|
Milyen volt az idei balatoni
nyári menetrend?
Mi változott
tavaly óta? Mik voltak az erősségek? Mit lehetne
módosítani?
|
|
Elérkezett
ez a pillanat is: vége a nyári menetrendi
időszaknak. Szeptember
másodikán egy kérdőívet
tettünk közzé, melynek
segítségével mindenki
elmondhatta véleményét az idei
balatoni nyári menetrendről, ennek
segítségével szeretnénk
értékelni a mostani szezont.
A kiindulási alap viszonylag jó volt,
végre befejeződött a 30a
(Budapest - Székesfehérvár) vonal
felújítása, ezért a Balaton
felé is
csökkenhetett a menetidő. A nyári menetrendre
vonatkozó tervek
ígéretesek voltak, az északi
és a déli parton is lehetett
szolgáltatásfejlesztésre
számítani. De vajon valóban
történtek pozitív
változások? Elégedettek voltak az
utasok? Ezekre a kérdésekre keressük
most a választ!
Déli part (30-as
vonal)
Kezdjük a Balaton déli partjával! A
menetrendi struktúra nagyjából
változatlan maradt, két
óránként közlekedtek a
gyorsvonatok Budapest -
Keszthely / Nagykanizsa útvonalon, és
szintén két
óránként jártak a
sebesek. A gyorsvonatok idén is
továbbítottak egy-egy InterCity-ként
meghirdetett kocsit, sőt, nagy újítás
volt, hogy a SZVÖR
(Személyszállító Vonatok
Összeállítási Rendje)
alapján itt is
megjelentek az 1. osztályú kocsik, a vonatok
többsége Avmz kocsival
volt tervezve. Sajnos a gyakorlatban ez már nem
így volt, a megfigyelt
vonatok kétharmad része DWA Bpmz kocsit
továbbított, emellett
viszonylag sokszor előfordult GOSA Bmz is. A szerencsésebbek
GOSA ABmz
kocsival utazhatnak, az eredetileg meghirdetett Avmz-t viszont csak 1-2
alkalommal láttuk (persze sajnos nem figyeltük meg
minden vonatot, de
az arány nagyjából látszik)
Jellemző kocsitípusok déli part gyorsvonataiban
IC kocsiként
(az adatforrás nem teljes, a statisztika
készítéséhez csak a
járatok egy részét figyeltük
meg)
Itt érdemes megjegyezni, hogy az IC kocsi minden esetben 2.
osztályú
árakon futott, tehát az 1.
osztályú járművek
meghirdetettnél kevesebbet
közlekedése nem okozott akkora
problémát.
Kérdőívünkben
kérdeztük
Önöket a három legfontosabb jellemzőről: a
pontosságról, a kényelemről
és a tisztaságról, ezeket 1-től 5-ig
lehetett értékelni. A három
minőségi kategóriánál a
kényelem és a tisztaság
értékelése
nagyjából a
várakozásoknak megfelelően alakult, az IC kocsi
teljesített a
legjobban, míg a gyorsvonati 2.
osztályú kocsik (Halberstadtik) a
leggyengébben.
Érdekes dolog a késések
értékelése, hiszen
ugyanarról a járatról van
szó, tehát elvileg a három
értéknek meg kellene egyezni. Az InterCity
illetve a gyorsvonati 2. osztályú jegyet
váltó utasok nagyjából
azonosan 2,8 körül
értékelték a
menetrendszerűséget, de a gyorsvonati
1. osztályú kocsiban utazók
véleménye jelentősen eltér ettől, az ő
pontozásuk átlaga 3,57. A kiugró
érték okát nem tudjuk pontosan
megmondani, két lehetségek ok van: az egyik, hogy
statisztikai hiba, a
másik, hogy itt nagyobb arányban utaznak
vasutasok, akik jobban tudják
a késés okát, így
elnézőbbek is ezzel szemben.
A gyorsvonatok egy részében - sok év
kihagyás után most először -
étkezőkocsik is közlekedtek, ezekről is
kérdeztük Önöket. A
válaszadók
38,9%-a próbálta ki ezt a kocsit, a
szolgáltatást igénybe vevő utasok
74,3%-a meg volt elégedve vele, 14,3
százalékuknak vegyes tapasztalata
volt, míg 11,4% nem volt megelégedve - a
kifogások között a legtöbben
a magas árakat említették.
A gyorsvonatok után a déli part sebeseiről is
feltettünk néhány
kérdést, kezdjük itt is a
három szempont
értékelésével.
Mindhárom
kategória egy gyenge hármast kapott, a nagy
számban előforduló By
kocsik miatt nagyjából érthető is -
bár igyekeztek a lehető legjobb
állapotú járműveket
összeszedni a Balatonhoz, ez
különösen a
tisztasággal kapcsolatban sajnos nem mindig
sikerült.
A korábbi évektől eltérően a
sebesvonatokban idén nem volt 1.
osztályú
kocsi, ezek a 29-es vonal gyorsvonataiba kerültek
át. A jobb minőségű
szolgáltatást nyújtó kocsit
hiányolták is az utasok, a
megkérdezettek
13%-a 1. osztályon utazott volna, ha lett volna ilyen
lehetőség. Az
átlagos utazási távolság
Magyarországon a MÁV-Start
statisztikái
szerint 53 km körül van (2010-es adat), ez
alapján 60%-os átlagos
kihasználtságot feltételezve a
déli part sebesvonatai idén nyáron
körülbelül 10-12 millió forint
plusz bevételt termeltek volna, ha idén
is lett volna 1. osztályú kocsi. Sőt, a
Balatonnál jellemzően 100-150
km-es távolságra utaznak az utasok, és
főleg hétvégén 60%-nál
jóval
nagyobb a kihasználtság, tehát a
valóságban ez akár még
több pénz is
lehetett volna, becslésünk elég
óvatos volt.
Északi part
(29-es vonal)
Az északi parton érezhetően jobb volt a
menetrendszerűség, míg a déli
parton vonattípustól függően
ötös skálán 2,84- és
3,37 között
értékelték a pontosságot,
az északi parton a Tekergő gyorsvonatok
3,86-ot kaptak, ez különösen a
déli part hasonló gyorsvonataihoz
képest
kiugró érték. A kényelem
átlagosan 4,11-et kapott, itt meglátszik a
kedvezményesen, 2. osztályú
árakon igénybe vehető 1.
osztályú kocsik
hatása. A szerelvények jelentős része
több, mint 30 éves kocsikból
állt, ennek ellenére a tisztaság
értékelése majdnem elérte a
4-es
szintet, ez mindenképp pozitív
eredmény. A kényelemre és a
tisztaságra
1-es értékelés
egyáltalán nem érkezett, kettest pedig
összesen 3 utas
adott.
Idén újdonság volt, hogy napi
négy Tekergő gyorsvonat a korábbi egy
helyett három 1. osztályú kocsit is
továbbított, ahol a
kocsiosztály-különbözet
árát átvállalta a
MÁV-Start, ide is 2. osztályú
árakon kínált jegyeket a
Vasúttársaság. Erről is
kérdeztük Önöket, a
többség utazott ilyen vonattal, és meg
is volt elégedve.
Nézzük mi a helyzet a Kék
Hullám sebesekkel: itt a minőség
szempontjából pozitív
változás, hogy idén már
mindegyik járat Bmx
kocsikból állt, Bhv-s szerelvény nem
közlekedett. Ez meg is látszik az
értékelésen, a sebesvonati
rész is 4-es fölött
teljesített, ami a déli
part 3-as közeli értékéhez
képest sokkal jobb. Érdeke módon a
drágább
IC jegyet váltók a pontosságot itt is
jobbra értékelnék, hasonló
a
jelenség, mint a 30-as vonal gyorsvonatain, ahol az 1.
osztályú utasok
kevésbé tartották
problémának a késést, mint
2. osztályon utazó társaik.
A Katica sebesek esetében nagy
problémát okozott, hogy
biztosítóberendezés hiba miatt
Székesfehérváron másik
szerelvényre
kellett átszállni. Ez meg is látszott
a menetrendszerűségben, ha nem
volt egyéb gond (például műszaki
hiba), akkor is stabil 10-15 perc
késéssel jöttek a Katicák.
Mivel a pálya egyvágányú,
ezért emiatt
sokszor a Kék Hullámok is késtek.
A Katica sebeseknél is külön bontottuk az
1. és 2. osztályon utazók
véleményét, bár ezek a
járatok olyan szempontból kicsit
kilógnak a
sorból, hogy itt az 1. osztályú
szolgáltatást kedvezményesen, 2.
osztályú árakon nyújtotta a
MÁV-Start, azaz nem kellett pluszban
fizetni. A pontosság és a tisztaság
értékelése
nagyjából megegyezik
mindkét kocsiosztályon, egy leheletnyivel jobban
teljesít az 1.
osztály, de a különbség ebből a
szempontból elhanyagolható. A
tisztaság
a 4,5 körüli értékkel
egyébként kifejezetten jónak
mondható. A
kényelemben viszont a várt eredmény
született, míg a 2. osztályon
utazók csak 3,27-es
értékelést adtak, addig az 1.
osztályú utasok
átlagosan 4,03-ra pontozták a
kényelmet - látszik, hogy megéri a
magasabb osztályt választani.
A Katica sebesek kapcsán kérdeztük azt
is, hogy okozott-e problémát a
székesfehérvári
átszállás. Itt a
válaszadók 45%-ának gondot okozott,
hogy át kell szállni, a többieknek ez
nem számított. Látható,
hogy
szinte minden második utasnak kellemetlenséget
jelentett ez a megoldás,
ezért jövőre mindenképp jó
lenne megoldani a műszaki hibát.
Összefoglalás,
szöveges értékelések
Kérdeztük, hogy Önök szerint jobb
lett-e az idei menetrend, mint az
előző évi. A többség (41%) azt
választotta, hogy kicsit jobb lett, míg
a megkérdezettek 13%-a gondolja úgy, hogy sokkal
jobb lett. Szintén
sokan vannak (38%), akik egyik irányban sem tapasztaltak
változást, de
szerencsére kevesen gondolják úgy,
hogy rosszabb lett (kicsit rosszabb:
7%, sokkal rosszabb: 1%)
? |
Mit gondolunk mi?
Véleményünk
szerint sok területen előrelépés volt az
idei menetrend, nagy előny,
hogy szinte minden vonatnak csökkent 10-15 perccel a
menetideje a 30a
vonal felújításának
befejezése miatt. A déli parton
pozitív változás,
hogy a gyorsok egy részében megjelentek az
étkezőkocsik, illetve az IC
részen eltűntek a korábbi években
megszokott Bpm kocsik, emellett
nagyobb arányban megjelentek a népszerűbb
fülkések is (ABmz, Bmz).
Ugyanakkor hátrány, hogy a tervezett
vonatösszeállítás
(különösen az IC
kocsik tekintetében) nagyon gyakran és nehezen
kiszámíthatóan
változott, pedig nem mindegy, hogy ABmz vagy Bpmz
jön. Emellett a
sebesvonatok minősége nagyon alacsony volt,
véleményünk szerint
probléma, hogy nem lehetett más
minőségi szintet választani (1.
osztály és
IC kocsi sem közlekedett itt).
A 29-es vonalon előrelépésnek tartjuk a Tekergő
gyorsvonatok
szerelvényének
javítását, valamint a Bhv kocsik
eltüntetését a Kék
Hullám sebesekből. Természetesen itt is
jónak tartjuk, hogy közlekedtek
étkezőkocsik, és a Nohabos
élményvonat is jó volt. Ugyanakkor
nagy
hátrány a Katicák
kettévágása, bár erről nem
a menetrend tehet, a
biztosítóberendezés
hibáról előre nem lehetett tudni.
A menetrendszerűség az északi parton kicsit
javult az előző évekhez
képest, de azért van még hova
fejlődni. A késések fő oka az volt, hogy
a Katicák az átszállás
miatt késve indultak
Székesfehérvárról,
így a
tervezettnél hamarabb utolérte a vonatot a
Kék Hullám sebes. Ekkor két
megoldás lehetett: az egyik, hogy a Kék
Hullám valahol előz, a másik,
hogy mindkét járat késik. Első
ránézésre előbbi lehetőség
tűnik
jobbnak, viszont így a
zónázó rendszerű
közlekedés lényege, a füredi
átszállás meghiúsul. A
déli parton sajnos túl gyakoriak voltak a 10-20
perc körüli késések, ami főleg
a romló pályaállapotoknak
és a lassú
utascserének tudható be. Itt talán a
most induló
pályafelújítás
segíteni fog, jövőre reméljük
itt is tapasztalható majd előrelépés.
Az
átlós fürdősvonatok a korábbi
éveknél jobban teljesítettek, de
például
a záhonyi járat így is sokszor a
tervezettnél később ért
célba.
|
Kérdeztük azt is, hogy az utazás
megtervezésénél
használták-e az idén
nyártól elérhető
vonatválasztást segítő
alkalmazásunkat. Számunkra
örömteli hír, hogy a
megkérdezettek 45%-a legalább egyszer
kipróbálta
ezt, de olyanok is szép számmal akadtak, akik
rendszeresen használták.
Olyanok is sokan voltak, akik az alkalmazást ugyan nem
használták, de a
vonatösszeállításokat
azért megnézték. A
megkérdezettek mindössze 5%-a
válaszolta azt, hogy nem tudott erről a
lehetőségről, ami szintén jónak
mondható, különösen, hogy ez a
szolgáltatás idén nyáron
indult el.
Lehetőség volt szövegesen is
értékelni a nyári menetrendet, itt
hely
hiányában nem írnánk le az
összes beérkezett véleményt,
de néhányat
érdemes bemásolni ide:
- „Számomra sokat jelentett,
hogy csendesen és kényelmesen utazhattam,
felár nélkül a tekergő vonatokon a Bmx
kocsikban.” (itt
annyit tennénk hozzá, hogy a Kék
Hullám sebesekben és a napi egy
Tekergő gyorsvonatban közlekedő Bmx kocsikban gyorsvonati
pótjegy
váltása mellett lehetett utazni)
- „Egész jó volt.
Csak hát a Flirteket nem csak
hétvégente kellett volna
járatni!”
- „Az északi partra
közlekedő vonatok jöhetnének Budapestig
dízel géppel mert a gépcsere sok időt
elvesz.” (egy
kis kiegészítés: a Kék
Hullámok most is végig dízellel
jöttek, de a Tekergő gyorsoknál valóban
jó lenne áttérni erre)
- „Jól esett beülni
egy hideg sörre a hosszú út alatt
:)”
- „Alapvetően jó volt az
elképzelés, csak sajnos minden
nap előjöttek a minimum 10-20 perces
késések. Többször alakult
úgy,
hogy sebesvonattal kellett utaznom Balatonboglárig, (ebben
pozitívum
hogy nem kellett rá
Székesfehérvártól
gyorsvonati pótjegy,) viszont az
5-6 kocsi sokszor kevésnek bizonyult Budapest és
Siófok (Széplak
felső/alsó, esetleg Zamárdi)
között. A gyorsvonatoknál az IC kocsival
próbáltam utazni, de volt hogy megteltek a
helyek.”
- „A záhonyi
átlós sebesbe mindenképpen kellene egy
1.
osztályú kocsi, a hosszú út
nagyon nehezen viselhető el a mostani 2.
osztályú kocsikban.”
- „A klíma sokszor nem
működött megfelelően az északi parton
közlekedő Kék Hullámokban amit jeleztem
az ügyfélszolgálat felé
is.”
- „A Győr-Siófok vonaton a
Bhv kocsik helyett közlekedhetne ismét gyorsvonati
kocsi, ha már pótjegy kell
rá.”
- „A déli parton lehetne
hasonló menetrendi struktúra, mint az
északin.”
- „Vonatsűrűségeket
nézve szerintem kielégítő volt,
illetve személyes tapasztalatom szerint a
késések mértéke is
csökkent,
ami viszont nagyon pozitív a balatoni nagy forgalom
ellenére.”
- „Gyorsvonatokban nem Halbi kocsikkal
kellene futni hanem rendes gyorsvonati kocsikkal.”
- „Az Északi parton
közlekedő vonatokkal nagyon meg
vagyok elégedve,
kiszámíthatóak,
kényelmesek, többnyire pontosak
voltak. A déli parton gyakrabban fordultak elő
késések.”
- „Megvoltam elégedve, mind
a déli,mind az északi
parton közlekedő vonatokkal (főleg a Nohabbal
közlekedő vonatokkal)
szerintem az átlós sebes expresszvonatokon
(Tekergő, Ezüstpart,
15209-8) egy étkező kocsi elkéne.” (megjegyzés: a
felsoroltak közül csak az Ezüstpart
közlekedett expresszként)
- „Összességében
jó volt, de az Ezüstpart expressz
közlekedhetett volna Bp kocsikkal.”
- „Lehetőség szerint
több vagy ideális esetben az
összes vonatban lehetne étkezőkocsi.
Hétvégenként az egy darab IC-kocsi
véleményem szerint nem elegendő.”
- „Nekem a 29-es vonalról
hiányoznak a 2 óránkénti
Tekergők.”
- „Idén is nagyon
örültem a hétvégi Nohabos
vonatoknak, remélem, hogy jövőre is
találkozhatunk vele.”
- „Az Ezüstpart expressz B
kocsikból volt kiállítva, ez
határozott visszalépés a tavalyi,
felújított Bp kocsikhoz képest. Nem
méltó helyjegyes expresszvonathoz.”
- „Még mindig
hiányolom a békéscsabai
átlós vonatot.”
- „Bécsből
és/vagy Pozsonyból közvetlen vonat a
Balatonra!”
2014.09.10.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vonatösszeállítás |
|
2009
- 2014 |
|
|