főoldalvasútvonalak listájakapcsolat felvételevasúti kocsikfejlesztési ötletek, javaslatok
         
Új útvonalak, visszatérő vonatok, bővülő catering
Fontosabb változások menetrendváltástól
 
Ismét eltelt egy év, és már csak néhány nap választ el minket a menetrendváltástól. Nézzük, milyen újdonságokkal szolgálnak a vasúttársaságok!

MÁV-START

Kezdjük a nemzetközi területtel, mivel a fejlesztések nagyobb része itt összpontosul. Ahogy korábban is hírt adtunk róla, egy év kihagyás után ismét közlekedik közvetlen éjszakai vonat Berlinbe, méghozzá megújult formában. Az EuroNight járat Lengyelországon át közlekedik, amelynek előnye az olcsóbb pályahasználati díj és Wrocław érintése, hátránya, hogy Drezda így kimarad. A változás nem csak az útvonalat érinti, a fedélzeti vendéglátás kapcsán is komolyabb reformokra készül a Start.


A Metropol EN útvonala (kattintással nagyítható)

Jelenleg a MÁV-STAR zürichi és müncheni EN járatain a háló- és fekvőhelyes kocsikban egyszerűbb büfé termékek kaphatók, ami gyakorlatilag forró italokat, egy-két édességet, rágcsálni valót, és néhány alkoholos italt tartalmaz. Reggelire foglalási kategóriától függően croissant, szendvics, gyümölcslé és forró ital a kínálat. Korábban a berlini vonaton is hasonló volt a helyzet, ám most komoly változások jönnek: vacsorára melegétel kérhető, reggel pedig bőséges listából lehet összeállítani az igényeknek leginkább megfelelő étkezést.


Reggeli a Kálmán Imre EN vonaton - a Metropolon ennél jóval bővebb lesz a választék

Kezdjük a vacsorával: bár a lehetőségek igen korlátozottak (gyakorlatilag egy fülkényi hely áll rendelkezésre a termékek tárolására, előkészítésére és tálalására), mégis sikerült egy vonzó választékot összehozni. Az étlap háromféle levessel indul, utána jön hét (!) féle meleg főétel. Ez európai összehasonlításban is kifejezetten jó, még talán az ÖBB Nightjet választékát is felülmúlja. A főételek ára 6,40 és 8,40 euró között mozog, ami a magyar utasok számára még éppen az elfogadható kategória, a németeknek pedig teljesen átlagos. Mellé választhatunk többféle üdítőt, és az alkohol kínálat is jelentősen kibővült. A nyolcféle sör között található hagyományos világos, valamint barna, IPA és citromos is, sőt, igazi különlegesség a Fűtőház Sörfőzde vasúti járművekről elnevezett kínálata (a Metropolon Nohab, Púpos és 327-es lesz kapható). A minőségi borkínálatban kis és nagyüveges termékek is megtalálhatók, fehér, vörös és rosé bor egyaránt elérhető. A sort végül négyféle tömény ital zárja. Részletes vacsora kínálat.

A reggeli – ahogy az EuroNight járatokon szokott – a jegyárban foglalt, tehát külön fizetni nem kell érte. A korábban megszokott fix termékek helyett a választás lehetősége az utasoké: a hálókocsiban egy külön szelvényen lehet majd beikszelni, hogy mit szeretnénk reggelire. Egy utasnak összesen hat pontja van, amit különböző egy, kettő, három, vagy négy pont értékű összetevőkre lehet beváltani, így a klasszikus kontinentális reggelitől kezdve a reform termékekig (gyümölcspüré, joghurtok, zabkása, stb.) szinte minden van, ami egy vonaton elvárható. Teljes választék.


A reggelit mindenki magának állíthatja majd össze [ábra: MÁV-START]

Na de ne csak az enni- és innivalókról legyen szó, nézzük a kocsikat: a legmarkánsabb változás az ülőhelyes kocsit érinti, hiszen a korábbi évekből ismert Bvmz-t egy 1. osztályú kocsira cserélte a Start. A lábtér így tényleg hatalmas, ezért az ülve utazásból sikerült nagyjából a maximumot kihozni. A zsúfoltság esélye gyakorlatilag nulla, mivel a vonat csak globáldíjas (azaz helybiztosítást is tartalmazó) jegyekkel vehető igénybe. Az ár érték arány kiváló, hiszem míg a nappali Hungária EC vonaton 2. osztályon 39 eurótól utazhatunk, addig a Metropol EuroNight vonaton az 1. osztályú kocsi 29 eurótól indul. Persze ezek csak induló árak, de mindenképpen kedvező a többi járattal összehasonlítva.


A berlini ülőhelyes kocsi 1. osztályú lesz

A háló és fekvőhelyes kocsikat a szlovák Wagon Service biztosítja. A fekvőt már ismerjük, az eredeti Metropol utolsó heteiben már ilyen kocsi közlekedett. A háló viszont Magyarországon új típus, eddig hozzánk nem járt be. Mindkét kocsi viszonylag régebbi, de felújított, és viszonylag rendezett összhatású jármű. Az utastér eleganciája a CAF-októl talán kissé elmarad, viszont az összkép rendben van, a megjelenés igényes, és padlószőnyeg is jutott mindkét kocsiba. Ami sokak számára jó hír, hogy konnektor és USB-s töltő csatlakozó mindkét kocsiban van, ezért a telefonok éjszakai töltéséről sem kell lemondani az út során. A szolgáltatás gyakorlati megvalósulásáról hamarosan Facebook galériával fogunk jelentkezni.

További újdonság a Transilvania EuroCity vonat Kolozsvárról Budapesten át Bécsbe. Ennek kolozsvári ága az Ady Endre IC helyébe lép, az osztrák főváros felé pedig teljesen új vonat. Az átlós kapcsolat nem csak az Erdély és Ausztria között utazóknak kedvez, hanem a többi magyar megállási helyen felszállóknak is. Kolozsvár így közvetlenül elérhető Tatabánya, Győr és Mosonmagyaróvár felől, Bécs pedig Szolnok, Püspökladány, Biharkeresztes felől. Az EC vonat szerelvényét a MÁV-START és a CFR Calatori közösen állítja ki, a Start egy 1. osztályú és két 2. osztályú, a Román Vasút egy 2. osztályú kocsit ad bele. Sajnos a vendéglátás megreformálása ezen a vonaton még várat magára, étkezőkocsi nem lesz a szerelvénybe sorozva.

Járműveket érintő újdonság, hogy a Budapest – Bécs EC vonatokban is megjelennek a felújított CAF kocsik. Ez várhatóan a Lehár, Avala, Hortobágy és Transilvania EC-ket érinti, de a szerelvényfordulók kapcsán akár a Dacia gyorsvonat is szóba kerülhet. A változás mindenképp jó, és előrelépés, ugyanakkor továbbra is jelentkező probléma, hogy a vonatok sokszor zsúfoltak, és a négy kocsi már nem elegendő ezen a viszonylaton. Emellett gondot okoz az is, hogy bár a vonatnem EuroCity, étkezőkocsi mégsincs a vonatban, ami amellett, hogy ebben a kategóriában kötelező lenne, fontos szolgáltatáselem a minőségérzékeny utasok körében. Nem véletlen, hogy az ÖBB csak gyorsvonatként közlekedteti a saját hálózatán ezeket a járatokat, ami nyilván nem segíti a vonatok népszerűségét, és az online vásárlásnál is szívesebben választják az utasok a magasabb kategóriájú vonatot (még azok is, akik egyébként nem vennék igénybe az étkezőkocsit).


Felújított CAF kocsik már Bécs felé is - már csak egy WRmz hiányzik

Újdonság lehet még a közvetlen munkácsi InterCity vonat. Bár ez a járat hivatalosan még nem lett bejelentve, de a közelmúltban tartott próbamenet információink szerint eredményesnek bizonyult, ezért várhatóan hamarosan be lesz jelentve a járatnyitás. Ha összejön, akkor átszállás nélkül, végig normál nyomtávolságon lehetne eljutni Munkácsig, a tengelyátszerelés okozta hosszú várakozás elkerülhető. Amint kiderülnek a részletek az IC vonattal kapcsolatban, írni fogunk róla!

Helyközi forgalomban fejlesztés, hogy újra közlekednek majd nemzetközi kishatárforgalmi személyvonatok Pécs és Pélmonostor között, ahonnan átszállással Eszék felé is tovább lehet majd utazni.

A belföldi menetrend most komolyabb újításokat nem tartalmaz, főleg kisebb jelentőségű változásokra lehet számítani. Ezek közül megemlítenénk, hogy az 1-es vonalon reggel Szombathely és Sopron felől egyesítve közlekedő IC 919/939-es számú Savaria-Scarbantia InterCity vonat külön-külön fog feljönni Budapestre, ráadásul az új Savaria IC Győrtől Budapestig nem áll meg, így menetideje érezhetően rövidül (persze nagyobb részben a stokkozás elhagyása miatt).


Az utolsó csornai stokkozós IC is megszűnik az 1-es vonalon Budapest felé,
a Savaria IC önálló vonat lesz

Fejlesztésnek mondható, hogy lesz egy új InterCity eljutási lehetőség Celldömölkre, ugyanakkor a részleteket megvizsgálva felemás érzéseink vannak. A járat csak egy-két közvetlen kocsit jelent, amit Budapesttől Győrig az IC 916-os Répce InterCity vonat továbbít, visszafelé pedig az IC 949-es Arrabona InterCity hozza. Eddig még nem is lenne akkora gond, viszont az IC kocsit (kocsikat) a 10-es vonalon csak egy egyszerű személyvonat viszi, így a menetidő, átlagsebesség és megállási rend messze elmarad egy IC járatnál elvárhatótól. Budapestről Celldömölkre a 20-as vonalon át gyorsvonattal 2 óra 43 perc alatt le lehet jutni, ugyanez az 1-es és 10-es vonal fele az új IC-vel 3 óra 9 perc. Ez azt jelenti, hogy ha valaki 16:10 helyett 20 perccel később, 16:30-kor indul Budapestről, akkor is szinte ugyanakkor (sőt, még 6 perccel korábban) érhet Celldömölkre. Persze nem szabad elfelejteni a 10-es vonal többi települését (pl.: Pápát) sem, de így is kérdéses, hogy van-e létjogosultsága egy személyvonattal egyesített IC stokknak.

MÁV Nosztalgia

A jövő évi menetrend a Nosztalgiánál is hoz reformokat, az élményvonatok fedélzeti szolgáltatásaiban lesz változás. Az expresszek 1. (Pullman Club) osztályára szóló jegy ára most már komplett étkezést is tartalmaz, az odaúton meleg reggelit, hazafelé vacsorát. Kezdjük a reggelivel: az utas kívánsága szerint omlett, tükörtojás, vagy roppanós virsli választható, amely mellé friss pékáru és 1 pohár gyümölcslé is jár. A reggeli a fedélzeten, indulás után választható ki, amelyet az utas ülőhelyén szolgálnak fel. Ezt követően egyébként az utazás teljes időtartama alatt korlátlanul fogyasztható kávé, tea és ásványvíz.

A korlátlan ásványvíz, tea és kávéfogyasztás mellé már komplett étkezés is jár

A hazaúton felszolgált vacsorát a jegyvásárlás során kell kiválasztani, így garantálható, hogy biztosan nem fogy el a kinézett menü. Három választási lehetőség áll rendelkezésre, amelyből kettő húsos, egy vegetáriánus étel található. A desszert egységesen tiramisu gömbök lesznek málnavelővel és habkoronával, a főétel pedig bakonyi pulykatokány nokedlivel, bazsalikommal és camamberttel töltött jérce rizzsel és salátával és ezer sziget öntettel, vagy rántott sajt rizzsel és salátával, ezer sziget öntettel.


Korábban jegyárban foglalt vacsora csak az 1+ (Imperial Club) osztályon volt

A fejlesztés a 2. osztályt is érinti (ami egyébként mostantól Economy Club névre hallgat), itt bevezeti a Vasúttársaság a mozgó minibár szolgáltatást. Ez egyébként már megelőzte a menetrendváltást, a kiskocsi – teszt jelleggel – a november 24-ei Advent expresszvonaton debütált, információink szerint sikeresen. A pontos kínálatot egyelőre nem tették közzé, de a légiközlekedésből ismert, profi felszolgáló kocsi jó minőséget sejtet. Aki ennél bővebb választékra, vagy nagyobb asztalra vágyik, az étkezőkocsiban foglalhat helyet, de egyszerűbb italok az Orfeum kocsi bisztró szakaszában is beszerezhetők. Az új szolgáltatást hamarosan mi is tesztelni fogjuk, a január 12-ei Semmering expressz után részletesebb elemző cikkel jelentkezünk!

Az általános információk után nézzük a menetrendet: bár még nincs feltöltve minden jövő évi vonat, a kínálat nagy része most is elérhető, és egy részük már foglalható is. Semmering expressz öt alkalommal lesz (újdonság a két téli indulás), és a brünni Pivo expressz is elérhető a szokásos márciusi időpontban. Többnapos utakból sem lesz hiány, júliusban útnak indul az Isonzó expressz, amely a varázslatos Bledi-tó felfedezésére is tökéletes. Új járat a Vaskapu expressz, amely Herkulesfürdőn és térségében biztosít felejthetetlen időtöltést számos kapcsolt szolgáltatással.

Az eddigi két pár Gyertyafény expressz újabb járattal bővül, ismét közlekedik a szeptemberi vonat, ahol a hal- és vadételeké a főszerep. A jegyár természetesen az étkezést is tartalmazza, amely szokás szerint bőséges, és igen minőségi kínálatot takar. A háromféle menüből a jegyvásárlás során lehet kiválasztani az ízlésünknek megfelelőt, amely mellé a fedélzeten minőségi borkínálat is tartozik.


Gyertyafény expresszvonat a Nyugatiban

A klasszikus nosztalgiautakat kedvelők is megtalálhatják a számukra megfelelő járatot. Jövőre is közlekedik gőzvontatású nosztalgia gyorsvonat a Dunakanyaron át Szobra, május 5-én és október 12-én. Húsvét alkalmából visszatér a korábban népszerű, ám a vonal felújítása miatt pár éve szünetelő viszonylat: ismét utazhatunk gőzmozdony vonatta szerelvénnyel Esztergomba. Ezeken felül a tervek szerint júliusban Drégelypalánkra indul gőzösös vonat, de még akár más különleges út is összejöhet. Ezek egyelőre tervek, de bízunk benne, hogy minden feltétel adott lesz, és összejönnek az utazások. A részletekről Facebook oldalunkon folyamatosan tájékoztatjuk Önöket.

A kínálat bármikor bővülhet, figyeljék a MÁV Nosztalgia oldalát!

MÁV-HÉV

Az új menetrend érdemi változást nem tartalmaz, de azért néhány terv itt is előkerült. Az egyik ilyen, hogy a Vasúttársaság szakemberei helyreállították Cae, Bae, majd P XV sorozatként ismert nosztalgia személykocsit, és a Cavill, majd M VIII pályaszámon futó motorkocsit, sőt, egy L VII-es mozdonnyal együtt retro színterv szerint fényezték újra őket. A világoszöld-krémszínű, MÁV Hungaria felirattal ellátott szerelvény várhatóan többször fel fog majd tűnni nosztalgiavonatokban, ezekről mindenképp beszámolunk majd.

A másik fejlesztési lehetőség az ideiglenesen szünetelő forgalmú Csömör – Kerepes szakaszon a személyszállítás újraindítása. A szándék komolyságát mutatja, hogy nem rég egy Bz-s próbavonat közlekedett a vonalon, amely a MÁV-HÉV tájékoztatása szerint megrendelői szándék esetén fenntartható lehet. A vasúti személyszállítást megrendelő ITM álláspontja egyelőre nem ismert a témában, de ha a fejlesztés összejön, erről is írni fogunk.


Lehet, hogy egyszer általánossá válik itt a Bz?

2018.12.04.

 
Vonatösszeállítás