|
Újraindulhat a
Metropol EuroNight Berlinbe?
Ha minden igaz,
menetrendváltással visszatér az
éjszakai vonat a német fővárosba
|
|
Budapest
és Berlin között kisebb
kihagyásokkal a hetvenes évek óta
közlekedik éjszakai vonat, amely 2008/2009-es
menetrendi évben kapta meg a Metropol nevet és az
EuroNight minősítést. A vonat berlini
részének
hálókocsiját a Cseh Vasút,
Startos személyzettel közlekedő fekvőhelyes
kocsiját a Wagon Service, ülőhelyes
kocsiját a MÁV-START adta. A
2014/2015-ös menetrendi évtől a csehek
garantálták a DeLuxe
fülkékkel ellátott Siemens Comfortline
hálókocsikat, majd 2017-ben végre a
fekvőhelyes kocsi is EN minőségűre lett cserélve.
Ám a német szakasz magas
pályahasználati díjai, a
járműbérlési
költségek, és az olcsó
konkurencia az évek során
aláásta a Metropol EN
gazdaságosságát, ezért a
2017/2018-as menetrendváltással a
MÁV-START a berlini rész
leállítása mellett
döntött. Ez magával vitte a Chopin
EuroNight vonatról átstokkozó
bécsi vonatrészt is, így a Metropol
útvonala Prágáig
rövidült.
Az eddigi utolsó Metropol EN, illetve annak
kocsikísérői Drezdában
Ám az érintett vasutak továbbra is
indokoltnak látták a berlini kapcsolat
megtartását Budapestről és
Bécsről, ezért tárgyalások
kezdődtek a témában. Úgy tűnik, ennek
meglett az eredménye, a Berliner
Zeitung információi szerint ugyanis
menetrendváltással visszatérhet az
éjszakai kapcsolat Budapest és Berlin
között.
Az új járat alapja az Osztrák
Vasút Bécs - Berlin Nightjet vonata lesz, amely
budapesti közvetlen kocsikat is kap. A Train
Tracks Blog információi szerint az
ülőhelyes és a hálókocsi
kiállítása a MÁV-START
feladata lesz, de valószínűleg utóbbi
bérelt jármű lesz, hiszen a jelenlegi Startos
EuroNight flotta nem elegendő a
hálózatbővítéshez.
A vonat útvonala a kedvezőbb
pályahasználati díjak
elérése érdekében
változik, a Břeclavtól a Prága -
Drezda útirány helyett Lengyelország
felé veszi az irányt, és Ostrava
valamint Wroclaw érintésével
éri el a német fővárost. A
Bécs - Ostrava szakaszon feltételezhetően a
Chopin EN fogja továbbítani a kocsikat, a lengyel
szakasz fenntartásában pedig a PKP is
érdekelt a Krakkó - Berlin
összeköttetés
kiépítése miatt.
Reméljük, ez elegendő lesz a minden
érintett számára gazdaságos
megoldáshoz, és kialakulhat egy hosszú
évekig stabil rendszer.
A régi, jelenlegi és új
éjszakai vonat útvonala (a
térkép kattintással
nagyítható)
Bár a vonatnem az összetettebb közvetlen
kocsitovábbítások miatt még
nem teljesen egyértelmű, de mindenképp
minőségi távolsági
járatról, azaz EuroNight vagy Nightjet
vonatról lesz szó. Ez magas minőségű
fedélzeti szolgáltatásra utal, amit a
Nightjet brand magas minőségének
fenntartásában érdekelt ÖBB
jelenléte is erősít. Ennek
tükrében érdekes lesz a
járművek kérdése, hiszen az
osztrák éjszakai flotta csúcsra van
járatva, új vonatok
kiállításához nincs
elég kocsijuk.
A Startnál hasonló a helyzet, ülőhelyes
kocsi még akad, de a hálót valahonnan
bérelni kellene. Adja magát a fekvőhelyes kocsik
kapcsán már ismert Wagon Service, de a
szlovák társaság
hálókocsijai is le vannak kötve. A 9
darab WLABmee kocsiból 4 Prága és
Kassa között jár a Slovakia és
a Bohemia EuroNight vonatban, 2 kocsi Prága és
Poprád-Tátra között fut
szintén a Slovakia EN vonatban, 2 pedig Pozsony
és Hammona között fut a Zemplín
gyorsvonatban. Tehát a kérdés
még nyitott, a friss fejleményeket mi is
kíváncsian várjuk!
EuroNight vonat Berlinben
Jogosan felmerülhet a kérdés, hogy van-e
szükség itt éjszakai vonatra, amikor a
fapados légitársaságok gyorsabban,
és sokszor olcsóbban is elvisznek. Úgy
gondoljuk, hogy van, mivel a vasúti éjszakai
utazásnak megvan az az előnye, hogy az éjszaka
lerövidítése nélkül
lehet reggelre megérkezni. Ha vonattal megyünk,
előző este fel lehet szállni a vonatra, valamit fogyasztani
a fedélzeti kínálatból,
majd alvással töltött éjszaka
után másnap reggel a belvárosban lehet
ébredni. Ugyanez az érkezési időpont
repülővel csak hajnali keléssel
tartható, ami egyrészt jóval
rövidebb éjszakát jelent,
másrészt sok a holt idő. Hajnalban a
ritkább éjszakai
közlekedéssel sok idő kiérni a
repülőtérre, ha pedig autóval
megyünk, hosszabb külföldi
tartózkodásnál a parkolás
ára a repülőjegyével vetekedhet.
Utána fel kell adni a csomagot, át kell jutni a
biztonsági ellenőrzésen, majd
leszállás után fordítva
ugyanez (csomagkiadás, kijutás a
terminálból, utazás a
belvárosba). Így mindent összeadva
már nem is annyira gyors az a repülő,
ráadásul pont az éjszakai nyugodt
alvásból veszi el az időt.
A szolgáltatásminőség
oldaláról megközelítve egy
diszkont légitársaságnál
nem sok jóra kell számítani, a
lábtér a lehető legkisebb, és szinte
semmilyen kényelmi szolgáltatás nem
érhető el. Vonattal ülőhelyes kocsiban utazva
ennél már jobb a helyzet, kicsit több a
hely, és szabadabban lehet mozogni, ugyanakkor sokkal
tovább tart az út, ezért ez az
összehasonlítás
nagyjából döntetlen.
Kényelmesebben mindkét
közlekedési eszköznél a
magasabb
szolgáltatáskategóriák
felé elmozdulva lehet utazni, viszont egy
repülőnél a Business osztályú
jegy általában jóval
drágább, mint vasúton egy fekvőhelyes
vagy hálókocsi. Sőt, ha azt
nézzük, egy Single DeLuxe
foglalású hálókocsi teljes
privát teret, saját mosdót
és zuhanyzót, és aránylag
kényelmes ágyat biztosít a First
osztályú repülőjegyek
árának
töredékéért.
ČD Comfortline hálókocsi - így
kényelmesen telik az út
2018.07.09.
|
|
|
|
|
|
|
|
|