főoldal vasútvonalak listája kapcsolat felvétele vasúti kocsik fejlesztési ötletek, javaslatok
 

Mire számíthatunk a jövő évi menetrendben?
Friss hírek a 2013/2014 évi menetrendről és vonatösszeállításokról

Ezen az oldalon a Magyarországon közforgalmú személyszállítást végző vasúti társaságok 2013/2014 évi menetrendjével kapcsolatos híreket, információkat olvashatnak. Mivel a menetrendek még nem véglegesek, ezért előfordulhat, hogy az itt leírtak mégsem valósulnak meg. Újabb információ esetén frissítjük az oldalt, az új információk mindig a régi bejegyzések fölött fognak megjelenni.

2013.12.10 - Mátravasút

Korábban írtuk, hogy a Mátravasút hálózatán csökken az expresszvonatok száma, illetve a Vasúttársaság megszünteti a fakultatív helybiztosítást, viszont pótjegyessé teszi a vonatokat. Ekkor megkérdeztük az illetékeseket, a válasz mostanra érkezett meg, így megosztjuk Önökkel!

A Mátravasút gördülőállományának felújítása az idei menetrendi év közepén kezdődött el, azonban menetrendváltásig nem fejeződött be a járműfelújítási program, ezért kevesebb jármű áll rendelkezésre. Így a 324-es számú Gyöngyös - Szalajkaház vonalon még nem tudják biztosítani az órás ütemes menetrendet, a ritkítás áldozata lett a két pár napközben közlekedő helyjegyes expressz is. Tehát a mostani menetrendi évben csak az esti expresszek maradtak meg, ezek általában valamilyen rendezvényhez kapcsolódóan közlekednek, így csak elővételben megváltott jeggyel lehet igénybe venni őket. Az extra szolgáltatások miatt a vonatok pótjegykötelesek lettek, viszont a Vasúttársaság ilyenkor díjmentes helyjegyet biztosít az utasoknak. A Mátravasút tájékoztatása alapján ha valami miatt nem kapcsolódik extra rendezvény a vonatokhoz, akkor pótjegyet sem kell majd váltani.

Kérdeztük a társaságot a közelmúltban forgalomba állított 1. osztályú kocsiról is: az új szolgáltatás népszerű a minőségérzékeny utasok körében, ezért menetrendváltástól már munkanapokon is utazhatunk a magasabb komfortfokozatú kocsival. Az 1. osztályú szolgáltatás elindulásával csökkent az igény a helybiztosítás iránt, mivel a kényelemre vágyó utasok inkább a magasabb minőségű kocsit részesítik előnyben a csak 2. osztályú járműveket továbbító expresszekkel szemben.


1.-2. osztályú kocsi [Fotó: Mátravasút, Papp Attila]

A járműfelújítás továbbra is tart a Mátravasútnál, bízunk benne, hogy az összes szükséges fejlesztés elvégzése után ismét forgalomba állnak a helyjegyes expresszek, és az órás ütemes menetrend is megvalósul a szalajkaházi vonalon.

A Mátravasút díjszabása egyébként kifejezetten utasbarátnak mondható, a menetdíjak km övezetesek (ez elég kevés ÁEV vonalra igaz), szezonon kívül kedvezményes jegyeket lehet kapni, létezik havi és éves bérlet, valamint a vonatok poggyászt és darabárut is fuvaroznak - utóbbi szolgáltatás még a nagyvasútról is hiányzik!

2013.11.30 - Menetrendkönyv

Elkészült a 2013-2014 évi hivatalos vasúti menetrendkönyv, néhány napja már be lehet szerezni a nagyobb állomásokon. A borítón ezúttal négy kép van, az egyiken túrázó fiatalok láthatók a Nyugati pályaudvaron a szegedi IC Ap kocsija mellett, tőle jobbra egy üzletember laptoppal a Railjet 1. osztályán, az alsó sorban két biciklis utas egy Desiro motorkocsiban, valamint egy család egy 20-67-es InterCity kocsi ajtajában.


Borító

Idén végre időben elkészült a menetrend, ezért most nem volt szükség a nyomás közbeni módosításokat tartalmazó papírlapra. A változások nagy részét már bemutattuk, de mivel a PDF formátumú menetrend nem minden vonalat tartalmaz, maradt mostanra is egy-két újdonság, érdekesség.

• Mint ahogy korábban is írtuk, változik a félkövér időadat jelentése, ez ezentúl a gyorsvonati pótjegyre utal. Ezzel egy időben a szaggatott vonal jelentése is módosult, ez már az InterCity pótjegyet jelzi. Ennek ellenére a 7-es vonalon a gőzvontatású nosztalgia gyorsvonatoknál maradt a szaggatott vonal: ezekre IC pótjegyet kellene váltani?


Fapad InterCity pótjeggyel? A menetrendkönyv szerint igen
(valószínűleg elírásról van szó, viszont ez így ebben a formában elég félrevezető)

Tovább bővül a feltételes megállóhelyeket tartalmazó vonalak köre, ezentúl a 319-es (Kemence - Halyagos), 323-as (Szalajka-Fatelep - Szalajka-Fátyolvízesés), 324-es (Gyöngyös - Szalajkaház), 325-ös (Gyöngyös - Mátrafüred) és a 333-as (Debrecen-Fatelep - Hármashegyalja) vonalakon is csak akkor állnak meg a vonatok a menetrendben megjelölt kisforgalmú megállóhelyeken, ha van felszálló utas, vagy a vonaton a leszállási szándékot jelezték.

• A Mátravasút vonalain közlekedő expresszvonatoknál megszűnik a helyjegyváltási lehetőség, viszont a félkövér időadatokból kiindulva pótjegykötelesek lesznek a járatok. A helybiztosítás megszüntetésének okáról megkérdeztük a Vasúttársaságot, válaszukról tájékoztatni fogjuk Önöket.

• A helybiztosítás megszüntetése ugyan rossz pont a Mátravasútnak, viszont a személyvonatokon bővül a szolgáltatás: menetrendváltástól minden járat nagy befogadóképességű kerékpárszállításra alkalmas kocsit továbbít, illetve a személyvonatok egy részében 1. osztályú kocsi is közlekedik majd. Jelenleg csak hétvégén jár az 1. osztályú kocsi, de akkor sem lehet tudni, hogy pontosa melyik vonatban. A menetrendkönyvben a szolgáltatás jelölése egyébként nem sikerült túl jól, a csak 1. osztályú, illetve csak 2. osztályú kocsikkal történő közlekedésre utaló jel is szerepel - ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy mindkét kocsiosztály elérhető.


Feltételes megállások, ütemes menetrend, 1. osztály a személyvonatokon:
így kellene kinézni minden mellékvonalnak.


A fapados 2. osztályhoz képest nagy előrelépés: párnás ülések, fejtámla, padlószőnyeg, függöny

• A menetrendkönyv utolsó oldalán a Budapest és környékének vasúti hálózatát bemutató térkép hátoldalán egy új ábra jelent meg: december 15-től indul a viszonylatszámozási rendszer az 1-es, 12-es, 30-as és 40-es vonalakon. A térképről leolvasható az egyes vonatok megállási rendje és útvonala, a személy, gyorsított személy és zónázó személyvonatok külön színnel szerepelnek. Részletesen ezen az oldalon olvashatnak az új viszonylatszámozási rendszerről.


Decembertől indul a viszonylatszámozás


2013.10.22 - Változó jelölések, új nevek

Újabb menetrendtervezet látott napvilágot, ez már közelít a végleges formához, de változásokra még mindig lehet számítani. Ebben a tervezetben már benne vannak az eddig hiányzó vonatnevek, újra lesz Arrabona és Göcsej IC, de megjelenik néhány új is.

• Az emberek nagy része a jelmagyarázatot nem szokta minden évben elolvasni, pedig most szükség lesz rá, mivel egy már megszokott jelölés - a félkövér időadat - jelentést vált. Eddig a távolsági vonatok voltak félkövérrel jelezve, azaz a személyvonat normál számokkal szerepelt, a sebes, gyors, expressz, IC, EC és EN vonatok pedig félkövérrel. Most ez változik, a vastagabb időadat ezentúl nem a vonatnemre, hanem a pótjegykötelességre utal, azaz ha a vonat félkövér, akkor kell valamilyen pótjegyet váltani. Alapesetben ez gyorsvonati pótjegyet jelent, de ha szaggatott vonal is van az időpontok előtt, akkor IC pótjegyről van szó. Ennek a szétválasztásnak túl nagy jelentősége nincs, mivel a két fajta pótjegy ára megegyezik, és a vonatnemből eddig is következett, hogy melyiket kell megvenni.


Úgy tűnik, változni fog a félkövér időadat és vonatszám jelentése

A félkövér kiemelés változásával együtt a nem pótjegyes sebesvonatoknál eltűnt az S betű a vonatszám elől, így vagy gyorsított személyvonattá lényegülnek át, vagy a menetrendkönyv nem utal majd egyértelműen a vonatnemre. Ez majd akkor fog kiderülni, ha az Elvirába bekerülnek a járatok.

• Korábban már említettük, hogy az 1-es vonalon Budapest és Bécs között karácsony előtt új EuroCity járatok indulnak majd, most már ezek nevet is kaptak: Advent EC-ként fognak menni. A vonat reggel indul Budapestről, majd egy egész napos városnézés és a bécsi adventi vásár látogatása után estére ér vissza a magyar fővárosba. Idén már csak december 21-én lehet vele utazni, 2014-ben pedig november 29-én, december 6-án valamint 13-án fognak közlekedni - a menetrendváltás pont az adventi időszakban van, ezért nincs egyben felsorolva minden dátum. Az Advent EC vonatok 1. és 2. osztályú kocsikat, valamint egy étkező-bisztrókocsit továbbítanak majd, nemzetközi forgalomban helyjegy váltható, belföldi forgalomban gyorsvonati pótjeggyel vehető igénybe (ami lehet, hogy a végén IC pótjegy lesz, csak a jelölés változása miatt még máshogy szerepel)

• Szintén új járat Budapest és Bécs között a Sziget gyorsvonat, ez augusztus 18-án a Sziget fesztivál után fog közlekedni. 1. és 2. osztályú kocsikat, valamint étkező-bisztrókocsit is továbbít majd, nemzetközi forgalomban helyjegy váltható, belföldön pótjegyköteles lesz.


A Sziget gyorsvonat szerelvénye másnap a 467-es számú Wiener Walzer EN vonattal tér haza.

• Maradjunk még egy kicsit az 1-es vonalnál: az újonnan induló IC 948/949-es számú Budapest és Győr között közlekedő vonatpár neve Arrabona lesz, a szerelvény Apmz és Bpm kocsikból fog állni. Az iskolaidőszakban vasárnaponként közlekedő 945-ös számú expressz a Keleti helyett a Déli pályaudvarra fog érkezni, a járat neve - a szerelvényre utalva - Tálentum lesz. A 936/937-es számú soproni IC új neve Soproni Közgáz lesz.

• A 12-es vonalon a 34417-es vonatnál meg lesz hirdetve a budapesti közvetlen kocsi, bár a tapasztalt utasok eddig is kihasználták ezt a lehetőséget, mivel a járat motorvonati szerelvénye Tatabányán összezár a pesti személlyel - csak ez eddig a menetrendben nem volt meghirdetve.

• A 17-es és 60-as vonalakon a sebesvonatok a tervezet szerint személyvonatként mennek majd, de - mint ahogy az első bekezdésben már említettük - lehet, hogy csak jelölési hibáról van szó.

• A 20-as vonalon a 958/959-es számú Budapest - Zalaegerszeg IC vonatpár neve Göcsej lesz, a 1951-es InterCity pedig Hetés névvel fog közlekedni. Az Istria gyorsból InterCity lesz, de páros irányban továbbra is személyvonttal egyesítve jár majd. Érdekesség,hogy az Istria a Keletiből indul, majd Kelenföldön át bemegy a Déli pályaudvarra, itt egyesítik a 9008-as személyvonattal, és így indul Koper felé (tehát Kelenföld állomást kétszer érinti). Budapesten belüli utazásra sajnos nem lehet igénybe venni.

• A 30-as vonalon a 200-as számú Budapest - Zágráb járat InterCity vonatként fog közlekedni, gyorsvonati kocsi nem lesz a szerelvényben. Kissé logikátlan módon a 201-es vonat is IC lett, pedig pontosan ugyanott áll meg, mint a többi gyorsvonat. A lábjegyzet szerint a kijelölt kocsik gyorsvonati pótjeggyel vehetők igénybe, viszont arra nincs utalás, hogy ezekbe a kocsikba ne kellene helyjegyet váltani.

• A 40-es vonalon az új zágrábi IC neve Rippl-Rónai lesz, érdekesség, hogy ez a vonat Kelenföld és Dombóvár között nem áll meg, menetideje viszont ugyanannyi lesz, mint a többi IC-nek.

• Az előző tervezetben a 70-es vonalon a személyvonatok nagy részénél nem volt jelölve a csak 2. osztály korlátozás, mostanra sajnos bekerültek ezek - bár mondjuk várható volt. Az EC-kre nem kell pótjegyet venni, ezért a félkövér helyett normál számokkal vannak jelölve az időadatok. Ez alól a Metropol EN kivétel, ahol nincs félkövér betű, szaggatott vonal viszont igen: ez vajon mi lehet?

• A 100-as vonalon lesz egy új, meglehetősen szokatlan vonatpár Budapest és Debrecen között: a Kengyelfutó névre keresztelt járat Budapest és Debrecen között nem áll meg, ennek ellenére 7 perccel hosszabb lesz a menetideje, mint a megszokott helyeken megálló IC-knek. A megállási rend alapján az InterCityRapid vonatnem lenne logikus, de - valószínűleg a hosszabb menetidő miatt - gyorsvonat lett, ráadásul csak 2. osztályú kocsikat visz. Az iskolanapokon páratlan irányban pénteken, páratlanban vasárnap közlekedő vonat alapvetően jó ötlet lenne, de a hosszabb menetidő, és a várhatóan alacsonyabb minőségű szerelvény miatt nem biztos, hogy be fog válni.

• A 140-es vonalon Budapest és Szeged között egy órával tovább járnak majd az IC vonatok, mindkét irányban lesz este plusz egy hibrid IC/gyorsvonat Bugac névvel.

• A 150-es vonalon a kelebiai sebesekből személyvonat lesz, megállási rendjük nem változik. A tervek szerint az alábbi belföldi vonatokban lesz 1. osztály: 7910, 17910, 798, 3738, 799, 7943.

2013.10.03 - Maradnak a WRm kocsik, sűrítés a mellékvonalak egy részén

A tegnapi írásból kimaradt még egy-két dolog, ezeket bepótoljuk most.

• Jó hír, hogy a jelenlegi tervek szerint jövő nyáron is közlekednek majd WRm étkezőkocsik, ezért mégis kap fővizsgát a két megmaradt 88-81-es étkező. Mint ismeretes, a járművek utoljára a bukaresti szurkolói különvonatban közlekedtek, ahol több sérülést is szenvedtek, ezért úgy volt, hogy a MÁV-Start leállítja őket. Később jött az örömhír, hogy a kocsik rendbe lesznek hozva, és meglepetésként a Vasúttörténeti Parkban lévő étkezőkocsi találkozón mutatják be a helyrehozott kocsikat az utasoknak. Ekkor viszont fővizsgáról még nem volt szó, a jelenlegi pedig idén év végén lejár, tehát kétséges volt a kocsik sorsa. A mostani tervek szerint viszont mégis megkapják a revíziót, ezért még pár évig utazhatunk a MÁV-Start utolsó két megmaradt gyorsvonati étkezőjével.


Mégis maradnak a WRm étkezőkocsik

• A 10-es vonalon nyáron Győr - Keszthely viszonylatban új sebesvonat indul, Győrből 7:11-kor indul, a 10-esen csak Győrszabadhegy, Gyömöre-Tét, és Pápa állomásokon áll meg. Visszafelé 21:41-re érkezik, így egy napos balatoni kikapcsolódásra ideális választás lesz.

A 23-as vonalon Baktüttös megállóhelyen eddig áthaladtak a vonatok, mostantól feltételesen itt is megállnak, a leszállási szándékot jelezni kell a vonaton.

• A 46-os Sárbogárd - Bátaszék vonalon is több vonat indul decembertől, vasárnap és ünnepnapok kivételével új InterRégió vonat indul Sárbogárdról 9:04-kor, illetve pénteken és vasárnap (közlekedési korlátozásokkal) 17:04-kor is. Visszafelé Bajáról munkanapokon és vasárnap 7:05-kor, vasárnap 15:11-kor, illetve munkanap 15:21-kor indulnak új járatok.

• A 60-as vonalon új vonatpár indul Pécs és Szigetvár között, páros irányban Szigetvárról 6:18-kor, páratlanban Pécsről 17:20-kor fog indulni az új személyvonat.

• A 65-ös és 66-os vonalakon is lesz sűrítés, két új vonatpár indul Pécs és Villány között, ezek közül az egyik csak munkanapokon jár majd, ezzel a 65-ös vonalon is ütemes menetred kerül bevezetésre.

• A 75-ös vonalon Vác és Diósjenő állomások között munkanapokon 3-al több vonatpár közlekedik majd, így ezen a szakaszon egész nap órás ütemes menetrend szerint járnak majd a vonatok.


Idén júliusban pályafelújítás volt a 75-ös vonalon, decembertől pedig
29 helyett 35 vonat fog közlekedni Vác és Diósjenő között

• A 82-es vonal vonatai (1-2 kivételtől eltekintve) Újszász és Szolnok között nem állnak majd meg, így menetidejük néhány perccel csökken.

• A 85-ös vonalon Vámosgyörk állomáson menetrendváltástól már páratlan irányban is lesz csatlakozó vonat Budapest felé, így a Fővárosba továbbutazóknak jóval kevesebbet kell majd várni.

• A 87-es vonalon Eger és Szilvásvárad között egyel több vonatpár közlekedik, az új személyvonat (a budapesti csatlakozó IC-t megvárva) 15:00-kor indul Egerből, visszafelé pedig 13:40-kor indul Szilvásváradról, Egerben át lehet szállni a Főváros felé közlekedő InterCity vonatra.

• A 106-os vonalon Debrecen - Nagykereki viszonylatban jelenleg munkanapokon 6, hétvégén 7 vonat közlekedik, de ezek menetrendje nehezen megjegyezhető, mivel ütemesség nincs, és van olyan járat, ami vasárnap más időpontban jár, mint a hét többi napján. Menetrendváltástól munkanapokon kb. kétszer annyi, hétvégén 12%-al több vonat közlekedik majd, a munkába járáshoz igazodva a jelenlegi 4:09 helyett már 2:20-kor indul az első vonat Debrecenből.
Visszafelé Nagykerekiből Debrecenbe jelenleg hétköznap és hétvégén egyaránt 10 járat közlekedik, menetrendváltástól hétköznap 12, hétvégén  11 járat közül választhatunk, tehát itt is kínálatbővítés lesz.

• Újabb pozitív változás, hogy a 135-ös számú Szeged - Békéscsaba vonalon sűrítés lesz, az eddigi napi 4 pár sebesvonat helyett már két óránként indulnak ezek a járatok. Este lesz egy új Szeged - Békéscsaba személyvonat 22:21-kor, ezért a vonalon a sebesekkel együtt egész nap órás ütemes menetrend lesz.

• Korábban volt róla szó, hogy az Ezüstpart expresszből sebes lesz, a mostani tervek szerint viszont ebből nem lesz semmi, marad az expresszvonati szolgáltatás Miskolc és a Balaton között.


2013.10.02 - Vonatösszeállítások, menetrendtervezet

Új menetrend- és SZVÖR tervezet látott napvilágot, most már a belföldi járatok jövőre tervezett összeállításáról is tudunk egy-két érdekességet mondani. Ez még mindig nem végleges, tehát előfordulhat, hogy az itt leírtak mégsem valósulnak meg, az információk csupán tájékoztató jellegűek!

• Információink szerint most menetrendváltástól még nem lesz változás a kocsiosztályokkal kapcsolatban, így marad az 1. osztály a gyorsvonatokon is. A szolgáltatás megreformálásának ötlete már többször is előkerült, volt amikor úgy tűnt, hogy meg fog szűnni IC alatt az 1. osztály, máskor azt lehetett hallani, hogy az 1. osztályú jegy árában helybiztosítás is lesz, de végül egyelőre semmi változás nem történik majd.


Egyelőre marad az 1. osztály a gyorsvonatokon is

• A Dacia gyorsvonat közlekedési korlátozása megszűnik, a vonat minden nap fog közlekedni, belföldi forgalomban viszont továbbra sem lehet majd helyjegyet váltani. (Ez valahol érthető is, sajnos nem a pontosságáról híres ez a vonat)

• Az 1-es vonalon szembetűnő változás, hogy néhány gyorsvonat megáll Ferencváros állomáson is. A gyakorlatban eddig is volt amelyik megállt, viszont ez a menetrendben nem volt meghirdetve, ezért nem lehetett számolni vele. Sajnos az ütemesség nem lesz meg, mivel csak a 9200-as, 9404-es, 9206-os, 9406-os és a 9409-es járatok fognak megállni - tehát páros irányban 4 vonat, visszafelé pedig csak egy.

• Az előző bejegyzésben említettük, hogy lesz egy új InterCity vonatpár Budapest és Győr között, ez páros irányban 948-as számmal 20:10-kor indul Budapestről, visszafelé pedig 949-es számmal 6:18-kor jön Győrből. A szerelvény egy Apmz és két Bpm kocsiból fog állni, plusz páros irányban vasárnap, páratlanban hétfőn még két Bpm kerül a vonatba.

• A 20-as vonalon a Budapest és Veszprém között közlekedő gyorsok 3 Bko kocsiból állnak majd, a szombathelyi gyorsokon marad a megszokott szerelvény. Mint ismeretes, a vonalon új InterCity vonatok indulnak majd, ezek terv szerint az alábbi összeállítással fognak közlekedni:
   - IC 246 (Budapest - Maribor): Bpmz + Bvmz + ABmz
   - IC 958 (Budapest - Zalaegerszeg): Bpmz + szlovén ABeelmz + Bpmz
   - IC 959 (Zalaegerszeg - Budapest):
Bpmz + szlovén ABeelmz + Bpmz
   - IC 247 (Maribor - Budapest): ABmz + Bvmz + Bpmz
Nyáron az Istria gyors szerelvénye páros irányban a 9008-as személyvonattal egyesítve közlekedik, ekkor az Istria kocsijai belföldön csak pót- és helyjeggyel vehetők igénybe. Érdekesség viszont, hogy az Istria vonatrész papíron nem áll meg minden helyen, ahol a személy, ezért nem lehet mindenhonnan mindenhova helyjegyet venni. Az Istria visszafelé 959-es IC-vel egyesítve közlekedik majd, szerelvénye pedig egy WLAB, egy Bc, egy WSPz és egy ABmz kocsiból fog állni.

• Újabb érdekesség a 20-as vonalon, hogy menetrendváltástól már télen is fognak közlekedni a WSPz sorozatú komfortkocsik! Egész pontosan a 67-es közlekedési korlátozással, azaz a karácsony és újév közötti időszakot leszámítva vasárnaponként a nyári menetrend bevezetéséig lehet élvezni a kocsik kényelmét, odafelé a 246-os vonat elején, visszafelé 1951-es IC vonatban közlekedik egy WSPz, egy ABmz és egy Bpmz kocsi. A 1951-es IC vasárnap 17:27-kor indul Zalaegerszegről, Budapestre 20:59-re ér. Azt még nem lehet tudni, hogy a WSPz-k 1+ vagy 1. osztályként fognak-e közlekedni, de utóbbi valószínűbb.

utastér (kép: Wagonweb)
Menetrendváltástól már Budapest és Zalaegerszeg között is élvezhetjük
a komfortkocsik kényelmét!

• Budapest és Székesfehérvár állomás között a pályafelújításoknak hála újabb 5 perccel csökken a menetidő, a gyorsvonatok már 46 perc alatt teljesítik a távot, a személyvonatoknak pedig kereken egy órára van szükségük ehhez. 2014 végétől újabb menetidő rövidülés várható, az ETCS átadása után már csak 36 perc lesz a gyorsok menetideje.

• Már korábban írtunk a Székesfehérvár - Kelenföld - Kőbánya-Kispest vonatokról, jó hír, hogy a mostani tervek szerint Flirt motorkocsikból lesznek kiállítva a járatok! Korábban lehetett hallani posta Bhv kocsikról is, de a városi S-Bahn jelleg miatt a Flirtek jobban megfelelnének a vonatokhoz. Ezek a járatok óránként fognak közlekedni, Kőbánya-Kispest és Székesfehérvár között csak Ferencváros, Kelenföld, Budatétény, Érd felső, Tárnok, Martonvásár, Baracska, Kápolnásnyék, Velence és Gárdony állomásokon állnak majd meg.


Új menetrend, új viszonylat, új járatok, új vonatok: minden feltétel adott a Budapesten
belüli közlekedést is jelentősen javító Kőbánya-Kispestig közlekedő vonatok sikeréhez
[Fotó: Farkas Károly]

• A 30-as vonalon új járat a 200-as számú Budapest - Zágráb viszonylatú gyorsvonat (neve még nincs), ez 6:05-kor indul Budapestről, belföldön csak Kelenföld, Székesfehérvár, Siófok, Zamárdi, Balatonföldvár, Balatonlelle, Balatonboglár, Fonyód, Balatonszentgyörgy, Nagykanizsa, Murakeresztúr és Gyékényes állomásokon áll meg. A szerelvény két Byee, egy Bpmz és egy ABmz kocsiból áll majd, az EC minőségű kocsikba nemzetközi forgalomban helyjegy váltható (a két halberstadti csak Gyékényesig megy). A járat visszafelé 201-es számmal a klasszikus gyorsvonati megállási renddel jön, a Gyékényesről 12:00-kor induló ütemes járatként. A belföldi rész halberstadti kocsijain kívül lesz benne egy Bpmz és egy szlovén ABeelmt kocsi, illetve valamilyen étkezőkocsi is.

• A 40-es vonalon új vonatpár a 204/205-ös IC, ez Dombóvár - Kaposvár útirányon át Zágrábig közlekedik majd, a szerelvény az alábbi kocsikból fog állni: horvát Bmee + WRbumz + Bpmz + szlovén ABeelmt, visszafelé ugyanez fordítva.

• Újra közlekedik majd a Budapest - Pécs InterCity vonatokban cseh szerelvény, ez egy 1. osztályú, egy étkező, egy poggyászteres 2. osztályú és két 2. osztályú kocsiból fog állni (pontos típus még nem ismert). Ezekben a vonatokban lehet majd velük utazni: IC 800, IC 801, IC 806, IC 817.

• A 70-es vonalon a menetrendtervezet szerint szinte minden személyvonatban lesz 1. osztályú kocsi; ez jó lenne, ha így lenne, viszont nem sok esély van rá, mivel ehhez nincsenek megfelelő szerelvények. Egyébként a vonalon a tervezett vágányzári menetrend miatt még nincs kész SZVÖR terv, úgyhogy valószínűleg csak emiatt maradtak le a csak 2. osztály korlátozások.


Ebben a BDV motorvonatban ugyan van 1. osztályú kocsi, viszont két probléma is van vele:
Amx kocsiból csak négy van, ezért nem jutna mindenhova, a másik pedig, hogy egy ekkora
kocsi nagyon sok egy személyvonatba, itt maximum 10-12 első osztályú helyre lenne szükség

• Az egri IC vonatok az előző tervezet szerint Eger-Felnémetig közlekedtek volna, most már ismét Eger a célállomás, úgyhogy ez nem jött össze. Eddig a vonatösszeállítás is kétséges volt, a mostani tervek szerint marad a hibrid IC, az InterCity rész egy Avmz lesz, a gyorsvonati részen pedig maradnak a fecskés Bhv kocsik.

• A 100-as vonalon szembetűnő változás, hogy a Corona és Tisza gyorsvonatokból InterCity lett, bár ezek eddig is EC szerelvénnyel közlekedtek, úgyhogy ez csak fogalmi változás. Érdekesség, hogy az erdélyi IC vonatok időadata mellől eltűnt a pótjegykötelességre utaló szaggatott vonal, ennek oka még nem ismert.


2013.08.27 - Nemzetközi mentrend és vonatösszeállítások

Elkészült nemzetközi vonatösszeállításokat tartalmazó SZVÖR I. jövő évi változatának első tervezete, ebből gyűjtöttünk össze most néhány érdekességet. Természetesen ez még közel sem végleges, ezért akár lényeges változások is lehetnek.

• A Tisza gyorsvonatban Budapest és Záhony között az Apmz és Bpm kocsik helyett két cseh kocsi fog közlekedni, egy termes 2. osztály (Bpee) és egy fülkés, poggyásztérrel rendelkező 2. osztályú kocsi. Utóbbi a frissen felújított Bbdgmee 84-71 sorozat tagja lesz, ezekben 8 kerékpárt is lehet szállítani.


Záhonyba is járnak majd poggyászteres cseh kocsik (Fotók: VagonWEB)

• A Beograd gyorsvonat menetrendváltástól Budapest és Kelebia között két Bp 20-67 sorozatú kocsit is fog továbbítani, ezek nagy valószínűséggel pót- és helyjegy váltása mellett vehetők majd igénybe. Nemzetközi forgalomban Belgrádba ülőhelyesként egy A 19-80 és egy Bpmz 20-71 kocsi fog menni, de a ZS WLB és Bc kocsi is megmarad.

• A Dacia gyorsvonat jövőre minden nap közlekedik majd, a közlekedési korlátozása a tervek szerint megszűnik. A járat összeállítása lényegében ugyanaz lesz, mint idén.

• A Corona gyorsvonat összeállítása kis mértékben változik, 1. osztályon ezentúl fülkés helyett termes kocsiban lehet majd utazni, ez viszont továbbra is EuroCity minőségű lesz. Ezen kívül a 835-ös számú kocsi jövőre Bc lesz, ez továbbra is csak nagy utasforgalom esetén közlekedik.

• Az Adria gyorsvonat jövőre egy szlovák Bdghmeer 28-70 kocsit is továbbít majd, ebben fülkés és oldalfolyosós 2. osztályú utastér, valamint poggyásztér is található, így már a tengerparti nyaralás alkalmával is magunkkal vihetjük a kerékpárokat!

• Az Istria gyorsvonaton is bővül a kínálat, a szerelvényben továbbra is közlekednek majd a népszerű komfortkocsik (1+ osztály), de jövőre a 2. osztályú ülőhelyes kocsi helyett 1.-2. osztályú ABmz kocsi jár, így már 1. osztályon is lehet Koperbe utazni. Ez a vonat is továbbít majd poggyászkocsit, a szerelvényben egy Dms lesz. A menetrendje is érdekesen alakul, a vonat ugyanis a Keleti pályaudvarról indul, majd Kelenföldön át bemegy a Délibe, és onnan indul tovább a tengerpart felé. A Keletiben a Moszkvából érkező orosz hálókocsit is fel fogja venni a vonat, így a szerelvény 6 kocsiból fog állni.

utastér (kép: Wagonweb)
Koperbe jövőre is megy komfortkocsi

• A Nesebar és Albena gyorsvonatokban az eddigi kettő helyett csak egy ülőhelyes kocsi közlekedik majd, ez egy A 19-80 sorozatú 1. osztályú kocsi lesz. A fekvőhelyes kocsi esetében viszont ennél a vonatnál is bővül a szolgáltatás, a magyar Bc helyett ugyanis egy román AcBc kocsi fog közlekedni, ezért fekvőhelyes 1. osztályon is utazhatnak majd. A WRbumz helyett jövőre WRRee étkezőkocsi lesz majd a vonatokban.

• A Debrecen - Nagyvárad, Debrecen - Szatmárnémeti és Debrecen - Zsibó viszonylatú vonatokon visszatér az 1. osztályú szolgáltatás, ezek a személyvonatok egy A 19-80 kocsit is továbbítanak majd.

• A Varsovia EC egyel több kocsiból fog majd állni, lesz pluszban egy cseh Bbdgmee kocsi Bohumín állomásig.

• A Hungária, Jeszenszky János és Petrov EuroCity vonatok összeállítása lényegében nem változik.

• Az Avala EuroCity vonat jövőre Belgrád és Prága között a szerb helyett cseh 1. osztályú és étkezőkocsit fog továbbítani, illetve Budapest és Belgrád között kettővel több 2. osztályú kocsi lesz a szerelvényben.

• A Jeroslav Hasek EuroCity vonat decembertől két poggyászteres kocsit is fog továbbítani.

• A Slovan EC-be is kerül egy cseh poggyászteres kocsi, ezen a járaton is lehetséges lesz majd a kerékpárszállítás.

• A Rákóczi EuroCity jövőre nem továbbít étkezőkocsit, viszont egyel több 2. osztályú kocsi lesz a szerelvényben. Poggyászkocsiként Dms helyett Ds fog közlekedni, így nő a kerékpáros kapacitás.

• A Hernád EC hossza megnő, kettő helyett öt 2. osztályú kocsit továbbít majd, ezek közül az egyik poggyászteres lesz. A szerelvényt a magyar étkezőkocsi kivételéven a Szlovák Vasút állítja majd ki.

• A Kálmán Imre EuroNight vonatban változik a kocsik sorrendje, jövőre a háló- és fekvőhelyes kocsik páros irányban a vonat elején, páratlanban a végén lesznek.

• A Wiener Walzer EN Budapest és Bécs között Avmz helyett Amz sorozatú 1. osztályú kocsit továbbít majd, valamint egy helyett már két 2. osztályú kocsi megy Zürichbe.


Wiener Walzer EuroNight vonat Kelenföld után

• Az Ister EN vonat belföldön egyel több kocsit továbbít majd, Lőkösházára egy cseh 2. osztályú poggyászteres kocsi is megy majd.

• A Kőrös InterCity vonat nyáron Budapest és Temesvár között egy Ds sorozatú poggyászkocsit is fog továbbítani

• A Hargita InterCity vonat nyáron Budapest és Brassó között egy többcélú térrel rendelkező román kocsit is továbbít, ebben 8 kerékpárt lehet majd szállítani.

• A Transsylvania InterCity vonat WRbumz helyett WRRee étkezőkocsit fog továbbítani.

• A Halászbástya-Tűztorony IC vonatban jövőre étkezőkocsi is lesz Grazig, illetve Sopronba egy cseh poggyászteres kocsit is visz majd.

• Jövőre két új InterCity vonat indul Zágrábba, illetve visszatér a Citadella is, ezek a tervek szerint az alábbi összeállítással fognak közlekedni: A 200/201-es számú Agram InterCity Budapest és Zágráb között egy ABmz és egy Bpmz kocsit fog továbbítani, illetve Gyékényesig egy AByee és egy Bydee kocsi is lesz a vonatban. A 204/205-ös számú Kalnik InterCity vonatban lesz egy szlovén ABeelmt és egy magyar Bpmz kocsi Ljubljanába, egy magyar WRbumz és egy horvát Bmee Zágrábba, valamint egy szlovák Bpeer kocsi Gyékényesig. A 246/247-es Citadella IC visz egy ABmz egy Bvmz és egy Bpmz kocsit Mariborba, illetve egy ABmz, egy Bpmz és egy Dms kocsit Zalaegerszegre.


2013.08.10 - Benne vagyunk a Magyar Nemzetben!

A jövő évi menetrendről szóló cikkünkre a Magyar Nemzet is hivatkozott, a Napilap augusztus tizedikei számában a Székesfehérvár - Kelenföld - Kőbánya-Kispest járatról szóló cikkben van megemlítve a Vonatösszeállítás.hu.



2013.07.16 - Első menetrendtervezet

Elkészült a jövő évi MÁV-Start vasúti menetrend első tervezete. Természetesen ilyenkor még nem lehet biztos információkat írni, mivel a menetrend nem végleges, akár jelentősen is változhat decemberig, így az itt megjelenő információk csupán tájékoztató jellegűek.

• Az első fontos dolog, hogy nagy valószínűséggel változások lesznek a kocsiosztályokkal és minőségi fokozatokkal kapcsolatban. Ez valamilyen szinten érthető, hiszen a hibrid IC vonatok megjelenésével hosszabb távolságoknál sokszor jobban megéri az IC 2. osztályt választani a gyorsvonati 1. osztály helyett, hiszen olcsóbban közel azonos minőségű kocsit kap az utas - és ráadásul még garantált ülőhely is van. Ez persze elsősorban nyáron igaz, amikor a klíma miatt a gyorsvonati 1. osztálynál kényelmetlenebb ülések mellett is megéri az IC részt választani, hűvösebb időjárásnál már általában a gyorsvonat 1. osztálya felé billen a mérleg.


Mi lesz a felújított 1. osztályú kocsik sorsa?

A minőségi szolgáltatások megreformálása már aktuális lenne, és ehhez természetesen díjszabási változásoknak is kellene társulni. 1. osztályon csak kifogástalan állapotú, makulátlan tisztaságú, kényelmes kocsikat lenne szabad közlekedtetni - reális árakon. Az biztos, hogy például egy kopottas, enyhén koszos Ao kocsi ma már nem igazán képviseli a prémium kategóriát, ezért nem mindig teltházasak a kocsikat. Az viszont nyilvánvaló, hogy a minőségi szolgáltatásra is van igény, a kétes minőség ellenére is nő az 1. osztályú utasok száma, és a felújított kocsik
is népszerűek. A témáról hamarosan részletesen is fogunk írni, ezt megelőzően egy kérdőívet is készítünk.

Térjünk vissza a menetrendhez: a kocsiosztályok jelölése még nem lett egyértelmű, sok vonatnál (de nem mindegyiknél) eltűnt a csak 2. osztályú kocsikra utaló jel, viszont van ahol megjelent egy 1-es szám a fejrovatban. Mivel jelmagyarázat még nincs, ezért ennek pontos jelentése még nem ismert, de valószínűleg nem a "csak 1. osztályú kocsikkal közlekedik" korlátozás kerül vissza, hanem arra utalhat, hogy - a többi vonattal ellentétben - ez a járat továbbít 1. osztályú kocsit. Ez a jelölés eléggé furcsa (és az eddigi gyakorlattól nagyon eltérő), de mivel még nem végleges, ezért egyelőre nem írunk róla többet.


Hogy is van ez? A 32910-es vonat csak 2. osztályú kocsikkal közlekedik, a 4912-es vonat
továbbít 1. és 2. osztályú kocsikat is, a 15060-as EuroCity pedig csak 1. osztályú kocsikból áll?

Az 1-es vonalon újdonság, hogy megjelent három új EuroCity vonat Budapest és Bécs között EC 15060, EC 15062 és EC 15067 vonatszámokkal. A járatok viszont nem naponta közlekednek, a lábjegyzetből kiderül, hogy valójában az adventi mentesítő gyorsvonatok utódjáról van szó. Az EC 15060/15067-es vonatpár idén december 21-én valamint 2014-ben november 29-én, december 6-án és 13-án jár, tehát a bécsi adventi vásár látogatására ideálisak, délelőtt 10:30 körülre lehet az osztrák fővárosba érni, ahonnan délután fél 7 körül indul vissza a vonat. A 15062-es járattal 2014. augusztus 11-én lehet utazni, ez visszafelé szerelvényvonatként jön. Az új EC vonatokban 1. és 2. osztályú ülőhelyes kocsik, étkezőkocsi, és poggyászkocsi is fog közlekedni (nemzetközi kerékpárszállítással). Érdekesség, hogy a vonatok belföldön pót- és helyjegy nélkül igénybe vehetők.


Újra jár majd magyar EC vonat Bécsbe!

• Maradjunk még az 1-es vonatnál: Budapest és Győr között új vonatpár indul, a Fővárosból 20:10-kor indul egy expresszvonat Győrbe, visszafelé pedig reggelre került be egy új InterCity, ez 6:18-kor indul Győrből Budapestre. Az expresszvonat helyjeggyel vehető igénybe, csak 2. osztályú kocsikkal közlekedik, az IC pedig pót- és helyjegyköteles, és 1. osztályú kocsit is továbbít. Sajnos a kimaradó IC ütemben továbbra sem indul vonat az 1-es vonalon, pedig nagy valószínűséggel erre is lenne igény (Budapest és Győr között mindenképpen)


Az új expresszre esélyes a Talent, de most a Keletiből fog indulni.

Az idén újonnan bevezetett Győr - Siófok gyorsvonat pótjegyköteles lesz, viszont az 5-ös vonalon csak Mór és Kisbér állomásokon fog megállni, de ezáltal csak 3 perccel csökken a menetideje. Kerékpárszállításra alkalmas kocsi a menetrend szerint továbbra sem lesz a vonatban.

• A 20-as vonalon a szombathelyi gyorsok nem állnak majd meg Pétfürdőnél és Hajmáskérnél, viszont ezzel menetidejük nem csökken. Új gyorsvonatok indulnak Budapest és Veszprém között, ezek Székesfehérvártól Várpalota, Pétfürdő, Öskü és Hajmáskér állomásokon fognak megállni.

• Sokak számára jó hír, hogy újraindul a Citadella, méghozzá InterCity vonatként, ezáltal több év kihagyás után újra lesz minőségi távolsági vonat a 20-as vonalon. Bár a járat a mostani tervek szerint nem megy el Ljubljanáig, a célállomása Muraszombat lesz. A járat Székesfehérvár után a 20-as vonalon csak Veszprémben és Ajkán áll meg, Boba érintése nélkül közlekedik Zalaegerszegre.

• Budapest és Zalaegerszeg között délután is indul egy új InterCity vonat, ez 17:35-kor indul a Déli pályaudvarról, Zalaegerszeget 20:59-re éri el. Visszafelé 5:24-kor indul az IC, a Fővárosba 9:09-re érkezik. A járatnak még nincs neve, szerintünk a Göcsej név esélyes lesz (a megszűnt Budapest - Zalaegerszeg expressz/IC alapján)

• Szintén a 20-as vonalon az Istria gyors lábjegyzetében van egy érdekes mondat: "Terv: Budapest-Keleti - Kelenföld - Budapest-Déli" Ennek pontos magyarázata még nem ismert, de elképzelhető, hogy a járat a Keleti és a Déli pályaudvart is fogja érinteni.

• A 29-esen marad a most megszokott rendszer (Katica és Kék Hullám sebesvonatok egymást kiegészítve plusz néhány Tekergő gyors), de mivel egyben van a téli és nyári menetrend, még van itt néhány kavarodás. Télen persze nem lesz ennyire sok vonat, de az még nem derül ki a menetrendből, hogy például melyikben lesz IC kocsi, vagy pontosan hogyan alakul a téli menetrend.


Gyorsvonat Balatonalmádi állomáson

A 30-as vonalon egyből szembetűnő változás a 200-as számú nemzetközi gyorsvonat, amely reggel indul Budapestről Zágrábba. Neve egyelőre még nincs (a menetrendben "Kérdéses" szerepel névként), a járat belföldön menetrend szerint csak Kelenföld, Székesfehérvár, Siófok, Balatonföldvár, Balatonszentgyörgy, Nagykanizsa és Murakeresztúr állomásokon fog megállni.

• Az Ezüstpart expressz újra sebesvonatként szerepel, reméljük ez csak elírás, mivel az idei tapasztalatok alapján elég népszerű a vonat, ár-érték arányban az egyik legjobb választás a vonalon.


Megszűnhet az Ezüstpart expressz?

• Az Agram gyorsvonat a 30-as vonal lapjairól eltűnt, viszont a 40-es vonalon megjelent egy IC 204-es számú vonat Zágrábba, ez 14:45-kor indul a Keletiből, majd Dombóvárig csak Kelenföldön áll meg, utána a 41-es vonalon (Kaposvár érintésével) jut el Zágrábba.

• Érdekesség, hogy a 30-as vonalon óránként közlekednek majd Kőbánya-Kispest - Székesfehérvár viszonylatú személyvonatok is, ez a budapesti helyi forgalom miatt is fontos előrelépés (Kelenföldről eddig nem lehetett eljutni Kőbánya-Kispestre átszállás nélkül)

• A Budapest - Eger viszonylatú InterCity vonatok fejrovatában szerepel az 1-es szám, tehát valamilyen formában lesz 1. osztály a vonatban. Ennek részletei még nem ismertek, de valószínű, hogy az IC kocsiként közlekedő ABmz kocsi első osztályú része rendesen meg lesz hirdetve. (bár mivel nincs gyorsvonati részre utaló lábjegyzet, ezért az is előfordulhat, hogy a hibridvonatból rendes IC lesz). További változás, hogy az IC vonatok Eger-Felnémetig továbbmennek, nagy részük Egervárnál is megáll.

• A 120-as és a 140-es vonalon is eltűnt a hibridvonatokra utaló lábjegyzet, a mostani menetrend szerint minden vonat tisztán IC lesz, bár valószínűleg ez csak elírás (jelenleg nem lenne hozzá ennyi InterCity kocsi)

• A 150-es vonalon a (főleg Bhv kocsikból álló) sebesvonatok pótjegykötelesek lesznek, viszont érdekesség, hogy a kevesebb helyen megálló, és magasabb minőségű kocsikat továbbító Avala EC-re nem kell felárat fizetni.