főoldalvasútvonalak listájakapcsolat felvételevasúti kocsikfejlesztési ötletek, javaslatok
         

Mire számíthatunk a jövő évi menetrendben?
Friss hírek a 2015/2016 évi menetrendről és vonatösszeállításokról
 
Ezen az oldalon a Magyarországon közforgalmú személyszállítást végző vasúti társaságok 2015/2016 évi menetrendjével kapcsolatos híreket, információkat olvashatnak. Mivel a menetrendek még nem véglegesek, ezért előfordulhat, hogy az itt leírtak mégsem valósulnak meg. Újabb információ esetén frissítjük az oldalt, az új információk mindig a régi bejegyzések fölött fognak megjelenni.


2015.11.24 - Hova utazhatunk jövőre a MÁV Nosztalgiával?


A térkép kattintással nagyítható


Menetrendváltást követően az első vonat egyből egy új viszonylat lesz: december 18-án Délibáb Advent expresszvonat indul Debrecenből Budapesten át Bécsbe. A vonatra kedvező áron, már 12990 forinttól kaphatók helybiztosítást is tartalmazó menettérti jegyek. December 19-én pedig Budapestről utazhatnak a Császárvárosba az Arany Advent expresszel. Részletesebb információk az idei adventi bécsi vonatokról:


A menetrendi év végén, a 2016-os adventi időszakban a kínálat tovább bővül: már Miskolcról is indul Advent expresszvonat Bécsbe! A vonatra Füzesabonyban, Hatvanban vagy Gödöllőn is fel lehet szállni, tehát újabb 4 városból érhető el közvetlen vonattal a bécsi adventi vásár. Az expresszre 1. osztályra 21990 forintért, 2. osztályra 13990 forintért kaphatók menettérti jegyek Miskolc és Gödöllő közötti felszállással.


Élményvonat Bécsbe

December 29-én ismét útnak indul a Zauberg expressz a Semmeringre, Mürzzuschlag állomásra. A vonat a világ első magashegyi vasútvonalán halad, ahol a gyönyörű panoráma mellett 14 alagút és 16 viadukt teszi változatossá az utat. Leszállás után különböző túraútvonalak és múzeumok közül lehet választani, a Zauberberg legmagasabb pontjáról például akár Magyarországig is el lehet látni. A járatra 1. osztályra 16490 forintért, 2. osztályra 7990 forintért válthatók menettérti jegyek. Ha lemaradt a vonatról, tavasszal, május 28-án a Tavaszi Zauberg, vagy október 15-én az Őszi Zauberg expressz fedélzetén is ellátogathat a Semmeringre (utóbbi két vonatnál később lesznek nyilvánosságra hozva a jegyárak).

A 2016-os év egy teljesen új utazással kezdődik: Nohabos élményvonat indul Mohácsra. A busójárás során közel 1000 álarcos, bundákba öltözött busó vonul végig a városon, majd a főtérre érve meggyújtják a hatalmas máglyát, melyen elégetik a telet jelképező koporsót. A Nohab vontatta vonatra oda-vissza 12990 forintért kaphatók 1. osztályú, valamint 6990 forintért 2. osztályú jegyek.

Április 22 és 24 között a Vasutazz Velünk szervezésében élményvonat közlekedik Budapest és a lengyelországi Zakopáné között. A járatot Nohab mozdony továbbítja, azonban ennél többet egyelőre nem lehet tudni az útról, a részleteket későbbre ígérte a Vasutazz Velünk.

Április 30-án a MÁV Nosztalgia és a Bakonyvasút Szövetség szervezésében gőzvontatású nosztalgiavonattal utazhatnak a Cuha-völgybe. A Kelenföldtől Győrön át Zircig közlekedő járatra oda-vissza 1. és 2. osztályra 11990 forintért, 3. osztályra 10990 forintért válthatók teljesárú jegyek, a 14 év alatti gyermekek pedig kedvezményre jogosultak. Zirc és Bakonyszentlászló között egy betétjárat is közlekedik, melyre a Bakonyvasút Szövetség értékesít jegyeket, ezek árát egyelőre nem hozták nyilvánosságra. A Bakonyba, Pannonhalmára egyébként július 9-én is ellátogathatnak, ennek az élményvonatnak a részletei később lesznek elérhetők.


Nosztalgiavonat a Zirc felé 2015-ben


Május 21-én, illetve szeptember 24-én a Dunakanyarba indul gőzvontatású nosztalgiavonat fapados 3. osztályú, illetve párnás 1. és 2. osztályú kocsikkal. Részletes információk később lesznek elérhetők a MÁV Nosztalgia oldalán.

Június 1-jén, illetve július 4-én Golden Eagle Danube expresszvonat indul Velencébe. A 12 napos luxusutazás alatt változatos programokkal készülnek a szervezők, a kellemes utazásról pedig a MÁV Nosztalgia gondoskodik. A vonatban a luxus kialakítású, légkondicionált WLm hálókocsik mellett a klasszikus eleganciát kedvelők részére nosztalgia WLS kocsik is közlekednek. Június 17-i indulással Isztanbulból Budapesten át Prágába lehet utazni a prémium minőségű vonattal.


Golden Eagle Danube expresszvonat úton Teheránba


Idén is elindul a Levendula expressz, azonban ezen a nyáron sajnos nem az Ezüstnyíl motorkocsiból és egyéb kormányzati kocsikból fog állni a szerelvény, most mozdonyvontatású lesz a járat. Előrelépés viszont, hogy a június 25-én közlekedő vonat egészen Tapolcáig elmegy majd. Egy menettérti jegy 1. osztályra 12990 forintba, 2. osztályra 6990 forintba kerül.

Szintén ezen a napon, június 25-én Pozsonyba, a koronázási ünnepségre is lehet utazni. Ez Szlovákia egyik legnagyobb kulturális eseménye, 18 király és királyné koronázását elevenítik fel. Az utazás részletei és a jegyárak később lesznek nyilvánosságra hozva.


Nosztalgiavonat Pozsonyba 2015 tavaszán


Július 15-én a Budapest - Vác vasútvonal 170. évfordulója alkalmából gőzvontatású nosztalgiavonatot indít a MÁV Nosztalgia, egyelőre ennek részletei sem ismertek, friss információkért figyeljék a Vasúttársaság honlapját.

Július 17-én útnak indul az Isonzó expressz az első világháborús olasz front déli szakaszára, az Isonzóhoz. A vonatnak már tavaly is nagy sikere volt, azonban idén az utazás újabb programokkal és látnivalókkal bővül, ezért még nagyobb élményt kínál. Az utazás költsége több tételből adódik össze, a legolcsóbb változat (2. osztályú kocsiban történő utazás, két ágyas, 3 csillagos szállodában való elhelyezés) 91500 forint, a 4 csillagos szállodáért 10 ezer forinttal kell többet fizetni, az egyágyas szoba felára 13-17000 forint, míg a kocsiosztály-különbözeti jegy a vonatra 20000 forint. Részletek és pontos jegyárak a MÁV Nosztalgia honlapján.

Október 6-án Dél-Bohémia kincsei névvel élményvonat indul Csehország leglátogatottabb része felé, a négy napos utazás során felfedezhetik Linz, Ceske Budejovice, Cesky Krumlov, Hluboka és Holasovice látványosságait. A járat fedélzetén három kocsiosztály közül választhatnak, a jegyárak később lesznek feltöltve.

Október 7-én a Vasutazz Velünk élményutazást szervet “Milyen az a híres Albert fröccs” címmel Mórra a labdarúgás és a gasztronómia jegyében. Bővebb információk később fognak felkerülni a honlapra az utazással kapcsolatban.

Ebben a menetrendi évben is közlekednek majd a népszerű vacsoravonatok, a Gyertyafény expresszek Gödöllőre, vagy éppen Szobra, idén a tervek szerint február 14-én, március 8-án és november 11-én lehet ezekkel a járatokkal utazni - de a szerelvény különvonatként megrendelve egész évben rendelkezésre áll.


Gyertyafény expressz a Nyugatiban

Teljesen új járattípus a Borvonat, ezekkel a vonatokkal hazánk legjobb borvidékeit lehet majd bejárni. A szerelvény az Árpád motorkocsi lesz, így mindenki kényelmesen, 1. osztályú körülmények között utazhat. Egyelőre egy ilyen vonat van meghirdetve június 11-ére Balatonboglárra, de reméljük, hamarosan a többi is fel lesz töltve.


A Borvonatoknak saját Facebook oldalt is indítottak


Lesz még sok egyéb olyan nosztalgia és élményvonat, ami még szervezés alatt áll, ezért ebbe az írásba nem kerülhetett bele, de figyeljék a MÁV Nosztalgia oldalát, ezek is időben meg lesznek hirdetve. Korábban szó volt arról, hogy a felújított 408 114-es Púpossal fotósvonat is közlekedne, ezt egyelőre nem látjuk a jövő évi menetrendben, de reméljük, ez is összejön. A MÁV Nosztalgia utolsó fotósvonata Retro Balaton expressz volt 2013 nyarán, itt lenne az idő egy újabb ilyen jellegű járatra.


Jó lenne fotósvonat élén is látni a felújított Púpost



Cikkünk korábbi fejezetei

2015.11.22 Hova milyen kocsikban utazhatunk jövőre?
Frissítettük jövő évi menetrendről szóló cikkünket, a mai téma a vonatok tervezett összeállítása. Komolyabb változásra számíthatnak a 20-as és 100-as vonalon utazók, de akad néhány újdonság az 1-esen, és a 80-ason is.
 
2015.11.20 A menetrend akár év közben is javulhat - rá fog férni
Felkerült a MÁV Csoport honlapjára a jövő évi menetrend változásait összefoglaló írás. A cikk egyik fő üzenete, hogy nem a vonatkilométer a legfontosabb mutatószám, emellett ígéretesen hangzik az a mondat is, mi szerint a menetrend akár év közben is módosítható, hozzáigazítható az igényekhez.
 
2015.11.17 Végleges a jövő évi menetrend - egy lépés előre, kettő hátra?
Felkerült a MÁV Csoport honlapjára a jövő évi menetrend végleges változata. Bár van benne néhány előrelépés, ami akár jó is lehetne, de jelentőségük eltörpül azok mellett a hibák mellett, amik az utolsó pillanatban még bekerültek a rendszerbe. Ha egy szókapcsolattal kellene jellemeznünk a változásokat, sajnos az értelmetlen járatritkítás illene rá a legjobban.
 
2015.10.26 Új menetrendstruktúra az 1-es vonalon, gyorsabban a Velencei-tóhoz
Közeledik a menetrendváltás dátuma, már csak kevesebb, mint két hónap van hátra az új menetrendi évig. A menetrend ugyan még nem végleges, de komolyabb változásra már nem nagyon kell számítani, de apróbb finomítások még lehetnek. A nemzetközi vonatok összeállítása szintén kezd letisztázódni, ezekről is fogunk írni a cikkben.
 
2015.04.27 Fél óránként Győrbe és Székesfehérvárra
Bár a menetrendváltás még messze van, de néhány terv már napvilágot látott, ezekből szeretnénk néhányat bemutatni Önöknek. Természetesen a leírtak még többször is változhatnak, ezért ezeket nem szabad tényeknek tekinteni, csupán a tervezés jelenlegi állását szeretnénk bemutatni.
 


2015.11.22 - Hova milyen kocsikban utazhatunk jövőre?

Napvilágot láttak az első tervek a jövő évi vonatösszeállításokról, ezekből szeretnénk néhányat bemutatni Önöknek. Felhívjuk figyelmüket, hogy az itt leírtak menetrendváltásig akár többször is változhatnak!

Az 1-es vonalon a nemzetközi vonatoknál változás, hogy a Startos EC szerelvényekben az 1. osztály CAF Apmz helyett ezentúl DWA Avmz lesz. A csere oka információink szerint a CAF felújítási projekt kezdete, amint elkészültek a megújult 1. osztályú kocsik, ismét visszakerülhetnek a bécsi vonatokba. A belföldi IC forgalomban Szombathely felé elsősorban Apmz + 2 Bpm, Sopron felé GYSEV Ap + 2 Bp szerelvények fognak közlekedni az alábbi kivételekkel:

• IC 912 Claudius / IC 915 Répce: Avmz + Bmz + Bpmz
• IC 922 Savaria / IC 925 Szent Márton: ZSSK Apeer + Beer + Bpeer
• IC 946 Soproni Közgáz / IC 939 Scarbantia: ZSSK Apeer + Beer + Bpeer
• IC 948 / 949 Arrabona: CFR A + 2 B


A szlovák kocsik megjelenése újdonság az 1-es vonalon


Az 1-es vonalnál érdemes még megemlíteni, hogy a megmaradt Bp - Győr - Szombathely gyorsvonat továbbra is Halberstadti kocsikkal fog közlekedni, a csak tanítási időszakban vasárnap közlekedő 9201 pedig Fecske ingavonati szerelvény lesz. A munkanapi sűrítő gyorsvonatok Flirttel lesznek kiállítva.

A 20-as vonalon a 246 / 247-es számú Citadella gyorsvonat 3 Byee + SZ ABl (poggyászteres kivitel) + SZ ABeelm + Bvmz + WRbumz összeállítással fog közlekedni, ami vasárnap kiegészül egy WSPz komfort és egy Byee 2. osztályú kocsival is, utóbbi kettő a Hetés IC szerelvénye lesz. A Göcsej IC fedélzetén egy magyar GOSA ABmz és egy horvát Beelmt kocsi közül lehet majd választani.

Sajnos a 20-as vonal gyorsvonatain jelentős visszalépés, hogy a felújított Bp 29-05 kocsikat Halberstadtik váltják. Ez hálózati szinten azért nem a legjobb megoldás, mert a Budapestről induló forgalmasabb fővonalak közül a 20-as az egyetlen, ahol nincs rendszeres IC közlekedés, ezért itt a gyorsvonatokban az átlagosnál jobb minőségű kocsikat kell(ene) közlekedtetni - erre tökéletes megoldás volt a Bp kocsik forgalomba állítása. A kocsik most a 100-as vonalra kerülnek át, ahol csak sebesvonatban (azaz alacsonyabb vonatnemben) fognak közlekedni, ráadásul a záhonyi sebesek az útvonal nagyobb részén felármentesek, így egyébként sem indokolt ilyen jó kocsi. Sőt, korábban pont azért kerültek el a 100-as vonalról, mert kevés volt bennük az ülőhely. A helyzet nagyon egyszerűen megoldható lenne, ha a 20-as vonalra szánt Halberstadtik kerülnének a 100-as vonalra.


Bp helyett Byee - sajnos ez nem lesz jó csere


A 29-es vonal gyorsvonatai továbbra is Halberstadti kocsikkal járnak majd (2 Byee + Bydee). Szombathelyen marad még néhány Bp kocsi, ezek kiválóak lennének a 29-es vonalra (így a csökkenő menetidőhöz jobb minőségű szerelvény is tartozna), de sajnos ezek végül a veszprémi sűrítő gyorsvonatokban fognak közlekedni, Tapolcára marad a Halberstadti. Ugyanakkor jó hír, hogy ezekből is egyre több a felújított példány. A 30-as vonal távolsági vonatainak összeállításában nincs lényeges változás.

A 40-es vonalon sem várható nagyobb változás, a stokkozós S40-S42-es személyvonatok maradnak Flirtek, és a Kaposvárig meghosszabbított járat is ilyen motorvonattal fog közlekedni. Korábban írtuk, hogy a "Zsolnay IC" páratlan irányban gyorsvonat lesz. Eddig úgy volt, hogy ennek ellenére ebben a vonatban jutnak majd vissza Budapestre a ZSSK kocsik, a legfrissebb tervek szerint viszont az IC803-as Dráva IC-t erősítik vasárnap, a "Zsolnay" (tehát a 1801-es gyorsvonat) két Fecske Bhv lesz. Ez a két kocsi egyébként a teljes szakaszon (tehát Dombóvártól is) gyorsvonati pótjeggyel vehető igénybe.

A 70-es és 71-es vonalról teljesen eltűnnek a BDV motorvonatok, az S71-es és G71-es viszonylaton 100% lesz a Flirtek aránya. Budapest elővárosában mindössze két Hernyóra lesz szükség (az egyik lehet BVhmot is, ha üzemképes), ezek a 150-es vonalon dolgoznak majd. Ha már az Északinál tartunk, a Desiro motorvonatoknál a 80%-nál magasabb üzemkészség a cél, a tervezett fordulókhoz 25 egység szükséges.


Az S71-es és G71-es viszonylaton 100% lesz a modern motorvonatok aránya


A 80-as vonalon a sátoraljaújhelyi sebesvonatok felújított Schlieren kocsikból lesznek kiállítva, lesz olyan szerelvény, amiben 4 Bpmee kocsi közlekedik, és olyan is, amiben 3 Bpmee és egy Bybdtee (Halberstadti vezérlő), utóbbiakon kerékpárszállítás és kerekesszékes utazás is lehetséges. Hétköznap az egri gyorsok is ilyen szerelvénnyel közlekednek, de sajnos visszalépés, hogy hétvégén 4 vonatpár (542/545, 546/541, 5500/557, 554/553) Flirt motorvonati szerelvénnyel jár majd. A Schlieren kocsik ez alatt feladat nélkül állnak, tehát a távolsági szerelvény fordulójába is beleférne ez a négy egri kör hétvégén is.


A Rákóczi InterCity vonatot a MÁV-Start állítja ki, ez egy Amz, 2 Bpmz és szezonban egy Ds kocsiból fog állni. A többi IC járat
többségében 2. generációs szerelvénnyel közlekedik (Ap + 2/3 Bp), ezek között az alábbi kivételek várhatók:

• 3. generációs szerelvény (Apee + 2 Bpee): IC 502, IC 503, IC 506, IC 514, IC 515, IC 517
• EC szerelvény (Avmz + Bmz + Bpmz): IC 560, IC 658
• Cseh szerelvény (Apee + WRmee + Bbdgmee + Bee + Bpee): IC 566, IC 650

A 100-as vonalon munkanapokon kétféle szerelvény lesz a sebesvonatoknál, az egyik 6 Bp 29-05 kocsiból, a másik 4 (vagy 8) B 20-35 kocsiból áll. Bár az itt utazóknak nyilván előrelépés a Bp kocsik megjelenése, de ez sajnos hálózati szinten visszalépés, ahogy néhány bekezdéssel előbb írtuk is. Olyan szempontból viszont jó, hogy így az összes záhonyi sebes (többségében) felújított kocsiból fog állni. Ugyanakkor sajnos rossz hír, hogy hétvégén itt is lesz egy kis visszalépés: a Budapest-Nyugati pályaudvarról 5:03-kor induló S51 / 6060-as záhonyi személyvonat, és a Záhonyból 12:03-kor induló S 6295-ös számú budapesti sebesvonat dupla Flirttel fog közlekedni. Bár sok előnye van az új motorvonatoknak, de ezek a járművek ilyen hosszú úton már nagyon kényelmetlenek, különösen a feláras sebesvonaton.


A 100-as vonal sebesvonatai többségében felújított, kényelmes kocsikból állnak majd


A 120-as vonal távolsági járatainak összeállításában nincs lényeges változás, az IC kocsi a belföldi járatokon továbbra is pécsi honállomású Bp lesz. A 140-es vonalon sem várható nagyobb módosítás. Itt továbbra is logikátlan megoldásnak tartjuk, hogy a felújított, jó minőségű AB kocsik jóval kevesebbet futnak, mint amennyit lehetne, keddtől csütörtökig négy kocsi folyamatosan feladat nélkül áll, de a többi is sokszor csak napi egy pár vonatban fut, pedig a rendelkezésre álló kocsikból megoldható lenne, hogy minden nap, minden szerelvénybe jusson minimum egy. Hasonló a helyzet az Ao kocsikkal is, ezekből ugyanúgy négy kocsi áll a hét nagy részén feladat nélkül, miközben a gyorsvonati részen alacsonyabb komfortfokozatú Bo kocsikban kell utazni. A 150-es vonalon az S25-ös vonatok nagy része Flirt lesz, de sajnos hétköznap néhány classic ingavonat még mindig maradt.



2015.11.20 - A menetrend akár év közben is javulhat - rá fog férni

Felkerült a MÁV Csoport honlapjára a jövő évi menetrend változásait összefoglaló írás. A cikk egyik fő üzenete, hogy nem a vonatkilométer a legfontosabb mutatószám, emellett ígéretesen hangzik az a mondat is, mi szerint a menetrend akár év közben is módosítható, hozzáigazítható az igényekhez.

A honlapon lévő adatok alapján 2011-ben az előző évhez képest 4,3 millió fővel nőtt az utasszám. Alaposabban utánanézve egyértelmű, hogy ennek az oka nem a mostanihoz hasonló "racionalizálás" volt, hanem komolyabb fejlesztések: ebben az évben nyílt újra 6 mellékvonal (ráadásul nem kétvonatos alibimenetrenddel, hanem valóban vonzó(bb) szolgáltatással), ekkor lett teljes az órás IC ütem Szegedre, jelentősen csökkent az egri sebesvonatok menetideje, az 1-es vonalon az ütemesség biztosítása érdekében egy új IC vonatpár indult, be lett vezetve az ütemes menetrend a 142-es vonalon is, és még más kisebb fejlesztések is történtek. Így persze, hogy nő az utasszám!


2011-ben jelentősen bővült a kínálat, több vonalon ütemes lett a menetrend,
így az utasszám is nőtt. A képen az első Traxx egy belföldi IC-vel - érdemes megnézni a
szerelvényt is: CAF 1. osztály + étkezőkocsi + termes és fülkés 2. osztályú kocsik


A Vasúttársaság közleménye szerint 2012-ben 6,4 %-al csökkent a vonatkm mutató (egyébként ebben az évben szűnt meg a belföldi IC étkezőkocsi szolgáltatás is), ami 0,13%-os utasszám csökkenést eredményezett. Bár ez csak minimális csökkenés, de az előző év jelentős növekedéséhez képest már komolyabb visszaesés - további fejlesztésekkel lehet, hogy itt is el lehetett volna érni hasonló növekedést.

Az utasszám az írás szerint 2013-ban volt a legmagasabb. Ez sem véletlen, ez is egy jó év volt: ekkortól lehetett helyjegyet váltani belföldön a Railjetekre (korábban ennek hiánya sok panaszra adott okot), a 120-as, 12-es és 21-es vonalakon ütemes menetrend lett bevezetve, új InterCity vonatok indultak Egerbe (bár ezek nem voltak hosszú életűek), és ami talán a legfontosabb: ekkor lett bevezetve a Balaton északi partján az új menetrendstruktúra a korábbinál lényegesen jobb menetidőkkel, és modernebb járművekkel.


2013-ban is voltak fejlesztések, nem véletlenül volt a legmagasabb az utasszám.
A képen egy balatoni gyors ebből az évből: Nohab, étkezőkocsi, 1. osztály, nagy paklikocsi,
új menetrendstruktúra, ... - meg is látszik az eredménye

2014-ben a vonatkm mutató 4%-al nőtt, az utasszám viszont 1,7%-al csökkent. Ez az első olyan év, amikor már a teljes időszak alatt érvényben volt a gyorsvonati pótjegy rendszere (ez 2013 tavaszán indult, az elején sok kedvezménnyel, ezért az előző menetrendi évben még alig éreztette hatását), az NFM által erőltetett felár - jogosan - sok utast riasztott el a vasúttól. Ekkor kezdődött az 1. osztályú szolgáltatás kivezetése az alap távolsági szegmensbe tartozó vonatoknál (először a 140-es, majd a 120-as és a 30-as vonalon), ami szintén rontotta az elégedettséget, és csökkentette a bevételt. Az idei év adatai még pontosan nem ismertek, de a 2010-es év feletti adatokat vár a MÁV-Start.

A teljesség igénye nélkül bemutatott példákból is jól látható, hogy utasszám (és bevétel) növekedést a fejlesztések okozhatnak, a megszüntetés, csökkentés, szüneteltetés és bezárás sosem vezet sehová.

A közlemény szerint az illetékesek aktívan fogják figyelni az utaszámokat, és igényeket, és akár év közben is lehet módosítani a menetrenden, nagyon reméljük, hogy erre valóban sor fog kerülni. Önök szerint mi hiányzik még a menetrendből? Mit lehetne (reálisan, rövid távon) javítani? Küldje el nekünk ötletét Ön is az informacio@vonatosszeallitas.hu címre, és összeállítunk egy javaslatot az 1. módosításhoz!

A 14-én közzétett, már hivatalos verzióhoz képest változás, hogy az Istria gyorsvonat mégsem közlekedik nyáron minden nap, csak heti kétszer, emellett Trieszt helyett csak Koperig megy majd. Egyébként a MÁV Csoport közleményében szereplő új információ az is, hogy hétvégén Egerbe és Záhonyba is eljutnak majd az új Flirt motorvonatok. Nem tartjuk jó megoldásnak egy elővárosi személyvonati forgalomra tervezett motorvonat távolsági közlekedtetés, hosszú távon már kényelmetlenek ezek a járművek - nem véletlenül voltak korábban is panaszok ilyen esetben. Ráadásul Eger felé épp néhány nappal ezelőttől járnak jó minőségű kocsik, nem hiányzik a visszalépés. Záhony felé pedig a felújított B 20-35 kocsik közlekednek egyre nagyobb számban, ezekhez képest sem lesz jó csere a Flirt. A Bp 29-05 kocsik Szombathelyről elvételének hátrányait korábban már részletesen kifejtettük, így itt erre külön nem térnénk ki, de sajnos hálózati szinten nézve ez is visszalépés.

A végleges menetrend legfrissebb verziója elérhető itt:



2015.11.17 - Végleges a jövő évi menetrend - egy lépés előre, kettő hátra?

Felkerült a MÁV Csoport honlapjára a jövő évi menetrend végleges változata. Bár van benne néhány előrelépés, ami akár jó is lehetne, de jelentőségük eltörpül azok mellett a hibák mellett, amik az utolsó pillanatban még bekerültek a rendszerbe. Ha egy szókapcsolattal kellene jellemeznünk a változásokat, sajnos az értelmetlen járatritkítás illene rá a legjobban.

Mindezek mögött a belföldi személyszállítási közszolgáltatást megrendelő Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) vonatkm csökkentési törekvése áll, amelytől a költségek csökkentését várják. Írásunk korábbi részeiben már részletesebben bemutattunk a fűnyíróelvnek nevezett jelenséget, ezért ennek részletes elemzésétől most eltekintünk, de a lényeg az, hogy a szolgáltatás minőségének rontása (ide tartozik a járatok lemondása is) sosem eredményez valódi megtakarítást, sőt, épp ellenkezőleg: a csökkenő utasszám miatt még ront is a helyzeten. Mindig lesz legalacsonyabb kihasználtságú vonat, amit meg kell szüntetni, de ez igazából semmit nem old meg.

A végleges menetrend elérhető itt:


1
Budapest - Győr - Hegyeshalom [- Bécs]
     

Ahogy már korábban is írtuk, a bécsi főpályaudvar átadása miatt fél órával elcsúszik az EC ütem, ezentúl a Keletiből minden (második) óra 40 perckor indulnak az Ausztria felé tartó vonatok. A Railjetek 7:40 és 17:40 között minden páratlan órában startolnak, emellett 5:40-kor a Dacia gyorsvonattal, 6:40-kor ütemen felüli Railjet EC-vel, 8:40-kor a Hortobágy EC-vel, 16:40-kor az Avala EC-vel, 18:40-kor a Lehár EC-vel, valamint 20:40-kor a Kálmán Imre - Wiener Walzer EN-al is el lehet jutni Bécsbe. Ebbe az ütembe illeszkedve indul 14:40-kor a 9204-es gyorsvonat Szombathelyre, valamint vasárnap este 19:40-kor a Vaskakas expressz Győrbe. A szombathelyi és soproni IC-k (egy reggeli páratlan vonatot leszámítva) külön-külön közlekednek, a szombathelyi járatok Startos szerelvénnyel páros óra 10-kor indulnak, a soproniak páratlan óra 5-kor - utóbbiaknál a hosszabb menetidő oka, hogy a GYSEV nem rendelkezik 160 km/h-ra alkalmas kocsikkal.


A vonalon több lesz a minőségi távolsági vonat


Érdekes megoldás, hogy Bécs felé csak az EC vonatok lettek fél órával eltolva, az EuRegio személyvonatok győri indulása nem változik. Ennek következménye, hogy a személyt Hegyeshalomban félre kell állítani az előzés miatt, itt kifelé 18 percet, visszafelé 23 percet állnak majd a vonatok. A távolsági járatokhoz való igazítás (magyar oldalon) nem okozott volna gondot, valószínűleg az ÖBB hálózatán lett volna problémás az eltolás, ezért maradtak a kevésbé kedvező időfekvésben a személyek.

Az mindenképp előrelépés, hogy Budapest és Győr között (többé kevésbé ütemesen) fél óránként lesz minőségi távolsági vonat, megszűnik délben a két órás lyuk (jelenleg itt kimarad egy pár IC), csúcsidőn kívül is legrosszabb esetben egy órát kell várni a következő vonatra (a kimaradó ütem a bécsi sűrítő lenne, ami nem minden órában van). Ugyanakkor gyakorlatilag megszűnik az alap távolsági szegmens a vonalon, a Daciát leszámítva csak egy pár naponta közlekedő szombathelyi gyorsvonat marad. Ezeken felül munkanapokon lesz három gyors Budapestről Győrbe, és kettő Hegyeshalomból a Fővárosba.

A gyorsvonatok pótlásaként az IC-k megállnak Tatán és Komáromban is, valamint óránként járnak majd az S10-es személyvonatok Budapest és Győr között. Ez jó azoknak, akik Tatára, vagy Komáromba utaznak, viszont az InterCity járatok eddigi törzsközönségének visszalépés a két plusz megállás, ami ráadásul ennél a vonatnemnél indokolatlan is. Emellett hiányzik a rövidebb távolságokra (pl.: Tatabányára, Komáromba vagy Győrbe napi bejárásra használható) alap távolsági vonatok, amelyek árban és minőségben a személy és az IC/EC között helyezkednek el. Ezek egyik legnagyobb előnye, hogy nem kell vonathoz kötött jegyet vásárolni, és bérlettel külön felár (azaz naponta sorban állás) nélkül igénybe vehetők.

Tökéletes menetrend nem létezik, olyan nincs, hogy mindig, minden, mindenkinek megfelel. Ez a menetrendstruktúra elsősorban a nagyobb távolságra utazó, minőségérzékenyebb utasoknak kedvez, viszont vannak vesztesei is a változásnak. Kisebb-nagyobb finomításokkal (például a szombathelyi és soproni vonatok expresszé minősítése (ezáltal olcsóbbá tétele), kedvezmények a bérleteseknek) hosszabb távon egész jó menetrend lehet ebből ezen a vonalon.

+ •  Több helyjegyes minőségi távolsági vonat
•  Budapest és Győr között sűrűbb követés (fél - egy óra)
•  Csökkenő menetidő Szombathelyre
•  Tata és Komárom elérése javul (kényelem és sebesség szempontjából is)
- •  Túl sok járattípus (S10 személy, két féle gyors, expressz, két féle IC, EC)
•  InterCity vonatoknál túl sok megállás
•  Nem teljesen ütemes (5 perces eltolások, hiányzó bécsi vonatok)
•  Bérletes utasoknak drágább utazás
•  EuRegio személyvonatok nem illeszkednek az új EC ütemhez

2
Budapest - Pilisvörösvár - Esztergom
     

Korábban voltak ígéretes tervek a vonalra, menetrendváltás utánra új viszonylatokat és/vagy sűrítést terveztek az illetékesek. Ez végül a tervezetekben már nem jelent meg, és a végleges változatban is marad minden úgy, mint most: S72 óránként, plusz hétköznap G72 szintén óránként - utóbbi kétféle megállási renddel. A Budapesten belüli szakaszon a fél órás - órás követés nagyon kevés, Piliscsabáig vagy Pilisvörösvárig mindenképp indokolt lenne sűrűbb közlekedés. Reméljük, előbb-utóbb (de inkább előbb, mondjuk 1. módosítástól) erre is sor kerül. Egyedüli előrelépés a vonalon, hogy tavasztól őszig hétvégén napi két pár S72-es vonat megáll Vasútmúzeum megállóhelyen is, ezáltal a Park megközelítése egyszerűbb lesz.


Vasútmúzeum már az S72-es vonatokkal is elérhető


+ •  Néhány vonat megáll Vasútmúzeumnál is
- •  Túl kevés vonat (különösen a fővároson belül)

5
Székesfehérvár - Komárom
     

A végleges menetrendből kikerült a nyári Győr - Siófok gyorsvonat. A járat két menetrendi évet élt meg, a 2013-as szezonban két Bo kocsival indult (melyeket hétvégén gyakran ki kellett egészíteni még egy-két kocsival), de 2014-ben már kezdődött a leépülés, ebben az évben alacsonyabb minőségű Bhv kocsikkal közlekedett. Idén nyáron ideiglenesen nem közlekedett a vonat, mivel Székesfehérvár állomás átépítése miatt már nem fért volna be a menetrendbe. Eddig úgy volt, hogy jövőre végre ismét jár majd, de végül az NFM ezt a vonatot is törölte.

A napi két pár személyvonat egyébként itt, és más mellékvonalon is nagyon kevés, de mivel sajnos ezen a téren nincs változás, így ezt a tényt külön nem emeljük ki a többi vonalnál.

- •  Hiányzik a Győr - Siófok gyorsvonat
•  Kevés a napi két pár személyvonat (más mellékvonalon is)

10
Győr - Celldömölk
     

Ahogy korábban is írtuk, a budapesti gyorsvonatok gyakorlatilag megszűnnek, helyettük változatlan megállási renddel személyvonatok közlekednek. Ezek egyébként valójában sebes vagy gyorsvonatok lennének, csak azért közlekednek személyvonatként, mert a felárasság nem lenne indokolt, az NFM viszont minden alap távolsági vonatra előírja a pótjegyet. Közvetlen fővárosi gyorsból másfél pár marad, a "fél" az a 9201-es Szombathely - Győr vonat meghosszabbítása Budapestig tanítási időszakban vasárnap.

+ •  Olcsóbb eljutás a sebesvonat jellegű személyekkel
- •  Budapest felé csak egy pár közvetlen vonat maradt a vonalról
•  Nem illeszkedik a megállási rendhez a vonatnem (más vonalon is van hasonló)

12
Tatabánya - Oroszlány
     

A fűnyíró itt is működésbe lépett, hétvégén minden második S12-es személyvonat törölve lett, azaz kétórásra ritkult az ütem. Emellett az is hátrány, hogy Tatabányán Budapest felé (minimális várakozással) csak helyjegyes vonatra lehet átszállni, ami az utasok kisebb részének ugyan előrelépés a jobb minőség miatt, de a többségnek hátrány, mivel naponta meg kell oldani a helyjegyváltást.

Budapest felől a sűrítő S10-es személyvonatok minden óra 42-re érkeznek, az S12-es járatok pedig 38-kor indulnak Oroszlányba. A két viszonylat összevonása korábban fel is merült, de végül sajnos mégsem lett belőle semmi, pedig sokan járnának vele jól. Akinek fontos a jobb menetidő, át tudna szállni az IC-re, viszont akinek fontosabb az olcsóbb jegyár és/vagy az átszállásmentes utazás, az közvetlen vonattal utazhatna Budapestre. A 12-es vonalon a menetvonalak eltolása azt eredményezné, hogy Oroszlányban nem lehetne a következő páratlan járat indulásáig megfordulni (jelenleg erre 10 perc van, ha Tatabányáról 5 perccel később indulna a páros, és ugyanennyivel később érkezne a páratlan, akkor pont 0 percre csökkenne a fordulási idő), azaz egyel több Flirt szükséges, és egy órát kellene állni Oroszlányban.

Ugyanakkor az összevonás miatt pont felszabadulna egy egység, tehát többlet jármű igénye nem lenne. Sőt, ha egyben közlekedne a két vonat, csak egyszer kellene kifizetni a menetvonal biztosítási díjat (ezt a költséget minden egyes vonatnál ki kell fizetni a pályavasútnak az útvonal hosszától függetlenül). Ez vonatonként 586 forint megtakarítás, ami naponta (jelenlegi órás ütemet megtartva) 18 752 Ft, a teljes menetrendi évben 6,8 millió forint. Persze ez nem annyira nagy szám a teljes költségvetéshez viszonyítva, de mégis valódi megtakarítás lenne úgy, hogy közben fejlesztés lenne az utasoknak. A mostani ritkítás ugyan csökkenti a költségeket, de a kevésbé vonzó szolgáltatás miatt az utasszámot is, azaz végső soron nem éri meg, jóval többet árt, mint használ. Egy jármű akkor termel bevételt, ha megy: azzal, hogy így minden második órát Tatabányán állva tölt el a Flirt, nem fog bevételt hozni.

- •  Hétvégén órás helyett kétórás ütem
•  Budapest felé a többségnek rosszabb átszállási lehetőség

20
Budapest - Székesfehérvár - Szombathely
     

A vonal menetrendstruktúrájában látványos változás nem lesz, de sajnos a kisebb-nagyobb visszalépések ezt a vonalat sem kerülték el. A szombathelyi gyorsvonatok mindegyike megáll Székesfehérvár és Veszprém között mindenütt (vagyis azokon az állomásokon és megállóhelyeken, amelyek még benne vannak a menetrendben), de másfél vonatpár (908/909 és 9003) még Celldömölk és Szombathely között is személyvonatot pótol. Érdekesség, hogy Celldömölk és Szombathely között a 8806-os személyvonat csak Sárváron áll meg, míg a nagyjából 10 percre rá közlekedő 908-as gyorsvonat mindenütt, tehát a személyvonat olcsóbb, mégis gyorsabb. Persze ez csak egy kiragadott példa, de összességében rossz megoldásnak tartjuk a gyorsvonatok mindenütt megállítását, főleg akkor, ha ez nem egész nap ütemesen, hanem csak egy-két járatnál van így.


Gyorsvonat Szombathely / Zalaegerszeg felé


Zalaegerszeg felé még rosszabb a helyzet, a 908/909-es vonat egyáltalán nem továbbít közvetlen kocsikat Zalaegerszegre, a többi közül pedig nagyjából minden második Bobától személyvonatként közlekedik, ezért menetideje még több. Rendes gyorsvonatból mindössze napi három pár lesz (páratlan igazából van még egy (247), de az gyorsvonat létére ugyanúgy megáll mindenütt Zalaegerszegtől Bobáig).

Budapest és Veszprém között az eredeti terv az órás gyorsvonati ütem létrehozása volt, sajnos ez sem sikerült tökéletesen, odafelé kimarad a 7:30-as és 11:30-as, de a 13:30-as és 15:30-as vonat is csak hétfőtől péntekig, és vasárnap közlekedik. Visszafelé Veszprémből a 11:00-s 13:00-s indulás marad ki, a 17:00-kor illetve 19:00-kor induló vonatok pedig szintén nem járnak szombaton. Egyébként a (B) korlátozásos járatok külső végállomása Ajka, de Veszprémtől kifelé csak pénteken és vasárnap közlekednek. A helyzetet tovább bonyolítja, hogy van három pár, csak munkanapokon közlekedő veszprémi személyvonat is, amelyek valójában ugyanolyan menetidővel és megállásokkal közlekednek majd, mint a gyorsok. Sőt, például a 9008-as személyvonat még némelyik gyorsnál is jobb menetidőt fut néhány perccel.

Jól látható, hogy a rendszer bonyolult, a közlekedési korlátozásokat és a sokféle járattípust nehezen lehet megjegyezni, gyakorlatilag nem lehet rutinból kimenni az állomásra. Például a Veszprémből Budapestre utazóknak nem elég annyit megjegyezni, hogy "minden óra 2 perckor" indul vonat, ehelyett azt kellene észben tartani, hogy "óránként, 56 és 05 között valamikor (56, 00, 02 vagy 05) jön vonat, kivéve 11-kor, délután 1-kor, valamint szombaton délután 5-kor és 7-kor". Ütemes menetrendről így nem igazán lehet beszélni.

Végül a minőségről: a Budapestről induló forgalmasabb fővonalak közül a 20-as az egyetlen, ahol nem közlekedik rendszeresen IC/EC vonat (a napi egy pár Göcsej, és a vasárnapi Hetés nem igazán számít rendszeresnek, a máshol tapasztalható órás, vagy két órás ütemhez képest), ezért itt elvárás, hogy a gyorsvonatok az átlagosnál magasabb színvonalú kocsikból álljanak. Éppen ezért kerültek ide a felújított Bp 29-05 kocsik, amelyek ezt az igényt kielégítették. Egyes hírek szerint ennek menetrendváltástól vége, bizonyos elképzelések szerint az 1-es vonalról felszabaduló alacsonyabb komfortfokozatú Halberstadtik vennék át a főszerepet a vonalon. Reméljük, legalább ez nem fog megvalósulni, mivel ez elég jelentős visszalépés lenne a jelenlegi járműparkhoz képest. Itt érdemes megjegyezni, hogy 1. osztályú kocsi mindössze a Citadella gyorsvonaton van, pedig a többi járaton is lenne rá igény - különösen az előzőekben részletezett okok miatt.

- •  Egyel kevesebb minőségi távolsági vonat (Citadella EC-ből gyors lesz)
•  Kevés gyorsvonat Zalaegerszegre
•  Többféle megállási rend azonos járattípusnál
•  Nehezen megjegyezhető, sokszor nem ütemes menetrend
•  Nem minden esetben következetesen alkalmazott vonatnemek
•  Rosszabb minőségű járműpark (ez még nem biztos)

21
Szombathely - Szentgotthárd
     

Újdonság, hogy a Rába IC mellett még egy pár InterCity vonat került a vonalra, páros irányban a Répce IC, visszafelé a Savaria IC meg lett hosszabbítva Szentgotthárdig. Ezek alapján ez akár pozitív változás is lehetne, azonban jobban megnézve már nem ilyen egyértelmű a helyzet. Míg a Rába IC a vonalon csak Körmenden áll meg, addig a Répce és a Savaria minden állomáson és megállóhelyen, azaz a minőségi távolsági vonat gyakorlatilag személyvonatként közlekedik, annyira, hogy ezen a szakaszon felár nélkül igénybe vehetők. Eleve nem tartjuk jó megoldásnak egy távolsági járat mindenütt megállítását, de főleg nem InterCity vonat esetében. A Répce IC egyébként 17 percet áll majd Szombathely állomáson.

+ •  Újabb InterCity járat a vonalon
- •  Személyvonati megállásokkal közlekedő IC

29
Budapest - Székesfehérvár - Tapolca
     

Jelentős javulás, hogy a gyorsvonatok menetideje Budapest és Tapolca között átlagosan 20 perccel csökken, a jelenlegi 3:06 - 3:25 helyett a leggyorsabb vonat már 2 óra 55 perc alatt Tapolcára ér, de a leglassabb is csak 3 óra 1 percen át lesz úton. Ugyanakkor sajnos az NFM fűnyírója itt is működésbe lépett, a napi 3 helyett már csak 2 pár gyorsvonat fog minden nap közlekedni. A Budapestről 16:00-kor induló 1976-os vonat csak tanítási időszakban pénteken, a Tapolcáról 15:03-kor induló 1973-as gyors csak iskolaidőszakban vasárnap jár majd. Emellett elő és utószezonban lesz újabb 2 pár járat, az egyik pár naponta, a másik odafelé szombaton, visszafelé vasárnap. A nyári menetrendi időszak egyébként jövőre június 18-tól (szombattól) augusztus 28-ig (vasárnapig) tart.


A gyorsvonatok menetrendváltástól hamarabb Tapolcára érnek


+ •  Jelentősen csökkenő menetidő Tapolcára
•  Új gyorsvonatok elő- és utószezonban
- •  A téli időszakban csak 2 pár gyorsvonat közlekedik naponta

30a
Budapest - Székesfehérvár
     

A menetrendstruktúra lényegében változatlan maradt, csak néhány apró finomításra kell számítani a vonalon. Előrelépés a három pár új személyvonat a nyári hétvégéken a Velencei-tó jobb elérésére, ezek Kelenföldtől Velencéig nem állnak meg, a menetidő a Fővárosból mindössze 25 perc lesz. Az S36-os személyvonatok csúcsidőben Tárnok helyett Martonvásárig közlekednek, de lesz olyan vonat is, ami munkanapokon egészen Kápolnásnyékig elmegy. Az ötlet jó, reméljük, előbb-utóbb a martonvásári meghosszabbítás egész napos lesz, így kiszámíthatóbbá, könnyebben megjegyezhetővé válna a menetrend.

A távolsági vonatok sajnos nem teljesen ütemesen közlekednek, Budapest-Déli pályaudvarról alapvetően egészes, 05-ös, 30-as és 35-ös indulással van haladós menetvonal Székesfehérvárig. Ezek közül 8:30-tól 20:30-ig a páros óra fél a szombathelyi / zalaegerszegi gyorsvonatok helye, 7:35 és 19:35 között a páratlan óra 35 a nagykanizsai / keszthelyi gyorsvonatoké. A kimaradó időpontokban van minden: IC, gyors, vagy személyvonat a 20-as vonalra, gyorsvonat a 29-es felé, vagy sebes / gyorsvonat a 30-asra. Lesz néhány olyan személyvonatként közlekedő járat, ami gyakorlatilag sebes vagy gyorsvonat lenne, mert a 30a-n egyáltalán nem, vagy csak Érd alsón és/vagy Gárdonyban áll meg.

+ •  Új személyvonatok a Velencei-tó jobb kiszolgálására (nyáron hétvégén)
•  Meghosszabbított útvonalon közlekedő S36-os vonatok
- •  Nem egységesek a viszonylatok (több célállomás, korlátozások, ...)
•  Nem teljesen ütemes a távolsági vonatok közlekedése
•  Sebes/gyorsvonati megállásokkal közlekedő személyvonatok

30
Budapest - Székesfehérvár - Gyékényes
     

Örömteli hír, hogy ezen a vonalon is csökken a menetidő, a gyorsvonatok a pályafelújításnak köszönhetően 10-15 perccel hamarabb célba érnek majd. Összehasonlításként a vonal felújítása előtt a Budapest - Keszthely menetidő 3 óra 20 perc volt, ami a 30a vonal felújítását követően 3:01-re csökkent, most pedig a Balaton déli partján végzett rekonstrukciónak hála csak 2 óra 46 perc lesz. Hasonló a javulás a közelebbi településeken is, Siófok már 1 óra 20 perc alatt, Fonyód 2 óra 6 perc alatt elérhető a gyorsvonatokkal. Összehasonlításként autóval Siófok átlagos forgalmi viszonyok mellett (autópályán) 1 óra 15 perc alatt érhető el, de egy nyári hétvégén ez akár 1,5 - 2 óra is lehet. Már csak megfelelő minőségű szolgáltatás kellene a gyorsvonatokon (télen is), és teljesen versenyképes lenne a vasút az autópályával.


Siófok: 1:20, Fonyód: 2:06, Keszthely: 2:46


Bár kevésbé fontos dolog, de néhány esetben ezen a vonalon sem illeszkedik a vonatnem a megállási rendhez, a 18706-os vonat például kevesebb helyen áll meg, mint a gyors, mégis sebesvonatként lett meghirdetve. Díjszabási szempontból érdekes megoldás, hogy a 8506/8509-es sebesvonat a teljes útvonalon felármentességet kapott, pedig Kelenföldtől Székesfehérvárig nem áll meg.

+ •  Csökkenő menetidők

40
Budapest - Pusztaszabolcs - Pécs
     

Az elővárosi részen délután egy órával korábban indul a sűrítés, már 13:25-kor is fog indulni S40-es vonat, és este is lesz még egy munkanapi sűrítő személy 18:25-kor - utóbbi Százhalombatta helyett egészen Pusztaszabolcsig. Sajnos az ütemesség itt is elveszett, az új vonatok ugyanis nem állnak meg Hároson, Nagytétény-Diósdon, és Dunai Finomítónál. Budapest felé szintén bővül a sűrítők üzemideje, Százhalombattáról már 14:53-kor is indul vonat.

A Budapest - Pusztaszabolcs - Dombóvár személyvonatok közül sajnos törölt néhányat az NFM-es fűnyíró, Pusztaszabolcsról Dombóvár felé 12:04-kor, visszafelé Dombóvárról 12:10-kor ezentúl nem indul vonat. A távolsági forgalomban visszalépés, hogy páratlan irányban Pécs és Dombóvár között a korábbi Zsolnay IC csak gyorsvonatként közlekedik, viszont továbbra is IC megállásokkal és InterCity kocsikkal jár majd, Dombóvártól ugyanúgy a Rippl-Rónai IC viszi a közvetlen kocsikat. Ez a két kocsi gyorsvonati pótjegy váltása mellett vehető igénybe, ezért helybiztosítás sajnos nem lehetséges rajtuk. Aki mindenképp garantált ülőhelyet szeretne, Dombóvártól tud helyjegyet váltani a vonat többi kocsijába. (Páros irányban továbbra is IC-ként közlekedik a vonat.)

+ •  Új személyvonatok az elővárosi részen
- •  Ütembe nem illeszkedő megállási renddel közlekedő személyvonatok
•  Hiányzik egy pár (Bp -) Pusztaszabolcs - Dombóvár vonat
•  A Zsolnay IC helyett Budapest felé gyorsvonat közlekedik

70
Budapest - Vác - Szob [- Párkány]
     

Ahogy korábban is írtuk, a Varsovia EC ferencvárosi irányváltással, plusz fél órás kerülővel éri majd el a 70-es vonalat, erre a menetvonalak ütközése miatt volt szükség. A vonalon egyébként a Hungária és a Varsovia EC lesz a Startos szerelvény, emellett még egy magyar 1. osztályú kocsi erősítésként megy egy kört Prágáig odafelé a Jeszenszky János EC-vel, visszafelé Danubius EC-vel.


Z70-es zónázó személyvonat a Dunakanyarban


- •  Ferencváros felé kerülő EuroCity vonat (plusz fél óra)

80
Budapest - Miskolc - Sátoraljaújhely
     

A Minisztérium vonatkm csökkentésének egyik legnagyobb áldozata a 80-as vonal, ahol a sebesvonati ütem lett megritkítva. Ezentúl hiába keressük a Budapestről 10:00-kor induló sebest, de a 14:00-s járat is csak iskolaidőben pénteken közlekedik majd. Miskolc-Tiszai és Sátoraljaújhely között ugyan lesz helyette személyvonat, de a Főváros és Miskolc között nem lesz pótlás. A Füzesabonyba, vagy a borsodi megyeszékhelyre utazóknak ugyan jó az IC, de a többi kisebb, de nem elhanyagolható forgalmú állomás vonat nélkül marad ebben az időszakban. A 14:00-kor induló sebes ráadásul most is jól kihasznált vonat, egy átlag hétköznap sem mindig könnyű rajta ülőhelyet találni. Mire érezhető lenne a minőségi fejlesztés (felújított személykocsik forgalomba állítása) jön a járatritkítás, tehát új utasok helyett még a meglévők sem biztos, hogy kitartanak a vasút mellett így. Visszafelé Miskolcról a 11:35-kor induló vonat fog hiányozni, a 15:35-kor - tehát épp csúcsidőben - induló járat pedig csak tanítási időszakban vasárnap jár majd.

A sebesvonatok ritkítása a 80a-n is gondot okoz, Gödöllő, vagy Hatvan felé az elővárosi utasok közül is sokan igénybe vették ezeket a járatokat. Jelenleg a sátoraljaújhelyi sebes és egri gyorsvonatok közösen órás ütemben közlekednek, most napközben lesz kétszer is két-két órás lyuk.


S80-as személyvonat


Hiányzik a menetrendből a nyári Ezüstpart expressz, ami kényelmes, átszállásmentes kapcsolatot teremtett Miskolc és a Balaton déli partja között. A vonat a 2013-as szezonban indult nagy kapacitású poggyászkocsival, fülkés 1. osztályú (Ao) és felújított termes 2. osztályú (Bp) kocsikkal. 2014-ben már visszalépés volt, hogy 2. osztályon a Bp kocsikat alacsonyabb komfortfokozatú fülkés Bo-k váltották. Az idei nyáron 2. osztályon a Bo-k helyett Bpmee kocsik közlekedtek, ezek ugyan szövet ülésesek és modernebbek, de kicsit kevésbé kényelmesek, ezért nagy változást nem jelentettek. Ugyanakkor már tavaly is gond volt az 1. osztályú kocsi kihasználtságával, főleg hétvégén nagyon szűkös volt az az egy Ao, ideje lett volna bővítésnek, ehelyett idén teljesen eltűnt a szolgáltatás, és ezzel egy időben a poggyászkocsit is többcélú teres jármű váltotta, így a kerékpárszállítás is kényelmetlenebbé vált. Ezek után jövőre már valami fejlesztésnek kellett volna következni, most mégis törölte a jól kihasznált vonatot az NFM. Még egy kis remény van, reméljük, a nyári módosítással visszakerül a vonat.

- •  Egy pár sebesvonat teljesen megszűnik
•  Egy pár (jól kihasznált) sebesvonat csak pénteken / vasárnap jár majd
•  Hiányzik az Ezüstpart expressz

87a
Budapest - Füzesabony - Eger
     

A személyvonatok kicsit több, mint fele ezentúl csak munkanapokon közlekedik, így hétvégén Füzesabonyból a 6:04-kor induló vonat után a 9:08-as lesz a következő a korábbi órás ütem helyett. Este még ennél is rosszabb a helyzet, hétvégén 17:08 és 22:55 között nem lesz személyvonat.

- •  Jelentősen szűkülő kínálat a személyvonati szegmensben

100
Budapest - Szolnok - Debrecen - Záhony
     

A vonalon a komolyabb vágányzáraknak (egyelőre) vége, ezért végre ismét a teljes útvonalon (Bp-Keleti - Miskolc - Nyíregyháza - Debrecen - Bp-Nyugati) közlekedhetnek majd a kör-IC vonatok. Az IC 650-es számú Holló és az IC 568-as számú Tulipán InterCity vonatok étkező és poggyászkocsit is továbbítanak majd.

A mostani IC 686-os számú Takta InterCity ezentúl IC 628-as számmal Délibáb IC-ként Bp - Debrecen - Nyíregyháza - Miskolc helyett Bp - Debrecen - Záhony útvonalon közlekedik. Visszafelé az IC 582-es Délibáb IC új száma IC 627, útvonala Záhony - Debrecen - Budapest. A (fél)kör IC pótlására Debrecen és Miskolc-Tiszai között új személyvonat pár indul 510/511-es számmal az IC vonatok ütemében.


Felújított kocsi egy záhonyi sebesvonatban - egyre több jó minőségű kocsi jár majd a vonalon


Előrelépés, hogy a Hortobágy EC útvonala hosszabb lesz, december közepétől egészen Nyíregyházáig utazhatunk majd ezzel a járattal. Üröm az örömben, hogy a vonat a lassabb IC menetvonalat kapta meg, azaz az Erdély felé közlekedő vonatokhoz hasonlóan megáll Karcagon, Kisújszálláson és Törökszentmiklóson is. A vonat menetrendváltástól Budapest és Szolnok között a 100a helyett a rosszabb állapotú 120a vonalon közlekedik, valamint bemegy Budapest-Keleti pályaudvarra, ezért menetideje 30 perccel nő, és a ferihegyi kapcsolat is megszűnik. Ennek információink szerint szintén az NFM az oka, a Minisztérium részéről elvárás, hogy a vonat érintse a Keleti pályaudvart is. Ennek ugyan van előnye is (bécsi ütemhez így tökéletesen illeszkedik), de a vonat törzsközönségének előnyösebb lenne a fejpályaudvar elkerülése.

Ahogy már korábban is írtuk, a Bihar IC megszűnik, helyette személyvonat közlekedik Püspökladány és Nagyvárad között. A vonatot a MÁV-Start fogja kiállítani három 2. osztályú kocsival.

+ •  Ismét teljes útvonalon közlekedő kör-IC vonatok
•  Új InterCity vonat Záhonyba
•  Hosszabb útvonalon közlekedő Hortobágy EC
- •  Egyel kevesebb minőségi vonat Miskolc és Nyíregyháza között
•  A Hortobágy EC bemegy a Keletibe, és a 100a helyett a 120a vonalra kerül
•  Egyel kevesebb IC Erdélybe

120
Budapest - Szolnok - Békéscsaba - Lőkösháza
     

A vonal a nagy ritkításokat megúszta, bár néhány gyorsvonat Békéscsaba és Lőkösháza között törölve lett. Azonban azt sem szabad elfelejteni, hogy Békéscsaba átépítése előtt sem ment el az összes gyors Lőkösházáig, tehát gyakorlatilag most állt vissza az eddigi rend. Az igazán jó megoldás az lenne, ha minden második vonat Gyuláig elmenne, de ehhez villamosítani kellene ezt a szakaszt is.

135
Békéscsaba - Szeged
     

Két pár gyorsított személyvonat ezentúl csak hétvégén, egy pár pedig csak munkanapokon közlekedik. Sajnos ezen a vonalon is egyre rosszabb a szolgáltatás, néhány éve még jó minőségű, gyors(abb) eljutást biztosító InterPici vonatok is közlekedtek, utána ezekből sebes lett, aztán gyorsított személy, most pedig jön a közlekedési korlátozás.


Régebben IP is járt, most már a személyek közül sem közlekedik majd mind naponta


- •  Három vonatpár ezentúl nem jár naponta

140
Budapest - Cegléd - Szeged
     

Az utolsó IC vonatok (Szeged felé az IC 728-as Pusztaszer, Budapest felé az IC 721-es Kárász InterCity) menetrendváltástól csak pénteken és vasárnap közlekednek. Hiányzik a menetrendből a Balaton déli partjára gyors és jó minőségű eljutást biztosító Aranyhíd expresszvonat is. A csak 1. osztályú kocsikból álló járat népszerű volt az utasok körében, megszüntetésének nem sok értelme lenne, reméljük, a nyári módosítással visszakerül a menetrendbe.

- •  Este az utolsó IC vonatok (mindkét irányban) csak pénteken és vasárnap járnak
•  Hiányzik az Aranyhíd expressz

142
Budapest - Lajosmizse - Kecskemét
     

Korábban tervbe volt véve Budapest és Ócsa között a félórásra sűrítés, ez sajnos végül nem valósult meg, helyette Dabas és Lajosmizse között minden második személyvonatot lemondta a Minisztérium hétvégén.

- •  Hétvégén kevesebb vonat Dabas és Lajosmizse között

150
Budapest - Kunszentmiklós-Tass - Kelebia
     

Sajnos ezen a vonalon is csak negatív változásokról tudunk beszámolni. Ahogy már korábban is írtuk, az Avala EC Budapest és Kiskunhalas között is a 150-es vonalon fog közlekedni, ezzel megszűnik a közvetlen kecskeméti és ferihegyi kapcsolat. Az NFM elvárása, hogy a nemzetközi vonatokat a meglévő belföldi ütembe kell integrálni, viszont mivel ezen a vonalon nincs belföldi távolsági vonat, ez azt jelenti, hogy a Nyugat-Európába tartó nemzetközi EC vonat gyakorlatilag személyvonatként közlekedik majd a vonalon, Kunszentmiklós-Tass és Kelebia között mindenütt megállva. Tovább rontja a helyzetet, hogy a menetrend szerint ezen a vonalon belföldi forgalomban nem is lehetséges a helybiztosítás, azaz ha valaki például Kiskunhalasról szeretne Győrbe utazni, elképzelhető, hogy a Keletiig végig kell állni az utat, mivel csak innen tud helyjegyet venni. Egy pár kelebiai személyvonattal kevesebb lesz, ezentúl hiába keressük a Budapestről 10:05-kor és a Kelebiáról 10:46-kor induló járatokat (illetve utóbbi közlekedik, de csak Kelebia és Kiskunhalas között, az útvonal nagyobb részén nem)


Új motorvonat az S25-ös viszonylaton


- •  Személyvonati megállásokkal közlekedő EC vonat
•  Egy párral kevesebb kelebiai személyvonat

Összességében megállapítható, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által erőltetett ritkítások szinte minden vonalon jelentős visszalépést jelentenek, de sajnos ezekkel megtakarításokat sem lehet eléri, sőt, mivel a fizető utasok száma csökken, de a kiadások nem, ezért összességében kevesebb lesz a pénz. Korábban számos példát láthattunk arra, hogy valaminek a megszüntetése semmit sem javít, sőt, ront a helyzeten (a teljesség igénye nélkül: mellékvonalak, poggyászfuvarozás, IC étkezőkocsik, InterCityRapid vonatok, InterPici vonatok, 1. osztály az alap távolsági szegmensben, főnyíróelv alapján ritkítások, ...). Tisztelettel javasoljuk, hogy aki szerint ez valódi megtakarítást hoz, legyen az éves fizetése az az összeg, amit ezzel megspórolnak.


2015.10.26 - Új menetrendstruktúra az 1-es vonalon, gyorsabban a Velencei-tóhoz, BC kocsi

Közeledik a menetrendváltás dátuma, már csak kevesebb, mint két hónap van hátra az új menetrendi évig. A menetrend ugyan még nem végleges, de komolyabb változásra már nem nagyon kell számítani, de apróbb finomítások még lehetnek. A nemzetközi vonatok összeállítása szintén kezd letisztázódni, ezekről is fogunk írni a cikkben.

1
Budapest - Győr - Hegyeshalom [- Bécs]
     

Ahogy már korábban is írtuk, a bécsi főpályaudvar átadása teljesen átalakítja a menetrendet, december közepétől a távolsági vonatok (nagy része) nem érinti a Nyugati pályaudvart (Westbahnhof), ezért menetvonaluk fél órával el lesz tolva. Sajnos az órás bécsi sűrítés még nem teljesül egész nap, délelőtt 5:40 és 9:40 között, valamint délután 15:40 és 18:40 között lesz óránként bécsi járat, egyébként két óránként juthatunk el az osztrák fővárosba.

Az átlós EuroCity vonatok (Avala és Hortobágy) útvonalában változás, hogy ezek a járatok is bemennek majd a Keleti pályaudvarra. Ez olyan szempontból jó, hogy így az órásra sűrített ütem Budapest és Bécs között teljesül, nem kell ennél a két vonatnál sem metrózni Kelenföldig. Ugyanakkor hátrány a Nyíregyháza és Belgrád felől érkező utasoknak, mivel így nekik fél órával többet kell utazással tölteni. Az Avala EC útvonala egyébként Kelet felé is módosul, de erről majd néhány bekezdéssel később, a 150-es vonalnál írunk.

A szombathelyi és soproni InterCity vonatok külön-külön közlekednek majd, ez Szombathely felé 13 perccel rövidebb menetidőt eredményez majd a stokkozások megszűnése, a 160 km/h-s menetvonal és a végig villany vontatás miatt. A soproni oldalban a Főváros irányában pedig 9 perces menetidő csökkenésre kell számítani. Sajnos a GYSEV jelenleg nem rendelkezik 160 km/h-s kocsikkal, ezért a soproni járatok csak 140-el közlekedhetnek, így Budapestről az ütemhez képest 5 perccel korábban indulnak, valamint visszafelé ugyanennyivel később érkeznek.


Gyorsvonat az 1-es vonalon


Gyorsvonatból napi 4 és fél pár maradt, de így is három féle megállási renddel közlekednek. A 346/347-es Dacia gyorsvonat Budapest-Keleti és Hegyeshalom között csak Kelenföldön, Tatabányán, Győrben és Mosonmagyaróváron áll meg, gyakorlatilag EC menetvonalon közlekedik. Ha már itt tartunk, újdonság, hogy a vonat már 1. osztályú kocsit is fog továbbítani, viszont az étkező kikerül a szerelvényből. Lesz egy pár szombathelyi gyorsvonat (9204/9209), ezek Budapest és Győr között Bicskén, Tatabányán, Tatán és Komáromban állnak meg. Emellett közlekedik munkanapokon délután Budapest és Győr között három, valamint reggel Hegyeshalom és Budapest között két gyorsvonat, ezek az előzőeken felől megállnak Biatorbágyon és Tóvároskerten is. Ezeken felül a 9201-es Szombathely - Győr személyvonat iskolaidőben vasárnap továbbközlekedik Budapestre, de személyvonat létére csak Komáromban, Tatán, Tatabányán, és Bicskén áll meg Budapestig.



Budapest és Győr között óránként lesz S10-es személyvonat, ezért a korábban részben gyorsvonatokkal kiszolgált Komárom - Győr szakaszon sem csökken a kínálat. A gyorsvonatok megszüntetése egyedül azoknak jelent plusz átszállást (de menetidő növekedést nem!) akik a Komárom és Győr közötti településekre utaztak, nekik Komáromban (vagy Győrben) át kell szállni az IC/EC vonatról az S10-es személyre.

Új járat a Belvedere EC Budapest és Bécs között március 14-én és 15-én, valamint október 31-én. Továbbra is jár az Advent EC, ebben a menetrendi évben 2015. december 19-én, 2016. november 26-án, december 3-án, valamint 10-én lehet utazni a MÁV-Start ünnepi EuroCity járatával. A Sziget gyorsvonat szintén megmaradt, ezzel augusztus 15-én lehet a fesztivál után Bécs felé hazautazni. Új vonatnév a Szent Márton IC, ezt a nevet a korábban sokaknak hiányzó, déli szombathelyi IC kapta. Szintén új vonat a Vaskakas expressz, ez vasárnaponként 19:40-kor indul a Keletiből Győrbe, míg visszafelé szintén vasárnap 17:35-ös indulással lehet Győrből a Fővárosba utazni. A helyjegyes expresszvonatokon Talent motorvonat várható.

2
Budapest - Pilisvörösvár - Esztergom
     

A felújított esztergomi vonalon sajnos most nem várható menetrendi fejlesztés, a Z72-es zónázó személyvonatok egyelőre nem fognak elindulni, nagyjából minden marad úgy, mint most. Ennek egyik nagy hátránya, hogy a G72-es viszonylatnál kétféle megállási rend is van, ami nehezíti a tájékozódást, mivel a viszonylatszám nem utal egyértelműen a megállási rendre.

Tavasztól őszig hétvégén délelőtt odafelé, délután visszafelé három-három S72-es vonat megáll Vasútmúzeum megállóhelyen is, így végre megoldódik a Park megközelítése, nem kell jóval több ideig buszozni, majd gyalogolni. Bár a menetrendváltáshoz szorosan nem kapcsolódik, de folyamatban van Aquincum megállóhely alsó szintjének átépítése, így a H5-ös, S72-es és G72-es vonatok közötti átszállás a mostaninál kényelmesebb lesz, kevesebbet kell majd gyalogolni.


Jól halad a felújítás Aquincum megállóhely alsó szintjén


10
Győr - Celldömölk
     

Az 1-es vonal gyorsvonatainak jelentős része megszűnik, így a 10-es vonalról is eltűnnek ezek a járatok. Helyettük viszont azonos megállási renddel új személyvonatok indulnak, ezért Győr és Celldömölk között a gyorsabb eljutásról nem kell lemondani. Budapest felé a korábbi közvetlen vonatok helyett ugyan csak átszállással lehet eljutni, viszont az utazás így gyorsabb lesz az IC csatlakozás miatt. Mivel a 10-es vonalon a gyorsvonatok helyett személyvonatok járnak majd, pótjegyet itt nem kell fizetni, ami ellensúlyozza az IC-re váltandó helyjegy miatti menetdíj növekedést.

12
Tatabánya - Oroszlány
     

Az S12-es viszonylat korábban tervezett budapesti meghosszabbítása sajnos végül nem valósul meg, Tatabányán továbbra is át kell szállni a Főváros felé utazóknak. Itt a csatlakozás InterCity vonatokhoz biztosított, ezáltal a menetidő csökken, és kényelmesebben is lehet majd utazni. Aki inkább olcsóbban utazna, további 11 perc várakozással elérheti az S10-es személyvonatokat, melyek felármentesen igénybe vehetők.

20
Budapest - Székesfehérvár - Szombathely
     

A szombathelyi gyorsvonatok ezentúl Székesfehérvár és Veszprém között mindenütt megállnak, azonban ez menetidő növekedést nem fog eredményezni. A minőségi távolsági forgalomban visszalépés, hogy a Citadella vonatneme EC-ről gyorsvonatra csökken, egyúttal az ütemes gyorsvonatok közé integrálva fog közlekedni. A visszalépés oka, hogy a Szlovén Vasút a gyakorlatban sokszor nem tudta biztosítani az EC minőségű járműveket, helyettünk klímaberendezés nélküli, expresszvonati szintű kocsik érkeztek. A vonat egy szlovén poggyászteres 2. osztályú, egy szlovén 1.-2. osztályú, egy magyar étkező-bisztró, valamint egy magyar 2. osztályú kocsit fog továbbítani, utóbbi kettő nyáron egészen Koperig megy majd. Tanítási időszakban vasárnap a vonat Budapest és Zalaegerszeg között még egy 1. és 2. osztályú kocsit is továbbít.

Az Istria gyorsvonat Triesztig fog közlekedni, a szerelvény egy háló, egy fekvőhelyes, egy ülőhelyes és egy poggyászkocsiból áll majd. Újdonság, hogy a Hetés InterCity vonat 1. osztályú kocsit is továbbít majd.

30a
Budapest - Székesfehérvár
     

A Velencei-tó jobb kiszolgálása érdekében Budapestről 8:45-kor, 9:45-kor és 10:45-kor új személyvonatok indulnak, melyek Kelenföld után csak a tónál állnak meg. Visszafelé 19:14-re, 20:14-re és 21:14-re érkezik a Fővárosba a három új járat. Mivel személyvonatokról van szó, pótjegyet nem kell váltani, de a Velencei-tó már 25 perc alatt elérhető.

A távolsági forgalomban előrelépés, hogy az Agram IC nyáron étkezőkocsit is továbbít, valamint hossza megnő, akár 7 kocsi is lehet. Az Adria gyorsvonat továbbít két 2. osztályú kocsit Zágrábba, három háló, egy fekvőhelyes és három 2. osztályú kocsit Splitbe, valamint egy háló, egy fekvőhelye és egy 1+ osztályú kocsit Fiumébe.


Megállás nélkül a Velencei-tó partjára 25 perc alatt!


39
Balatonfenyves GV - Somogyszentpál
     

A vonalon Imremajor, Pálmajor és Somogyszentpál felső megállóhelyeken bevezetik a feltételes megállást, azaz a vonatok csak akkor állnak meg, ha van felszálló utas, vagy a leszállási szándékot időben jelezték a leszállásjelző gomb segítségével, vagy ennek hiányában a jegyvizsgálónál.

70
Budapest - Vác - Szob [- Párkány]
     

Új EuroCity vonat indul 8:00-kor Varsovia névvel a lengyel fővárosba, viszont a járat a megszokottnál hosszabb útvonalon, ferencvárosi irányváltással éri el a 70-es vonalat, erre a menetvonalak ütközésének elkerülése miatt volt szükség. Ezzel a vonattal érkeznek majd a Balkánra tartó orosz és fehérorosz hálókocsik, ezekről a 150-es vonalról szóló bekezdésben írunk majd részletesebben. A Jeszenszky János EC Hamburg helyett csak Prágáig közlekedik majd, szerelvényét a Cseh Vasút biztosítja. A Hungária EuroCity vonat 7:25-kor indul majd Hamburgba, itt továbbra is a MÁV-Start kocsijaiban lehet utazni. 9:25-ös indulással Danubius EC közlekedik Prágába. December közepétől a Metropol EN is megáll Szobon, ezáltal a minőségi távolsági vonatok megállási rendje egységesült.

100
Budapest - Szolnok - Debrecen - Záhony
     

A Kengyelfutó gyorsvonat Karcagtól Debrecenig mindenütt megáll, így menetideje 5 perccel megnő. A Hortobágy EC Budapest és Szolnok között átkerül a 120a vonalra, emellett a 100-as vonalon is lassabb menetvonalat kap (az eddigieken felül megáll Törökszentmiklóson, Kisújszálláson és Karcagon is, ez és a Keleti érintése az idei évhez képest Hegyeshalom és Debrecen között 30 perces menetidő növekedést fog okozni. Öröm az ürömben, hogy a vonat már egészen Nyíregyházáig el fog menni.

A Budapest és Kolozsvár között közlekedő Bihar IC megszűnik, helyette személyvonat lesz Püspökladány és Nagyvárad között.


Gyorsvonat a 100-as vonal felújított szakaszán


120
Budapest - Szolnok - Békéscsaba - Lőkösháza
     

A Serdika gyorsvonat helyett Bononia névvel új gyorsvonat indul Szófiába reggel 7:10-kor a Traianus IC-vel egyesítve. Az Ister EuroNight a teljes étkezőkocsi helyett egy bisztró szakaszos 2. osztályú kocsit továbbít, viszont a szerelvény kiegészül egy 1. osztályú kocsival is. A Traianus IC-ből az étkezőkocsi kikerül. A Kőrös InterCity vonat egyel kevesebb kocsit továbbít, valamint az 1. osztályt a MÁV-Start helyett a CFR állítja ki. A gyors és IC vonatok megállási rendje a korábbi tervekkel ellentétben nem fog változni.

150
Budapest - Kunszentmiklós-Tass - Kelebia
     

Az Ivo Andric gyorsvonat páros irányban két órával korábbra kerül, december közepétől 10:05 helyett 8:05-kor indul a Keletiből. Érdekesség, hogy a járatból személyvonat lesz (vagy legalábbis vékonnyal vannak szedve az időadatai), de nevét megtartja, valamint minősége is növekszik: a Fecske Bhv-k eltűnnek, és egyel több szerb EC 2. osztályú kocsi lesz a szerelvényben.

Ahogy már korábban is említettük, az Avala EC átkerül a 150-es vonalra, azonban ennél is nagyobb baj, hogy Kunszentmiklós-Tass és Kelebia között minden állomáson és megállóhelyen megáll, így a vonat átlagsebessége a vonalon (Bp-Keleti és Kelebia között) mindössze 52,6 km/h lesz, ami a minőségi távolsági vonatnemeknél elvárt 90 km/h-t erősen alulmúlja. Összehasonlításként a vonat átlagsebessége az 1-es vonalon 97,9 km/h, azaz majdnem duplája.

Néhány adat a bécsi EuroCity vonat által érintett "világvárosokról": Bösztör állomás szó szerint a puszta közepén van, az állomás melletti néhány házon kívül semmi más nincs, a legközelebbi település kb. 9 km-re található. Tabdi község lakosainak száma alig több 1000-nél, a vasútállomásra kövezett út nem vezet. Pirtó állomás a település határain kívül van, bár a 925 fős község Pirtói szőlők megállóhelyről megközelíthető. Az indokolatlan megállásokat tovább is sorolhatnánk, látható, hogy Kiskunhalason és esetleg Kiskőrösön kívül a többi megállás indokolatlan. Az előző útvonalon, Cegléden és Kecskeméten át jóval vonzóbb volt az útvonal, és nem mellesleg így közvetlen ferihegyi kapcsolat is volt.


Egy bécsi EC vonatnak biztos, hogy személyvonatot kell pótolni?


Megszűnik a Meridian gyorsvonat, a Barba közlekedő kocsikat is az Avala EC fogja továbbítani. Ezt különösen páratlan irányban tartjuk rossz megoldásnak, a több, mint 900 km-ről érkező bari kocsik könnyen megkésethetik az Avalát, ami így kedvezőtlen esetben akár az 1-es vonal menetrendjét is boríthatja (félórás távolsági ütem lesz Győrig, késés nem igazán fér bele). Sőt, ha rendszeressé válik a rossz menetrendszerűség, az osztrák Társvasút sem biztos, hogy szívesen fogadja majd a vonatot a jelenlegi feltételek mellett (hasonló okokból jár a CFR Dacia gyorsvonata is üzleti vonatként Hegyeshalom és Bécs között).

A Beograd gyorsvonat Budapest és Kelebia között a mostanihoz képest egyel kevesebb 1. osztályú kocsit továbbít, emellett az ülőhelyes kocsikat a Szerb Vasút állítja ki, így viszont mindkét 2. osztály végigmegy Belgrádig. Éjszakai kocsiból több lesz, a Fehérorosz Vasút a téli menetrendi időszak alatt heti három alkalommal egy hálókocsit indít Minszkből Belgrádba, az Orosz Vasút hálója pedig naponta közlekedik majd Moszkvából Szófiába. Nyáron heti két alkalommal lesz egy cseh hálókocsi Prágából Bárba, valamint egy orosz háló Moszkvából Barba. Emellett az RZD naponta közlekedtet 1-1 hálókocsit Moszkvából Burgaszba és Várnába.


Újdonság a fehérorosz hálókocsi (fotó: VagonWEB)



2015.04.27 - Fél óránként Győrbe és Székesfehérvárra

Bár a menetrendváltás még messze van, de néhány terv már napvilágot látott, ezekből szeretnénk néhányat bemutatni Önöknek. Természetesen a leírtak még többször is változhatnak, ezért ezeket nem szabad tényeknek tekinteni, csupán a tervezés jelenlegi állását szeretnénk bemutatni.

1
Budapest - Győr - Hegyeshalom [- Bécs]
     

A fejlesztés első ütemeként 2014 decembertől már elindult két új átlós EuroCity járat, az Avala és a Hortobágy. Menetrendváltástól a fejlesztés tovább folytatódik, a tervek szerint Bécsbe óránként, Győrbe fél óránként indul majd távolsági vonat. Alapvető változás, hogy Bécsben a vonatok nem mennek majd be a Nyugati pályaudvarra (Westbahnhof), ezáltal nyugat felé fél órával csökken a menetidő. Ennek eredménye, hogy ezeknek a vonatoknak a menetvonalát Budapest és Bécs között el kell tolni fél órával, azaz :10 helyett minden óra 40 perckor indulnak majd a Keletiből.


EuroCity vonat az 1-es vonalon

A "minden óra" nem elírás, a tervek szerint a jelenleg két órás ütemben közlekedő Railjet EC vonatok Budapest és Bécs között órás ütemre lesznek sűrítve, méghozzá magyar szerelvényből kiállított EuroCity vonatokkal. A belföldi vonatok esetében még több lehetőség van: az egyik, hogy az InterCity járatok csornai stokkozása megszűnik, emellett a szombathelyi vonatok 160 km/h-s menetvonalat kapnak, valamint elkészül a Csorna - Porpác vonal villamosítása, ezért ezen a szakaszon legalább 15-20 perccel csökken majd a menetidő. Sopron felé a GYSEV kocsijai miatt egyelőre csak 140 km/h-val haladhatnak majd a vonatok, ezért ezek a járatok az ütemhez képest 5 perccel hamarabb indulnak majd a Keletiből. Az InterCity vonatok a jelenlegieken felül megállnak majd Tatán és Komáromban is. Ebben az esetben a gyorsvonatok többsége megszűnik, ezek a járatok ütemen felüli sűrítő szerepet töltenek majd be.

A másik lehetőség, hogy mégsem szűnik meg az IC-k stokkozása Csornán, és akkor abban az órában, amikor nem közlekedik IC, indul helyette gyors. Ennek előnye, hogy Győr és Csorna között csak két óránként közlekedik IC, ezért a szintén kétórás ütemben közlekedő személyvonatokhoz könnyebben lehet csatlakozást biztosítani Csornán. A megoldás hátránya, hogy Budapest és Győr között a félórás minőségi távolsági ütem csak részben teljesül, két óránként van egy hosszabb menetidejű, alacsonyabb minőségű, helybiztosítás nélkül közlekedő vonat is.



A személyvonatok esetében változás, hogy az S10-es járatok mindegyike Győrig fog közlekedni, emellett az S12-es vonatok meghosszabbított útvonalon, Budapest - Tatabánya - Oroszlány viszonylaton járnak majd, így ismét lesz közvetlen oroszlányi vonat Budapestről, és marad a félórás személyvonati ütem Budapest és Tatabánya között.



? Jó ez így?
Véleményünk szerint mindenképp előrelépés a sűrítés, viszont ezzel jelentősen csökken az alap távolsági szegmens kiszolgálása. A gyorsvonatok nagyobb része megszűnik, de még az is lehet, hogy mindegyik kikerül a menetrendből, azaz aki nem akar személyvonattal utazni, annak csak az IC marad. Ennek velejárója az InterCity több helyen megállítása, így bekerülnek olyan állomások, mint Tata és Komárom.

Az önmagában nem lenne baj, hogy több helyen megáll a soproni és szombathelyi vonat, viszont ez így ebben a formában nem InterCity, hanem egy tipikus expresszvonati megállási rend. A jelenlegi menetrendben a Tálentum expressz éppen ezeken a helyeken áll meg (Kelenföld, Tatabánya, Tata, Komárom), akkor ez miért lenne hirtelen IC?

Emellett azt is érdemes figyelembe venni, hogy így az IC/EC és a személyvonat között gyakorlatilag nem lenne semmi, nincs köztes termék. Ez egy újabb indok arra, hogy a szombathelyi és soproni vonat ne IC, hanem expressz legyen: a több megálláshoz olcsóbb jegyár tartozna, mivel csak helyjegyet kellene váltani a mostani pót- és helyjegy helyett.

20
Budapest - Székesfehérvár - Szombathely
     

Jó hír, hogy ezen a vonalon is sűrítés várható: a RegionalBahn Blog információi szerint Budapest és Veszprém között egész nap (egy járatpár kivételével) óránként közlekedik majd gyorsvonat. Üröm az örömben, hogy délben napi egy vonatpár kimarad, ezért lesz egy 1 órás lyuk a rendszerben.



? Mi is az a fűnyíróelv?
Sajnos a személyszállítást megrendelő NFM-nél és háttérszervezeteinél még mindig megtalálható az úgynevezett fűnyíróelv, melynek lényege, hogy az ütemesen közlekedő vonatok közül a kevésbé kihasznált időszakokban (például délben) néhányat törölni kell, mivel ilyenkor kevesebb az utas, ezért kevésbé kihasznált az adott vonat.

Ettől kiadás csökkenést várnak, azonban ez sosem fog jelentkezni több okból: az első és legfontosabb, hogy a vasúton a változó költségek aránya nagyjából 10%, tehát szinte mindegy, hogy hány vonat közlekedik egy nap, ezen nem lehet érdemben spórolni.

És mi a helyzet a pályahasználati díjakkal? Ha kiszednek egy vonatot, akkor kevesebbet kell fizetni a pályavasútnak, nem? A válasz itt sem annyira kézenfekvő. Nézzünk egy egyszerű példát: ha egy vasútvonal fenntartása évente 10 000 peták, és ezen naponta 10 vonat közlekedik (azaz évente 3650), akkor egy vonatra 2,7 peták jut, ennyit fog meghirdetni pályahasználati díjként az üzemeltető. Ha jön a fűnyíróelv, és minden második vonatot törlik, elsőre úgy tűnik, hogy 3650 helyett csak 1825-ször kell kifizetni a díjat, azaz évi 5 000 petákkal csökken a kiadás. Ez viszont nem igaz, mivel a pályavasút is pénzből él: ha látják, hogy csökkent a vonatok száma, megemelik a pályahasználati díjat, hogy a fenntartás költségei így is kijőjenek. Tehát a 2,7 peták/vonat díjból lesz 5,4 peták/vonat. A végeredmény tehát, hogy szinte pont ugyanannyit fizet a vállalkozó vasút a pályavasútnak, de mivel fele annyi vonat közlekedik, ezért jóval kevesebb a bevétel - azaz nem érte meg a ritkítás.

Akit részletesebben érdekel ez a téma, az ITF.hu honlapon sok írást találhat ezzel kapcsolatban.

29
Budapest - Székesfehérvár - Tapolca
     

A Balaton északi partján a téli menetrendben hatalmas változások nem várhatók, de apró előrelépés, hogy pénteken és vasárnap egész évben közlekedne egy-egy plusz gyorsvonat. Ismét felmerült a székesfehérvári gépcserék elhagyása, ezzel további 10-15 perccel csökkenne a menetidő. Ennek eredménye, hogy Balatonfüred 2 óra alatt, Tapolca 3 óra alatt elérhető lesz Budapestről.

30a
Budapest - Székesfehérvár
     

A G43-as gyorsított személyvonatok menetrendváltástól megállnak Agárdon is, ezáltal tovább javul a Velencei tó kiszolgálása. A Budapest és Székesfehérvár között utazóknak jó hír, hogy csúcsidőben félóránként közlekedik majd gyorsvonat ezen a szakaszon. Ilyen sűrű közlekedés távolsági forgalomban ezen kívül egyedüli a győri vonalon fog megvalósulni.



70
Budapest - Vác - Szob
     

A távolsági forgalomban sajnos visszalépés, hogy a Hungária és Jeszenszky János EuroCity vonatok Berlin illetve Hamburg helyett csak Prágáig közlekednének. Ennek velejárója az is, hogy a Metropol EuroNight vonatot leszámítva nem közlekednek majd MÁV-Start kocsik Németországban. Ez részben jó, részben rossz hír: jó, mivel így elég sok kocsi felszabadul, ezért a bécsi sűrítés gond nélkül megvalósítható, valamint több jó minőségű kocsi jut más vonatokba is. Ugyanakkor rossz is, mivel az Utasellátó étkezőkocsijai Németországban nagyon népszerűek, ezáltal elég jó bevételt is termelnek, ami így megszűnne. Az igazsághoz ugyanakkor az is hozzátartozik, hogy a 2. osztályú kocsik színvonala néha nem a legjobb (különösen a DWA kocsik esetében), ezért a DB inkább a csehek szerelvényét részesíti előnyben.


Az Utasellátó étkezőkocsik hiányozni fognak Németországban


A belföldi forgalomban ugyanakkor sűrítésre is vannak tervek: a két órás EC ütemet tervezik órásra bővíteni Budapest és Szob között InterCity vagy gyorsvonatokkal. Ennek megvalósulása még kétséges, mivel jelenleg a másik órában ütköznek a menetvonalak a személyvonatokkal. A sűrítés jó lenne a dunakanyari kirándulóforgalom jobb kiszolgálása miatt (akár egy plusz kismarosi megállás is megfontolandó lenne a csatlakozó királyréti személyvonatok miatt (317-es vonal), de a hivatásforgalomban is jó lenne, ha Szobon a Volánbusz összes járata ezekhez csatlakozna.



80
Budapest - Miskolc - Sátoraljaújhely
     

A KTI mindenképpen ritkítani szeretne, vagy a sebesvonatok egy részét, vagy minden második IC-t törölnék a menetrendből - a cél az InterCity vonatok jobb kihasználtságának elérése. A MÁV-Start nem igazán szeretne vonatokat törölni, mivel ennek semmi értelme nem lenne: megtakarítást nem lehet vele elérni, ellenben a bevételek csökkennének.

? Jó ez így?
Az ütemes menetrend bevezetésekor két óránként közlekedtek a kör-IC vonatok, a Budapest - Miskolc sűrítő IC-k pedig különböző korlátozásokkal, de többségében csak hétköznap jártak. Később ezeket a korlátozásokat eltörölték, és minden nap biztosítva lett az órás ütem, ami a kiszámítható, és viszonylag jó minőségű kínálat miatt népszerű lett az utasok körében.

Természetesen ezen a vonalon sem lehet egész nap jó kihasználtságot elérni, néha a három kocsis IC vonatokon alig van egy kocsinyi utas. Ha ezeket a vonatokat törölnék, az IC vonatok átlagos kihasználtsága valóban nőne, azonban ez utasszám növekedés helyett éppen csökkenést eredményezne, ráadásul a költségek sem csökkennének (lásd fűnyíró elv néhány bekezdéssel ezelőtt).

A sebesvonatok számának csökkentése sem jó megoldás, mivel aki nem Miskolcra vagy Füzesabonyba, hanem a kisebb állomásokra utazott, az nem fog átülni az IC-re, mivel nem áll meg ezeken a helyeken. Aki Sátoraljaújhelyre az átszállásmentes utazás miatt választotta a sebest, annak szintén nem lesz jó az IC - különben eddig is azzal utazott volna. A vonalon legfeljebb Miskolc és Sátoraljaújhely között lehetne ritkítani a sebeseket, de ott is csak akkor, ha legalább minden második miskolci IC továbbközlekedne Sátoraljaújhelyig.

100
Budapest - Debrecen - Záhony
     

Sajnos ezen a vonalon is inkább rossz hírekkel szolgálhatunk csak: felmerült az az ötlet, hogy az erdélyi InterCity vonatok Budapest és Püspökladány között a sebesvonatokkal (!) egyesítve közlekednének, ami legalább 15-20 perc menetidő hosszabbodást eredményezne - a hibrid IC rendszer összes hátrányával együtt. A változással gyakorlatilag csak azok járnak jól, akik olyan helyre utaznak, ahol az IC nem állt meg, de a sebes igen (Szajol, Fegyvernek-Örményes), és hiányolták a sebesvonatokon a magasabb minőségű szolgáltatást.


Erdélyi InterCity vonat a 100-as vonalon - lehet, hogy a sebesekkel lesz egyesítve?


120
Budapest - Békéscsaba - Lőkösháza
     

A Megrendelő részéről felmerült, hogy a 120-as vonal gyors és InterCity vonatai a Keleti helyett a Nyugatiból induljanak, a 100a vonalon át ez 8 perces menetidőcsökkenést eredményezne. Ez még akár jó is lehetne, de Szolnok és Mezőtúr között plusz megállásokat is szeretnének, ami egyből semmissé tenné a 8 perces menetidő csökkenést. A Nyugati pályaudvaron sem feltétlenül áll rendelkezésre megfelelő kapacitás, emellett az is gondot okozna, hogy az IC vonatok többségében Keletis kocsik közlekednek, ezért minden nap szükség lenne minimum egy pár Keleti - Nyugati szerelvényvonatra a kocsik honállomásra juttatása céljából. Ráadásul ezzel megszűnne a ma jól működő kelet - nyugat irányú átszállás a Keletiben az 1-es vonal IC/EC vonatai és a 120-as vonal gyors/IC vonatai között.

142
Budapest - Lajosmizse - Kecskemét
     

A vonalon vizsgálják az S21-es személyvonatok félórásra sűrítését Budapest és Ócsa között, ami mindenképp előrelépés, bár a budapesti szakaszon ennél jóval sűrűbb követésre is lenne igény, erre azonban a viszonylag alacsony pályasebesség, és az egyvágányú pálya miatt egyelőre nincs lehetőség. A vonalon tervbe van véve egy komolyabb (villamosítást is tartalmazó) felújítás, ez remélhetőleg lehetővé teszi majd a további sűrítéseket.










 
Vonatösszeállítás