|
Új
útvonalak, visszatérő vonatok, bővülő
catering
Fontosabb
változások
menetrendváltástól
|
|
Ismét
eltelt egy év, és már csak
néhány nap választ el minket a
menetrendváltástól.
Nézzük, milyen újdonságokkal
szolgálnak a
vasúttársaságok!
MÁV-START
Kezdjük a nemzetközi területtel, mivel a
fejlesztések nagyobb része itt
összpontosul. Ahogy korábban
is hírt adtunk róla, egy év
kihagyás után ismét
közlekedik közvetlen éjszakai vonat
Berlinbe, méghozzá megújult
formában. Az EuroNight járat
Lengyelországon át közlekedik, amelynek
előnye az olcsóbb pályahasználati
díj és Wrocław érintése,
hátránya, hogy Drezda így kimarad. A
változás nem csak az útvonalat
érinti, a fedélzeti
vendéglátás kapcsán is
komolyabb reformokra készül a Start.
A Metropol EN útvonala (kattintással
nagyítható)
Jelenleg a MÁV-STAR zürichi és
müncheni EN járatain a háló-
és fekvőhelyes kocsikban egyszerűbb büfé
termékek kaphatók, ami gyakorlatilag
forró italokat, egy-két
édességet, rágcsálni
valót, és néhány alkoholos
italt tartalmaz. Reggelire foglalási
kategóriától függően
croissant, szendvics, gyümölcslé
és forró ital a kínálat.
Korábban a berlini vonaton is hasonló volt a
helyzet, ám most komoly változások
jönnek: vacsorára melegétel
kérhető, reggel pedig bőséges
listából lehet
összeállítani az igényeknek
leginkább megfelelő étkezést.
Reggeli a Kálmán Imre EN vonaton - a Metropolon
ennél jóval bővebb lesz a
választék
Kezdjük a vacsorával: bár a
lehetőségek igen korlátozottak (gyakorlatilag egy
fülkényi hely áll
rendelkezésre a termékek
tárolására,
előkészítésére
és tálalására),
mégis sikerült egy vonzó
választékot összehozni. Az
étlap háromféle levessel indul,
utána jön hét (!) féle meleg
főétel. Ez európai
összehasonlításban is kifejezetten
jó, még talán az ÖBB Nightjet
választékát is
felülmúlja. A főételek ára
6,40 és 8,40 euró között mozog,
ami a magyar utasok számára
még éppen az elfogadható
kategória, a németeknek pedig teljesen
átlagos. Mellé választhatunk
többféle üdítőt, és
az alkohol kínálat is jelentősen
kibővült. A nyolcféle sör
között található
hagyományos világos, valamint barna, IPA
és citromos is, sőt, igazi
különlegesség a Fűtőház
Sörfőzde vasúti járművekről elnevezett
kínálata (a Metropolon Nohab, Púpos
és 327-es lesz kapható). A minőségi
borkínálatban kis és
nagyüveges termékek is
megtalálhatók, fehér,
vörös és rosé bor
egyaránt elérhető. A sort
végül négyféle
tömény ital zárja. Részletes
vacsora kínálat.
A reggeli – ahogy az EuroNight járatokon szokott
– a jegyárban foglalt, tehát
külön fizetni nem kell érte. A
korábban megszokott fix termékek helyett a
választás lehetősége az
utasoké: a hálókocsiban egy
külön szelvényen lehet majd beikszelni,
hogy mit szeretnénk reggelire. Egy utasnak összesen
hat pontja van, amit különböző egy, kettő,
három, vagy négy pont
értékű összetevőkre lehet
beváltani, így a klasszikus
kontinentális reggelitől kezdve a reform
termékekig
(gyümölcspüré, joghurtok,
zabkása, stb.) szinte minden van, ami egy vonaton
elvárható. Teljes
választék.
A reggelit mindenki magának állíthatja
majd össze [ábra: MÁV-START]
Na de ne csak az enni- és innivalókról
legyen szó, nézzük a kocsikat: a
legmarkánsabb változás az
ülőhelyes kocsit érinti, hiszen a
korábbi évekből ismert Bvmz-t egy 1.
osztályú kocsira cserélte a Start. A
lábtér így tényleg
hatalmas, ezért az ülve
utazásból sikerült
nagyjából a maximumot kihozni. A
zsúfoltság esélye gyakorlatilag nulla,
mivel a vonat csak globáldíjas (azaz
helybiztosítást is tartalmazó)
jegyekkel vehető igénybe. Az ár
érték arány
kiváló, hiszem míg a nappali
Hungária EC vonaton 2. osztályon 39
eurótól utazhatunk, addig a Metropol EuroNight
vonaton az 1. osztályú kocsi 29
eurótól indul. Persze ezek csak induló
árak, de mindenképpen kedvező a többi
járattal összehasonlítva.
A berlini ülőhelyes kocsi 1. osztályú
lesz
A háló és fekvőhelyes kocsikat a
szlovák Wagon Service biztosítja. A fekvőt
már ismerjük, az eredeti Metropol utolsó
heteiben már ilyen kocsi közlekedett. A
háló viszont Magyarországon
új típus, eddig hozzánk nem
járt be. Mindkét kocsi viszonylag
régebbi, de felújított, és
viszonylag rendezett összhatású
jármű. Az utastér eleganciája a
CAF-októl talán kissé elmarad, viszont
az összkép rendben van, a megjelenés
igényes, és padlószőnyeg is jutott
mindkét kocsiba. Ami sokak számára
jó hír, hogy konnektor és USB-s
töltő csatlakozó mindkét kocsiban van,
ezért a telefonok éjszakai
töltéséről sem kell lemondani az
út során. A szolgáltatás
gyakorlati megvalósulásáról
hamarosan Facebook galériával fogunk jelentkezni.
További újdonság a Transilvania
EuroCity vonat Kolozsvárról Budapesten
át Bécsbe. Ennek kolozsvári
ága az Ady Endre IC helyébe lép, az
osztrák főváros felé pedig teljesen
új vonat. Az átlós kapcsolat nem csak
az Erdély és Ausztria között
utazóknak kedvez, hanem a többi magyar
megállási helyen
felszállóknak is. Kolozsvár
így közvetlenül elérhető
Tatabánya, Győr és
Mosonmagyaróvár felől, Bécs pedig
Szolnok, Püspökladány, Biharkeresztes
felől. Az EC vonat szerelvényét a
MÁV-START és a CFR Calatori
közösen állítja ki, a Start egy
1. osztályú és két 2.
osztályú, a Román Vasút egy
2. osztályú kocsit ad bele. Sajnos a
vendéglátás
megreformálása ezen a vonaton még
várat magára, étkezőkocsi nem lesz a
szerelvénybe sorozva.
Járműveket érintő újdonság,
hogy a Budapest – Bécs EC vonatokban is
megjelennek a felújított CAF kocsik. Ez
várhatóan a Lehár, Avala,
Hortobágy és Transilvania EC-ket
érinti, de a szerelvényfordulók
kapcsán akár a Dacia gyorsvonat is
szóba kerülhet. A változás
mindenképp jó, és
előrelépés, ugyanakkor továbbra is
jelentkező probléma, hogy a vonatok sokszor
zsúfoltak, és a négy kocsi
már nem elegendő ezen a viszonylaton. Emellett gondot okoz
az is, hogy bár a vonatnem EuroCity, étkezőkocsi
mégsincs a vonatban, ami amellett, hogy ebben a
kategóriában kötelező lenne, fontos
szolgáltatáselem a
minőségérzékeny utasok
körében. Nem véletlen, hogy az
ÖBB csak gyorsvonatként közlekedteti a
saját hálózatán ezeket a
járatokat, ami nyilván nem segíti a
vonatok népszerűségét, és
az online vásárlásnál is
szívesebben választják az utasok a
magasabb kategóriájú vonatot
(még azok is, akik egyébként nem
vennék igénybe az étkezőkocsit).
Felújított CAF kocsik már
Bécs felé is - már csak egy WRmz
hiányzik
Újdonság lehet még a
közvetlen munkácsi InterCity vonat. Bár
ez a járat hivatalosan még nem lett bejelentve,
de a közelmúltban tartott próbamenet
információink szerint eredményesnek
bizonyult, ezért várhatóan hamarosan
be lesz jelentve a járatnyitás. Ha
összejön, akkor
átszállás nélkül,
végig normál nyomtávolságon
lehetne eljutni Munkácsig, a
tengelyátszerelés okozta hosszú
várakozás elkerülhető. Amint
kiderülnek a részletek az IC vonattal kapcsolatban,
írni fogunk róla!
Helyközi forgalomban fejlesztés, hogy
újra közlekednek majd nemzetközi
kishatárforgalmi személyvonatok Pécs
és Pélmonostor között, ahonnan
átszállással Eszék
felé is tovább lehet majd utazni.
A belföldi menetrend most komolyabb
újításokat nem tartalmaz, főleg kisebb
jelentőségű változásokra lehet
számítani. Ezek közül
megemlítenénk, hogy az 1-es vonalon reggel
Szombathely és Sopron felől egyesítve
közlekedő IC 919/939-es számú
Savaria-Scarbantia InterCity vonat
külön-külön fog feljönni
Budapestre, ráadásul az új Savaria IC
Győrtől Budapestig nem áll meg, így menetideje
érezhetően rövidül (persze nagyobb
részben a stokkozás elhagyása miatt).
Az utolsó csornai stokkozós IC is megszűnik az 1-es
vonalon Budapest felé,
a Savaria IC önálló vonat lesz
Fejlesztésnek mondható, hogy lesz egy
új InterCity eljutási lehetőség
Celldömölkre, ugyanakkor a részleteket
megvizsgálva felemás
érzéseink vannak. A járat csak
egy-két közvetlen kocsit jelent, amit Budapesttől
Győrig az IC 916-os Répce InterCity vonat
továbbít, visszafelé pedig az IC
949-es Arrabona InterCity hozza. Eddig még nem is lenne
akkora gond, viszont az IC kocsit (kocsikat) a 10-es vonalon csak egy
egyszerű személyvonat viszi, így a menetidő,
átlagsebesség és
megállási rend messze elmarad egy IC
járatnál
elvárhatótól. Budapestről
Celldömölkre a 20-as vonalon át
gyorsvonattal 2 óra 43 perc alatt le lehet jutni, ugyanez az
1-es és 10-es vonal fele az új IC-vel 3
óra 9 perc. Ez azt jelenti, hogy ha valaki 16:10 helyett 20
perccel később, 16:30-kor indul Budapestről, akkor is szinte
ugyanakkor (sőt, még 6 perccel korábban)
érhet Celldömölkre. Persze nem szabad
elfelejteni a 10-es vonal többi
települését (pl.:
Pápát) sem, de így is
kérdéses, hogy van-e
létjogosultsága egy személyvonattal
egyesített IC stokknak.
MÁV Nosztalgia
A jövő évi menetrend a
Nosztalgiánál is hoz reformokat, az
élményvonatok fedélzeti
szolgáltatásaiban lesz
változás. Az expresszek 1. (Pullman Club)
osztályára szóló jegy
ára most már komplett
étkezést is tartalmaz, az odaúton
meleg reggelit, hazafelé vacsorát.
Kezdjük a reggelivel: az utas
kívánsága szerint omlett,
tükörtojás, vagy roppanós
virsli választható, amely mellé friss
pékáru és 1 pohár
gyümölcslé is jár. A reggeli a
fedélzeten, indulás után
választható ki, amelyet az utas
ülőhelyén szolgálnak fel. Ezt
követően egyébként az utazás
teljes időtartama alatt korlátlanul fogyasztható
kávé, tea és
ásványvíz.
A
korlátlan ásványvíz, tea
és kávéfogyasztás
mellé már komplett étkezés
is jár
A hazaúton felszolgált vacsorát a
jegyvásárlás során kell
kiválasztani, így
garantálható, hogy biztosan nem fogy el a
kinézett menü. Három
választási lehetőség áll
rendelkezésre, amelyből kettő húsos, egy
vegetáriánus étel
található. A desszert egységesen
tiramisu gömbök lesznek málnavelővel
és habkoronával, a főétel pedig
bakonyi pulykatokány nokedlivel, bazsalikommal és
camamberttel töltött jérce rizzsel
és salátával és ezer sziget
öntettel, vagy rántott sajt rizzsel és
salátával, ezer sziget öntettel.
Korábban jegyárban foglalt vacsora csak az 1+
(Imperial Club) osztályon volt
A fejlesztés a 2. osztályt is érinti
(ami egyébként mostantól Economy Club
névre hallgat), itt bevezeti a
Vasúttársaság a mozgó
minibár szolgáltatást. Ez
egyébként már megelőzte a
menetrendváltást, a kiskocsi – teszt
jelleggel – a november 24-ei Advent expresszvonaton
debütált, információink
szerint sikeresen. A pontos kínálatot egyelőre
nem tették közzé, de a
légiközlekedésből ismert, profi
felszolgáló kocsi jó
minőséget sejtet. Aki ennél bővebb
választékra, vagy nagyobb asztalra
vágyik, az étkezőkocsiban foglalhat helyet, de
egyszerűbb italok az Orfeum kocsi bisztró
szakaszában is beszerezhetők. Az új
szolgáltatást hamarosan mi is tesztelni fogjuk, a
január 12-ei Semmering expressz után
részletesebb elemző cikkel jelentkezünk!
Az általános információk
után nézzük a menetrendet:
bár még nincs feltöltve minden
jövő évi vonat, a kínálat
nagy része most is elérhető, és egy
részük már foglalható is.
Semmering expressz öt alkalommal lesz
(újdonság a két téli
indulás), és a brünni Pivo expressz is
elérhető a szokásos márciusi
időpontban. Többnapos utakból sem lesz
hiány, júliusban útnak indul az
Isonzó expressz, amely a varázslatos
Bledi-tó felfedezésére is
tökéletes. Új járat a Vaskapu
expressz, amely Herkulesfürdőn és
térségében biztosít
felejthetetlen időtöltést számos
kapcsolt szolgáltatással.
Az eddigi két pár Gyertyafény expressz
újabb járattal bővül, ismét
közlekedik a szeptemberi vonat, ahol a hal- és
vadételeké a főszerep. A jegyár
természetesen az étkezést is
tartalmazza, amely szokás szerint bőséges,
és igen minőségi kínálatot
takar. A háromféle menüből a
jegyvásárlás során lehet
kiválasztani az ízlésünknek
megfelelőt, amely mellé a fedélzeten
minőségi borkínálat is tartozik.
Gyertyafény expresszvonat a Nyugatiban
A klasszikus nosztalgiautakat kedvelők is
megtalálhatják a számukra megfelelő
járatot. Jövőre is közlekedik
gőzvontatású nosztalgia gyorsvonat a Dunakanyaron
át Szobra, május 5-én és
október 12-én. Húsvét
alkalmából visszatér a
korábban népszerű, ám a vonal
felújítása miatt pár
éve szünetelő viszonylat: ismét
utazhatunk gőzmozdony vonatta szerelvénnyel Esztergomba.
Ezeken felül a tervek szerint júliusban
Drégelypalánkra indul gőzösös
vonat, de még akár más
különleges út is
összejöhet. Ezek egyelőre tervek, de
bízunk benne, hogy minden feltétel adott lesz,
és összejönnek az utazások. A
részletekről Facebook oldalunkon folyamatosan
tájékoztatjuk Önöket.
A kínálat bármikor bővülhet,
figyeljék a MÁV Nosztalgia oldalát!
MÁV-HÉV
Az új menetrend érdemi
változást nem tartalmaz, de azért
néhány terv itt is előkerült. Az egyik
ilyen, hogy a Vasúttársaság
szakemberei helyreállították Cae, Bae,
majd P XV sorozatként ismert nosztalgia
személykocsit, és a Cavill, majd M VIII
pályaszámon futó motorkocsit, sőt, egy
L VII-es mozdonnyal együtt retro színterv szerint
fényezték újra őket. A
világoszöld-krémszínű,
MÁV Hungaria felirattal ellátott
szerelvény várhatóan
többször fel fog majd tűnni nosztalgiavonatokban,
ezekről mindenképp beszámolunk majd.
A másik fejlesztési lehetőség az
ideiglenesen szünetelő forgalmú
Csömör – Kerepes szakaszon a
személyszállítás
újraindítása. A
szándék komolyságát
mutatja, hogy nem rég egy Bz-s próbavonat
közlekedett a vonalon, amely a MÁV-HÉV
tájékoztatása szerint megrendelői
szándék esetén fenntartható
lehet. A vasúti
személyszállítást
megrendelő ITM álláspontja egyelőre nem ismert a
témában, de ha a fejlesztés
összejön, erről is írni fogunk.
Lehet, hogy egyszer általánossá
válik itt a Bz?
2018.12.04.
|
|
|
|
|
|
|
|
|