Megjelent
a 2017/2018-as menetrendkönyv, ...vagyis az ezt
kiváltó PDF fájl, ugyanis ettől az
évtől kezdődően a papír alapú
könyvtől búcsúznunk kell.
Cikkünk első részében a
közszolgáltatást
nyújtó vasutak, tehát a
MÁV-Start, a MÁV-HÉV és a
GYSEV menetrendjének
módosításait mutatjuk be, majd a
következő részben a többi
közforgalmú (de nem
közszolgáltatást
nyújtó) társaság
jövő évi menetrendje következik.
1 Budapest - Hegyeshalom -
Rajka
Újdonság, hogy a Hortobágy EuroCity
vonat útvonala tovább nő, a kezdetben csak
Debrecenig, majd Nyíregyházáig
közlekedő vonat meg lesz hosszabbítva
Záhonyig, sőt, közvetlen kocsikkal
egészen Kijevig. A vonat szerelvénye is
változik, a megszokott lengyel kocsik helyett
ezentúl a Szlovák Vasút
járműveivel lehet majd utazni a vonatban. Ez a kassai
vonatokból ismert IC2G szerelvénynél
modernebb, magasabb komfortfokozatú kocsikból fog
állni, a kínálatban termes 1.
osztály, termes és fülkés 1.
osztály, poggyásztér
(kerékpárszállítás
céljából) valamint teljes
értékű étkezőkocsi is lesz.
A Dacia gyorsvonattal kapcsolatban fejlődés, hogy Budapest
és Bécs között a
szerelvény kiegészül magyar
kocsicsoporttal is (egy 1. osztály, két 2.
osztály). A vonatra ezentúl
belföldön nem kell gyorsvonati pótjegyet
váltani, viszont helyjeggyel mindenkinek kell majd
rendelkezni. Díjszabási jellegű
módosítás, hogy
egységesedik az EuroCity vonatok
igénybevételének feltétele,
most már az Avala is IC pót- és
helyjegyköteles lesz (természetesen a 150-es vonali
felármentesség
megtartásával).
Ugyanakkor sajnos negatív változások
is lesznek: az Avala és Lehár EuroCity
vonatból, valamint a
menetrendváltással gyorsvonattá
minősített Advent EC-ből kikerül az
étkezőkocsi, a fedélzeti
vendéglátás innentől a vonalon csak az
ÖBB Railjet szerelvényein lesz
biztosított. Itt szeretnénk
megemlíteni, hogy az EC minősítés
feltétele lenne az étkezőkocsi, tehát
az Avala és a Lehár vonatneme innentől erősen
megkérdőjelezhető.
Az első Advent EC 2013-ban -
menetrendváltástól már csak
gyorsvonat lesz (étkező nélkül)
Változás, hogy a Budapest és Graz
között közlekedő Rába IC
szerelvényét ezentúl a GYSEV
állítja ki. Itt említenénk
meg, hogy a vasúttársaság RaaberCity
kocsijainak 1. osztályú szakasza
belföldi forgalomban is nehezen
vállalható (a lábtér
megegyezik a 2. osztályúval, érdemi
extra nincs), egy nemzetközi vonatban viszont még
problémásabbnak érezzük.
+
•
Meghosszabbított útvonalon
közlekedő Hortobágy EC
•
Egységes (belföldi)
díjszabás az EC vonatokon
-
•
Kikerül az étkezőkocsi a Lehár
és Avala EC vonatból
30 Budapest -
Székesfehérvár - Nagykanizsa -
Gyékényes
Ismét
változik a zágrábi vonatok rendszere,
jövőre mindkét vonatpár a 30-as vonalon
közlekedik, a belföldi ütembe
integrálta, gyorsvonatként. A téli
menetrendi időszakban ez érezhető minőségi
növekedést jelent belföldi forgalomban,
hiszen megjelent két olyan vonatpár, ami (plusz
felár nélkül igénybe vehető)
EC kocsikból áll, továbbít
1. osztályú kocsit, és még
helyjegyet is lehet rá venni. Ezzel együtt a
pályafelújításnak
hála Balatonszentgyörgyig további 10
perccel csökkent a menetidő. A gyorsokon a nagykanizsai
vonatrész lesz elől, részben ennek is
köszönhető, hogy Budapest és Nagykanizsa
között fél órával csökken a menetidő, az ütemes gyorsok 3 óra 7 perc alatt Kanizsára érnek. A nyári menetrend
még nem lett publikálva, de
reméljük, sikerül a
zágrábi vonatokat a belföldi
expresszvonati ütem szétverése
nélkül beilleszteni.
Nemzetközi forgalomban az új menetrend
visszalépést is hoz, mivel megszűnik a
közvetlen fiumei InterCity vonat, mindkét
járat csak Zágrábig megy (itt
egyébként az Agram mellett új
név is lesz: Gradec gyorsvonat). Viszont lesz
fejlesztés is a nemzetközi
hálózaton, a tavaly jelentősen
besűrített (már nyáron naponta
közlekedő) Adria gyorsvonat kapacitása jelentősen
megnő: a korábbi egy-egy háló
és fekvőhelyes kocsi helyett már mindkettőből
két-két jármű lesz. Így az
ülőhelyes kocsikkal együtt már 6 kocsi
megy Splitbe.
Split felé már két
háló és két fekvőhelyes
kocsi fog menni
+
•
Belföldön is jól
használható minőségi
zágrábi gyorsvonatok
•
Jelentősen csökkenő menetidő a
pályafelújítás
eredményeként
•
Több háló- és
fekvőhelyes kocsi nyáron az Adria gyorsvonatban
-
•
Megszűnik a közvetlen fiumei InterCity vonat
36 Kaposvár -
Fonyód
A
pályafelújítás itt is
meghozta az eredményét, Kaposvár
és Fonyód között jelentősen
csökken a menetidő, a személyvonatok fél
órával gyorsabban, a sebesvonatpár 20
perccel gyorsabban teljesíti a távot.
+
•
Jelentősen csökkenő menetidő Kaposvár
és Fonyód között
4041 Budapest -
Pécs / Kaposvár
A 40a vonalon szinte
egész évben
vágányzár lesz
pályafelújítás miatt,
részben ez az oka annak, hogy a 41-es vonalról a
30-as vonalra került a korábban
Kaposváron át közlekedő
zágrábi vonatpár. Kaposvár
napi két közvetlen InterCity vonatrészt
kap, a 10:27-re érkező Zselic IC kocsijait Budapest
és Dombóvár között a
Zengő IC továbbítja, a belföldi
vonattá változó, 16:27-re
érkező Rippl-Rónai IC kocsijait pedig a Tenkes
IC-vel egyesítve kell keresni. Visszafelé a
Zselic IC 13:24-kor indul, Dombóvártól
a Mecsek IC továbbítja, a Rippl-Rónai
IC pedig 17:24-kor hagyja el Kaposvárt, majd
Dombóvártól a Zengő IC-vel
egyesítve folytatja útját Budapestre.
Ezeken felül a Tubes-Somogy IC változatlan
formában megmarad.
+
•
Napi három pár (belföldi)
InterCity vonat Kaposvárra
-
•
Megszűnik a zágrábi kapcsolat a 41-es
vonalról
70 Budapest - Vác
- Szob
A jövő évi menetrend egyik legnagyobb
dobása a 70-es vonali EuroCity vonatok
átszervezése. Valamennyi prágai,
brünni, hamburgi és varsói EC
átkerül a Nyugatiba, ezáltal
menetidejük Budapest és Vác
között 17 perccel csökken. A vonatok
belföldi forgalomban is vonzó
alternatívát jelentenek, felár
nélkül igénybe vehetők (de
opcionálisan lehet helyjegyet váltani),
kényelmes, felújított
kocsikból állnak,
továbbítanak étkezőkocsit, emellett a
Cseh Vasút ígérete szerint
először 1. osztályon, majd később 2.
osztályon is lesz WIFI az útvonal teljes
hosszán.
A csehek menetrendváltással több vonalon
új márkaneveket vezetnek be, amelynek
lényege, hogy több, azonos útvonalon
és ütemben közlekedő vonat ugyanazt a
nevet kapja meg - ahogy az Magyarországon is évek
óra működik a Balatonnál (pl.: Balaton
expressz, Katica sebes, ...). Ezt az egységes,
kiszámítható brandet vezetik be a
Budapest - Brünn / Prága EC vonatoknál
is, ezeket Metropolitan névvel (de természetesen
továbbra is EuroCity vonatként) lehet
megtalálni a menetrendben. A Cseh Vasút nagy
hangsúlyt fektet az étkezőkocsi
szolgáltatás minőségének
növelésére is, melynek
hátterében a RegioJet új,
Prága - Pozsony vonatai is állhatnak. A
magánvasút vonatain ugyan kiemelkedő
minőségű a büfé
szolgáltatás, de teljes
értékű (meleg konyhás)
étkezőkocsijuk nem közlekedik, ezért ez
jelentős versenyelőny az államvasút
részéről.
A Cseh Vasút reklámvideója az új Metropolitan EC brandről
A Hungária EuroCity vonat (nevét megtartva)
változatlan menetrend szerint közlekedik, de a
fülkés 2. osztályú kocsit
leszámítva most már szinte
kizárólag frissen
felújított CAF (illetve IC+) kocsikkal. Az
étkezőkocsi fejlesztéséről a
MÁV-START részéről is volt
szó, de ennek
aktualitásáról és
részleteiről egyelőre nem tudunk többet mondani.
Sajnos rossz hírrel is kell szolgálnunk, a
Metropol EuroNight útvonala rövidül,
ezentúl csak Budapest és Prága
között lehet utazni a kényelmes
éjszakai vonattal. Ezzel együtt a Bécs -
Berlin EN is megszűnik. Prágába viszont egyből
két kocsicsoport indul: egy gyorsabb azok
részére, akik már kora hajnalban
szeretnének megérkezni, illetve csak
késő este indulnának vissza, illetve egy
másik azoknak, akik inkább kipihenten
szeretnének megérkezni hosszabb alvás
után. A lassabb kocsicsoport Leventevár (Břeclav)
és Prága között egy
belföldi gyorsvonattal egyesítve jár
majd. A lengyel stokk is változik, a külön
krakkói és varsói kocsik helyett egy
vonatrész lesz Krakkón át
Varsóba.
+
•
Rövidebb EC menetidő Budapest és
Vác között
•
Egységes brand és fejlődő
szolgáltatások a prágai Metropolitan
EC-ken
-
•
Rövidül a Metropol EN útvonala
80100IC Bp - Miskolc -
Nyíregyháza - Debrecen - Bp
A kör-IC vonatok esetében
visszalépés, hogy a cseh szerelvény
már nem forog be belföldi vonatba, valamint a
Lehár EC-ből beforgó szerelvény
összeállítása is
változik, ezért négy
vonatból (két kör-IC és egy
pár Budapest - Miskolc IC) kikerül az
étkezőkocsi, ezáltal a 80-as vonal teljesen
étkezőkocsi nélkül marad.
Apróság, de itt említenénk
meg, hogy a Szerencs - Nyíregyháza menetrendi
mező száma 100c-re változik, ezzel
együtt a Szerencs - Sátoraljaújhely
már simán 80-as lesz, nem 80c.
A kassai vonatoknál változás, hogy
mindkét IC szerelvényét a
MÁV-START állítja ki
(emögött valószínűleg az
áll, hogy a Hortobágy EC-ben sokat fut
belföldön egy ZSSK szerelvény). A
Rákóczi IC-ben egy 1.
osztályú, két 2.
osztályú, illetve nyáron egy
poggyászkocsi lesz.
-
•
Négy belföldi vonatból
kikerül az étkezőkocsi
87a Budapest -
Füzesabony - Eger
Apró változás, hogy az Egerből
4:38-kor induló, Budapest-Keleti pályaudvarig
közlekedő személyvonat megkapta azS87-es viszonylatszámot.
A személyvonatok esetében az egységes,
logikus viszonylatszámozás híve
vagyunk, ugyanakkor véleményünk szerint
az ilyen napi egy darab, csak az egyik irányba
közlekedő ütemen felüli vonatoknak nincs
helye a korszerű, integrált ütemes menetrendben.
90 Miskolc -
Hidasnémeti
A vonalon új menetrend lesz bevezetve. A
személyvonatok 06 helyett 44-kor indulnak
Miskolcról, valamint 53 helyett 10-re érkeznek.
Ennek előnye kettős: egyrészt csökken a
fordulóidő Hidasnémetiben,
másrészt így a csatlakozás
a budapesti, valamint kör-IC vonatokhoz
biztosított, a feles menetrendi pókhoz sokkal
jobban illeszkedik.
+
•
Jobb csatlakozások Miskolcon
Hidasnémeti felé
101 Budapest -
Püspökladány - Biharkeresztes
A Biharkeresztesen kilépő erdélyi
vonatoknál visszalépés, hogy a Hargira
InterCity vonat marosvásárhelyi
közvetlen vonatrésze megszűnik. Információink
szerint az ok itt az, hogy a CFR nem tud mozdonyt
biztosítani a marosvásárhelyi
vonatrészre. A megmaradt
szerelvényt nagyobb részben a
MÁV-START fogja kiállítani, az egy 1.
osztályú és két 2.
osztályú kocsi mellé a CFR egy
többcélú teres 2. osztályt
ad. Sajnos a szerelvényből az étkezőkocsi is
kikerül.
A Corona InterCity vonat helyzete ismét romlik, az 1.
osztályú és étkezőkocsi
egész évben, a hálókocsi a
téli időszakban kikerül a szerelvényből.
Apró vígasz, hogy az ünnepi időszakban
két fekvőhelyes kocsi megy, ez kapacitásban
pótolja a hálókocsit, de a magasabb
minőségű (1-3 személyes)
fülkékről le kell mondani. Az
étkezőkocsi pótlásaként az
éjszakai kocsi(k) büféjét az
ülőhelyes kocsik utasai is igénybe vehetik.
Budapest felé tartó Corona IC - itt még teljes szerelvénnyel
-
•
Megszűnik a közvetlen vonatrész
Marosvásárhelyre
•
Kikerül az étkezőkocsi a Hargita
és a Corona InterCity vonatból
•
Kikerül az 1. osztályú,
és télen a hálókocsi a
Corona IC vonatból
106 Debrecen - Nagykereki
A Nagykereki állomásig közlekedő
járatokat ezentúlS506-os
személyvonatként kell keresni a debreceni
összesítő kijelzőkön. A
módosítás
megítélésében mi is
bizonytalanok vagyunk, mivel egyrészt a
személyvonatok
viszonylatszámozását
támogatjuk, viszont annak úgy gondoljuk, hogy nem
sok értelme van, ha egy térségben csak
egy vonalon vannak ilyen számok. Ha a Debrecenből
induló összes személyvonatnak lenne
viszonylatszáma, egy egységes, logikus rendszer
alakulhatna ki, így viszont kétséges,
hogy mennyi értelme van.
Személyvonat a 106-oson 2010-ből, még MD motorvonattal
120 Budapest -
Békéscsaba - Lőkösháza
Az erdélyi vonatok
leépítése sajnos a
lőkösházi kilépő járatokat is
érintette. A Traianus és a
Körös IC vonatok Bukarest helyett csak
Temesvárig közlekednek, ezzel a Temesvár
- Herkulesfürdő - Craiova - Bukarest vonalszakasz
kikerül a MÁV-Start
szolgáltatási
területéről. A fedélzeti
szolgáltatás minősége is romlik, a
Traianus és a Transsylvania InterCity vonatokból
is kisorozza az 1. osztályú kocsit a
Román Vasút. A Start
jóvoltából a Körös
IC-n megmarad az 1. osztály, itt egy magyar kocsi fog
közlekedni.
A Bulgáriába utazóknak rossz
hír, hogy megszűnik a Nesebar-Albena gyorsvonat,
ezért Burgasz és Várna
közvetlen vonat nélkül fog maradni.
Bár a menetidő 24 óra körül
volt, sokan szívesen utaztak a vonattal,
Erdélyben nagyon szép
környéken robogott a vonat, és
általában jó hangulatban telt az
út (különösen amíg
étkezőkocsi is volt a szerelvényben).
-
•
Rövidül a Traianus és
Körös IC vonatok útvonala
•
Kikerül az 1. osztályú kocsi a
Traianus és a Transsylvania IC vonatokból
•
Megszűnik a Nesebar-Albena gyorsvonat
150 Budapest - Kelebia
Budapest és Belgrád között a
kínálat nagyjából
változatlan marad, de ahogy már
említettük, az Avala EC-ből
kikerül az étkezőkocsi, ezért
már egyik vonaton sem lesz biztosítva ez a
szolgáltatás Belgrád felé.
Apró előrelépés viszont, hogy a
Beograd gyorsvonat már fülkés 2.
osztályú kocsit is
továbbít, ami az éjszakai
utazásnál általában jobb
választás a lezárható
fülke és a lekapcsolható
világítás miatt.
Avala EC csere szerelvénnyel egy borongós februári napon
Újabb tengerparti vonatnak inthetünk
búcsút, a Panonija gyorsvonat által
továbbított Budapest - Bar vonatrész
megszűnik. Ezzel együtt a montenegrói
közvetlen vasúti kapcsolat is elveszik, a
népszerű üdülőhelyre már csak
átszállással utazhatunk.
+
•
Fülkés kocsi a Beograd gyorsvonatban
-
•
Kikerül az étkezőkocsi az Avala EC-ből,
megszűnik a bari vonatrész
250 Budapest - Szentendre
Bár nem kifejezetten a
menetrendváltáshoz köthető, de itt
említenénk meg, hogy aH5-ös vonatok
színvonalának növelése
érdekében - egyelőre
kísérleti jelleggel -
felújította az egyik MXa motorvonat
utasterét, melynek keretében új
burkolatok és üléshuzatok lettek
beépítve, melyek színvilága
a MÁV Csoport arculatához illeszkedő
kék-sárga. Reméljük, a
projektnek lesz folytatása, és a vonalon
közlekedő többi motorvonat is megkapja az arculati
frissítést.
252 Budapest -
Ráckeve
Ez a módosítás sem kifejezetten a
menetrendváltáshoz köthető, de
még nem számoltunk be eddig róla: a
vonalon Beöthy utca és Timót utca
megállóhelyek megszűntek, aH6-os vonatok már nem
állnak meg itt.
Csúcsforgalom Pesterzsébet felsőn gőzösös gyorsvonattal - jó lenne, ha a következő
menetrendi évben is lennének hasonló járatok, de erről még többet nem tudunk