főoldalvasútvonalak listájakapcsolat felvételevasúti kocsikfejlesztési ötletek, javaslatok
         

Mire számíthatunk a jövő évi menetrendben?
Friss hírek a 2014/2015 évi menetrendről és vonatösszeállításokról
 
Ezen az oldalon a Magyarországon közforgalmú személyszállítást végző vasúti társaságok 2014/2015 évi menetrendjével kapcsolatos híreket, információkat olvashatnak. Mivel a menetrendek még nem véglegesek, ezért előfordulhat, hogy az itt leírtak mégsem valósulnak meg. Újabb információ esetén frissítjük az oldalt, az új információk mindig a régi bejegyzések fölött fognak megjelenni.


2014.12.07 - MÁV-Nosztalgia járatok

A MÁV-Nosztalgia jövő évi menetrendje (a Golden Eagle Danube expresszek kivételével) még csak júniusig van feltöltve, ebben az időszakban az alábbi járatokra lehet számítani:

• Idén közlekedett először Budapest és Teherán között a Golden Eagle Danube expressz. A járat nagy sikert aratott, ezért a következő menetrendi évben több ilyen vonat fog közlekedni. A luxus háló és étkezőkocsikból álló expresszvonatok Budapestről 2015. március 31-én, szeptember 4-én, október 6-án és november 16-án, visszafelé április 13-án, szeptember 17-én, október 29-én és november 29-én indulnak. A vonatra egy útra 3,5 millió forinttól kaphatók jegyek, a legdrágább egy személyes 1+ osztályú fülkékben pedig 9,8 millió forintért lehet utazni.


1+ osztályú hálófülke a Golden Eagle Danube expresszen


• A 2014/2015-ös menetrendi év elején december 20-án közlekedik egy pár Advent expressz Budapest és Bécs között, erről az utazásról itt olvashatnak részletesebben:

• A szintén népszerű Gyertyafény expresszvonatokkal 2015. február 14-én és 19-én lehet majd utazni. Ezek a járatok luxus minőségű étkezőkocsikból állnak, ahol kellemes körülmények között, de megfizethető árakon lehet vacsorázni.

• Élményvonatos utazásokból jövőre sem lesz hiány, 2015. március 21-én Pivo névvel indul expresszvonat Brünnbe, erre a járatra 1. osztályra 19990, 2. osztályra 11990 forintért válthatók menettérti jegyek. 2015. április 25-én az ausztriai Puchbergbe, a Bécsi Alpok legkedveltebb kirándulóhelyére utazhatnak a Tavaszi Schneeberg expressz fedélzetén. Oda-vissza 1. osztályon 16490, 2. osztályon 7990 forintért lehet utazni. 2015. május 9-én Mürzzuschlagba indul a Tavaszi Zauberg expressz, menettérti jegyek 16490 / 7990 forintért válthatók. 2015. június 20-án Wachauba repíti utasait a Szentivánéji Álom expressz, erre a járatra 1. osztályra 19990 forintért, 2. osztályra 11990 forintért válthatók jegyek. Néhány nappal később, június 27-én Eszékre utazhatnak az Eszék expressz fedélzetén 16490 / 7990 forintért.


1. osztályú kocsi a MÁV-Nosztalgia expresszein


• A gőzmozdonyos utazások kedvelői 2015. április 6-án Gödöllőre utazhatnak a Sissi névvel közlekedő nosztalgia gyorsvonattal. A járatra 1. és 2. osztályra 6990 forintért, 3. osztályra 4990 forintért válthatók menettérti jegyek. A Bakonyvasút napján, április 18-án Budapest és Zirc között utazhatnak gőzvontatású járattal, a vonatra a 10990 forintért válthatók oda-vissza útra érvényes jegyek. Május 16-án a Dunakanyar csodálható meg gőzvontatású nosztalgia gyorsvonat fedélzetéről, Szobig oda-vissza 6990 / 4990 forintért.


Nosztalgia gyorsvonat Zircre


• 2015. április 25-én a 80 éves Árpád motorvonattal lehet Szabadkára utazni, a járatra 1. osztályra 9990 forintért válthatók menettérti jegyek.


2014.12.05 - Kapható a menetrendkönyv

December 5-től kapható a 2014/2015 évi menetrendkönyv a nagyobb állomások pénztáraiban és ügyfélszolgálati irodáiban. A könyv elején idén öt kép kapott helyet, a legnagyobb az egyik új kék-sárga Flirt motorvonatot ábrázolja, ezekből december 14-től újabb példányok állnak forgalomba. Egy másik képen egy öltönyös üzletember ül egy fülkés 1. osztályú kocsiban, mostantól az 1. osztály minden esetben kiszámítható, jó minőségű szolgáltatást fog jelenteni. A következő fotón egy család látható a Keleti pályaudvar utastájékoztató kijelzője előtt. Ezek a rendszerek menetrendváltástól a viszonylatszámokat is ismerik majd, így egyszerűbbé válik majd az utasok tájékoztatása. Látható egy kép egy kerékpáros utasról, erre a területre is kiemelt figyelmet fordít a MÁV-Start - különösen nyáron. Végül bekerült egy kép egy Desiro motorvonat utasteréről is, a korszerű motorvonat aránya Budapest elővárosában 62 százalék fölé nő.


[Fotó: Zsoldos Ákos]


Érdemes egy pillantást vetni a könyv utolsó lapjain lévő térképekre is, ezek megújult formában szerepelnek itt. Az új formátumú belföldi és nemzetközi térképek mellett bekerült a Balaton körüli vasútvonalakat, és a budapesti elővárosi (S-Bahn) hálózatot bemutató térkép is.

A MÁV Gyermekvasút (7-es vonal), a GYSEV Széchenyi Múzeumvasút (8a vonal) és az Állami Erdei Vasutak (305-335) menetrendje csak a könyvben található meg, itt az alábbi változások lesznek:

7
Széchenyihegy - Hűvösvölgy (MÁV)
     

• A vonalon változik a vonatok száma, a korábbi 31xxx helyett 30xxx számmal kell őket keresni a menetrendben. A nosztalgiavonatok egy részénél most is ott van az IC pótjegyre utaló szaggatott vonal, azonban az időadatok nem félkövérek, pedig a feláras vonatokat ezzel kellene jelölni. A gyakorlatban egyébként továbbra is csak a gőzvontatással közlekedő járatokra kell pótjegyet váltani, a gyorsvonatként közlekedő nosztalgia motorvonat felár nélkül igénybe vehető.

8a
Kastély (Nagycenk) - Fertőboz (GYSEV)
     

• Néhány perccel módosul a személyvonatok nagy részének a menetrendje, az M3-as vonat ezentúl megáll Nádtelep megállóhelyen is. A délutáni órákban kissé csökken a kínálat, az M18-as és M19-es számú vonatok megszűnnek. Idén az alábbi napokon továbbítja gőzmozdony a személyvonatokat: 2015. április 5, 6, május 1, 24, 25, június 20, 21, július 18, 19, augusztus 20, 21, szeptember 19, 20. A gőzvontatású járatokon poggyászkocsi is közlekedik.

305
Lenti - Kistolmács (Csömödéri ÁEV)
     

• Menetrendváltástól nem közlekedik a Csömödérről 13:40-kor induló 12314-es személyvonat.

307
Szenta - Kaszó (Kaszói ÁEV)
     

• A 11304-es és 11306-os vonatok 30 perccel később indulnak Baláta állomásról.

310
Pörböly - Bárányfok (Gemenci ÁEV)
     

• A 2014/2015-ös menetrendi évben a személyvonatok Bárányfok helyett csak Keselyűs állomásig közlekednek. Pörböly és Lassi között viszont bővül a kínálat, itt tavasztól őszig hétvégén egy új vonatpár indul. Napi 4 vonatpárnál a jegy ára továbbra is az időjárástól függ, ugyanis jó időben ezek a járatok gőzvontatással közlekednek, ilyenkor pótjegy váltása mellett vehetők igénybe.

318
Nagyirtás - Nagybörzsöny (NEKN)
     

• A menetrend nem változik, de két pár vonat háromjegyű vonatszámot kap, viszont továbbra is személyvonatként közlekednek. 7301 → 301, 7303 → 303, 7304 → 304, 7306 → 306.

321
Felsőtárkány - Stimeczház (Felsőtárkányi ÁEV)
     

• Ezen a vonalon korábban csak hétvégén közlekedtek a vonatok, az új menetrendben június 4-től augusztus 31-ig mindhárom vonatpár jár pénteken is.

323
Szalajka-Fatelep - Szalajka-Fátyolvízesés (SZÁEV)
     

• Szokatlan megoldás, hogy ezentúl páros irányban (azaz Szalajka-Fátyolvízesés felé) nem állnak meg a vonatok Szalajka-Halastó megállóhelyen. Visszafelé továbbra is marad a megállás - feltételes módon.

325
Gyöngyös - Mátrafüred (ÁEV Mátravasút)
     

• A menetrendkönyven - hibásan - nem lett feltüntetve, hogy melyik vonatok továbbítanak 1. osztályú kocsit. A Mátravasút tájékoztatása alapján ezeken a járatokon érhető el a minőségi szolgáltatás: 5300, 5301, 5304, 5305, 5308, 5309. Itt érdemes megjegyezni, hogy - bár a 2013/2014-es menetrendi évben viszonylag nagy járatritkítás volt - a Mátravasút lehetőségeihez mérten törekszik az utasok lehető legjobb minőségű szolgáltatására, Magyarországon ez az egyetlen keskeny nyomtávolságú vonal, ahol a fapados járművek mellett párnás ülésekkel rendelkező 1. osztályú kocsi közlekedik. (A MÁV Gyermekvasúton is jár 1. osztályú szakasszal rendelkező motorvonat, de itt 2. osztályú árakon lehet utazni).

332
Pálháza - Rostalló (Pálházi ÁEV)
     

• Menetrendváltástól bevezetik a vonalon a feltételes megállási rendet, Kishuta és Kemencepatak megállóhelyeken csak akkor állnak meg a vonatok, ha van felszálló utas, vagy jelezték a leszállási szándékot. Az időadatok kis mértékben változnak, illetve Rostalló felé szeptember 1-től a 1360-as és 1352-es vonatok 15 percet várakoznak Pálháza-Ipartelepen.

333
Debrecen-Fatelep - Hármashegyalja (Zsuzsi EV)
     

• A 14104/14105-ös számú gyorsvonatpár nem áll meg Erdészlaknál, a járat a teljes útvonalon megállás nélkül közlekedik.


2014.11.24 - Összefoglaló, belföldi vonatösszeállítások

Néhány napja véglegessé vált a jövő évi menetrend, ez már el is érhető a MÁV-Start honlapjáról. Mostani írásunkban összefoglaljuk újra a legfontosabb változásokat, hogy egyértelmű legyen, hogy a korábban bemutatott tervezek közül végül mi valósult meg. Már nagyjából körvonalazódott, hogy mire lehet számítani a belföldi vonatok összeállításával kapcsolatban, de természetesen itt még előfordulhat változás.

Viszonylatszámozás Budapest elővárosában

A Déli pályaudvart érintő vonalakon szerzett pozitív tapasztalatok alapján kiterjeszti a MÁV-Start a viszonylatszámozást az összes Budapest elővárosában közlekedő személyvonatra. A legfeljebb négy karakterből álló szám utal a megállási rendre (S: személyvonat, G: gyorsított személyvonat, Z: zónázó személyvonat), valamint a vonalra is. Erről részletesebben itt olvashatnak:


Félórás ütem Kelenföld és Kőbánya-Kispest között

A 2013 decemberében indult G43-as vonatok mellett új S36-os viszonylat közlekedik majd Kelenföld és Kőbánya-Kispest között, így félórára csökken a követési idő. Az S36-os vonatokkal Érd alsón át Tárnokra lehet utazni, ezek a jelenlegi S30-as járatok szerepét veszik át. A vonatok a Kelenföld és KÖKI közötti utat mindössze negyed óra alatt teszik meg, tehát az autónál vagy taxinál is gyorsabbak. Az S36-os és G43-as vonatok vörös Flirt motorvonatokkal lesznek kiállítva. A classic Bhv-s ingavonatok ezzel teljesen eltűnnek a vonalról, az összes személyvonat Flirt lesz.



Korszerű Flirt motorvonatokkal kiállított S40-es vonatok Dombóvárig

Menetrendváltástól a pécsi sebesvonatok helyett S40-es jelzéssel Budapest - Pusztaszabolcs - Dombóvár személyvonatok közlekednek majd, ezek Flirt motorvonatokkal lesznek kiállítva. A járatok Budapest és Pusztaszabolcs között egyes esetekben S42-es (dunaújvárosi) vonatokkal egyesítve közlekednek.

Újabb kék Flirtek állnak forgalomba

December közepén újabb 6 kék Flirt motorvonat áll forgalomba, ezek közül munkanapokon 8, hétvégén 6 egység a Z30-as és S40-es viszonylaton fog dolgozni, a többit az S70-es, S71-es és G71-es vonatokban lehet majd látni.



Csökken a bajai expresszvonatok menetideje

Jelentősen be lesznek gyorsítva a bajai expresszek, a járatok menetideje nagyjából fél órával csökken, a mai 3:15 körüli menetidő 2 óra 44-47 percre csökken. A vonatok a teljes útvonalon helybiztosítással közlekednek majd, a 46-os vonalon csak Szekszárdon és Bátaszéken állnak majd meg, így a személyvonat pótló szerep végre megszűnik. Az expresszek továbbra is Desiro motorvonatokkal lesznek kiállítva, tehát az 1. és 2. osztály mellett a kerékpárszállítási lehetőség is biztosított.

Hosszú Lépés és Hétmérföldes sebesvonatok

A Budapest és Sátoraljaújhely között tanítási időszakban pénteken, illetve visszafelé vasárnap közlekedő sebesvonat új neve Hosszú Lépés, menetideje a jelenlegihez képest fél órával csökken. A vasárnaponként közlekedő Zajta - Budapest sebesvonat menetrendváltástól gyorsvonatként, Hétmérföldes névvel, 20 perccel rövidebb menetidővel közlekedik. A szerelvény négy B 20-35 és két By 20-17 kocsiból fog állni.

Bővülő 1. osztályú szolgáltatás Lőkösháza felé

Korábban az InterCity vonatok nagy része csak 2. osztályú kocsikkal közlekedett, ez most a tervek szerint változni fog. A 120-as vonalon a belföldi hibridvonatok IC része december közepétől egy Avmz vagy Amxz típusú 1. osztályú kocsi lesz, ahol kedvezményesen, 2. osztályú árakon lehet majd utazni. Az Erdély felé továbbközlekedő InterCity járatokban továbbra is lesz 1. és 2. osztály egyaránt, itt a megszokott árakon lehet majd utazni. Itt érdemes megjegyezni, hogy a 2. osztályú árakkal közlekedő vonatokon nem garantálja a MÁV-Start a magasabb osztályú kocsit, esetenként 2. osztályú jármű is előfordulhat.


Minőségi szolgáltatás kedvező áron


Több InterCity vonat Szegedre

Idén is bővül a szegedi InterCity vonatok üzemideje, menetrendváltástól már napi 16 pár IC vonat közlekedik ezen a vonalon. Az InterCity részen továbbra is maradnak a komfort vagy 1. osztályú, illetve a 2. osztályú kocsik, de a gyorsvonati részről a tervek szerint az Ao-k gyakorlatilag eltűnnek. Ebből a típusból összesen négy kocsival számolnak Szegeden, kettő a Campus expresszben fog járni, kettő pedig hétvégi erősítésként (tehát már nem naponta) a hibridek gyorsvonati részén.

Új átlós EuroCity vonatok Bécsbe

Új EuroCity vonatok indulnak Debrecenből és Belgrádból Bécsbe, előbbi Hortobágy névvel és lengyel szerelvénnyel, utóbbi Avala névvel, magyar kocsikkal (CAF Apmz, DWA WRbumz, CAF Bmz és Bpmz, illetve DWA Bpmz) fog közlekedni.



Két órás ütem Prágába, újabb vonat Berlinbe és Hamburgba

Menetrendváltástól két óránként közlekedik EuroCity vonat Prágába, sőt, az új (cseh szerelvényből álló) Porta Bohemica EC egészen Hamburgig elmegy. Ha már szóba került a vonal, itt érdemes megemlíteni, hogy Berlinbe a MÁV-Start Bcmz kocsija helyett WSBA Bcmh fog közlekedni.

Csökkenő menetidő Zürichbe

A Kálmán Imre és a Wiener Walzer EuroNight Salzburgig egyesítve közlekedik majd, menetideje Zürichbe közel egy órával csökken, valamint a jelenlegi egy helyett két 2. osztályú fekvőhelyes kocsi is lesz benne.

EuroCity vonat Ljubljanába

A Citadella IC menetrendváltástól EuroCity vonatként közlekedik, sőt, Maribor helyett egészen Ljubljanáig lehet majd utazni vele. A nemzetközi rész egy szlovén ABeelmt, egy magyar WRmz, egy magyar Bpmz, illetve egy szlovén ABl és egy Bl kocsiból fog állni. Érdekesség, hogy az ABl kocsi kedvezményesen, 2. osztályra érvényes jeggyel is igénybe vehető (ez az ABeelmt kocsira nem vonatkozik).

Egy éjszaka alatt modern hálókocsival Moszkvába

A Tisza InterCity vonat megszűnését sajnos nem lehetett elkerülni, viszont helyette a Csárdás EuroCity továbbít egy hálókocsit Moszkvába. A vonatban az orosz vasút legmodernebb WLABmz kocsija fog közlekedni, sőt, ez még nem minden, az út a mostani kettő helyett csak egy éjszakát fog igénybe venni.



Sok vonalon csökken a menetidő


Bővülő kishatárforgalom

Szeged és Horgos állomások között hétköznap reggel és vasárnap délután egy-egy új vonatpár közlekedik, Horgoson magyarkanizsai csatlakozás biztosított. Újraindul a kishatárforgalom Villány és Pélmonostor között is, ezen a szakaszon napi két pár vonat fog közlekedni pécsi illetve eszéki csatlakozással.

Kevesebb minőségi szolgáltatás az alap távolsági forgalomban

A sebes és gyorsvonatok jelentős részén megszűnik a minőségi szolgáltatás, ezek a járatok menetrendváltástól csak 2. osztályú kocsikkal közlekednek. A változtatás okairól és eredményeiről a közeljövőben részletesebben is fogunk írni.

Az viszont mindenképp előny, hogy az 1. osztály ezentúl fix, kiszámítható minőséget fog nyújtani. A menetrendváltástól 1. osztályként közlekedő járművek 100%-a légkondicionált, szinte mindegyikben van függöny (vagy napellenző), valamint a nagyobb részük padlószőnyeggel és konnektorral is rendelkezik. A konnektorok mellett a WIFI egységek beépítése is zajlik, egyre több járműben válik elérhetővé a díjmentes vezeték nélküli internet.

Abban az esetben, ha egy személy, sebes, vagy gyorsvonat menetrend szerint csak 2. osztályú kocsit továbbít, de a szerelvényben mégis van 1. osztályú jármű, akkor a kocsiosztály-különbözet a MÁV-Start ajándéka, ilyenkor 2. osztályú jeggyel is be lehet ülni a magasabb komfortfokozatú kocsiba.




2014.11.14 - Végleges a menetrend

Végleges a menetrend, elérhető a MÁV-Start honlapján és az Elvira keresőben is. A könyv formátumú menetrend előreláthatólag november végétől kapható, valamint az elektronikus jegyvásárlás is nagyjából ekkor indul a következő menetrendi időszakran.

• Menetrend letöltése PDF formátumban:
• Menetrend az Elvira rendszerben:


2014.11.12 - Marad a közvetlen moszkvai vonat?

Változás a nemzetközi forgalomban, hogy az Orosz Vasút nem kívánja megtartani a Budapest - Moszkva járatot a jelenlegi formájában, ezért menetrendváltástól megszűnik a Tisza InterCity. A járat pótlására a Latorca InterCity meg lett hosszabbítva Kijevig, itt az ukrán hálókocsi naponta közlekedik. Emellett szerdán, pénteken és vasárnap, illetve visszafelé kedden, csütörtökön és szombaton Lembergbe is megy egy hálókocsi.

Eddig úgy tűnt, hogy a moszkvai közvetlen összeköttetés megszűnik, azonban a legfrissebb tervekben szerepel egy Budapest - Moszkva viszonylatú hálókocsi, amely Breclav felé, az EC 272/273-as Csárdás EuroCity vonattal egyesítve közlekedik. A kocsi heti egy alkalommal jár majd, csütörtök délelőtt érkezik Budapestre, és aznap este indul vissza. Az még egyelőre kérdéses, hogy a gyorsvonati WLABm, vagy az EuroCity minőségű WLABmee fog-e hozzánk bejárni - reméljük utóbbi.


A legfrissebb tervek szerint marad a közvetlen moszkvai járat,
de változik az útirány, és csak heti egyszer jár majd az orosz háló



2014.11.07 - Viszonylatszámozás Budapest elővárosában

Újabb lépés a budapesti S-Bahn felé: menetrendváltástól viszonylatszámot kap az összes budapesti elővárosi forgalomban közlekedő személyvonat. A szám a járat jellegére (mindenütt megálló / gyorsított / zónázó személy) és a vonalra is utal, így egyszerűbbé válik az utastájékoztatás. Az új számokról részletesebben a képre kattintva olvashatnak:




2014.10.31 - Nagyjából végleges a menetrend

A jövő évi menetrend készültsége 95% körül van, nemsokára megy a nyomdába. Természetesen - mivel még mindig csak tervezetről van szó - lehetnek ezután is módosítások, de túl nagy változtatás már nem várható. A végleges menetrend néhány héten belül felkerül a MÁV-Start honlapjára, valamint megkezdődik a könyvek árusítása is. Nézzük végig milyen módosítások, finomítások történtek korábbi írásaink megjelenése óta:

• Már az előző menetrendváltásnál is terveztek módosításokat a kocsiosztályokkal kapcsolatban, de ez végül ekkor nem valósult meg. Év közben - logikus módon - a szegedi hibrid vonatok gyorsvonati részén megszűnt az 1. osztály, mivel az IC rész miatt itt erre minimális igény volt. Ez után a békéscsabai vonal következett, itt véleményünk szerint a gyorsvonati 1. osztály ritkítása nem feltétlenül érte meg (olyan vonatokból is kikerült, ahol nincs IC rész), viszont a minőségi kocsiban elérhető állomások köre nem csökkent. Most viszont úgy tűnik, menetrendváltástól komolyabb ritkítás lesz, a tervezet személy, sebes és gyorsvonatokon egyáltalán nem számol emelt komfortfokozatú járművekkel. Mivel még nem végleges a menetrend, ezért egyelőre ezzel nem szeretnénk részletesebben foglalkozni, de hamarosan elemzést írunk a változás előnyeiről és hátrányairól.


A sebes és gyorsvonati 1. osztályú szolgáltatás jelentős csökkentésével ugyan sok állomás
csak alacsonyabb komfortfokozatú kocsiban érhető el ezentúl, viszont megvan az az előny,
hogy az 1. osztály minden esetben kiszámítható, jó minőségű szolgáltatást jelent majd.

Az 1-es vonalon pozitív változás, hogy az Arrabona InterCity vonat Győr helyett egészen Hegyeshalomig közlekedik majd, Győr és Hegyeshalom között az EuroCity járatokhoz hasonlóan csak Mosonmagyaróvár állomáson áll majd meg.

• A 30a vonalon - ahogy már korábban is említettük - előrelépés, hogy a G43-as vonatok mellett új S33-as viszonylat indul, így a Kőbánya-Kispest - Kelenföld szakaszon felére csökken a követési idő. Az S33-as indulásával néhány kora reggeli és késő esti járatot leszámítva az S30 megszűnik, azaz Albertfalva, Budafok, Kastélypark és Tétényliget a Déliből csak átszállással érhető majd el. A Déli pályaudvar és Kelenföld állomás között 5-10 percenként van vonat, tehát a Délibe utazóknak ez csak néhány perces menetidő növekedést eredményez, a KÖKI - Kelenföld szakaszon utazóknak viszont jelentős javulást hoz a duplájára sűrített kínálat. Ezen a szakaszon a vonat nem csak a BKK járatainál, de az autónál is gyorsabb, ezt jól mutatja, hogy a G43-as viszonylat a 2013 decemberi indulása óta egyre jobban ki van használva Budapesten belül is.

Az S33 - G43 félórás ütem biztosítása érdekében a tárnoki vonatok időadatai változnak, az S30-as vonatok most minden óra 52 perckor indulnak Kelenföldről Tárnok felé, menetrendváltástól az S33-as járatok innen minden óra 20-kor fognak indulni. A Z30-as vonatok menetrendje nem változik, amiből az következik, hogy a klasszikus zónázó rendszertől eltérően Tárnokon nem lesz pár perces várakozással csatlakozás Székesfehérvár felé.


A G43-as viszonylat mellett az S33 is Kőbánya-Kispestről indul


• A 40-es vonalon a korábban leírtaknak megfelelően a mostani sebesvonatok helyett kétféle személyvonat közlekedik majd, az egyik Budapest és Dombóvár között (Pusztaszabolcsig az S40-es és S42-es járatokkal egyesítve), a másik pedig Dombóvár és Pécs között. Dombóváron csatlakozás biztosított az IC vonatokhoz, tehát a Dombóvár és Pécs közötti kisebb településre utazóknak a mostani sebesvonatokhoz képest jóval kevesebb időt kell az utazással tölteni. A menetidő csökkenés mellett előny az IC járatok jobb minősége is, ez összességében az átszállás ellenére is jobb szolgáltatást jelent, mint most.

• A 45-ös vonalon bővül a kínálat, a mostani 2 vonat helyett munkanapokon 4, hétvégén 3 pár közlekedik. A vonatok menetrendváltástól nem állnak meg Belsőbárándon és Aba-Sárkeresztúron, ezért a menetidő 2 perccel csökken.

• A 46-os vonalon is javulás lesz, a legfőbb változás, hogy a Gemenc és Sugovica expresszek begyorsulnak, a vonalon csak Szekszárd és Bátaszék állomásokon fognak megállni, így 10 perccel csökken a menetidő Bajára, valamint a biztos ülőhely miatt sem kell aggódni (jelenleg Sárbogárd és Baja között helyjegy nélkül is igénybe vehetők az expresszek). Emellett több új személyvonat is indul, tehát a helyközi forgalomban is javulás lesz.


Gemenc expressz - decembertől rövidebb menetidővel


• A 80-as vonalon a hétvégi mentesítő sátoraljaújhelyi sebesvonat menetideje fél órával csökken és nevet is kap: a Hosszú Lépés sebes menetrend szerint csak Mezőkövesd, Miskolc-Tiszai, Szerencs, Bodrogkeresztúr, Olaszliszka-Tolcsva és Sárospatak állomásokon áll meg.

• A 100-as vonalon egyelőre kétséges a Tisza InterCity vonat sorsa, a tervezetben még számolnak vele a teljes útvonalon, de korábbi hírek szerint az Orosz Vasút meg akarja szüntetni a Budapest - Moszkva kocsikat, erről viszont tudomásunk szerint még nincs végleges döntés. Az viszont mindenképp jó hír a belföldi utasoknak, hogy menetrendváltástól ez a járat is továbbít 1. osztályú kocsit.

• A vasárnap Zajta és Budapest között közlekedő járat menetrendváltástól gyorsvonat lesz, kap nevet, és menetideje is csökken: a Hétmérföldes gyors Debrecen és Budapest között csak Ferihegyen, Kőbánya-Kispesten és Zuglóban áll meg, ezért 21:02 helyett már 20:42-kor Budapesten lesz.


A Hétmérföldes gyorsvonat a mostani sebesnél hamarabb ér Budapestre -
- a maplementét már érkezés után lehet majd látni

• A 120-as vonalon a távolsági forgalomban javulás, hogy minden InterCity vonatban (tehát a hibridekben is) lesz 1. osztályú kocsi.

• A szófiai vonat mégsem a Vitosa hegységről kapja nevét, a járatot Serdika gyorsvonatként kell keresni a menetrendben. Az elnevezés a város régi nevére utal, a trák Serdi törzs után Szófia első neve Serdica volt.

• A szegedi vonalon az előző menetrendváltástól egy-egy órával bővült az IC vonatok üzemideje, ekkor indult el a Bugac InterCity. Idén újabb bővítés várható, a Budapestről 20:53-kor induló gyorsvonatot a Pusztaszer IC váltja. Visszafelé is hasonló változás várható, a Szegedről 20:45-kor induló járat is IC lesz. Sajnos a vonatnevek itt kicsit megkavarodtak, nem az új vonat lesz a Pusztaszer, hanem a 17:45-ös. Ezért a nevek délután 16:45-től ebben a sorrendben követik majd egymást: Bugac, Pusztaszer, Hírös, Tiszavirág, Kárász.

• A 150-es vonalon új zónázó személyvonat indul 12:05-kor Budapestről Kelebiára, eddig ez az ütem kimaradt. Visszafelé is feltöltök a lyukat, ebben az irányban Kiskunhalasról indul a zónázó személy, de az Avala EC-vel közvetlen kocsi érkezik Kelebiáról. A Beograd és az újonnan induló Ivo Andric gyorsvonat menetrendváltástól 1. osztályú kocsit is fog továbbítani.


2014.10.18 - Nemzetközi vonatok összeállítása

Nézzük végig a nemzetközi járatokat vonalanként:

1
Budapest - Győr - Hegyeshalom [- Bécs]
     

• Mint ahogy arról már korábban beszámoltunk, a müncheni és zürichi EN az útvonal egy részén egyesítve közlekedik majd Kálmán Imre névvel. Páros irányban a vonat elején lesznek a müncheni, végén a zürichi kocsik, de úgy, hogy a hálók kerülnek a vonat két végére, utána a fekvőhelyesek (Zürichbe két darab!), majd középen az ülőhelyes kocsik.


Zürichbe két Utasellátó fekvőhelyes kocsi is megy majd

• A Budapest és Bécs között közlekedő Lehár EuroCity vonat MÁV-Start kocsikból fog állni, 1. osztályon egy Avmz kocsi közlekedik majd, 2. osztályon pedig Bmz és Bpmz kocsik közül lehet választani. A vonatban Utasellátó étkező-bisztrókocsi (WRbumz) is közlekedik, valamint nyáron egy Dms poggyászkocsit is besoroznak. A Railjet szerelvények forgalomba állása óta sokan hiányolják a fülkés kocsikat a vonalról, most ez a szolgáltatás is újra elérhetővé válik.

• Megvan az új Debrecen - Bécs járat neve is: ez a vonat Hortobágy EuroCity-ként fog közlekedni. A vonatban lengyel (PKP) kocsik lesznek, ennek oka, hogy, hogy egy Lengyelországból Bécsbe közlekedő EC szerelvénye egész nap kihasználatlanul állna az osztrák fővárosban, az pedig egyértelmű, hogy álló vonat nem termel bevételt. Ezt kihasználva megállapodott a MÁV-Start és a PKP a kocsik használatáról, így a Hortobágy EC egy-egy lengyel Amnouz, WRmnouz, Bmnouz, Bbmnouz és Bmnopuz kocsiból fog állni. A szerelvényben nyáron egy magyar Ds poggyászkocsi is közlekedik.


PKP Bmnouz kocsi utastere

• A másik átlós EC, azaz a Belgrád és Bécs között közlekedő Avala magyar kocsikból fog állni, fülkés 1. osztályú, illetve fülkés és termes 2. osztályú kocsik közül lehet majd választani. A vonatban WRbumz típusú Utasellátó étkező-bisztrókocsi, valamint nyáron Dms poggyászkocsi is közlekedik. A nyári időszakban így az Avala, Csárdás és Hortobágy EC fedélzetén is lehetőség lesz kerékpárszállításra.

A Rába InterCity összeállításában kis változás, hogy WRmz helyett WRbumz étkezőkocsi közlekedik majd, illetve páros irányban a soproni közvetlen 1. osztályú kocsi termes Apmz helyett fülkés Amz lesz.

Az Advent EC és a Sziget gyorsvonat változatlan összeállítással közlekedik jövőre is.

20
Budapest - Székesfehérvár - Szombathely
     

• A vonalon örömteli változás, hogy a Citadella Maribor helyett egészen Ljubljanáig közlekedik majd, immár IC helyett EuroCity vonatként. A vonat páros irányban vasárnap zalaegerszegi közvetlen kocsikat is továbbít, itt 2. osztályon egy Bvmz és egy Bpmz lesz, valamint közlekedik a vonatban egy WSPz komfortkocsi is, amit a tervek szerint kedvezményesen, 1. osztályú árakon lehet majd igénybe venni. A ljubljanai vonatrészben lesz egy magyar Bpmz és egy WRmz kocsi, valamint a Szlovén vasút részéről egy ABeelmt, egy ABlm és egy Blm. Érdekesség, hogy az ABlm kocsi 1. osztályára kedvezményes, 2. osztályú árú jegyeket is lehet majd kapni.

• A csak nyáron közlekedő Budapest - Koper viszonylatú Istria IC szerelvénye a viszonylag alacsony kihasználtság miatt módosul, a mostani komfort, 1. és 2. osztályú kocsik helyett az ülőhelyes részen csak egy 2. osztály (Bvmz) fog közlekedni. A tervek szerint a hálókocsi EN minőségű WLABmz lesz, ennek megvalósulása viszont a rendelkezésre álló kocsik darabszámának ismeretében egyelőre kétséges. Az viszont mindenképp előrelépés, hogy a vonat egy Ds sorozatú poggyászkocsit is fog továbbítani.


A Citadella IC útvonala meghosszabbodik december közepétől

30
Budapest - Székesfehérvár - Gyékényes
     

• Az Adria gyorsvonat Splitbe közlekedő kocsicsoportjának összeállítása nem változik, viszont újdonság, hogy a vonat Fiumébe is továbbít közvetlen kocsikat, így újabb népszerű tengerparti város érhező majd el a MÁV-Start járatával. A fiumei részen mélyen hátradönthető, kényelmes, forgatható fotelekkel rendelkező WSPz komfortkocsi, 2. osztályú Bc fekvőhelyes kocsi, illetve 1.-2. osztályú WLAB hálókocsi közül lehet majd választani.

Az Agram IC az új Citadella EC miatt nem továbbít ljubljanai közvetlen kocsit, ezt leszámítva összeállítása nem változik.

40
Budapest - Pusztaszabolcs - Pécs
     

• A Rippl-Rónai InterCity szerelvényéből kikerül a ljubljanai kocsi, a vonat egy magyar ABmz, egy Bpmz és egy WRbumz, valamint egy horvát Bee kocsiból fog állni. Páros irányban hétfőn, visszafelé vasárnap egy Bl kocsi is kerül a vonatba, ez a jármű expresszvonati minőségű.

70
Budapest - Vác - Szob [- Párkány]
     

• A mostani Varsovia EC időpontjában új Porta Bohemica EuroCity vonat indul, ezzel egészen Hamburgig lehet majd utazni. A vonat cseh Apmz, WRmz és Bmz kocsikból fog állni, valamint a szerelvény egy többcélú térrel rendelkező német Bpmbdz kocsit is tartalmaz.

• A Hungária EuroCity vonat a jelenlegi egy helyett két 1. osztályú kocsit is továbbít majd, mindkettőt a MÁV-Start állítja ki, az egyik termes, a másik fülkés lesz. Érdekesség, hogy a két kocsi nem egymás mellett, hanem a vonat két végén helyezkedik majd el.

• A Petrov EC egy cseh szerelvénye kocsival rövidebb lesz, és a típusok is változnak kicsit: 1. osztályon egy Apee kocsi lesz, az étkező WRmz helyett WRmee, 2. osztályon pedig a három Bmz-t egy Bpee és egy Bee kocsi váltja. A Bbdgmee sorozatú poggyászteres kocsi az étkező és a többi 2. osztály közé kerül.

• A jelenlegi Avala EC idejében Budapest és Prága között új Csárdás EC közlekedik, ennek alap szerelvénye megegyezik a Ptrovéval, de kiegészül még egy Bpee kocsival, illetve nyáron a Barból érkező hálókocsit is ez a vonat juttatja el Prágába.

• A Jeroslav Hasek EC szerelvénye is a már bemutatott Apee, WRmee, Bpee, Bee és Bbdgmee kocsikból fog állni, itt öt 2. osztály lesz (plusz a poggyászteres kocsi)

• A Slovan EC hosszabb lesz, a vonatba a jelenlegieken felül még egy 1. osztályú kocsi kerül.

• A Metropol EuroNight vonatban változás, hogy a varsói stokkban (Chopin gyors) a háló és fekvőhelyes kocsit minden nap a PKP állítja ki, az ülőhelyes kocsi viszont magyar lesz, Varsóba egy Bmz kocsi fog közlekedni. A berlini részben a MÁV-Start fekvőhelyes kocsiját egy WSBA Bcmh váltja (így jut a Kálmán Imrébe még egy magyar fekvőhelyes)

• A Jeszenszky János EuroCity összeállításában nincs változás.


MÁV-Start 1. osztályú kocsi Berlinben


80
Budapest - Hatvan - Miskolc - Sátoraljaújhely
     

• A Rákóczi és a Hernád InterCity-ként fog közlekedni, a szerelvényt továbbra is a ZSSK állítja ki mindkét esetben. Étkezőkocsi sajnos egyik vonatban sem közlekedik majd.

100
Budapest - Szolnok - Debrecen - Záhony
     

• A Bihar InterCity kocsi menetrendváltástól nem továbbít étkezőkocsit, valamint a mostani Bmz kocsi helyett is Bpmz fog közlekedni, tehát fülkés kocsi csak 1. osztályon lesz.

• Érdekesség, hogy az Ady Endre IC szerelvényében a 2. osztályú kocsikat a cseh vasút állítja ki, egy Bpee és egy Bee fog itt közlekedni a magyar Avmz mellett.

• A Hargita IC étkezőkocsija a mostani WRmz helyett WRRee lesz.

• A Corona IC-ben kicsit változik a kocsik sorrendje, az étkezőkocsi a fekvőhelyes és az ülőhelyes járművek közé kerül. Pozitív változás, hogy a szerelvénybe bekerül még egy fülkés 2. osztály (szintén GOSA Bmz).

• Egyes hírek szerint menetrendváltástól megszűnik a Tisza InterCity vonat moszkvai része, de ezzel kapcsolatban még tárgyalnak az érintett vasúttársaságok.

120
Budapest - Szolnok - Békéscsaba - Lőkösháza
     

• A Kőrös, Traianus és Transsylvania InterCity, valamint az Ister EuroNight vonatok összeállítása nem változik.

• A Dacia gyorsvonat esetében pozitív változás, hogy Budapest és Bukarest között egy 1. osztályú kocsi is fog közlekedni, ezért a rövidebb utakon is lehet kényelmesebben utazni.

• Az újonnan induló Budapest és Szófia között közlekedő Vitosa gyorsvonat BDZ kocsikból fog állni, egy 2. osztályú ülőhelyes, egy 2. osztályú fekvőhelyes és egy 1.-2. osztályú hálókocsiból lehet majd választani.

• A Nesebar gyors két fekvőhelyes kocsiját a Szlovák Vasút fogja kiállítani. Étkezőkocsi sajnos a Nesebar és az Albena gyorsvonatban sem fog közlekedni jövő nyáron.

150
Budapest - Kelebia
     

• A Beograd gyorsvonat szerelvényét a Szerb Vasút állítja ki egy WLB, egy Bc és két Beelmt kocsiból. A Skopje állomásig közlekedő fekvőhelyes kocsi egy MZ Bc lesz.

• Az Ivo Andric gyors belgrádi része két Beelmt kocsiból fog állni, Szaloniki állomásra egy MÁV-Start A és egy Bc kocsi fog közlekedni.

• Új járat Budapest és Bar között a Meridian gyorsvonat, ebben magyar részről egy A, egy Bc és egy WLAB kocsi lesz, emellett Prágából és Moszkvából érkeznek még közvetlen kocsik.


2014.07.14 - InterCity vonat Sátoraljaújhelyre

Sátoraljaújhely és Sárospatak polgármestere a közelmúltban aláírásgyűjtést kezdett a rendszeres budapesti InterCity forgalom újraindításáért, ami úgy tűnik, sikerrel járt. A tervek szerint menetrendváltástól 3 óra 40 perces menetidővel naponta közlekedik majd egy InterCity vonatpár a Főváros és Sátoraljaújhely között, de a fejlesztés ezzel nem áll le, két éven belül villamosítják a szakaszt, megszűnnek a lassújelek, így tovább csökken majd a menetidő.


Minőségi távolsági vonat Sátoraljaújhelyre!


2014.06.16 - Mire számíthatunk a 2015-ös menetrendben?

Ugyan még messze van a decemberi menetrendváltás, de az első tervezetek már napvilágot láttak. Természetesen még bármi változhat, előfordulhat, hogy az itt leírtak mégsem valósulnak meg, a végleges menetrend előreláthatólag novemberben kerül fel a MÁV-Start honlapjára.

• A nemzetközi forgalomban nagy előrelépés, hogy két új átlós EuroCity vonatpár indul, az EC142/143-as járat Debrecen és Bécs, az EC344/345-ös vonat Belgrád és Bécs között teremt közvetlen összeköttetést. A Fővárosban a rövidebb menetidő biztosítása érdekében az új átlós vonatok nem mennek be a Keletibe, csak Ferihegy megállóhelyen, Kőbánya-Kispest, Ferencváros valamint Kelenföld állomásokon állnak meg.



• Az 1-es vonalon a két EuroNight járat decembertől Budapest és Salzburg között Kálmán Imre névvel egyesítve közlekedik, a vonat 21:00-kor indul Budapestről, visszafelé 9:04-re érkezik. A Wiener Walzer EN pótlására Budapest és Bécs között új EuroCity vonatpár közlekedik, ez 18:10-kor indul a magyar fővárosból, páratlan irányban pedig 10:49-re érkezik. A nemzetközi változások miatt az IC918-as számú Répce-Ikva InterCity vonat egy órával később indul.
 
• Sajnos a délben kimaradó IC ütem most sem lesz visszaállítva, Budapestről 12:10-kor a Sziget gyorsvonat indul, de ez a járat csak augusztus 17-én közlekedik.


Az új EC vonatok előnye a bővülő kínálat, a sűrűbb közlekedés és az új útvonalak mellett,
hogy a Railjet szerelvényekből sokszor hiányolt fülkés kocsikban is lehet majd utazni.

• A karácsony előtt közlekedő népszerű Advent EuroCity az új menetrendben is szerepel, ez 7:40-kor indul Budapestről, visszafelé 20:54-re érkezik. A vonat a 2014/2015-ös menetrendi időszakban 2014. december 20-án, illetve 2015. november 28-án, december 5-én és 12-én közlekedik. Érdekesség, hogy visszafelé Hegyeshalomnál még 8 perccel a 67-es Railjet előtt lép be az országba, viszont Tatabányán már utoléri, sőt le is előzi a Railjet. Ennek oka egyelőre nem ismert, mivel az idei évhez hasonlóan az Advent EC jövőre is 200-as kocsikból fog állni, így az 1-es vonalon a 160 km/h-s menetvonal tartható lenne.

• Délutánonként Tatabányáról Budapestre két új S10-es személyvonat indul 16:11-kor és 17:11-kor. Eddig ezek a járatok szerelvényvonatként közlekedtek, most már az utasoknak is fel lehet szállni rájuk.

• A 2-es vonal Angyalföld - Pilisvörösvár szakaszának felújítás utáni pályaadatai még nem ismertek, ezért az új menetrendi struktúrát még nem lehet pontosan kialakítani. A tervezetben egyelőre a felújítás előtti változat lett megrendelve. Egyes tervek szerint a felújítás befejezése után Budapest és Piliscsaba között mindenütt megálló S20-as személyvonatok, Budapest és Esztergom között pedig piliscsabai zónahatárral Z20-as zónázó személyvonatok közlekednének, de ez valószínűleg csak a villamosítás befejezése után fog megvalósulni.


Szépen halad a 2-es vonal felújítása (a képen nosztalgia gyorsvonat
robog át Pázmáneum megállóhelyen 2013 decemberében)

• A 4-es vonalon a 32916-os személyvonat korábban, 16:18-kor indul és 17:48-kor érkezik Komárom állomásra, így csatlakozás biztosított a 17:53-kor induló Győrön át Szombathelyre és közvetlen kocsikkal Zalaegerszegre közlekedő, valamint a 17:57-kor induló budapesti gyorsvonathoz. Sajnos még mindig napi két vonatpár jár a vonalon, pedig a pálya a Duna közelsége miatt sokszor a település központja közelében halad, így egy-két új megállóhely és jóval több vonat sokat jelentene az itteni utasoknak.

• A 20-as vonalon a Citadellából EuroCity vonat lett, és Maribor helyett végre egészen Ljubljanáig utazhatunk a járattal. A nyári menetrendi időszak alatt a balatoni vonatokhoz kapcsolódóan néhány Budapest - Veszprém gyorsvonat menetrendje is változik.

• A 25-ös vonalon 3 pár személyvonat elmarad, helyette 3 pár gyorsvonat Zalaegerszeg és Boba között minden állomáson és megállóhelyen megáll.

• A 26-os vonalon az átlós eljutás a korábbi közvetlen vonat helyett télen keszthelyi, nyáron tapolcai átszállással lesz biztosítva.

• A 29-es vonalon télen a 974-es és 975-ös gyorsvonat 60 illetve 40 perccel korábban, a 976-os gyorsvonat (978-ként) két és fél órával később fog közlekedni. A 972-es, 973-as, 974-es és 975-ös gyorsvonatok megállnak Csopakon és Balatonszepezden, illetve az elő- és utószezonban Balatonkenese-Üdülőtelepen, Káptalanfüreden és Zánkafürdőn is. A 978-as és 979-es járatok pedig megállnak Füle megállóhelyen is. Az elő- és utószezoni mentesítővonatok gyorsvonatként járnak majd, pénteken délután 15:35-kor Budapestről Tapolcára, visszafelé vasárnap Tapolcáról 19:00-kor indulva. Ebben az időszakban hétvégén Budapest és Balatonfüred között új gyorsvonatpár indul, ezek a járatok Balatonakarattya és Balatonfüred között mindenütt megállnak.


Téli személyvonat a 29-es vonalon

A személyvonatok hosszabb balatonfüredi tartózkodása megszűnik, ezáltal a menetidő 10 perccel csökken. A nyári menetrendi időszak alatt a tervek szerint a Kék Hullám sebesvonatok gépcserével közlekednek, Székesfehérvár és Balatonfüred között nem állnak meg sehol, viszont ez menetidő csökkenést nem okoz, sőt, 4 perccel tovább tart az út Füredig, mint idén nyáron, ráadásul az elég nagy forgalmú Balatonalmádi a viszonylag ritkán közlekedő Tekergő gyorsok mellett csak a Katica sebesekkel lesz kiszolgálva.

• A 30-as vonalon az S30-as személyvonatok Budapest-Déli pályaudvar helyett Kőbánya-Kispestről indulnak majd. Ennek előnye, hogy Kelenföld és Kőbánya-Kispest között a jelenlegi órás helyett félórás ütem lesz, hátránya viszont, hogy az Érd alsó előtti megállóhelyekről nem lehet eljutni a Délibe.

• Az Adria gyorsvonat június 12 és augusztus 30 között heti három alkalommal közlekedik, Budapestről kedd, péntek és vasárnap este indul, illetve kedden, csütörtökön és vasárnap érkezik. A Budapest - Split viszonylat mellett Fiumébe is továbbít közvetlen kocsikat.

• Budapest és Keszthely között nyáron új Sió expressz közlekedik. (Elképzelhető, hogy ez a jelenlegi "Siófok expressz" nevű gyorsvonatnak felel meg, ahol Siófok város rendelte meg ezt a nevet, de valójában nem is expressz)


Egy forgalmas nap Keszthelyen

• A 40a vonalon új, Budapest - Pusztaszabolcs - Dombóvár / Dunaújváros viszonylatú személyek közlekednek, itt a dupla Flirt motorvonat Pusztaszabolcson szétakad, az egyik fele Dunaújvárosba, a másik Dombóvárra közlekedik tovább.

• A Budapest - Pécs viszonylatú sebesvonatok megszűnnek, helyettük (Budapest -) Pusztaszabolcs és Dombóvár illetve Dombóvár és Pécs között személyvonatokkal lehet utazni, ezek a tervek szerint Flirt motorvonatokból lesznek kiállítva. Dombóvár állomáson az InterCity - személyvonat csatlakozás biztosított.

• Az IC204-es, IC205-ös, IC816-os és IC819-es InterCity vonatok megállnak Simontornya állomáson is. A Rippl-Rónai InterCity páros irányban tanítási időben pénteken, visszafelé vasárnap pécsi közvetlen kocsikat is továbbít.

• A 70-es vonalon az EC 130/131-es számú Varsovia EuroCity vonat helyett EC 172/173-as számmal Budapest és Hamburg között új járat indul. Az EC 272/273-as vonatpár csak Budapest és Prága között közlekedik.

• A 100-as vonalon az Észak-Erdélybe közlekedő InterCity vonatok megállnak Kisújszálláson és Törökszentmiklóson is. A 16305-ös számú Zajta - Budapest viszonylatú vasárnapi sebesvonat Debrecentől a Kengyelfutó gyors megállási rendjével közlekedik.


InterCity vonat Kolozsvárra - decembertől plusz két megállás a 100-as vonalon

• A Füzesabony - Mátészalka vonatok Debrecenben elvágva külön viszonylatként közlekednek.

• Budapest és Szófia között 480/481-es számmal új gyorsvonat indul, ez a 120-as vonalon Szófia felé a 473-as vonattal egyesítve közlekedik.

• A 136-ös vonalon új vonatpár közlekedik Szeged és Horgos között.

• A 150-es vonalon az EC 272/273 törlése miatt új 7954/7955-ös vonatpár közlekedik. A Prága - Budapest - Bar közvetlen kocsikat a 794-es és 795-ös vonatok továbbítják belföldön.








 
Vonatösszeállítás
2009 - 2014