főoldalvasútvonalak listájakapcsolat felvételevasúti kocsikfejlesztési ötletek, javaslatok
         
30 éves a hazai InterCity közlekedés
Mérföldkő a távolsági hálózaton
 
30 évvel ezelőtt, 1991. június 2-án reggel 7 órakor indult el az első InterCity vonat Budapest és Miskolc között, ezzel megkezdődött a minőségi távolsági hálózat kiépítése Magyarországon. A következő években sorra indultak az InterCity vonatok a nagyvárosok felé, és a járműpark is látványos változáson ment keresztül.

           



Az időutazás márpedig lehetséges!
Az első InterCity vonat útja Budapestről Miskolcra, 1991-ből 2021-be


 
           

Az InterCity vonatok indulásánál a cél egy prémium vonat létrehozása volt, amely a meglévő járatokon felül gyors, kiszámítható, és egységes színvonalú szolgáltatást nyújt. A kor gazdasági lehetőségei új gyártású flotta forgalomba állítását nem tették lehetővé, ezért az első IC vonatok meglévő gyorsvonati kocsik felújításával létrejövő járművekből álltak.

A 2. osztályú kocsik megszokott 8 fős fülkéjét - az addigra már meglévő GOSA EuroCity kocsikhoz hasonló módon - 6 személyessé építették át, valamint a műbőr helyett bordó Dalida szövetet kaptak, így született meg a Bko sorozat. Az IC forgalom számára kijelölt Ao sorozatú 1. osztályú kocsik szintén kaptak egy felújítást, innentől barna Dalida huzattal, padlószőnyeggel, és hangosítással ellátva közlekedtek. Rögtön a kezdetektől fontos eleme volt az IC szolgáltatásnak az Utasellátó étkezőkocsi is, erre a célra szintén meglévő járműveket újított fel a MÁV.

Az IC vonatok helybiztosítással közlekedtek, a menetjegyen felül 100 forintos helyjegyet is kellett váltani. Ez abban az időszakban kb. a jegyár negyedét jelentette Miskolcig, de cserébe minden korábbinál jobb menetidőt, kényelmesebb kocsikat, és kiszámíthatóságot nyújtottak az InterCity vonatok, így hamar megszerették az utasok.


Ao és Bko utastér - az első IC kocsik

1994-ben forgalomba álltak a 2. generációs IC kocsik, amelyek jelentős színvonalemelést hoztak. A teljes külső-belső felújításon átesett, önműködő ajtós, csendes futású kocsik lehetővé tették a hálózat bővítését is, ebben az időszakban már Debrecen, Nyíregyháza, Szeged és Pécs is elérhető volt IC vonattal.

Az első nyár tapasztalatai alapján a kocsik légjavító egységgel is ki lettek egészítve, innentől az InterCity vonatok fontos tulajdonságává vált a garantált ülőhelyen felül a légkondicionált utastér is. 1995-től az ülőhelyes kocsik mellett már étkező-bisztrókocsik is készültek, lehetővé téve az Utasellátó szolgáltatás színvonalasabbá tételét.


2. generációs InterCity szerelvény

1995-ben forgalomba állt az első Ganz BV motorvonat Budapest és Szeged között, amely az IC járatok következő generációját jelentette volna, ám a kiforratlan konstrukcióból fakadó műszaki nehézségek miatt sorozatgyártás végül nem követte a három prototípus járművet. Az IC2G kocsik készítése viszont töretlenül haladt, a GYSEV-el együttműködve immár Győr, Szombathely és Sopron is IC várossá vált.

1997-ben a mellékvonalak egy része is bekapcsolódott a minőségi távolsági hálózatba, elindultak az első InterPici vonatok, amelyek a fővonali IC-k rá- és elhordó szerepét töltötték be légkondicionált, felújított Bz motorkocsikkal, és az átszálló utasok számára díjmentes helyfoglalással.


InterPici vonat az ózdi vonalon

A 2000-es évekre kialakult az InterCity törzshálózat, a fontosabb vonalakon már mindenütt jártak IC vonatok. 2001 nyarán újabb járattípus jelent meg a termékpalettán: június 10-én elindult az első InterCityRapid vonat Budapest és Nyíregyháza között. Az ICR járatok még rövidebb menetidőt, és jobb fedélzeti szolgáltatást kínáltak, utóbbit az egyébként nemzetközi forgalomban használt DWA kocsik megjelenése jelentette.

Az IC hálózat első nagy átalakítását a kelet-magyarországi ütemes menetrend bevezetése hozta 2006-ban. A vonatok innentől kiszámíthatóan, minden óra azonos percében indultak, ezáltal jobb csatlakozásokat és rövidebb menetidőt biztosítva az utasok számára.

Az ütemes közlekedés velejárója volt az úgynevezett hibridvonatok megjelenése, vagyis olyan járat, ami egyszerre továbbít gyorsvonati és IC vonatrészt is. Az egyvágányú szegedi vonalon ugyanis ütemesen nem lehetett fenntartani kétszintű távolsági közlekedést, így a két vonatot egyesítették, és egységesen, minden órában azonos megállási rendű és fedélzeti szolgáltatású vonat közlekedett. Ez egyben az IC-k szerepének megváltozását is jelentette, a napi néhány prémium vonat helyett több vonalon a távolsági hálózat már elsődlegesen ezekre a járatokra épült.

Az ütemes menetrend bevezetése viszont azt hozta magával, hogy az ország keleti részén sűrűn és viszonylag jó minőségben tudtak közlekedni az IC vonatok, ugyanakkor a Dunántúlra nem nagyon maradt kocsi, itt a hálózat ilyen mértékű kiépítésére nem volt lehetőség.

2008-ban megjelentek a harmadik generációs IC kocsik, ám a sorozatgyártás végül elmaradt, ezért a hálózat bővítésére nem nyílt lehetőség. A háttérben viszont már megkezdődött az IC+ járműcsalád kifejlesztése, amely 2013-ra az első két prototípus kocsi elkészülésével ért be.


Harmadik generációs IC kocsik

Majd 2018-tól elindult az IC+ sorozatgyártás, ami az InterCity közlekedés történetében először jelentett nagyobb darabszámban érkező vadonatúj járműveket. Az új kocsiknak köszönhetően 2019-ben elindult az órás InterCity ütem a 20-as vonalon is a Bakony és Göcsej InterCity vonatokkal, majd 2020-ban a Balaton déli partján is óránkénti IC járatok váltották a korábbi gyorsvonatokat.


IC+ többcélú teres kocsi

A közelmúltban elkészült az első IC+ ARmz sorozatú kocsi, amely számos újdonságot fog majd hozni: a termes és fülkés 1. osztályon felül visszatér az Utasellátó bisztró, valamint prémium néven 1+ osztály is bevezetésre kerül.

 
Programajánló


Az IC közlekedés 30 éves évfordulója alkalmából a MÁV-START június 5-én és 6-án nosztalgia InterCity vonatokat közlekedtet Budapest és Miskolc között, ahol az első vonatok hangulatát megidéző szerelvénnyel lehet majd utazni.

Ebből az alkalomból az Utasellátó és visszanyúlt a 90-es évek exkluzív étlapjaihoz, így olyan termékek is kaphatók lesznek, amelyek már jó ideje nem voltak elérhetők az étkezőkocsikon, mint például hortobágyi palacsinta, magyaros omlett, sajttál, kaviár, sertésborda, bélszínjava, tokaji aszú, Martini, Dunakavics és Franciadrazsé.

Az indulás évére utalva a vonatok 2. osztálya 1991 forintos globáldíjas jeggyel vehetők igénybe, míg az 1. osztálykért június 2-a után 602 forinttal kell többet fizetni.

Részletek a MÁV-csoport honlapján.
 

2021.06.02.

 
Vonatösszeállítás