majd élvezni
(fotó: WagonWEB)

• A Debrecen - Nagyvárad / Szatmárnémeti / Nagybánya viszonylatú személyvonatokból kikerül az 1. osztályú kocsi, ezek a járatok menetrendváltástól csak két B 20-30 kocsit továbbítanak majd.

• Menetrendváltástól az összes hazánkba bejáró cseh szerelvényről elmondható, hogy az étkezőkocsi magas kihasználtsága miatt az eddig megszokott ARmpee kocsi helyett WRmee kocsi fog közlekedni. Ezek a járművek a közelmúltban lettek felújítva, így várhatóan a magyar utasok is meg fogják kedvelni.


CD WRmee kocsi - menetrendváltástól mindennapos vendég lesz Magyarországon
(fotó: WagonWEB)

Ha már a CD kocsiknál tartunk: a Magyarországra bejáró poggyászteres kocsik is teljesen újak lesznek, a Bbdgmee 84-71 kocsikat is a közelmúltban újították fel (a jármű a nálunk is ismert BDhmsee kocsi átépítéséből jött létre). Az IC kivitelű kocsiban 6 személyes 2. osztályú fülkék vannak (a konnektor és az asztal természetesen alapfelszereltség), a poggyásztér pedig kellemesen tágas, a nagyméretű elektronikusan működtethető oldalajtón keresztül a poggyászok és kerékpárok rakodása gyorsan és kényelmesen elvégezhető, a biciklik tárolására 6 kampó áll rendelkezésre.


CD Bbdgmee poggyászteres 2. osztályú kocsi

• Tavaly ilyenkor arról adtunk hírt, hogy a Deutsche Bahn szolgáltatásait már nem élvezhetjük Magyarországon. Jövőre ez némileg változik, ugyanis az EC 174/175-ös számú Jeszenszky János EuroCity vonatban újra lesz DB kocsi, igaz csak egy darab. A kerékpáros utasok színvonalasabb kiszolgálása érdekében a vonatban egész évben közlekedik többcélú térrel rendelkező Bpmbdz 84-94 kocsi. Ebben 7 kerékpárhely, és 47 másodosztályú ülőhely található.


DB Bpmbdz kocsi (fotó: WagonWEB)

• A SZVÖR egyik nagy újdonsága az EC204/205-ös számú Agram EuroCity. A járat a Maestral gyorsvonatot váltja, Budapest-Déliből Nagykanizsán, Zágrábon, Ljubljanán és Salzburgon át Münchenbe lehet majd vele utazni. A vonat a menetrendtervezetben még nincs benne, az ellentmondás remélhetőleg hamarosan fel lesz oldva. Az Agram EC a keszthelyi és gyékényesi közvetlen vonatrész halberstadti kocsijain kívül egy Bpmz, egy Bvmz, egy WRmz és egy szlovén EC minőségű ABlmee kocsit továbbít majd. Az étkező és a szlovén 1.-2. osztályú kocsi csak Ljubljanáig megy, a két 2. osztály pedig egészen Münchenig. Érdekesség, hogy a szlovén EC kocsi a 846-os és a 859-es számú belföldi gyorsvonatba is beforog majd.


Végre újra lehet a Balaton partján WRmz kocsiban ebédelni.

• Újabb érdekesség, hogy a SZVÖR szerint a páros Rákóczi EC továbbít egy WRbumz étkezőkocsik Budapest és Miskolc között. Ez önmagában is kicsit szokatlan, az viszont még jobban, hogy a tervek szerin az étkezőkocsi az 5201-es sebesvonat (!) elején tér vissza Budapestre (sajnos lezárva)

• Ha már az étkezőknél tartunk: egy WRbumz étkező-bisztrókocsi visszatér a belföldi IC-kbe, az alábbi forduló szerint: az egyik nap az 537-es, 512-es, 505-ös és 506-os vonatokban fog járni, majd másnap az 517-es, 504-es, 513-as és 536-os járatokban. (A forduló egyébként úgy jön ki, hogy az 532-esről kerül az étkező az 517-re, az 536-ról pedig az 5201-es sebesvonatra fordul) Nem tudjuk, mire jó ez a váltogatás, de reméljük sikerül rendesen meghirdetni a menetrendben.

• A 120-as vonal minden nemzetközi vonatán lesz belföldi gyorsvonati rész is (A 19-80 és három B 20-80). Még nem tudjuk, hogy ezek hibridvonatként közlekednek majd, vagy a gyorsvonati kocsik is felárasak lesznek-e. Itt említenénk meg, hogy a korábban bejelentett nagykanizsai - békéscsabai kocsicseréből végül nem lett semmi, marad minen úgy, mint eddig.

• Az erdélyi InterCitty vonatok közül nem csak a Máramarosban, hanem az Ady Endrében is WRRee étkező-bisztró kocsi lesz.

• Érdekesség, hogy a 916/936-os és a 931/911-es InterCity vonatban Budapest és Sopron között egy CD Bee kocsi is fog közlekedni. A kocsi elszámolása meglehetősen bonyolult, a MÁV-Start és a GYSEV közötti kilométer elszámolás miatt egy vonatpár Startos kocsikkal közlekedik. A Start viszont - szintén futáskiegyenlítés miatt - ehhez a fordulóhoz a CD kocsiját használja fel, tehát a cseh kocsi Startos járműként közlekedik a GYSEV vonatában.

• Információink szerint az egri vonatok mégsem expresszek, hanem IC-k lesznek, de ez még a menetrendben nem jelent meg. Szerintünk nem lenne szerencsés ezeket a vonatokat IC-nek nevezi, ugyanis a 80-ason a "rendes" IC Füzesabonyig nem áll meg sehol, az egri viszont Rákoson (itt nem mindegyik), Gödöllőn, Aszódon és Hatvanban is megáll, tehát erős túlzás lenne IC-nek nevezni, és az utasok is nehezebben értenék meg, hogy a miskolci és az egri vonat is IC, mégis egész más a megállási rendjük.


Különböző vonatnem, különböző megállási rend. Ez így van rendjén.

• A Dráva IC nemzetközi része megszűnik, így menetrendváltástól csak átszállással lehet eljutni Szarajevóba.



2012.10.11
A jelenlegi legfrissebb MÁV-Start menetrendtervezet a PDF fájlban lévő adatok szerint szeptember 17-én frissült legutoljára, ennek a legjelentősebb változásaiból szemezgetünk Önöknek:

A SZVÖR egyik leglényegesebb változása, hogy Szombathelyről Byee 21-55 kocsik kerülnek Békéscsabára, ahonnan „cserébe” B 20-80 kocsikat küldenek Nagykanizsának. Mindkét honállomásról gyorsvonatokba kellenek a távolsági kocsik, ezért nem volt túl sok értelmét látjuk a sebes- és gyorsvonati kocsik cserélgetésének a két állomás között. A csere után a Budapest – Békéscsaba gyorsvonatok nagy részében gyorsvonati A 19-80 első osztályú, és sebesvonati Byee 21-55 másodosztályú kocsik közlekednek majd. A MÁV-Start jelenlegi legjobb gyorsvonati kocsijait, a B 20-30 sorozatú járműveket továbbra is rövidtávú személyvonatokba "pazarolják" majd. A szombathelyi SZVÖR-ben (még) nem jelent meg egyértelműen, hogy melyik vonatokban járnak majd a B 20-80 kocsik, a táblázat alsó részén van 16 olyan sor, amiben úgy szerepel az összeállítás, hogy 2 By (21-55) vagy 2 B (20-80) vagy 2 AB (39-80). Reméljük ez még változni fog, mert például egy AB kocsi nem egyenértékű egy By-al. (ülőhelyek száma és kényelem tekintetében sem)

H-Start B 20-80 H-Start Byee 21-55

Szintén nagy változás, hogy a sok panaszt generáló Budapest – Eger sebesvonatok menetrendváltástól expresszként közlekednek majd. Budapesttől Egerig csak Gödöllő, Aszód, Hatvan és Füzesabony állomásokon állnak majd meg (lesz néhány vonat, ami Rákoson, Makláron vagy Andornaktályán is megáll). A járatok a szegediekhez hasonlóan hibridek lesznek, azaz expresszvonati és sebesvonati rész lesz egyesítve. Az expresszvonati részen ABmz kocsiban utazhatunk majd, ahova helyjegyet is kell majd venni, így végre ezen a vonalon is lehet majd helybiztosítással utazni (csúcsidőben sokan szoktak lenni a vonaton, ezért jól jön egy helyjegy). Az ABmz mellett egy vonatpár PKP Bmno kocsit is továbbít. Bmno sorozatú kocsi tudomásunk szerint nem létezik a PKP-nál, sok hasonló sorozatjelű jármű van, ezért nem tudjuk pontosan mire gondoltak, annyi biztos, hogy klímás, fülkés IC (esetleg EC) kocsiról van szó. A sebesvonati részben sajnos maradnak a posta Bhv kocsik (egyelőre úgy tűnik, hogy 3 Bhv + BDt felállásban), így várhatóan kevés lesz majd az 1 (vagy 2) expresszként meghirdetett kocsi a vonatban.

Lényeges különbség :)

Örömteli hír, hogy menetrendváltástól újra közlekedik majd egy pár InterCity vonatban WRR kocsi. Az újra üzembeállított IC étkezővel a 362/363-as számú, újonnan bekerülő Máramaros InterCity vonatban lehet találkozni. A Máramaros IC a korábbi Bihar IC-t váltja, az új vonattal egészen Máramarosszigetig lehet majd utazni (közvetlen vonattal Trianon óta most először)


Újra lehet majd WRR kocsiban ebédelni

Ugyan még messze van, de azért már most írjuk: az eddig szinte mindig teltházzal közlekedő 1+ osztályú kocsi kikerül a nyáron közlekedő Adria gyorsvonatból, helyette az Avala EC-ben lehet majd WSPz komfortkocsival utazni.

Szomorú hír, hogy menetrendváltástól megszűnik a Kvarner IC. A vonat nemzetközi kihasználtságáról nincs információnk, de belföldön (természetesen főleg nyáron) a Balaton miatt nagyon jól ki volt használva (sokszor 1. osztályra sem lehetett már jegyet kapni). A vonat másik nagy előnye a Dms poggyászkocsi volt, ugyanis nyáron ez volt az egyetlen olyan járat, amiben helyfoglalással, poggyászkocsiban lehetett kerékpárt szállítani (nyáron még külön személyzet is volt a vonaton és a nagyobb állomásokon a kerékpárok rakodására). Ha már 30-as vonal: a „Venezia gyorsvonat”, tehát a tavaly megszűnő Venezia EN menetvonalában indított belföldi gyors átkerül a Déli pályaudvarra.


Hiányozni fog nyáron a Balatonról a (szinte mindig teltházas) Dms kocsi

Ugyancsak rossz hír, hogy a Citadella gyorsvonattól is el kell búcsúzni. A néha szebb napokat is látott járat régebben expresszként járt, egy időben étkező és poggyászkocsit is továbbított, aztán ezek szép lassan kikerültek belőle, majd néhány évig IC-nek volt meghirdetve (klíma nélküli expresszvonati kocsikkal), majd gyorsvonat lett belőle. Ez a felállás több évig működött, de sajnos jövőre már megszűnik a járat.

A megszüntetés veszélye a Maestral gyorsvonatot is fenyegette, de egyelőre úgy tűnik, hogy ez a járat (még?) megmarad, sőt, némelyik tervezetben EC-nek van meghirdetve (a legfrissebben gyorsvonatként szerepel, tehát valószínűleg az lesz belőle)

A 40-es vonal távolsági vonatait érintő nagy változás, hogy az IC-k ismét a Keleti pályaudvarról indulnak majd. Ennek nem látjuk sok értelmét, hiszen a Keleti így is túl van terhelve, nem hiányoznak onnan újabb IC-k.