|
|
Vonatnemek
Személy, sebes,
gyors, expressz, IP, IC, EC, EN, VIP
Összehasonlító
táblázat a vonatnemek, és
kocsiosztályok
közötti különbségekről
A vonatnem szerepe kettős: egyszerre utal a járat
megállási rendjére,
másrészt annak
minőségére is. Alapvetően
megkülönböztetünk
személyszállítási,
áruszállítási,
gépészeti
és infrastruktúrával kapcsolatos
vonatnemeket. Mi
ezek közül csak a
személyszállítási
termékekkel
foglalkozunk, ezek is három részre
bonthatók:
meghirdetett, F2 szerinti, és VPE szerinti vonatnemek. A
VPE-s
lista jóval bővebb, ebben például
külön
szerepel a budapesti elővárosi-, vidéki-,
határátlépő- és fővonali
személyvonat, az F2 szerinti lista forgalmi
szempontból
közelíti meg a kérdést, a
meghirdetett pedig
az, amivel az utasok találkoznak; mi is elsősorban erről
szeretnénk írni. Az alábbi
listában a
MÁV-Start, GYSEV és BKV vonalakon
használt
vonatnemeket gyűjtöttük össze:
A VPE illetve F2 szerinti vonatnemeket a lap alján
találják, ahol részletezzük a
magyar
vasúttársaságok
közötti minőségi
különbségeket is, mivel
például van
olyan társaság, ahol még fapados
kocsik is
elfogadhatók 2. osztályként - nem
nosztalgia
forgalomban.
|
Személy |
|
A
személyvonatok általában
a minden
állomáson és
megállóhelyen
megállnak, a vasúti
közlekedés alapját
jelentik. A sűrű megállás miatt a
járművek
kialakításánál az
elsődleges szempont a
gyors utascsere biztosítása, ezért a
személyvonati kocsikon általában
több
ajtó van, és a rövidebb
utazási idő miatt az
ülések kevésbé
kényelmesek.
1. osztály |
2. osztály |
Utastér elrendezése:
• 1. osztály: termes kocsik: 2+1
üléselrendezés
• 2. osztály: termes kocsik: 2+2
üléselrendezés
Alváltozatok:
• személyvonat (mindenhol
megáll)
• gyorsított személyvonat
(néhány megállót vagy
állomást kihagy)
• zónázó
személyvonat (a
zónahatárig nem áll meg,
onnantól
mindenütt)
|
|
Sebes |
|
A
sebesvonatok egyszerre látnak el helyközi
és
távolsági forgalmat is, ezért
általában az útvonal egy
részén
mindenütt (vagy majdnem mindenütt)
megállnak,
más szakaszokon (például Budapest
közelében) az állomások
és
megállóhelyek nagy részén
áthaladnak. Mivel egyes részeken a
személyvonatokat pótolják, a
szerelvény
főleg termes kocsikból áll, de ezek
már
tágasabbak a személyvonathoz képest.
1. osztály |
2. osztály |
Utastér elrendezése:
• 1. osztály: termes kocsik: 2+1
üléselrendezés
• 2. osztály: termes kocsik: 2+2
üléselrendezés
|
|
Gyors |
|
A
gyorsvonatok alap távolsági utazást
biztosító járatok, csak a
közepes és
nagyobb településeknél állnak
meg. Az
átlagosan hosszabb utazási idő miatt a
szerelvény
a sebesvonatokhoz képest kényelmesebb
kocsikból
áll, a gyorsvonati kocsik jelentős része
fülkés elrendezésű. Az esetek nagy
részében a járatokra
pótjegyet is kell
váltani.
Komfortkocsi |
1. osztály |
2. osztály |
Utastér elrendezése:
• 1+ osztály: termes kocsik: 2+1
üléselrendezés
• 1. osztály: fülkés
kocsik: 6
fő/fülke, termes kocsik: 2+1
üléselrendezés
• 2.
osztály: fülkés kocsik: 8
fő/fülke, termes kocsik: 2+2
üléselrendezés
Minőségi követelmények:
• képek és/vagy
tükör a
fülkében, kocsinként két
mosdó,
kézmosó fülke
• Komfortkocsiban
légjavító
berendezés, forgatható
ülések,
büfé előkészítő
részleg
|
|
Expressz |
|
Az
expresszek minőségi távolsági vonatok,
csak a
nagyobb településeken állnak meg.
Elsősorban azokon
a vonalakon közlekedik expressz, ahol az IC valami miatt nem
érné meg, vagy a nagy utasszám miatt
ilyen
járatra is szükség van. Az
expresszvonati kocsik
már viszonylag kényelmesek, de a
légjavító vagy
légkondicionáló berendezés
még nem
kötelező. A vonatokra általában
helyjegyet kell vagy
lehet váltani.
Komfortkocsi |
1. osztály |
2. osztály |
Utastér elrendezése:
• 1+ osztály: termes kocsik: 2+1
üléselrendezés
• 1. osztály: fülkés
kocsik: 6
fő/fülke, termes kocsik: 2+1
üléselrendezés
• 2.
osztály: fülkés kocsik: 6
fő/fülke, termes kocsik: 2+2 (bizonyos esetekben 2+1)
üléselrendezés
Minőségi követelmények:
• képek és/vagy
tükör a
fülkében, kocsinként két
mosdó,
kézmosó fülke
• 1. és 2. osztályon
gépi szellőzés
• Komfortkocsiban
légkondicionáló
berendezés, forgatható
ülések,
büfé előkészítő
részleg,
szórakoztató
elektronikai rendszer (audio/video)
|
|
InterPici |
|
Az
InterPici az IC vonatok mellékvonali változata,
ott
közlekedik, ahol viszonylag kevés az utas, de
mégis
van igény gyorsabb, és jó
minőségű vonatra.
Az IP vonatokban a kifejezetten erre a célra
átépített Bz motorvonatok
közlekednek, melyek
klimatizáltak, és kényelmes
ülések
vannak bennük, de ezeken a vonatokon csak 2.
osztály
található. Az InterPici
szolgáltatás 2011-től szünetel. Részletek ->
2. osztály |
Utastér elrendezése:
• 2. osztály: termes kocsik:
2+2 üléselrendezés
Minőségi követelmények:
• légjavító, vagy
légkondicionáló berendezés
• mosott fejtámlahuzat,
függöny
|
|
InterCity |
|
Az
InterCity szolgáltatás 1991-ben indult
Magyarországon, az új minőségi
távolsági vonatok sok vonalról
kiszorították az expresszeket. IC vonatban csak
légjavítóval vagy
klímával
ellátott kocsi közlekedhet, a vonatok csak a
nagyvárosokban állnak meg. 2006-tól
néhány vonalon egyesítve
közlekednek a gyors-
és InterCity vonatok, itt az IC
márkanév csak a
kényelmesebb kocsira utal. A vonatokra pót-
és
helyjegy váltása kötelező.
1. osztály |
2. osztály |
Utastér elrendezése:
• 1. osztály: fülkés
kocsik: 6
fő/fülke, termes kocsik: 2+1
üléselrendezés
• 2.
osztály: fülkés kocsik: 6
fő/fülke, termes kocsik:
2+2 üléselrendezés
Minőségi követelmények:
• légjavító, vagy
légkondicionáló berendezés
• mosott fejtámlahuzat,
függöny (vagy napellenző)
|
|
EuroCity |
|
Az
InterCity vonatok
nemzetközi változata, azaz legalább
két
országot érintő minőségi
távolsági
vonat. Ezekben a járatokban csak RIC forgalmú,
legalább 200 km/h engedélyezett
sebességű,
légkondicionált kocsik közlekedhetnek. A
járatok az IC vonatokhoz hasonlóan csak a
nagyvárosokban állnak meg, belföldi
forgalomban
általában pót- és
helyjeggyel vehetők
igénybe.
1. osztály |
2. osztály |
Utastér elrendezése:
• 1+ osztály: fülkés
kocsik: 4
fő/fülke, termes kocsik: 2+1
üléselrendezés
• 1. osztály: fülkés
kocsik: 6
fő/fülke, termes kocsik: 2+1
üléselrendezés
• 2.
osztály: fülkés kocsik: 6
fő/fülke, termes kocsik:
2+2 üléselrendezés
Minőségi követelmények:
•
légkondicionáló
berendezés (kivéve a poggyászkocsikban)
• állomási
tartózkodás maximális hossza 5 perc
• lehessen ételt és italt
kapni (lehetőleg étkezőkocsiban)
• minimum 90 km/h
átlagsebesség (kivéve hegyi
szakaszokon, és vasúti kompon)
• a jegyvizsgáló
legalább két
nyelven beszéljen, az egyik legyen angol, német
vagy
francia
• a vonaton legyen
utastájékoztatás (legalább
két nyelven)
|
|
EuroNight |
|
Az
EuroNight lényegében olyan éjszaka
közlekedő
EC vonat, amely háló- és/vagy
fekvőhelyes kocsit
is továbbít. A vonatokban
általában
ülőhelyes kocsik is közlekednek, ezek csak az
EuroCity
követelményeknek megfelelő járművek
lehetnek. A
hálókocsiba érvényes jegyek
ára
általában tartalmazza a reggelit is, fekvőhelyes
kocsiban
pedig egy üdvözlőitalt kapnak az utasok.
1. osztályú hálókocsi |
2. osztályú fekvőhelyes kocsi |
Utastér elrendezése:
• hálókocsi 1+
osztály: dupla
fülke egy fő részére (egy ágy
lehajtva +
három ülőhely)
• hálókocsi 1.
osztály: egy fő
részére foglalt fülke (egy
ágy lehajtva)
• hálókocsi 2.
osztály: kettő vagy
három fő részére foglalt
fülke (kettő vagy
három ágy lehajtva)
• fekvőhelyes kocsi 1. osztály: nappal 6
fő /
fülke (ülőhely), éjjel 4 fő /
fülke (fekvőhely)
• fekvőhelyes kocsi 2. osztály: nappal 6
fő /
fülke (ülőhely), éjjel 6 fő /
fülke (fekvőhely)
Minőségi követelmények:
•
légkondicionáló
berendezés (kivéve a poggyászkocsikban)
• lehessen ételt és italt
kapni (büfé előkészítő
részleg)
• a jegyvizsgáló
legalább két
nyelven beszéljen, az egyik legyen angol, német
vagy
francia
• a vonaton legyen
utastájékoztatás (legalább
két nyelven)
|
|
Védett
Vezetői Különvonat |
|
A
Védett Vezetői Különvonat (VIP) egy
ritkán
használt vonatnem, a kormányzat, és a
vasút
vezetői utaznak ilyen járattal jeles alkalmakkor. A vonat
előtt
biztonsági okokból egy előfutó
jármű
közlekedik, a vasútvonal mentén az
útátjáróknál
és
felüljáróknál
rendőrök
biztosítják az utasok
épségét. A
vonat általában út közben nem
áll meg
sehol (a forgalmi célú
megállást
kerülni kell).
1. osztályú kocsi |
szalonkocsi |
Utastér elrendezése:
• 1. osztály: fülkés
kocsik: 3-6 fő/fülke
• 1+ és 1.
osztályú
hálókocsi: egyedileg
megállapított
elrendezés, legalább EN minőség
Minőségi követelmények:
• extra biztonsági
intézkedések (előfutó
jármű, rendőri biztosítás)
• megállás csak a
meghirdetett
állomásokon (forgalmi célú
megállást kerülni kell)
• klimatizált járművek
• extra kényelmi berendezések
(típustól függően
audio/vizuális rendszer,
belső telefon)
• utasok által
használható ülőhelyek a motorkocsi
vezetőállásán
|
Különbségek
az egyes vasúttársaságoknál
A
vonatnemek minőségi követelményeit
minden
vasúttársaság külön
határozza
meg, egyedül az EC és az EN tekinthető
közel
egységesnek egész
Európában. Túl
nagy különbségek nincsenek, ilyenekre kell
gondolni,
hogy például IC-n elég-e a
légjavító, vagy klíma
szükséges. Magyarországon jelenleg 21 vasúttársaság
végez közforgalmú
személyszállítást, ezek
közül 5
társaság a normál, 22 a keskeny
nyomtávolságú
hálózaton.
Normál nyomtávolságú
vonalon a
MÁV-Start, a MÁV-Nosztalgia, a GYSEV, a BKV
és az
FHÉV vonatai közlekednek. A vonatnemek
szempontjából a MÁV-Nosztalgia
elhanyagolható, mivel a nosztalgia
utazásoknál nem
beszélhetünk ilyen jellegű
kategorizálásról. Az FHÉV
ugyan jogilag
külön társaság, de
saját
tulajdonú jármű hiányában a
GYSEV-el
együttműködve nyújtják a
szolgáltatást, ezért ilyen
szempontból
tekinthetjük a GYSEV részének.
Tehát akkor
három vállalat marad, a MÁV-Start, a
GYSEV
és a BKV.
A MÁV-Start területén az
alábbi vonatnemek
vannak (az ideiglenesen szünetelőket nem soroljuk fel):
A GYSEV ezeket a vonatnemeket használja:
A BKV vasúti vonalain ezek a vonatnemek vannak:
A
MÁV-Start
és a GYSEV hálózatán az
azonos vonatnemek
minősége közel megegyezik,
eltérés a BKV
esetében van. Itt csak a nosztalgiavonatok és
néha
a mentesítővonatok közlekednek
gyorsvonatként,
ezért minőségben a személy-
és gyorsvonat
megegyezik, csak a megállási rend
különbözik. Apró
különbség, hogy
a lábtér mérete a BKV
járművek
esetén kisebb, mint a MÁV-Startnál,
bár
mivel ez egyik
vasúttársaságnál sincs
szabványban rögzítve, ezért
inkább a
jármű sajátosságának
tekinthető.
A magyar keskeny nyomtávolság
hálózaton
jóval több
vasúttársaság van, itt
sajnos csak két vonal tartozik a MÁV Csoporthoz,
a
többit más társaságok
üzemeltetik. A
vonatnemek közül az alábbiakat
használják ezeken a vonalakon:
A nem MÁV Csoport által üzemeltetett
vonalakon csak
személyvonati kocsik vannak, így a sebes- gyors
és
expresszvonatok is alacsonyabb minőségű kocsikból
vannak
kiállítva, bár a vonalak nagy
részén
csak személyvonat közlekedik. A sebes-
és
gyorsvonatok a megállási rendben
térnek el a
személytől, az expressz pedig fakultatív
helybiztosítással vehető igénybe.
A MÁV Csoport keskeny
nyomtávolságú
vonalain az alábbiak szerint kell értelmezni a
vonatnemeket:
|
Személy |
|
A
személyvonatok általában
a minden
állomáson és
megállóhelyen
megállnak,
a vasúti közlekedés alapját
jelentik. A sűrű
megállás miatt a járművek
kialakításánál az
elsődleges szempont a
gyors utascsere biztosítása,
ezért a személyvonati kocsikon
általában
több ajtó van, és a rövidebb
utazási idő miatt az ülések
kevésbé
kényelmesek. A keskeny
nyomtávolságú
vonalakon 2. osztályon még fapados kocsik vannak.
1. osztály |
2. osztály |
Utastér elrendezése:
• 1. osztály: termes kocsik: 1+1, 2+1
vagy 2+2 üléselrendezés
• 2. osztály: termes kocsik: 2+2
üléselrendezés (fapad)
|
|
Gyors |
|
A
gyorsvonatok a keskeny nyomtávolságú
vonalon nem
feltétlenül távolsági
forgalmat látnak
el, a különbség inkább az, hogy
kevesebb helyen
állnak meg. A szerelvény már magasabb
minőségű, ugyan 2. osztályon még
mindig fapados
ülések vannak, de már
tágasabb a kocsi. Az
esetek nagy
részében a járatokra
pótjegyet is kell
váltani.
1. osztály |
2. osztály |
Utastér elrendezése:
• 1. osztály: termes kocsik:
2+1 üléselrendezés
• 2. osztály: termes kocsik: 2+1
üléselrendezés (fapad)
Minőségi követelmények:
• 1. osztályon szövet
üléshuzat, függöny
|
|
Expressz |
|
Ezeken
a vonalakon jelenleg csak elvétve közlekednek
expresszvonatok, ilyen például a Szent
István
expressz, a tűzijátéknéző vonat a 7-es
vonalon,
vagy a szintén itt közlekedő
Jégrózsa
expressz. Ezekre a járatokra helyjegyet kell
váltani, de
a magasabb minőségű kocsikat nem
garantálják. A
MÁV Zrt. állagában van egy 2.
osztályú poggyászteres kocsi (BDax),
aminek
utastere expresszvonati minőségű.
2. osztály |
Utastér elrendezése:
• 2.
osztály: fülkés kocsik: 6
fő/fülke, termes kocsik: 2+1
Minőségi követelmények:
• szövet üléshuzat
|
Vonatnemek a VPE
oldalán
A vonatnemek
a járat jellegére utalnak, így egy-egy
vonat meghatározásánál ez
az
egyik legfontosabb adat. A
Vasúttársaságoknak ezért a
menetvonal
igényléseknél pontosan meg kell
nevezni a vonatnemet, így a VPE (Vasúti
Pályakapacitás Elosztó) sokkal
több vonatnemet használ. Az első
kategória az F2 szerinti vonatnem, ez
lényegében a fent felsorolt lista
- néhány elemmel
kiegészítve. Viszont a felsorolás itt
nem áll meg,
egy-egy vonatnemen belül alkategóriák is
vannak, ráadásul ezek
rövidítéssel is rendelkeznek. Jelenleg a
személyszállítási
termékek
között az alábbi vonatnemeket
különböztetjük meg:
• személyvonat (SZ)
•
sebesvonat (S)
•
gyorsvonat (Gy)
•
nemzetközi gyorsvonat (NGy)
•
InterPici (IP)
•
InterCity (IC)
• InterCityRapid (ICR)
•
EuroCity (EC)
• EuroNight (EN)
•
egyszerű próbavonat (EPR)
• különleges
próbavonat (KPR)
• mozdonyvonat (M)
• szerelvényvonat (Sv)
•
szolgálati vonat (Szo)
•
védett vezetői különvonat (F)
Ezek
között sok átfedés van a fent
felsorolt meghirdetett vonatnemekkel, de
vannak eltérések (például
az expresszvonatok eszerint gyorsvonatként
mennek), a fontos különbség viszont az,
hogy rengeteg alkategória van,
ezeknek forgalmi és üzemi szempontból
van jelentősége:
•
személyvonat (SZ)
- Budapesti
elővárosi gyorsított vonat (BEG)
- Budapesti elővárosi
személyvonat (BESZ)
- Budapesti elővárosi
zónázó vonat (BEZ)
- Vidéki
elővárosi vonat (VESz)
- Fővonali
személyvonat (FSZ)
- Kishatárforgalmi
személyvonat (KSZ)
- InterRégió
(IR)
- EuroRégió
(ER)
•
gyorsvonat (Gy)
- Belföldi
expresszvonat (Ex)
- Belföldi gyorsvonat
(Gy)
- Meghirdetett
különvonat (Kü)
- Esetileg megrendelt
különvonat (Kür)
- Nosztalgiavonat (N)
- Esetileg megrendelt
nosztalgiavonat (Ne)
•
egyszerű próbavonat (EPR)
- Egyszerű motorvonati
próbavonat (EMPR)
- Egyszerű személykocsi
próbavonat (ESzPR)
•
különleges próbavonat (KPR)
- Különleges
motorvonati próbavonat (KMPR)
- Különleges
személykocsi próbavonat (KSzPR)
•
szerelvényvonat (Sv)
- Szerelvényvonat
elővárosi vonathoz (SvE)
- Egyéb
szerelvényvonat elővárosi vonathoz (SvEe)
- Szerelvényvonat
nemzetközi vonathoz (SvN)
- Egyéb
szerelvényvonat nemzetközi vonathoz (SvNe)
- Szerelvényvonat
belföldi távolsági vonathoz (SvT)
- Egyéb
szerelvényvonat belföldi
távolsági vonathoz (SvTe)
- Személyszállító
járművek karbantartási vagy
javítási
célú vonata (SzJ)
Látható,
hogy a lista hosszú, összetett és
bonyolult,
ezért a
vonatösszeállítások
ábrázolásánál
általában egyszerűsítéseket
alkalmazunk. A közforgalmú menetrendben szereplő
vonatoknál a
meghirdetett vonatnemet tüntetjük fel,
tehát
például nem írjuk ki, hogy
'budapesti elővárosi személyvonat', hanem csak
egyszerűen
annyi
szerepel, hogy 'személyvonat'. Ennek oka, hogy
utasként
semmi plusz
információt nem hordoz az, hogy az adott
járat
Budapest
elővárosában közlekedik, vagy
éppen egy
fővonali személyvonat. A
különvonatoknál és
nosztalgiavonatoknál
is hasonlóképpen járunk el: ha
van meghirdetett vonatnem és vonatnév
(például a MÁV-Nosztalgia
járatainál gyakori a '... expressz'), akkor azt
írjuk ki, ha nincs
ilyen, akkor gyorsvonatként szerepel (mivel az esetileg
megrendelt
különvonat az F2 utasítás
szerint gyorsvonat)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vonatösszeállítás |
|
2009
- 2014 |
|
|