főoldalvasútvonalak listájakapcsolat felvételevasúti kocsikfejlesztési ötletek, javaslatok
         
Gőzfelhős kirándulás Ráckevére
Nosztalgia gyorsvonatok gőzössel a MÁV-HÉV 252-es vonalán
 
Egy igazán különleges utazásra szeretnénk invitálni Önöket szeptember utolsó vagy október első napján. A budapesti helyi érdekű vasúti közlekedés 130 éves évfordulója alkalmából a 252-es számú Budapest - Ráckeve vonalon nosztalgiavonat közlekedik, ráadásul egészen különleges szerelvénnyel, gőzvontatással!

A vonal első, Budapest-Közvágóhíd - Soroksár szakasza 1887. augusztus 7-én lett átadva, majd november 24-től már egészen Dunaharasztiig jártak a vonatok. A Ráckevéig tartó utolsó szakasz átadására még pár évet kellett várni, itt 1892. november 6-án indult meg a forgalom. Az 1900-as évek végén nyomvonal korrekciót is tartalmazó pályafelújítást végeztek, valamint megkezdődtek a villamosítási munkálatok. A fővárostól távolodva a felsővezeték kihúzása lassan haladt, csak 1980-ra sikerült a teljes vonalon átállni a villamos üzemre.

A gőzöskorszakot követően a vasútvonal meghatározó járművei voltak az MVIII-as sorozatú motorkocsik, amelyek a MÁV-BEV égisze alatt Cavill sorozatként álltak forgalomba. Később itt is megjelentek az NDK-ban gyártott MX és MXa sorozatú motorvonatok, amelyek ma is a személyforgalom gerincét jelentik. Érdekességként megemlítenénk, hogy nem is annyira régen még sebesvonatok is jártak a vonalon, amelyek a kevesebb megállásnak köszönhetően egy óra alatti menetidővel jutottak le Ráckevére. Ma már az alapmenetrendben csak személyvonatok vannak, ezek H6-os viszonylatjelzéssel közlekednek.

Szeptember utolsó és október első napján visszarepülhetünk az időben, ismét lehetőség lesz gőzvontatású gyorsvonattal utazni a vonalon. A MÁV Nosztalgia által üzemeltetett járatok Pesterzsébet felsőről indulnak (a H6-os személyvonatokhoz csatlakozva) az alábbi menetrend szerint:


A menetrend kattintással nagyítható

A gőzvontatású nosztalgia gyorsvonatokra egy útra 1. vagy 2. osztályra 3590 forintért, fapados 3. osztályra 2990 forintért válthatók helybiztosítást is tartalmazó menetjegyek a MÁV Nosztalgiánál. Összehasonlításként a MÁV-HÉV személyvonatával teljesáron (Budapest Bérlet nélkül) 910 forintba kerül egy utazás Budapest és Ráckeve között, az MVIII-as motorkocsi fedélzetén pedig 1060 forintért lehet megtenni ezt az utat. Az alig háromszoros szorzó kifejezetten jónak mondható, figyelembe véve azt, hogy nem lehet minden nap gőzvontatású, 1. osztályú kocsit is tartalmazó, helybiztosítással közlekedő, ritkább megállású gyorsvonattal utazni a vonalon.

A vonat kötelező helybiztosítással közlekedik, ebből következően ülőhelyet nem tartalmazó (álló) jegyet nem lehet váltani. Javasoljuk, hogy a jegyeket elővételben (online, vagy a MÁV Nosztalgia egyéb jegyértékesítő helyein) váltsák meg, hiszen a vonaton már csak a szabad helyek függvényében lehet majd jegyet kapni, egy ilyen ritka utazásnál pedig nagy az esélye, hogy elővételben elkelnek a helyek.


Egy épp ilyen szerelvényből álló nosztalgiavonat Zuglónál

A nosztalgiavonatot a 220 194-es (korábban 204-es) gőzös továbbítja majd, a szerelvény pedig egy ABak és két Cmn kocsiból fog állni, így a korhű megjelenés most is garantált. Amennyiben felkeltette érdeklődését a program, ITT és ITT található róla több információ.

2017.09.12.

 
Vonatösszeállítás